Matan hadith
عَنْ خَالِدِ بْنِ زَيْدٍ
الْأَنْصَارِيِّ قَالَ كُنْتُ مَعَ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ الْجُهَنِيِّ وَكَانَ
رَجُلًا يُحِبُّ الرَّمْيَ إِذَا خَرَجَ خَرَجَ بِي مَعَهُ فَدَعَانِي يَوْمًا
فَأَبْطَأْتُ عَلَيْهِ فَقَالَ تَعَالَ أَقُولُ لَكَ مَا قَالَ لِي رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَا حَدَّثَنِي سَمِعْتُ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ
يُدْخِلُ بِالسَّهْمِ الْوَاحِدِ ثَلَاثَةَ نَفَرٍ الْجَنَّةَ صَانِعَهُ
الْمُحْتَسِبَ فِي صَنَعْتِهِ الْخَيْرَ وَالرَّامِيَ بِهِ وَمُنْبِلَهُ وَقَالَ
ارْمُوا وَارْكَبُوا وَلَأَنْ تَرْمُوا أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ تَرْكَبُوا
وَلَيْسَ مِنْ اللَّهْوِ إِلَّا ثَلَاثٌ تَأْدِيبُ الرَّجُلِ فَرَسَهُ
وَمُلَاعَبَتُهُ امْرَأَتَهُ وَرَمْيُهُ بِقَوْسِهِ وَمَنْ تَرَكَ الرَّمْيَ
بَعْدَمَا عُلِّمَهُ رَغْبَةً عَنْهُ فَإِنَّهَا نِعْمَةٌ تَرَكَهَا
Terjemahan
Dari Khalid bin Zaid Al Anshari dia berkata: "Saya pernah bersama
Uqbah bin Amir Al Juhani, Ia adalah seorang laki-laki yang menyukai panahan.
Jika ia keluar, maka ia selalu keluar bersamaku. Pada suatu hari ia mengajakku
dan aku menolak ajakannya, maka ia berkata: "Kemarilah, saya akan
mengatakan apa yang telah dikatakan dan diceritakan oleh Rasulullah shallallahu
'alaihi wa sallam kepadaku, aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wa
sallam bersabda: "Sesungguhnya Allah 'azza wajalla akan memasukkan tiga
orang ke dalam syurga lantaran satu anak panah. Yakni, orang yang membuatnya
dengan berharap memperoleh kebaikan, orang yang memanahkannya dan orang yang
menyiapkannya." Beliau juga bersabda: "Berlatihlah memanah dan
berkuda. Dan jika kalian memilih memanah maka hal itu lebih aku sukai daripada
berkuda. Dan tiga hal yang tidak termasuk sia-sia: latihan berkuda, senda gurau
bersama isteri dan melepaskan panah dari busurnya. Barangisapa meninggalkan melempar
panah setelah diajari kerana berpaling darinya maka sungguh itu merupakan
nikmat yang ia tinggalkan."
Takhrij
HR. Ahmad no. 17335, Syeikh al-Arnauth menilai hadith ini hasan dengan
jalur dan riwayat penguatnya, tetapi sanad hadith ini dhaif.
Memahami konteksual hadith melaui al-Quran dan secara tematik:
Yusuf al-Qardawi menghuraikan bahawa ada beberapa langkah dan cara dalam
memahami hadith Nabi saw. Di antaranya adalah, memahami Sunnah berdasarkan
petunjuk al-Quran dan menghimpun hadith yang memiliki persamaan topik perbahasan
(Bagaimana Memahami Hadis Nabi SAW hal. 92, 106).
a)
Al-Quran
Pada surah al-Anfāl ayat 60 diterangkan tentang perintah untuk
mempersiapkan segala kemampuan dengan kekuatan apa saja yang dimiliki untuk
menghadapi musuh Islam pada waktu itu. Kemudian Nabi menjelaskan bahawa
kekuatan itu adalah al-ramyu.
Menukil pendapat Al-Qurṭubi dalam tafsirnya, al-Jami‘ li Ahkam al-Quran
juga menyentuh persoalan al-ramyu pada tafsir surah al-Anfal ayat 60, yakni
beliau terlebih dahulu mengutip sebuah ungkapan dari Ibnu Abbas bahawa yang
dimaksud kekuatan di sini adalah senjata dan keahlian.
