Matan hadith
لما نزلت الحمد لله رب العالمين، وآية الكرسي، وشهدالله، وقل: اللهم مالك
الملك إلى بغيرحساب. تعلقن بالعرش وقلن: أنزلتنا على قوم يعملون بمعاصيك؟ فقال:
وعزتي وجلالي وارتفاع مكاني لا يتلوكن عبد دبركل صلاة مكتوبة إلا غفرت له ماكان
فيه وأسكنته جنة الفردوس، ونظرت إليه كل يوم سبعين مرة، وقضيت له سبعين حاجة،
أدناها المغفرة.
Terjemahan
Ketika al-Fatihah, Ayat Kursi,
dan dua ayat dari surat Ali Imran (ayat 18-19, dengan 26), diturunkan-Nya, maka
semuanya bergantungan di singgasana-Nya lalu berkata, 'Engkau turunkan kami
kepada kaum yang senang bermaksiat kepada-Mu?' Maka Allah berfirman, Demi
Keagungan-Ku, Kemahakuasaan-Ku, dan Ketinggian Martabat-Ku, tidaklah orang yang
membaca kalian (ayat-ayat itu) pada setiap usai solat wajib, kecuali pastilah
Aku ampuni dia, dan Aku tempatkan dia di dalam syurga Firdaus, dan Aku perhatikan
dia setiap hari tujuh puluh kali, dan Aku penuhi tujuh puluh kebutuhannya, dan
yang paling rendah adalah ampunan
Takhrij
HR. ad-Dailami dalam kitab Musnad
al-Firdaus, disebutkan oleh al-Suyuthi
dalam kitabnya al-Aali 1/229-230 dengan menyatakannya sebagai saksi penguat
hadis sebelumnya (Silsilah Hadith Dhaif no. 698). Selain itu dia tidak
berkomentar. Sungguh (ini) merupakan kealpaan. Sebab Ibnu Raisan telah
disebutkan oleh az-Zahabi seperti berikut:
Ibnu Raisan telah kritik oleh
Ibnu Adi.
Sedangkan Ibnu Yunus
menyatakannya sebagai perawi yang tidak kuat dan tidak dapat dipercayai.
Bahkan Abu Bakar al-Khatib dengan
tegas menyatakannya sebagai pendusta. (Silsilah Hadith Dhaif no. 699).
Matan hadith
ان فاتحة الكتاب وآية الكرسي والآيتين من آل عمران: شهد الله أنه، لاأله
إلا هو والملائكة وأولوا لعم قائما بالقسط لا إله إلاهو العزيز الحكيم. إن الدين
عند الله الإسلام و قل اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء
و تعز من تشاء، وتذل من تشاء. إلى قوله: وترزق من تشاء بغير حساب. هن مشفعات،
مابينهن وبين الله حجاب، فقلن: يارب! تهبطنا إلى أرضك وإلى من يعصيك؟ قال الله: بي
حلفت لايقرؤهن أحد من عبادي دبر كل صلاة إلا جعلت الجنة مأواه على ماكان فيه، وإلا
أسكنته حظيرة الفردوس، وإلا قضيت له كل يوم سبعين حاجة أدناها المعفرة.
Terjemahan
Sesungguhnya surah al-Fatihah,
ayat al-Kursi dan dua ayat dari surah Ali-Imran (ayat 18-19 , dengan ayat
ke-26) adalah ayat-ayat yang memberi syafaat yang tidak ada penghalang antara
ayat-ayat itu dengan Allah. Ayat-ayat itu berkata: Wahai Tuhan, Engkau turunkan
kami ke bumi-Mu dan di tengah orang-orang yang bermaksiat kepada-Mu? Allah
berfirman: Dengan Zat-Ku Aku bersumpah, tidaklah seorang dari hamba-Ku yang
membaca ayat-ayat tadi pada setiap selesai solat kecuali pastilah Aku jadikan
baginya syurga tempat kembalinya, atau Aku tempatkan di dalam syurga Firdaus
atau Aku penuhi baginya setiap hari 70 keperluan dan yang paling rendah adalah
keampunan.
Takhrij
Ibnu Hibban dalam kitab
al-Majruhin 1/218, Ibnu Sunni no. 322, daripada Ali bin Abi Thalib ra.
Ibnu Hibban menilai hadith ini
palsu.
Syeikh al-Albani menilai hadith
ini palsu dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 698.
Sementara itu, Ibnu al-Jauzi
rahimahullah setelah membawakan hadith di atas berkata di dalam kitabnya,
al-Maudhu'at 1/245:
Saya telah hadith mendengar ini
sejak kecil. Saya mengamalkannya selama 30 tahun, kerana aku menyangka bahawa
para perawinya kuat. Ketika saya mengetahui hadith ini maudhu’ (palsu), saya
pun meninggalkannya. Seorang berkata kepadaku: Bukankah perbuatan ini baik?
Saya menjawab: Kebaikan adalah apa yang telah disyariatkan.
Apabila kita mengetahui hal ini
merupakan kebohongan, maka ia tidak termasuk yang disyariatkan. Perlu
ditegaskan bahawa yang dikatakan bidaah di sini bukanlah terletak pada
ayat-ayat tersebut kerana membacanya adalah termasuk dalam perkara yang
disyariatkan oleh agama. Ia hanya dianggap sebagai bidaah apabila amalan
membaca tersebut dikhususkan pada setiap kali selesainya mengerjakan ibadah
solat fardhu.
No comments:
Post a Comment