Matan hadith
عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ قَالَ:
حُدِّثْتُ، عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ، أَنَّهُ قَالَ: «احْضُرُوا مَوْتَاكُمْ
فَأَلْزِمُوهُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَغْمِضُوا أَعْيُنَهُمْ،
وَاقْرَءُوا عِنْدَهُمُ الْقُرْآنَ
Terjemahan
Dari Ibn Juraij, dia berkata, diriwayatkan dari Umar al-Khattab, beliau
berkata, Ziarahlah orang yang hampir mati dikalangan kamu dan bacakan pada
mereka Lailahaillallah dan tutuplah kelopak matanya apabila telah mati dan
bacakan kamu sekalian di sisinya akan al-Quran
Takhrij
HR. Aburrazaq dalam Musannafnya no. 6043 dan Ibn Abi Syaibah no. 10882.
Ibnu Juraij adalah perawi yang tsiqah, akan tetapi beliau selalu
melakukan tadlis dan irsal. Ia mentadliskan dengan lafaz “ an qala, ukhbirtu
‘an fulan, hadditsu ‘an fulan” dan ad-Daraquthni berkata Ibnu Juraij adalah seorang
pentadlis yang buruk (Tahzibut Tahzib 1/363; jarh wa Ta’dil 5/356-358; Taqribut
Tahdzib hal. 624; Tabaqat Mudalisin hal. 141 no. 83).
Selain itu ketadlisannya juga disebutkan oleh Yahya Ibnu Sa’id, Imam
Ahmad dan Az-Zahabi. Berkata Imam Ahmad, jika Ibnu Juraij meriwayatkan dengan
lafaz “akhbarani atau sami’tu” maka ia terpuji, jika dia menggunakan “telah
berkata si fulan dan dikhabarkan kepadaku” maka dia membawakan hadith yang
munkar (Siyar ‘Alam an Nubala 6/328).
Pada riwayat yang dipakai Ibnu Juraij menggunakan lafaz “qala”
hadditsuhu ‘an fulan (Umar al-Khattab) dengan demikian jelaslah tadlisnya. Maka
darjat hadith di atas adalah dhaif.
Dalam Musannaf Ibn Abi Syaibah sanadnya adalah:
عن أبي خالد الاحمر عن يونس
عن الحسن قال عمر
Hadith-hadith lain:
عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ
اللهُ عَنْهُمَا قَالَ سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَقُوْلُ إِذَا مَاتَ أَحَدُكُمْ فَلاَ تَحْبِسُوْهُ وَأَسْرِعُوْا بِهِ إِلَى
قَبْرِهِ وَلْيُقْرَأْ عِنْدَ رَأْسِهِ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ وَعِنْدَ
رِجْلَيْهِ بِخَاتِمَةِ سُوْرَةِ الْبَقَرَةِ فِي قَبْرِهِ
Diriwayatkan dari Ibnu Umar, Beliau berkata: Saya mendengar Rasulullah saw
bersabda, “Jika diantara kalian ada yang meninggal, maka janganlah dilewatkan
(pengurusan jenazah), segeralah dimakamkan. Dan bacakanlah di samping kuburnya,
Surah Al-Fatihah di dekat kepala dan ayat terakhir Surat Al-Baqarah di dekat
kakinya”. (HR. Thabarani dalam al-Mu'jam Kabir no. 13613, Baihaqi dalam Syuab
al-Iman no. 9294, dan Tarikh Yahya bin Main 2/345).
Al-Hafiz Ibnu Hajar menyatakan bahawa status hadith di atas adalah
marfu’ HASAN. (Fathul Bari 3/184).
Syeikh al-Albani pula menilai
hadith ini dhaif jiddan dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 4140.
Al-Haithami dalam Majma Zawaid 3/47 mengisyaratkan kedhaifan hadith ini
dengan menyatakan hadith ini melalui perawi yang dhaif bernama Yahya bin
Abdullah al-Babluti.
Yang benar ia mauquf kepada Ibnu Umar sepertimana dinyatakan Ibnu Main
dalam Tarikh Yahya bin Main 2/345; Tarikh Ibnu Asakir 50/297 (Fatwa Soaljawab
Islam no. 262129).
Terdapat lagi seorang perawi yang didhaifkan oleh Abu Hatim dan Ibnu Adi
(Tahdzibut Tahdzib 11/211), yakni Ayub Ibni Naheek. Dia juga dinilai matruk
oleh al-Azdi (Mizan al-‘Itidal 1/294).
وَذَكَرَ الْخَلاَّلُ عَنِ
الشُّعْبِي قَالَ كَانَتِ اْلأَنْصَارُ إِذَا مَاتَ لَهُمُ الْمَيِّتُ
اِخْتَلَفُوْا إِلَى قَبْرِهِ يَقْرَءُوْنَ عِنْدَهُ الْقُرْآنَ
Al-Khallal menyebutkan dari Syu’bi bahawa jika diantara sahabat Ansar
ada yang meninggal, maka mereka bergantian ke kuburnya membaca al-Quran” (Ibnu
Qayyim, Ar-Ruh hal. 14).
حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ
غِيَاثٍ عَنِ الْمُجَالِدِ عَنِ الشَّعْبِيِّ قَالَ كَانَتِ الأَنْصَارُ
يَقْرَؤُوْنَ عِنْدَ الْمَيِّتِ بِسُوْرَةِ الْبَقَرَةِ
Diriwayatkan dari Sya’bi bahawa sahabat Ansar membaca surah al-Baqarah
di dekat orang yang telah meninggal” (HR. Ibnu Abi Syaibah 4/74 no. 10953, Ibnu
hajar berkata dalam Taqrib terdapat perawi yang tidak kuat “laisa bi
qawi”bernama Ibnu Saíed. Syeikh al-Albani menilai sanad atsar ini dhaif dalam
Ahkam al-Janaiz 1/193)
Berkata Syeikh Utsaimin :
وأما القراءة للميت بمعنى أن
الإنسان يقرأ و ينوي أن يكون ثوابها للميت، فقد اختلف العلماء رحمهم الله هل ينتفع
بذلك أو لا ينتفع؟
على قولين مشهورين الصحيح أنه ينتفع، ولكن الدعاء له أفضل
“Dan ada pun bacaan Quran bagi
mayat dengan makna orang lain membaca dan meniatkan pahalanya kepada mayat maka
sungguhnya telah berlaku khilaf dikalangan ulamak adakah memberi menafaat atau
tidak. Atas dua pendapat yang masyhur keduanya yang sahih ialah sungguhnya
memberi menafaat dan tetapi berdoa kepadanya lebih afdhal.” (Majmu’ Fatawa
Rasail 17/220-221).
Rujukan
Fatawapedia no. 35831
Mausuah al-Masail al-Fiqhiyyah 4/179
No comments:
Post a Comment