Majoriti ulama hadith berpendapat
bahawa hadith-hadith yang dhaif boleh digunakan untuk Fadhail al-A’mal.
Imam Al-Nawawi rahimahullah
berkata:
الحديث ثلاثة أقسام، صحيح، وحسن، وضعيف قالوا: وإنما يجوز الاحتجاج من
الحديث في الأحكام بالحديث الصحيح أو الحسن . فأما الضعيف فلا يجوز الاحتجاج به في
الأحكام والعقائد وتجوز روايته والعمل به في غير الأحكام كالقصص، وفضائل الأعمال،
والترغيب والترهيب
Hadith terbahagi kepada tiga
bahagian: Sahih, Hasan, Dhaif. Para ulama berkata: Di dalam urusan hukum-hakam,
hanyalah dibenarkan berhujah dengan hadith sahih atau hasan. Adapun hadith
dhaif, tidak boleh berhujah dengannya pada hukum-hakam, akidah, akan tetapi
dibenarkan meriwayatkannya dan beramal dengannya pada selain hukum-hakam
seperti kisah-kisah, fadhail al-A’mal, dan At-Targhib wa At-Tarhib. [Yahya bin Syarf Al-Nawawi, Al-Majmu’ Sharh
Al-Muhazzab 1/98].
Imam Abdul Rahman bin Mahdi
rahimahullah berkata:
إذا روينا عن النبي ﷺ في الحلال، والحرام، والأحكام، شددنا في الأسانيد،
وانتقدنا الرجال، وإذا روينا في فضائل الأعمال والثواب، والعقاب، والمباحات،
والدعوات تساهلنا في الأسانيد
Apabila kami meriwayatkan
daripada Nabi s.a.w tentang halal dan haram, hukum-hakam, kami akan bertegas
dalam isu sanad, kami akan mengkritik perawi hadith. Apabila kami meriwayatkan
dalam urusan Fadhail al-A’mal, pahala, dosa, perkara-perkara mubah, doa-doa,
maka kami akan longgar dalam urusan sanad. [Al-Hakim, Al-Mustadrak ‘Ala
Al-Sahihayn, 1/666]
Bahkan Imam Al-Nawawi mendakwa
wujudnya ijma’ dalam hal ini. Kata beliau:
وقد اتفق العلماء على جواز العمل بالحديث الضعيف في فضائل الأعمال"
Ulama bersepakat dibenarkan
beramal dengan hadith dhaif dalam Fadhail al-A’mal. [Al-Nawawi, Al-Arba’un
Al-Nawawiyyah hal. 42-43]. Hal yang sama disebutkan oleh Mulla ‘Ali Qari. [Al-Mulla
‘Ali al-Qariy, Al-Asrar Al-Marfu’ah Fi Al-Akhbar Al-Mawdhu’ah hal.315].
Akan tetapi pernyataan ia
merupakan ijma’ masih perlu diperhalusi semula kerana terdapat nukilan
ulama-ulama silam yang bertentangan dengan hal ini. Akan tetapi di sini
bukanlah tempat untuk membincangkannya.
Syarat Hadith Dhaif Dalam Fadhail
Al-A’mal
Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani rahimahullah
menyatakan:
"لكن اشتهر أن أهل العلم يتسامحون في إيراد الأحاديث في الفضائل وإن كان
فيها ضعف، ما لم تكن موضوعة. وينبغي مع ذلك اشتراط أن يعتقد العامل كون ذلك الحديث
ضعيفا، وأن لا يشهر بذلك، لئلا يعمل المرء بحديث ضعيف، فيشرع ما ليس بشرع، أو يراه
بعض الجهال فيظن أنه سنة صحيحة".
Adalah sudah diketahui bahawa
para ulama bersikap longgar dalam menukilkan hadith-hadith fadhail walaupun
pada hadith-hadith itu ada kelemahan selagi mana hadith itu tidak palsu. Hal
itu disertai dengan syarat-syaratnya iaitu yang beramal dengan hadith itu
hendaklah beri’tikad bahawa hadith itu dhaif, tidak mempopularkannya supaya
seseorang tidak beramal dengan hadith dhaif, lalu mensyariatkan apa yang bukan
sebahagian daripada syariat, atau sebahagian orang yang jahil akan menyangka ia
merupakan sunnah yang sahih. [Ibn Hajar Al-Asqalani, Tabyin Al-‘Ajab Bi Ma
Warada Fi Shahri Rajab hal. 23].