Sedangkan dalam kitab tafsir al-Maragi, al-Maragi dijelaskan tentang
makna QS. al-Anfal ayat 60 bahawa persiapan dalam peperangan itu adalah
mempersiapkan kekuatan sebaik mungkin. Persiapan seperti ini akan berbeza-beza
sesuai dengan perbezaan zaman dan tempat. Lebih lanjut al-Maragi menjelaskan bahawa
kewajipan muslim saat ini adalah membuat senjata, pesawat tempur, bom, kereta
kebal, kapal perang dan lain sebagainya. Kewajiban mereka juga adalah
mempelajari berbagai keahlian dan industri pembuatan alat-alat dan kekuatan
perang lainnya. Dan pendapat ini juga ditarjihkan oleh Quraisy Shihab dalam
Tafsir Misbah hal. 586-588.
b)
Tematik (menghimpunakan hadith-hadith yang lain dengan tema yang sama)
Dari sahabat ‘Uqbah bin ‘Amir:
سمعتُ رسولَ اللهِ صلَّى
اللهُ عليه وسلَّمَ ، وهو على المنبرِ ، يقول
وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ . ألا إنَّ القوةَ
الرميُ . ألا إنَّ القوةَ الرميُ . ألا إنَّ القوةَ الرميُ
Aku mendengar Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam berkhutbah di atas
mimbar. Tentang ayat ‘dan persiapkanlah bagi mereka al-quwwah
(kekuatan) yang kalian mampu‘ (QS. Al Anfal: 60) Rasulullah bersabda:
‘ketahuilah bahawa al-quwwah itu adalah skill menembak (sampai 3 kali)’” (HR.
Muslim 1917)
Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:
من تعلَّم الرميَ ثم نسِيَه
؛ فهي نعمةٌ جحَدها
Barangsiapa yang belajar menembak lalu ia melupakannya, maka itu termasuk
nikmat yang ia durhakai (HR. Thabarani dalam Mu’jam As-Saghir no. 4309,
disahihkan Syeikh al-Albani dalam Sahih Targhib no. 1294)
Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:
اللهْوُ في ثلاثٍ : تأديبُ
فرَسِكَ ، و رمْيُكَ بِقوسِكِ ، و مُلاعَبَتُكَ أهلَكَ
Lahwun (yang bermanfaat) itu ada tiga: engkau menjinakkan kudamu, engkau
menembak panahmu, engkau bermain-main dengan keluargamu (HR. Ishaq bin Ibrahim
Al Qurrab [wafat 429H] dalam Fadhail Ar Ramyi no.13 dari sahabat Abi Darda’,
disahihkan Syeikh al-Albani dalam Sahih Jami’ no. 5498)
Keutamaan skill menembak atau melempar dalam jihad fii sabiilillah.
Dalil-dalil tentang hal ini sangat banyak juga, diantaranya sabda Nabi
Shallallahu’alaihi Wasallam:
إذا أَكثَبوكم – يعني
أكثروكم – فارموهُم ، واستبْقوا نَبْلَكم
Jika mereka (musuh) mendekat (maksudnya jumlah mereka lebih banyak dari
kalian), maka panahlah mereka terus-menerus (HR. Bukhari 3985)
Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:
ستفتح عليكم أرضون ويكفيكهم
الله فلا تعجز أحدكم أن يلهو بسهمه
Kelak negeri-negeri akan ditaklukkan untuk kalian, dan Allah mencukupkan
itu semua atas kalian, maka janganlah salah seorang diantara kalian merasa
malas untuk memainkan panahnya (HR. Muslim 1918).
Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:
مَنْ عَلِمَ الرَّمْيَ ثُمَّ
تَرَكَهُ فَلَيْسَ مِنَّا أَوْ قَدْ عَصَى
Tidak termasuk dari golongan kami atau dia telah durhaka siapa saja yang
mengetahui ilmu memanah namun ia meninggalkannya (HR. Muslim 1918).
