Takhrij

Saturday, 12 October 2019

Hadith cemburu para isteri Nabi saw dan menjadi asbab turunnya Surah at-Tahrim ayat 1-5



Terdapat dua pendapat:

1- kisah makan madu maghafir (Sahih Bukhari no. 4531)

2- kisah Mariah Qibtiyah



Kisah Mariah Qibtiyah


Matan hadith


أَنَّ حَفْصَةَ أُمَّ الْمُؤْمِنِينَ، زَارَتْ أَبَاهَا ذَاتَ يَوْمٍ وَكَانَ يَوْمَهَا، فَلَمَّا جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ يَرَهَا فِي الْمَنْزِلِ، أَرْسَلَ إِلَى أَمَتِهِ مَارِيَةَ الْقِبْطِيَّةِ، فَأَصَابَ مِنْهَا فِي بَيْتِ حَفْصَةَ، وَجَاءَتْ حَفْصَةُ عَلَى تِلْكَ الْحَالِ، فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَتَفْعَلُ هَذَا فِي بَيْتِي وَفِي يَوْمِي؟ قَالَ: «فَإِنَّهَا عَلَيَّ حَرَامٌ، وَلَا تُخْبِرِي بِذَاكَ أَحَدًا» . فَانْطَلَقَتْ إِلَى عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا فَأَخْبَرَتْهَا بِذَلِكَ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: {يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ}إِلَى قَوْلِهِ: {وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ} فَأُمِرَ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْ يَمِينِهِ، وَيُرَاجِعَ أَمَتَهُ".


Terjemahan

Bahawa Hafsah telah menziarahi ayahnya pada suatu hari dan ketika itu adalah gilirannya bersama Rasulullah SAW. Apabila Rasulullah SAW pulang ke rumah, Baginda SAW tidak melihatnya di rumah. Kemudian Baginda SAW mengutuskan kepada hambanya Mariah al-Qibtiyyah. Setelah itu, Rasulullah SAW telah bersama dengannya di rumah Hafsah (menggaulinya). Tidak lama kemudian, Hafsah pulang ketika Rasulullah SAW dalam keadaan tersebut. Hafsah berkata: “Wahai Rasulullah SAW, adakah engkau melakukan hal ini di rumahku dan ketika giliranku?”. Maka Rasulullah SAW menjawab: “Sesungguhnya dia (Mariah) haram ke atasku dan janganlah engkau memberitahu kepada sesiapa akan hal ini”. Hafsah keluar ke rumah Aisyah RA lalu menceritakan apa yang telah berlaku. Setelah itu, turunnya ayat Allah SWT “Wahai Nabi! Mengapa engkau haramkan (dengan bersumpah menyekat dirimu daripada menikmati) apa yang dihalalkan oleh Allah bagimu” sehingga firman Allah SWT “serta orang-orang yang soleh dari kalangan orang-orang yang beriman”  lalu Baginda SAW diminta untuk membayar kafarah di atas sumpahnya dan kembali kepada hambanya”.


Takhrij

HR. Sai'd bin Mansur dalam Sunannya no. 1707. Dhaif jiddan (darhadith). Kerana terdapat perawi yang matruk  (Ubaidah bin Ma'tub) [Tahzibul Kamal 19/275], Juwaibir al-Azdi pula perawi yang terlalu dhaif, matrukul hadith (Taqrib hal. 205).


Namun matan hadith ini adalah sahih bila dilihat dari sanad yang lain (dari Anas ra dalam an-Nasaie no. 3897-sahih; al-Hakim 2/493- sahih sesuai syarat Muslim, dari Umar dalam al-Mukhtarah 11/39). -Ibnu Hajar (Fathul Bari 11/292).

As-Syaukani berkata dalam tafsirnya (5/252) kedua-dua sahih bahawasanya ia adalah sebab turunnya ayat ini.

Wallahu 'alam


Rujukan

Irsyad al-hadith siri ke 35, Mufti Wilayah Persekutuan.


No comments:

Post a Comment