Imam Al-Sakhawi yang merupakan
murid kepada Imam Ibnu Hajar menyebutkan:
"وقد سمعت شيخنا مرارا يقول وكتبه لي بخطه أن شرائط العمل بالضعيف ثلاثة:
Aku telah mendengar guru kami
(iaitu Al-Imam Ibnu Hajar) beberapa kali menyatakan kepada ku dengan tulisannya
bahawa syarat-syarat beramal dengan hadith dhaif ada tiga iaitu:
الأول: متفق عليه أن يكون الضعف غير شديد فيخرج من أنفرد من الكذابين
والمتهمين بالكذب ومن فحش غلطه.
Pertama: Syarat ini disepakati,
iaitu hendaklah kelemahan hadith itu tidak terlalu berat. Oleh itu terkeluarlah
hadith-hadith yang perawinya bersendirian sedangkan mereka itu daripada
golongan pemalsu hadith, atau dituduh pendusta, atau perawi yang tersangat
teruk kesilapannya.
الثاني: أن يكون مندرجا تحت أصل عام فيخرج ما يخترع بحيث
لا يكون له أصل أصلا.
Kedua: Hendaklah isi kandungan hadith
itu termasuk dalam perkara yang mempunyai asalnya secara umum. Oleh itu
terkeluarlah hadith-hadith yang mereka-reka perkara baru yang tiada asalnya.
الثالث: أن لا يعتقد عند العمل مع ثبوته لئلا ينسب إلى
النبي ﷺ ما لم يقوله.
Ketiga: Hendaklah ketika beramal
tidak beri’tikad akan kesahihannya agar tidak menisbahkan kepada Nabi s.a.w apa
yang tidak baginda katakan.
قال: والأخيران عن ابن السلام وعن صاحبه ابن دقيق العيد والأول نقل العلائي
الاتفاق عليه".
Kata Imam Al-Sakhawi: Dua syarat
yang terakhir itu adalah daripada Ibn Al-Salam, dan sahabatnya Ibn Daqiq
al-Eid, manakala syarat pertama, Imam Al-‘Alaie menukilkan kesepakatan
tentangnya. [Al-Sakhawi, Al-Qawl Al-Badi’ Fi Al-Solat Al-Habib Al-Shafi’ hal.
472-473].
Oleh itu kita akan dapati syarat
pertama dan ia syarat yang disepakati ialah hadith itu hendaklah tidak terlalu
dhaif. Iaitu hadith itu mestilah bukan sebuah hadith yang ada perawi
kazzab/pemalsu hadith, atau tertuduh berdusta, atau yang sangat teruk
kesilapannya, dan mereka bersendirian pula dalam meriwayatkannya.
Oleh itu penting untuk kita
mengetahui hadith-hadith yang dhaifnya ringan, dan dhaifnya berat. Pecahan hadith-hadith
dhaif ini tersangat banyak, akan tetapi disebutkan di sini apa yang perlu
sahaja.
Hadith dhaif ringan:
Ia adalah hadith-hadith yang
dapat dikuatkan dengan mutaba’at atau syawahid yang semisal dengannya atau
lebih kuat daripadanya. Setiap hadith yang kecacatannya disebabkan oleh
terputusnya sanad, maka ia termasuk dalam dhaif ringan. Antaranya:
a) Al-Mu’allaq- Hadith yang gugurnya
seorang atau lebih perawi daripada awal sanad. Akan tetapi jika gugur semua
perawi tanpa diketahui asal usulnya, maka jadilah ia hadith yang tiada asal
padanya.
b) Al-Mursal- Gugurnya perawi
selepas tabi’in.
c) Al-Mu’dhal- Gugurnya 2 perawi
atau lebih secara berturut-turut.
d) Al-Munqathi- Gugurnya 1 perawi
atau lebih di tengah-tengah sanad tanpa berturut-turut.
e) Al-Mudallis- Berlakunya tadlis
dengan syarat tidak diketahui identiti perawi yang tersembunyi itu.
Manakala hadith yang lemah
disebabkan oleh kritikan kepada perawinya, boleh dipecahkan kepada dua iaitu
dhaif yang ringan dan berat.
Yang ringan ialah yang perawjinya majhul
atau mubham, dan yang perawinya lemah hafazannya atau mukhtalit.
[Abu al-Laits, Ulum Al-Hadith Asiluha Wa Mu’asiruha hal. 166].