Imam Nawawi ketika menjelaskan hadith:-
ألا إنَّ القوةَ الرميُ
“ketahuilah bahawa al-quwwah itu adalah skill menembak”
Dan,
مَنْ عَلِمَ الرَّمْيَ ثُمَّ
تَرَكَهُ فَلَيْسَ مِنَّا أَوْ قَدْ عَصَى
Tidak termasuk dari golongan kami atau dia telah durhaka siapa saja yang
mengetahui ilmu memanah namun ia meninggalkannya
Beliau menjelaskan: “Dalam hadith ini dan hadith-hadith lain yang
semakna ada keutamaan skill menembak serta keutamaan skill ketenteraan, juga
anjuran untuk memberi perhatian pada hal tersebut dengan niat untuk jihad fii
sabiilillah. Termasuk juga latihan keberanian dan latihan penggunaan segala
jenis senjata. Juga menunggang kuda, serta hal-hal lain yang sudah dijelaskan
sebelumnya. Maksud dari semua ini adalah untuk latihan perang, mengasah skill
dan mengolahragakan badan”. Adalah satu peringatan
keras bagi orang yang melupakan ilmu memanah setelah mengetahuinya. Hal ini dilarang
dengan larangan yang keras bagi mereka yang tidak memiliki uzur (Syarah Sahih
Muslim, 4/57-59).
Al-Munawi pula menilai sangat makruh bagi orang-orang yang telah
mempelajari memanah lalu melalaikannya dan meninggalkannya. Seolah-olah ia melecehkannya dan termasuk
mengkufuri nikmat yang sangat penting (Faidhul Qadir 6/181).
Dari sekian hadith yang disebutkan di atas terdapat lafaz al-ramyu yang
kebanyakan dimaksudkan sebagai lemparan ataupun memanah. Adapun tekniknya
seterusnya adalah mengesahkan pengertian kata-kata yang terdapat dalam hadith.
Hal ini penting kerana pengertiannya dapat berubah sesuai dengan perubahan
situasi dan konteks zaman. (Bagaimana
Memahami Hadis Nabi SAW hal. 124-126).
Maka al-ramyu (memanah) boleh disejajarkan maknanya dengan menembak. Sebagaimana
pendapat Ahmad Mustafa al-Maraghi yang memandang bahawa makna dari al-ramyu
adalah menyerang musuh dari jarak jauh yang dapat mematikan musuh. Sehingga melempar
menurut al-Maraghi mencakupi meriam, senapang, bom dan sebagainya (Tafsir
al-Maraghi terj. hal. 38)
Namun begitu, ia bukan bererti aktiviti/mempelajari memanah ini sudah tidak
relevan pada zaman sekarang dan harus ditinggalkan. Ia boleh diaplikasikan untuk
tujuan mendapatkan ketajaman akal (fokus), kesihatan tubuh, memupuk rasa
tanggungjawab serta disiplin (Berenang Memamanah dan Berkuda: Permainan
Ketangkasan Kaum Beriman hal. 100-101).
c)
Fiqh hadith
Dari sudut fiqh jihad pula, Yusuf al-Qardhawi ketika menjelaskan pada
tafsir surah al-Anfal ayat 60 adalah perintah menyiapkan segala kekuatan
ketenteraan, bersiapsiaga dalam apa jua keadaan untuk menghadapi musuh Islam
seperti yang disebutkan dalam beberapa hadith menyiapkan kuda dan lain-lain. Ia
sebagai wasilah kekuatan umat masa dahulu, dan tidak bermakna umat zaman
sekarang harus kaku dengan wasilah tersebut.
Yusuf Qarḍawi menganggap bahawa kuda pada zaman sekarang adalah kereta
kebal atau kenderaan perang lengkap dengan ciri-ciri persenjataanya ataupun
kapal-kapal perang atau peralatan perang laut lainnya yang dapat digunakan pada
zaman sekarang. Bahkan kekuatan itu termasuk angkatan perang di udara, seperti
pesawat tempur, satelit buatan, roket dan alat-alat lainnya. Kelengkapan perang
ini sangat diperlukan dan terus mengalami perkembangan.
Alat-alat dan kendaraan perang ini, baik darat, laut, dan udara tentu
telah mengalami perkembangan. Apabila dahulu orang-orang menggunakan pedang
dalam pertempuran secara langsung, panah untuk menyerang dari jarak yang dekat,
dan melemparkan anak panah sekuat tenaga untuk penyerangan dari jarak jauh.
Sedangkan dalam peperangan pada saat ini, orang-orang menggunakan senjata
canggih dan fasiliti pertahanan yang serba automatik. Kemudian Yusuf Qarḍawi
mengutip hadith riwayat Muslim dari Uqbah bin Amir bahawa Nabi SAW. ketika menafsirkan
al-quwwah (kekuatan) pada firman Allah SWT:-
Dan persiapkanlah untukmenghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu
sanggupi, bersabda, Ketahuilah! Sesungguhnya kekuatan itu adalah memanah.
