Matan
hadith
إِنَ اللهَ حَجَبَ التَّوْبَةَ عَنْ كُلِّ صَاحِبِ بِدْعَةٍ حَتَّى
يَدَعْ بِدْعَتَهُ
Terjemahan
“Sungguh
Allah menghalangi taubat dari setiap pelaku bidaah sampai ia meninggalkan
bidaahnya”
Takhrij
HR.
at-Thabarani dalam Al-Ausath no. 4334, dari Anas bin Malik. Disahihkan oleh
Syeikh al-Albani dalam Sahih at- Targhib wa At Tarhib no. 54 dan al-Haitami
al-Makki dalam al-Zuwajir 1/99. as-Safarini dalam Lawaih al-Anwar al-Saniah
1/203 pula menilai sandanya hasan.
Matan
hadith
إِنَّ اللهَ حَجَزَ التَّوْبَةَ عَنْ كُلِّ صَاحِبِ بِدْعَةٍ
Terjemahan
Sesungguhnya
Allah mencegah setiap pelaku bidaah dari taubat
Takhrij
HR. Abu
Syaikh dalam Tarikh Asbahan hal. 259, At-Thabarani dalam Mu’jamul Ausath no. 4360, dari Anas bin
Malik. Hadits ini dinyatakan shahih oleh Sayyid ‘Alawi Assaqqaf dalam Mukhtasar
Al I’tisham hal 35. Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 1620
berkata: Sanad (hadits) ini sahih dan perawinya perawi terpercaya,
perawi-perawi sahihain kecuali Harun Bin Musa. Juga disahihkan oleh Sayyid
‘Alawi As-Saqqaf dalam Mukhtasar Al I’tisham hal. 35.
As
Safarini mengatakan:
وَتَوْبَةُ الْمُبْتَدِعِ أَنْ يَعْتَرِفَ بِأَنَّ مَا عَلَيْهِ بِدْعَةٌ
“Yang
dimaksud taubatnya pelaku bidaah adalah ia mengakui apa yang dilakukannya
adalah bidaah” (Ghazaul Albab Syarh Manzhumatul Adab, hal. 581).
Sufyan
at-Tsauri berkata:
البدعة أحب إلى إبليس من المعصية المعصية يتاب منها والبدعة لا يتاب منها
“Bidaah
itu lebih disukai Iblis dibandingkan dengan maksiat biasa. Kerana pelaku
maksiat itu lebih mudah bertaubat. Sedangkan pelaku bidaah itu sulit bertaubat”
(Diriwayatkan oleh Ibnu Ja’d dalam Musnadnya no. 1809 dan Ibnul Jauzi dalam
Talbis Iblis hal 22).
Imam Ahmad
ketika ditanya mengenai makna hadith di atas, beliau menjawab:
لَا يُوَفَّقُ, وَلَا يُيَسَّرُ صَاحِبُ بِدْعَةٍ
“Maksudnya:
ia tidak mendapatkan taufik, pelaku bidaah tidak dipermudah untuk bertaubat”
(Ghadzaul Albab Syarh Manzhumatul Adab, hal. 582).
Ini kerana
pelaku bidaah senantiasa dibutakan dan
menganggap bidaahnya itu baik dan qurbah (upaya mendekatkan diri kepada
Allah) sehingga sama sekali ia lalai untuk bertaubat.
Namun
pelaku bidaah tetap masih mempunyai kesempatan untuk bertaubat selama nyawa
belum sampai di kerongkongnya. Imam Syathibi berkata:
إذ لا يبعد أن يتوب عما رأى, ويرجع إلى الحق, كما نقل عن عبد الله بن
الحسن العنبري, وما نقلوه في مناظرة ابن عباس الحرورية الخارجين على علي – رضي
الله عنه – وفي مناظرة عمر بن عبد العزيز لبعضهم, ولكن الغالب في الواقع الإصرار
“Maka
pelaku bidaah tidak mustahil dari bertaubat terhadap apa yang ia yakini.
Sebagaimana dinukil dari Abdullah bin Al-Hasan Al-Anbari dan yang dinukil para
ulama dari kisah perdebatan antara Ibnu Abbas dan kaum Haruriyah (Khawarij)
yang memberontak kepada Ali radhiallahu’anhu. Dan juga dalam perdebatan Umar
bin Abdil Aziz kepada sebahagian Khawarij. Namun secara u
mumnya
pelaku bidaah itu berdegil pada bidaahnya” (Al I’tisham, hal. 164).
No comments:
Post a Comment