Matan kisah
روي أن أبا بكر رضي الله عنه لما حضرته الوفاة قال لمن حضره: إذا أنا مت وفرغتم من جهازي فاحملوني حتى تقفوا بباب البيت الذي فيه قبر النبي صلى الله عليه وسلم، فقفوا بالباب، وقولوا: السلام عليك يا رسول الله، هذا أبو بكر يستأذن، فإن أذن لكم بأن فتح الباب، وكان الباب مغلقا بقفل، فأدخلوني وادفنوني، وإن لم يفتح الباب فأخرجوني إلى البقيع وادفنوني به، فلما وقفوا على الباب وقالوا ما ذكر سقط القفل وانفتح الباب، وسمع هاتف من داخل البيت: أدخلوا الحبيب إلى الحبيب، فإن الحبيب إلى الحبيب مشتاق
Terjemahan
Diriwayatkan bahawa Abu Bakar ra,
ketika kematian menghampirinya, berkata kepada orang-orang yang menghampirinya:
lalu berwasiat berwasiat kepada seluruh hadirin yang datang (menjenguknya),
beliau berwasiat:
"Bila aku meninggal dunia,
dan kalian sudah selesai mempersiapkan (jenazah) diriku, maka bawalah aku (ke
sebuah rumah) sehingga kalian berdiri di depannya pintu rumah (rumah
Rasulullaah Shallallaahu alaihi wasallam) itu yang di dalammnya terdapat makam
Nabi Muhammad saw. Dan kalian ucapkanlah:
السلام عليك يارسول الله هذا أبو بكر يستأذن، فإن أذن لكم بأن فُتح الباب وكان الباب مغلقا بقفل فادخلوني وادفنوني،
Bila beliau (Nabi Muhammad saw)
memberi izin kepada kalian dengan ditandai terbukanya pintu yang sedang
terkunci oleh sebuah mangga, maka masukkanlah jenazahku dan kuburkanlah aku
(disana)!!" Akan tetapi bila pintu itu tidak kunjung terbuka, maka
keluarkan (bawalah jenazah) diriku ke pekuburan (pemakaman) Al-Baqi' dan
kuburkan jenazahku di sana." Dan para pelayat pun mengerjakan wasiat Abu Bakar
As-Siddiq (radliyallaahu 'anhu). Maka ketika mereka (para pelayat) berdiri di
depan pintu, mereka membacakan pesan (wasiat Abu Bakar) itu. Dan sungguh
tiba-tiba jatuhlah mangga dan pintu-pun terbuka. Dan saat itu pula, terjadi kemunculan
suara lantang yang menyeru; meminta dengan-sangat dari dalam kubur, "Masukkanlah,
pertemukanlah kekasih itu, kepada insan yang dikasihinya. Bahawa Sesungguhnya
Ia sudah sangat rindu kepada kekasihnya ...!!"
Takhrij
Kisah ini direkodkan oleh ar-Razi
dalam Tafsirnya 5/378, al-Syufuri dalam Nuzahtul Majalis 2/198, Burhanuddin
al-Halabi dalam As Sirah Al Halabiyyah 3/394.
Sebab kisah ini munkar menurut
Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 30/436.
Ibnu Hajar menilai khabar ini
batil, terdapat perawi pendusta, Abu Thahir al-Maqdisi dan tak dikenali, Abdul
Jalil al-Madani (Lisanul Mizan 3/191).
No comments:
Post a Comment