Takhrij

Wednesday, 2 July 2025

Hadith meninggalkan solat adalah kekafiran yang nyata dan terlepas dari perlindungan Allah dan Rasul

 

 

1.

Matan hadith

 

من ترك الصلاة متعمدا فقد كفر جهارا

 

Terjemahan

 

Sesiapa yang meninggalkan solat secara sengaja, maka dia telah kafir secara nyata

 

Takhrij

 

HR. at-Thabarani dalam al-Mu‘jam al-Awsaṭh 3/343, daripada Anas ra.

 

Dhaif menurut Ibnu Hajar al-Asqalani dalam Talkhishul Habir 2/719, as-Suyuthi dalam Jamius Saghir no. 8568, Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 2508, 5180 dan disetujui pula oleh Syeikh Mashur bin Ḥasan al- Salman dalam Silsilah al-Ahadith al-Dhaifah wal-Maudhuah Mujarradah ‘An al-Takhrij no. 2500.

 

 

 

2.

Matan hadith

 

 

مَنْ تَرَكَ الصَّلاَةَ مُتَعَمِّدًا فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ ذِمَّةُ اللَّهِ وَرَسُولِهِ

 

Terjemahan

 

Barangsiapa meninggalkan solat dengan sengaja maka lepas ia dari jaminan Allah dan rasul-Nya

 

Takhrij

 

HR. at-Thabarani dalam Mu'jam al-Kubra no. 790, Abu Nuaim dalam Ma'rifatul Sahabah no. 950, ad-Dailami dalam Musnad Firdaus no. 7984, daripada Ummu Aiman ra.

 

Dhaif menurut Ibnu Rejab dalam Fathul Bari 3/125, al-Iraqi dalam Tharhu at-Tatsrib 2/145, al-Haithami dalam Majma Zawaid 1/300 dan Syeikh al-Albani dalam al-Iman al-Ibnu Abi Syaibah no. 129 menilai sanadnya terputus. Akan tetapi Syeikh al-Albani dalam Sahih Jami' no. 573, menilai hadith ini sahih.

No comments:

Post a Comment