Takhrij

Friday, 29 November 2024

Hadith meninggalkan perdebatan

 

Matan hadith

 

خَرَجَ علينا رَسولُ اللهِ ﷺ يَومًا ونحن نَتَمارى في شَيءٍ مِن أمْرِ الدِّينِ، فغَضِبَ غَضَبًا شَديدًا لم يَغضَبْ مِثلَه، ثم انتَهَرَنا فقال: مَهلًا يا أُمَّةَ مُحمدٍ؛ إنَّما هَلَكَ مَن كان قَبلَكم بهذا، ذَروا المِراءَ لِقِلَّةِ خَيرِه، ذَروا المِراءَ؛ فإنَّ المُؤمِنَ لا يُماري، ذَروا المِراءَ؛ فإنَّ المُماريَ قد تَمَّتْ خَسارَتُه، ذَروا المِراءَ؛ فكَفى إثْمًا أنْ تَزالَ مُماريًا، ذَروا المِراءَ؛ فإنَّ المُماريَ لا أشفَعُ له يَومَ القيامةِ، ذَروا المِراءَ؛ فأنا زَعيمٌ بثَلاثةِ أبياتٍ في الجَنَّةِ في رِباضِها ووَسَطِها وأعْلاها لِمَن تَرَكَ المِراءَ وهو صادِقٌ، ذَروا المِراءَ؛ فإنَّ أوَّلَ ما نَهاني عنه رَبِّي بَعدَ عِبادةِ الأوثانِ المِراءُ.

 

Terjemahan

 

Rasululullah saw keluar kepada kami suatu hari ketika kami sedang berdebat mengenai sesuatu perkara agama. Baginda menjadi sangat marah, marah yang belum pernah Baginda tunjukkan sebelum ini. Baginda kemudian memarahi kami dan berkata: 'Berhentilah wahai umat Muhammad; sesungguhnya orang-orang sebelum kamu binasa kerana ini. Tinggalkanlah perdebatan kerana ia sedikit kebaikannya. Tinggalkanlah perdebatan; kerana seorang mukmin tidak berdebat. Tinggalkanlah perdebatan; kerana orang yang suka berdebat telah merugikan dirinya. Tinggalkanlah perdebatan; cukuplah berdosa seseorang yang terus menerus berdebat. Tinggalkanlah perdebatan; kerana aku tidak akan memberi syafaat kepada orang yang suka berdebat pada hari kiamat. Tinggalkanlah perdebatan; kerana aku menjamin tiga rumah di syurga – di pinggirnya, di tengahnya, dan di puncaknya – untuk sesiapa yang meninggalkan perdebatan meskipun dia berada di pihak yang benar. Tinggalkanlah perdebatan; kerana perkara pertama yang dilarang oleh Tuhanku selepas menyembah berhala ialah perdebatan

 

Takhrij

 

HR. at-Thabarani dalam Mu'jam al-Kabir no.7659, daripada Abu Darda', Abu Umamah, Watsilah bin al-Atsqa' dan Anas ra

 

Tidak sahih, sanadnya parah, ada perawi yang dhaif jiddan iaitu Katsir bi  Marwan (al-Mundziri dalam al-Targhib wal Tarhib 1/106, al-Haithami dalam Majma Zawaid 1/156, al-Dimyathi dalam al-Mutjir al-Rabih no. 23)

 

Syeikh al-Albani menilai hadith ini palsu (Dhaif Targhib no. 114)

No comments:

Post a Comment