Bacaan
yang masyhur:
بِسْمِ
اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
بسم الله الشافى
بسم
الله الكافى
بسم
الله المعافى
بسم
الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم
Dengan
nama Allah, Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Dengan
Nama Allah yang Menyembuhkan
Dengan
nama Allah yang mencukupkan
Dengan
Nama Allah yang mengembalikan
Dengan
Nama Allah yang tiada mudharat sesuatu diatas di bumi dan dilangit dengan
NamaNya dan Dialah yang Maha Mendengar lagi maha Mengetahui
Teks
ini ditemukan terjemahan Kitab Mujarabat (hal. 162, Jakarta, 1980).
Memang banyak direkodkan dalam hadith doa-doa yang
disebutkan oleh Rasulullah saw bermula dengan Bismillah. Contohnya (Al-Mawsu’ah
Al-Fiqhiyyah 8/92):-
Memulai membaca al-Quran dan zikir.
Naik perahu dan kendaraan.
Masuk rumah, masuk masjid dan keluar dari rumah dan
masjid.
Menyalakan dan memadamkan lampu.
Sebelum bersetubuh yang halal.
Ketika imam naik mimbar.
Ketika akan tidur.
Masuk dalam solat sunnah.
Menutup wadah (bejana).
Mula menulis.
Menutupi mata mayat dan memasukkannya dalam liang
lahat.
Meletakkan tangan ketika membaca doa (ruqyah) pada
anggota tubuh yang sakit.
Dan lain-lain lagi
Terdapat
juga doa bismillah yang dibaca dengan tujuan perlindungan dari mudharat yang
dibaca pagi dan petang seperti:-
"Bersabda
Nabi saw : Sesiapa ketika petang membaca :
بسم
الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم
'Dengan
Nama Allah yang tiada mudharat sesuatu diatas di bumi dan dilangit dengan
NamaNya dan Dialah yang Maha Mendengar lagi maha Mengetahui' sebanyak 3 kali,
nescaya ia tidak akan menimpa bencana pada pagi, nescaya tak akan menimpa bencana
sehingga petang." - (HR. Tirmidzi no. 3388, hasan sahih Syeikh al-Albani)
Sheikh
Abdul Aziz bin Baaz didalam Majmu Fatawanya 2/645-661 yang bertajuk "Hukum
sihir dan perbomohan dan cara menanggalkannya" (حكم
السحر والكهانة وما يتعلق بها ), ayat ini dicadangkan sebagai amalan
pagi dan petang, iaitu dibaca sebanyak 3 kali sebagaimana didalam hadith.
Satu
lagi doa yang selalui digunakan ialah doa Malaikat Jibril ketika merawat Nabi
saw dengan ruqyahnya :
بسم
الله أرقيك من كل شيء يؤذيك ، ومن شر كل نفس أو عين حاسد الله يشفيك ، بسم الله
أرقيك
"Dengan
Nama Allah saya melakukan Ruqyah untuk kamu, dari segala perkara yang menggangu
kamu, dari segala kejahatan nafs atau mata-mata yang dengki semoga Allah
menyembuhkan kamu, Dengan Nama Allah, aku lakukan Ruqyah kepada kamu"
Menurut
Ibn Baaz, doa ini dibaca sebanyak 3 kali dihadapan pesakit dan diikuti oleh
bacaan surah "Qul Huwa Allaah Ahad" dan al-Mu’wadhatayn.
Bagaimana
kaedah membacanya?
Ada
dua kaedah membaca do'a ini.
1.
Menjadi amalan yang dilakukan selepas solat
2.
Dibaca di hadapan orang yang dirasuk/pesakit, keatas Air atau minyak.