Hadith Dhaif Berat
Ia merupakan hadith-hadith yang
tidak dapat dikuatkan dengan sokongan syawahid atau mutaba’at. Ia adalah hadith-hadith
berikut:
a)
Maudhu’- Ia merupakan hadith yang
padanya ada perawi kazzab atau pemalsu hadith. Selain daripada itu, hadith
palsu jua dikenali dengan matan atau teks hadith itu apabila teksnya
menyanggahi al-Quran, hadith-hadith mutawatir, ijma’ yang qat’ie, atau
bercanggah dengan akal yang sejahtera sehingga tak dapat diterima takwil.
b)
Matruk- Ia hadith yang padanya ada
perawi yang tertuduh pendusta. Telah terbukti dia berdusta dalam perkataannya
bersama manusia lain, akan tetapi belum terbukti dia memalsukan hadith.
c)
Munkar- Ia merupakan hadith yang diriwayatkan
oleh perawi dhaif bercanggah dengan riwayat perawi thiqah. Ia jua adalah hadith
yang padanya terdapat perawi yang sangat teruk kesilapannya, banyak
kelalaiannya, atau jelas kefasikannya.
d)
Syaz- Ia merupakan hadith yang
diriwayat perawi thiqah yang bercanggah dengan perawi yang lebih thiqah atau
bercanggah dengan ramai perawi thiqah yang lain.
e)
Ma’lul- Hadith yang wujud padanya
kecacatan tersembunyi yang merosakkan kesahihannya walau zahirnya terselamat
daripada kecacatan itu.
[Rujuk Ibnu Hajar, Nuzhatun Nazhar
Fi Tawdhih Nukhbatil Fikar, 107, Abu al-Laits, Ulum al-Hadith Asiluha Wa
Muasiruha, 226-227, 243].
Kewujudan Hadith Ini Dalam Kitab
Merupakan Hujah Ia Boleh Disebarkan?
Terdapat istilah yang popular
dalam isu ini, antaranya:
من أسند لك فقد أحالك
Sesiapa yang membawa sanad kepada
kamu, maka dia telah memindahkan tanggungjawab kepada kamu.
من أسند فقد برئت ذمته
Sesiapa yang membawakan sanad,
maka telah terlepaslah tanggungjawabnya SIlsilah Hadith Dhaif 1/9).
Ini kerana dengan membawakan
sanad hadith, ia membolehkan mereka yang mendengar riwayat itu meneliti akan
kesahihannya dengan memeriksa sanadnya. Oleh itu tidak hairanlah hadith-hadith
sebegini wujud dalam kitab-kitab hadith yang awal yang bersanad.
وقد عاب عليه إسماعيل بن محمد بنا الفضل التيمى جمعه الأحاديث بالافرد مع
ما فيها من النكارة الشديدة والموضوعات وفي بعضها القدح في كثير من القدماء من
الصحابة وغيرهم وهذا أمر لا يختص به الطبراني فلا معنى لافراده اليوم بل أكثر
المحدثين في الإعصار الماضية من سنة مائتين وهلم جرا إذا ساقوا الحديث بإسناده
اعتقدوا انهم برؤا من عهدته والله اعلم
Al-Hafiz Ibnu Hajar menyebutkan
hal ini dalam Lisan al-Mizan selepas membincangkan tentang Imam Ath-Thabarani
di mana beliau banyak meriwayatkan hadith-hadith perawi yang berlakunya akan
nakarah yang terlalu berat, dan palsu. Hal ini turut berlaku kepada imam-imam
terdahulu di mana mereka membawakan hadith dengan sanadnya, dan mereka
beri’tikad bahawa dengan membawa sanad itu maka mereka telah berlepas diri
daripada hal itu (Lisanul Mizan 4/128).
Imam al-Iraqi menyebutkan hal
serupa dalam Sharh At-Tabsirah wa At-Tazkirah hal. 96:
وكل من أودع حديث أبي - المذكور - تفسيره ، كالواحدي ، والثعلبي والزمخشري
مخطئ في ذلك ؛ لكن من أبرز إسناده منهم ، كالثعلبي ، والواحدي فهو أبسط لعذره ، إذ
أحال ناظره على الكشف عن سنده ، وإن كان لا يجوز له السكوت عليه من غير بيانه ،
كما تقدم . وأما من لم يبرز سنده ، وأورده بصيغة الجزم فخطؤه أفحش ، كالزمخشري .