Ketahuilah! Sesungguhnya kekuatan itu adalah memanah. Ketahuilah! Sesungguhnya
kekuatan itu adalah memanah.
Ini menunjukkan jika kekuatan sebenarnya dari sebuah senjata hanya akan
nampak dari cara penggunaannya yang baik. Kerana alasan inilah Nabi SAW. tidak
mengatakan bahawa kekuatan itu adalah pedang atau busur panah. Akan tetapi
beliau menegaskan bahawa kekuatan itu adalah memanah. Nabi menganggap perbuatan
manusia itu sebagai kekuatan yang hakiki. Nabi SAW tidak hanya mengajarkan
memanah dan melatih kemampuan hingga mendapatkan keahlian. Ada banyak manusia yang
mempelajari sesuatu, tetapi mereka sibuk dengan urusan lain, sehingga harus
meninggalkan apa yang sudah dipelajarinya. Mereka pun melupakan hal tersebut hingga
kehilangan keahlian yang telah didapatkannya dari latihan-latihan yang pernah
dilaluinya. Kerana itu, hal yang paling penting adalah konsisten dalam melatih kemampuan
diri sehingga tidak buru-buru untuk melupakannya. Sebagaimana apa yang telah
Nabi peringatkan kepada seorang muslim agar tidak melupakan praktik memanah,
setelah ia mempelajarinya. (Fiqh Jihad terj. 439-446).
Ali Al-Qari ketika menjelaskan hadith:-
ستفتح عليكم أرضون ويكفيكهم
الله فلا تعجز أحدكم أن يلهو بسهمه
“Kelak negeri-negeri akan ditaklukkan untuk kalian, dan Allah
mencukupkan itu semua atas kalian, maka janganlah salah seorang diantara kalian
merasa malas untuk memainkan panahnya”
Beliau menjelaskan:
“Al Muzhahir berkata, maksudnya orang Romawi sebahagian besar dalam
perang mereka menggunakan panah. Maka hendaknya kalian belajar memanah sehingga
boleh menandingi orang Romawi lalu Allah akan membuka negeri Romawi untuk
kalian dan mencegah keburukan orang Romawi atas kalian. Dan jika Romawi sudah
ditaklukkan, janganlah tinggalkan latihan memanah dengan berkata, kita sudah
tidak perlu lagi skill memanah untuk memerangi mereka. Jangan begitu, bahkan
pelajarilah terus-menerus skill memanah kerana itu akan kalian perlukan
selamanya’.
Al-Asyraf berkata, ‘Tidak selayaknya kalian malas belajar memanah sampai
tiba waktunya untuk menaklukan negeri Romawi, maka Allah pasti menolong kalian
untuk menaklukannya. Ini adalah dorongan dari Rasulullah saw untuk berlatih
memanah. Ertinya, bermain-main dengan panahan itu tidak terlarang’.
At-Thibi berkata, ‘Nampaknya pandangan yang kedua lebih tepat kerana
huruf fa dalam kalimat فلا
يعجز adalah fa sababiyyah. Seolah-olah beliau berkata, Allah Ta’ala
sebentar lagi akan membukan negeri Romawi untuk kalian dan mereka itu ahli
memanah. Dan Allah akan mencegah maranya mereka atas kalian dengan sebab skill
memanah kalian. Oleh kerana itu janganlah kalian malas untuk menyibukkan diri
dengan panah kalian. Ertinya, hendaknya kalian bersemangat dalam perkara
panah-memanah, berlatihlah dan pegang skill tersebut dengan gigi geraham.
Sampai ketika tiba waktunya untuk memerangi Romawi, kalian sudah hebat dalam
hal itu’. Sebab dianjurkan menjadikan panahan sebagai lahwun kerana adanya
kecenderungan untuk menyukai latihan memanah juga menyukai pertandingan
memanah. Kerana jiwa manusia itu punya kecenderungan besar kepada
perkara-perkara lahwun” (Mirqatul Mafatih, 6/2499).
Rujukan
http://hadikurniawanapt.blogspot.com/2017/07/larangan-meninggalkan-keahlian-memanah.html
No comments:
Post a Comment