1.
Matan hadith
من ترك الصلاة متعمدا فقد كفر جهارا
Terjemahan
Sesiapa yang meninggalkan solat
secara sengaja, maka dia telah kafir secara nyata
Takhrij
HR. at-Thabarani dalam al-Mu‘jam
al-Awsaṭh 3/343, daripada Anas ra.
Dhaif menurut Ibnu Hajar
al-Asqalani dalam Talkhishul Habir 2/719, as-Suyuthi dalam Jamius Saghir no.
8568, Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 2508, 5180 dan disetujui
pula oleh Syeikh Mashur bin Ḥasan al- Salman dalam Silsilah al-Ahadith
al-Dhaifah wal-Maudhuah Mujarradah ‘An al-Takhrij no. 2500.
2.
Matan hadith
مَنْ تَرَكَ الصَّلاَةَ مُتَعَمِّدًا فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ
ذِمَّةُ اللَّهِ وَرَسُولِهِ
Terjemahan
Barangsiapa meninggalkan solat
dengan sengaja maka lepas ia dari jaminan Allah dan rasul-Nya
Takhrij
HR. at-Thabarani dalam Mu'jam
al-Kubra no. 790, Abu Nuaim dalam Ma'rifatul Sahabah no. 950, ad-Dailami dalam
Musnad Firdaus no. 7984, daripada Ummu Aiman ra.
Dhaif menurut Ibnu Rejab dalam
Fathul Bari 3/125, al-Iraqi dalam Tharhu at-Tatsrib 2/145, al-Haithami dalam
Majma Zawaid 1/300 dan Syeikh al-Albani dalam al-Iman al-Ibnu Abi Syaibah no.
129 menilai sanadnya terputus. Akan tetapi Syeikh al-Albani dalam Sahih Jami'
no. 573, menilai hadith ini sahih.
No comments:
Post a Comment