Bagi
cara no:2 ini, Sheikh Bin Baaz berkata :
ومن
ذلك أن يقرأ ما ذكرناه في ماء ويشرب منه المسحور ، ويغتسل بباقيه مرة أو أكثر حسب
الحاجة ، فإنه يزول بإذن الله تعالى ، وقد ذكر هذا العلماء رحمهم الله ، كما ذكر
ذلك الشيخ عبد الرحمن بن حسن رحمه الله في كتاب : ( فتح المجيد شرح كتاب التوحيد )
في ( باب ما جاء في النشرة ) وذكره غيره.
"Dia
boleh membaca ayat-ayat ini diatas air, sebahagiannya boleh diminum oleh
pesakit yag terkena sihir, dan ia menggunakan airnya selebihnya untuk membasuh,
satu atau beberapa kali yang diperlukan. Ini akan membuang sihir tersebut
dengan izin Allah. Ini telah dinyatakan oleh ulama'-ulama', Sheikh Abdul Rahman
bin Hasan didalam Fath Al-Majeed Sharh Kitaab al-Tawheed didalam Bab Ma jaa;a
fi'l-Nushrah, dan lain-lain. "
Menurut
Bin Baaz kaedah yang paling baik ialah membacakan ayat tersebut kepada pesakit
dan meniupkan keatasnya.
Bagaimana
pula dengan Bismillah 6 atau 5?
Memang
tidak dapat dinafikan, jampi/doa/Ruqyah yang biasa digunakan seperti Bismillah
5 sebahagiannya mengandungi doa yang terkandung di dalam banyak teks hadith.
Walaubagaimana pun, syarat ruqyah di dalam Islam agak mudah, seperti juga doa
dengan syarat tidak mengandungi syirik.
وقد
قال النبي صلى الله عليه وسلم : ( لا بأس بالرقي ما لم تكن شركاً )
Telah
bersabda Nabi saw "Tidak mengapa melakukan ruqyah, asalkan tidak
mengandungi syirik" (HR. Abu Daud no. 3882, disahihkan oleh Ibn Baaz).
Mana-mana
ayat yang menyebut nama Allah swt, selagi tidak mengandungi unsur-unsur syirik
(mengalihkan penggantungan manusia terhadap Allah, mempercayai akan
sekian-sekian fadhilat), maka ia boleh digunakan sebagai bacaan ruqyah.
Kesimpulannya,
memang terdapat beberapa ayat-ayat yang bermula dengan Bismillah yang digunakan
bagi tujuan perlindungan dan juga rawatan terkena sihir. Walaubagaimana pun,
apa-apa ayat yang tidak mengandungi unsur syirik dan memohon kepada kesembuhan
dari Allah, adalah dibolehkan (walaupun bukan dari hadith Nabi saw) termasuklah
pelbagai jenis bacaan Bismillah. Untuk maklumat umum, fatwa Sheikh Abdul Aziz
bin Baaz ini meliputi amalan-amalan yang dapat menghindari kita daripada
bencana sihir dan juga cara-cara melakukan rawatan terhadap orang terkena
sihir.
Berkenaan
kitab tersebut pula:-
Seorang
ahli Fatwa yang masyhur di Indonesia, Quraish Shihab (Fatawa Quraish Shibah 4/189)
menilai kitab Mujarabat sebagai batil dan kandungannya bercanggah dgn ilmu dan
akal. Kandungan kitab Mujaribat bertitik tolak atas khasiat nombor-nombor dan
huruf-huruf. Fahaman ini asalnya diambil dari Yunani dan dikembangkan oleh
Yahudi dan dinamakan ilmu " al-Hisab al-Jummal".
Syeikh
Abdullah al-Jibrin berkata: “Kitab perbomohan dan yang sejenisnya memang kitab
yang sesat dan menyesatkan. Sehingga tidak boleh diterima kebenaran isinya.
Apalagi isinya justru sangat bertentangan dengan aqidah Islamiyah dan ajaran
yang lurus dari syariat Islam. (Fatawa Islamiyah 3/365)
Wallahu
'alam
No comments:
Post a Comment