Matan hadith
مَرُّوا
بِجَنَازَةٍ، فَأَثْنَوْا عَلَيْهَا خَيْرًا، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «وَجَبَتْ» ثُمَّ مَرُّوا بِأُخْرَى فَأَثْنَوْا عَلَيْهَا
شَرًّا، فَقَالَ: «وَجَبَتْ» فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ: مَا وَجَبَتْ؟ قَالَ: «هَذَا أَثْنَيْتُمْ عَلَيْهِ خَيْرًا، فَوَجَبَتْ
لَهُ الجَنَّةُ، وَهَذَا أَثْنَيْتُمْ عَلَيْهِ شَرًّا، فَوَجَبَتْ لَهُ النَّارُ،
أَنْتُمْ شُهَدَاءُ اللَّهِ فِي الأَرْضِ
Terjemahan
Orang-orang lewat
membawa satu jenazah, mereka memujinya dengan kebaikan. Maka Rasulullah
bersabda, “Wajabat.” Kemudian lewat lagi orang-orang membawa satu jenazah,
mereka mencelanya dengan keburukan. Maka Rasulullah bersabda, “Wajabat.”
Sahabat Umar bin Khathab berkata, “Apa yang wajib, ya Rasul?” Rasulullah
bersabda, “Jenazah ini yang kalian puji dengan kebaikan wajib baginya syurga.
Dan orang ini yang kalian cela dengan kejelekan wajib baginya neraka. Kalian
adalah para saksinya Allah di muka bumi.”
Takhrij
HR. Bukhari no.
1367 dan Muslim no. 1578, dari Anas bin Malik. Sahih ijma'.
Imam
Nawawi berkata:
Yang dimaksudkan
adalah pujian secara umum dan mutlak. Iaitu setiap muslim yang mati, Allah beri
ilham pada orang-orang dan majoritinya untuk memberikan pujian padanya, itu
tanda bahawa ia adalah penduduk syurga, baik pujian tersebut benar ada padanya
atau tidak. Jika memang tidak ada padanya, maka tidak dipastikan mendapatkan
hukuman. Namun ia berada di bawah
kehendak Allah. Jadi, jika Allah mengilhamkan pada orang-orang untuk memujinya,
maka itu tanda bahawa Allah menghendaki padanya mendapatkan keampunan. Itu
sudah menunjukkan faedah dari memujinya. (Syarah Sahih Muslim, 7/20).
No comments:
Post a Comment