Sesiapa yang membawakan hadith
Ubai yang disebutkan (yang merupakan hadith palsu berkaitan fadhilat surah-surah
dalam al-Quran) di dalam tafsirnya seperti Al-Wahidi, At-Tsa’labi, Al-Zamakhsyari,
mereka telah melakukan kesilapan dalam hal ini. Akan tetapi sesiapa yang
membawakan sanadnya seperti At-Tsa’labi, dan Al-Wahidi, maka mereka diberikan
keuzuran, kerana ia telah memindahkan tanggungjawab memeriksa sanad itu kepada
yang mendapati riwayat itu, walaupun begitu tidak boleh dia mendiamkan diri
tanpa menerangkan hal itu, sebagaimana telah diterangkan. Adapun sesiapa yang
tidak membawakan sanadnya, dan menukilkannya dengan lafaz jazam@pasti, maka
kesalahannya adalah lebih teruk sebagaimana Al-Zamakhsyari.
Al-Hafiz Ibnu Hajar menyebutkan
dalam An-Nukat 1/128:
وكان ذكر الإسناد عندهم من جملة البيان
Dengan menyebutkan sanad yang ada
pada mereka, maka itu adalah sebahagian daripada penjelasan (tentang hadith
itu).
Imam Al-Nawawi dalam isu
penggunaan hadith lemah dalam fadhail al-A’mal ini kelihatan sangat longgar
berbanding Ibnu Hajar kerana zahir perkataan beliau membenarkannya hatta hadith
yang tersangat lemah selagi mana bukan hadith maudhu’. Imam Al-Nawawi dalam
kitabnya Al-Irsyad menyebutkan:
يجوز عند أهل الحديث وغيرهم التساهل في الأسانيد، ورواية ما سوى الموضوع من
أنواع الضعيف من غير اهتمام ببيان ضعفها. ويجوز العمل بها. فيما سوى صفات الله
وأحكام الشرع من الحلال والحرام وغيرهما. وذلك كالمواعظ والقصص، وفضايل الأعمال،
وساير فنون الترغيب والترهيب وما لا تعلق له بالأحكام والعقايد.
Ahlul Hadith dan selain mereka
meringankan tentang urusan sanad dan riwayat apa yang selain daripada maudhu’
daripada jenis-jenis hadith dhaif yang lain tanpa memberatkan untuk menerangkan
kedhaifannya, dan dibenarkan beramal dengannya, pada perkara-perkara selain sifat
Allah, hukum-hakam syara’ daripada halal dan haram dan selain keduanya. Begitu
juga dalam hal-hal nasihat, kisah-kisah, fadhail al-A’mal, at-Targhib wa
at-Tarhib, dan apa-apa yang tidak berkaitan dengan hukum-hakam dan akidah.
فرع: إذا أردت رواية الحديث الضعيف بغير إسناد، فلا تقل فيه: قال رسول الله
صلى الله عليه وسلم: كذا، وما أشبهه من الألفاظ
الجازمة، وإنما تقول: روي عن رسول الله صلى الله عليه وسلم كذا، أو بلغنا
عنه كذا، أو ورد عنه، أو جاء عنه، أو نقل عنه، أو روى بعضهم، وما أشبهه وهكذا الحكم فيما تشك في صحته. وإنما
تقول: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم، فيما ظهر صحته. والله أعلم
.
Apabila dinukilkan hadith dhaif
tanpa sanad, janganlah menyebutkan: Rasulullah s.a.w bersabda atau semisal
dengannya daripada lafaz-lafaz jazam/pasti. Hendaklah kamu menyebutkan: Diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w, atau
telah sampai kepada kami, atau telah datang daripadanya, atau dinukilkan
daripadanya, atau sebahagian orang meriwayatkan, atau apa-apa lafaz yang
semisal dengannya. Begini jualah kepada hadith-hadith yang diragui statusnya.
Sesungguhnya perkataan: Rasulullah s.a.w
bersabda hanya disebutkan kepada apa yang jelas kesahihannya. [Al-Nawawi,
Irsyad Thullab al-Haqaiq hal. 92-93].
