Takhrij

Sunday, 11 July 2021

Hadith solat isteri yang melarikan diri tidak diterima sehingga dia meminta ampun kepada suaminya

 

Matan hadith

 

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

 

 اِثْنَانِ لاَ تُجَاوِزُ صَلاَتُهُمَا رُؤُوْسَهُمَا: عَبْدٌ آبِقٌ مِنْ مَوَالِيْهِ حَتَّى يَرْجِعَ إِلَيْهِمْ، وَامْرَأَةٌ عَصَتْ زَوْجَهَا حَتَّى تَرْجِعَ.

 

Terjemahan

 

Ada dua orang yang solat mereka tidak pernah melewati kepala mereka: seorang hamba sahaya yang lari dari tuan-tuannya sehingga ia kembali kepada mereka, dan seorang wanita yang berbuat maksiat kepada suaminya sehingga ia kembali.

 

Takhrij

 

HR. al-Hakim no. 7330, at-Thabarani dalam Mu'jam al-Awsath no. 3628, daripada Ibnu Umar ra.

 

al-Haithami dalam Majma Zawaid 4/316 berkata, para perawinya tsiqah.

 

Syeikh al-Albani menilai sanad hadith ini hasan dalam Silsilah Hadith Sahih no. 288.

 

 

Ada juga hadith lain, yang hampir semakna dengan hadith di atas.

 

 

Daripada Jabir bin ‘Abdillah Radhiyallahu anhu ia berkata, “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

 

 ثَلاَثٌ لاَ تُقْبَلُ لَهُمْ صَلاَةٌ، وَلاَ تُصْعَدُ لَهُمْ إِلَى اللهِ حَسَنَةٌ: السَّكْرَانُ حَتَّى يُصْحَى، وَالْمَرْأَةُ السَّاخِطُ عَلَيْهَا زَوْجُهَا، وَالْعَبْدُ اْلآبِقُ حَتَّى يَرْجِعَ فَيَضَعُ يَدَهُ فِي يَدِ مَوَالِيْهِ.

 

Ada tiga orang yang solatnya tidak akan diterima, dan kebaikan mereka tidak akan naik kepada Allah, orang yang mabuk sehingga dia sedar, seorang wanita yang dibenci oleh suaminya, dan seorang hamba sahaya yang lari sehingga dia kembali dan meletakkan tangannya di tangan tuannya.

 

Takhrij

 

HR. Ibnu Khuzaimah no. 940, at-Thabarani dalam Mu'jam al-Awsath no. 9231, al-Baihaqi dalam Sunan Kubra 1/389, Ibnu Hibban no. 5355, daripada Jabir ra.

 

al-Baihaqi menilai hadith ini dhaif.

 

az-Zahabi mendhaifkan hadith ini dalam al-Muhazzab 1/383.

 

al-Haithami berkata dalam Majma Zawaid 4/316, hadith ini diriwayatkan oleh ath-Thabrani dalam al-Awsath, dan di dalamnya ada Muhammad bin Uqail, hadithnya hasan, di dalamnya ada kelemahan, sedangkan yang lainnya tsiqah.

 

Syeikh al-Albani menilai sanad hadith ini dhaif dalam Takrij Misykatul Masabih no. 3207

No comments:

Post a Comment