Matan hadith
داووا مرضاكم بالصدقةِ
Terjemahan
Mintalah kesembuhan penyakitmu (dari Allah) dengan sedekah
Takhrij
Sanad Ibnu Mas’ud
HR. Baihaqi dalam Sunan Kubra 3/382, at-Thabarani no. 10196, Ibn Adiy
dalam Kamil Dhuafa 6/341, Abu Nua’im dalam Hilyatul Auliya 2/123 dari Ibnu
Mas’ud. Hadith mursal dari Hasan al-Basri.
Sanadnya didhaifkan oleh al-Safarini
Syarah Kitab Syahab hal. 342.
Imam Thabarani berkata hadith ini tidak melalui
jalan Hakim kecuali Musa bin ‘Amir.
Ibnu Adiy berkata Musa bin ‘Amir tidak
mempunyai penyokong dalam riwayatnya.
Al-Daruquthni berkata Musa bin Amir dhaif (al-Majruhin no. 230).
Abu Nua’im
berkata hadith ini gharib dan tafarrudnya Hakim dari Musa bin Amir.
Ibn. Qasirini
menilai hadith ini munkar dalam Zakhirah Huffaz 3/1244.
Al-Haithami berkata
dalam Majma Zawaid 3/66, jalan Musa bin Amir al-Kufi dia adalah matruk.
Az-Zahabi berkata Musa bin Amir membawa hadith-hadith dusta (Mizan ‘Itidal
4/215).
Syeikh al-Albani menilai hadith ini dhaif jiddan dalam Silsilah Hadith
Dhaif no. 3492.
Syeikh al-Arnauth dalam Takhrij Al-Marasil Abi Daud 1/128
berkata Musa bin Amir didhaifkan oleh Ibn Ma’in, an-Nasaie, Yaakub bin Sufyan,
Abu Zur’ah, al-Daruquthni.
Sanad Abu Umamah Bahili
Satu lagi jalan sanad melalui Abu Umamah Bahili yang diriwayatkan oleh
Imam Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 3557, dan didhaifkan oleh Muhammad Jarullah
al-Soa’di dalam Nawafih al-‘Athirah no. 140.
Imam Baihaqi berkata dalam hadith
ini terdapat perawi yang meriwyatkan hadith-hadith munkar bernama Fadhal bin
Jabir.
Syeikh al-Albani menilai hadith ini hasan dalam Sahih Jami’ no. 3358.
Sanad Hasan al-Basri
Syeikh al-Albani membawa hadith ini dalam Sahih Targhib no. 744 dari
Hasan al-Basri. Ia menyatakan hadith ini dikeluarkan oleh Abu Daud dalam
Marasilnya no. 105 dan Ibnu Jauzi dalam al-‘ilal Mutanahiyah no. 816 dengan
hadith yang panjang.
As-Suyuthi menilai hadith ini mursal dalam Jami’ as-Saghir
no. 3713.
Dan Syeikh al-Albani menilai hadith ini hasan lighairih dalam Sahih
Targhib (cet. 2000) no. 744 dan mendhaifkannya pula dalam Dhaif Targhib (cet.
2000) no. 456 dan Dhaif Jami’ (cet. 1988) no. 2723.
Sanad Ibn Umar
Dari jalan Ibn Umar. Dan hadith ini juga dikeluarkan oleh al-Baihaqi
dalam Syuabul iman 3/131. Imam Baihaqi menilai sanad hadith ini munkar.
Syeikh
al-Albani menilai hadith ini palsu dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 3591
Sanad Ubadah bin Shamit
Ibnu Asakir membawa riwayat hadith ini dari Ubadah bin Shamit, dan
menilai sanad hadith ini gharib. Ibrahim tidak pernah bertemu dengan Ubadah
(Mu’jam al-Syuyukh 2/1183).
Syeikh al-Albani menilai hadith ini munkar dalam
Silsilah Hadith Dhaif no. 6162.
Sanad Samrah bin Jundub
Juga diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam Syuabul Iman 3/131, dari Samrah
bin Jundub. Beliau berkata terdapat perawi majhul yakni Ghiath.
No comments:
Post a Comment