Kata beliau dalam Al-Azkar:
قال العلماءُ من المحدّثين والفقهاء وغيرهم: يجوز ويُستحبّ العمل في
الفضائل والترغيب والترهيب بالحديث الضعيف ما لم يكن موضوعاً
Ulama hadith, fiqh, dan selain
mereka berkata: Dibenarkan dan digalakkan beramal dalam fadhail al-A’mal, dan
al-Targhib wa at-Tarhib dengan hadith dhaif selagi mana ia bukan palsu. [Al-Azkar hal. 8]
Al-Shaikh Nuruddin al-Itr dalam
tahqiqnya kepada kitab Al-Irsyad menyebutkan pada bahagian nota kaki kenyataan
di atas berkaitan hadith dhaif dan fadhail al-A’mal bahawa ia hendaklah
mematuhi 3 syarat yang ditetapkan, sebagaimana telah disebutkan sebelum ini
syarat-syarat yang digariskan oleh Imam Ibn Hajar.
Imam Ibnu ‘Allan ketika mengulas
perkataan Imam Al-Nawawi ini menyatakan:
قوله: (والترغيب والترهيب) أي بسائر فنونه وكذا كل ما لا تعلق له بالأحكام
والعقائد كما قاله في الإرشاد. قوله: (ما لم يكن موضوعاً) وفي معناه شديد الضعف
فلا يجوز العمل بخبر من انفرد من كذاب ومتهم بكذب ومن فحش غلطه فقد نقل العلائي
الاتفاق عليه وفي صلاة النفل من المجموع ما يقتضي ذلك وبه
Perkataan Imam Al-Nawawi: Selagi
mana bukan maudhu’/palsu. Ia bermaksud dhaif yang berat. Tidak dibenarkan
beramal dengan khabar yang bersendirian perawi kazzab, tertuduh berdusta, yang
sangat teruk kesilapannya. Al-‘Alaie menukilkan kesepakatan ulama tentang hal
ini. (Penolakan Imam Al-Nawawi) kepada solat sunat (Raghaib) di dalam Al-Majmu’
menunjukkan hal ini. [Al-Futtuhat Al-Rabbaniyyah 1/83].
Ini kerana Imam Al-Nawawi dalam
Al-Majmu’ mengeluarkan perkataan keras kepada solat Raghaib:
الصلاة المعروفة بصلاة الرغائب وهي ثنتى عشرة ركعة تصلي بين المغرب والعشاء
ليلة أول جمعة في رجب وصلاة ليلة نصف شعبان مائة ركعة
Solat yang dikenali sebagai solat
al-Raghaib iaitu solat sunat sebanyak 12 rakaat yang didirikan antara Maghrib
dan Isya pada malam Jumaat pertama dalam bulan Rejab, dan solat malam Nisfu
Sya'ban sebanyak 100 rakaat;
وهاتان الصلاتان بدعتان ومنكران قبيحتان
kedua-dua ini adalah solat yang
bidaah lagi munkar lagi keji.
ولا يغتر بذكرهما في كتاب قوت القلوب واحياء علوم الدين ولا بالحديث
المذكور فيهما فان كل ذلك باطل
Janganlah tertipu dengan nukilan
tentang solat ini di dalam kitab Qutul Qulub (oleh Imam Abu Talib al-Makki) dan
Ihya Ulumuddin (oleh Imam al-Ghazali), dan tidak juga dengan hadith yang
disebutkan tentang kedua solat ini. Sesungguhnya semua itu adalah bathil.
Perawi-perawi hadith solat
Raghaib kalau kita lihat dalam kitab Al-Jarh wa Al-Ta’dil, mereka adalah yang
tertuduh berdusta, dan bukannya disepakati sebagai perawi yang kazzab. [Mizan
al-I’tidal, 3/142, Lisan al-Mizan 5/555].
Oleh itu perkataan madhu’ oleh
Imam al-Nawawi ini boleh difahami termasuk di dalamnya hadith-hadith yang
tersangat lemah. Ini berdasarkan kritikan keras Imam Al-Nawawi sendiri kepada
solat Raghaib.
Jika mahu difahami secara
zahirnya ia hanya untuk hadith yang ada perawi kazzab, maka Imam al-Nawawi
tetap meletakkan syarat agar ia dinukil tanpa sanad dengan lafaz menunjukkan
kelemahannya, dan bukan dengan lafaz yang jazam/pasti.
Kesimpulan:
1- Hadith dhaif yang boleh
digunakan untuk Fadhail al-A’mal adalah hadith yang dhaifnya ringan.
2- Hendaklah dinukilkan dengan
lafaz yang menunjukkan ia dhaif.
Jazakumullahu khair.
#MMMR
Rujukan
https://www.kulalsalafiyeen.com/vb/showthread.php?p=365395
Faedah daripada page rasmi FB
Ust. Mohd Masri
No comments:
Post a Comment