Takhrij

Thursday, 18 June 2020

Hadith larangan memanah



Matan hadith

عَنْ خَالِدِ بْنِ زَيْدٍ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ كُنْتُ مَعَ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ الْجُهَنِيِّ وَكَانَ رَجُلًا يُحِبُّ الرَّمْيَ إِذَا خَرَجَ خَرَجَ بِي مَعَهُ فَدَعَانِي يَوْمًا فَأَبْطَأْتُ عَلَيْهِ فَقَالَ تَعَالَ أَقُولُ لَكَ مَا قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَا حَدَّثَنِي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يُدْخِلُ بِالسَّهْمِ الْوَاحِدِ ثَلَاثَةَ نَفَرٍ الْجَنَّةَ صَانِعَهُ الْمُحْتَسِبَ فِي صَنَعْتِهِ الْخَيْرَ وَالرَّامِيَ بِهِ وَمُنْبِلَهُ وَقَالَ ارْمُوا وَارْكَبُوا وَلَأَنْ تَرْمُوا أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ تَرْكَبُوا وَلَيْسَ مِنْ اللَّهْوِ إِلَّا ثَلَاثٌ تَأْدِيبُ الرَّجُلِ فَرَسَهُ وَمُلَاعَبَتُهُ امْرَأَتَهُ وَرَمْيُهُ بِقَوْسِهِ وَمَنْ تَرَكَ الرَّمْيَ بَعْدَمَا عُلِّمَهُ رَغْبَةً عَنْهُ فَإِنَّهَا نِعْمَةٌ تَرَكَهَا

Terjemahan

Dari Khalid bin Zaid Al Anshari dia berkata: "Saya pernah bersama Uqbah bin Amir Al Juhani, Ia adalah seorang laki-laki yang menyukai panahan. Jika ia keluar, maka ia selalu keluar bersamaku. Pada suatu hari ia mengajakku dan aku menolak ajakannya, maka ia berkata: "Kemarilah, saya akan mengatakan apa yang telah dikatakan dan diceritakan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam kepadaku, aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Sesungguhnya Allah 'azza wajalla akan memasukkan tiga orang ke dalam syurga lantaran satu anak panah. Yakni, orang yang membuatnya dengan berharap memperoleh kebaikan, orang yang memanahkannya dan orang yang menyiapkannya." Beliau juga bersabda: "Berlatihlah memanah dan berkuda. Dan jika kalian memilih memanah maka hal itu lebih aku sukai daripada berkuda. Dan tiga hal yang tidak termasuk sia-sia: latihan berkuda, senda gurau bersama isteri dan melepaskan panah dari busurnya. Barangisapa meninggalkan melempar panah setelah diajari kerana berpaling darinya maka sungguh itu merupakan nikmat yang ia tinggalkan."

Takhrij

HR. Ahmad no. 17335, Syeikh al-Arnauth menilai hadith ini hasan dengan jalur dan riwayat penguatnya, tetapi sanad hadith ini dhaif.


Memahami konteksual hadith melaui al-Quran dan secara tematik:

Yusuf al-Qardawi menghuraikan bahawa ada beberapa langkah dan cara dalam memahami hadith Nabi saw. Di antaranya adalah, memahami Sunnah berdasarkan petunjuk al-Quran dan menghimpun hadith yang memiliki persamaan topik perbahasan (Bagaimana Memahami Hadis Nabi SAW hal. 92, 106).

a)      Al-Quran

Pada surah al-Anfāl ayat 60 diterangkan tentang perintah untuk mempersiapkan segala kemampuan dengan kekuatan apa saja yang dimiliki untuk menghadapi musuh Islam pada waktu itu. Kemudian Nabi menjelaskan bahawa kekuatan itu adalah al-ramyu.
Menukil pendapat Al-Qurṭubi dalam tafsirnya, al-Jami‘ li Ahkam al-Quran juga menyentuh persoalan al-ramyu pada tafsir surah al-Anfal ayat 60, yakni beliau terlebih dahulu mengutip sebuah ungkapan dari Ibnu Abbas bahawa yang dimaksud kekuatan di sini adalah senjata dan keahlian.

Sedangkan dalam kitab tafsir al-Maragi, al-Maragi dijelaskan tentang makna QS. al-Anfal ayat 60 bahawa persiapan dalam peperangan itu adalah mempersiapkan kekuatan sebaik mungkin. Persiapan seperti ini akan berbeza-beza sesuai dengan perbezaan zaman dan tempat. Lebih lanjut al-Maragi menjelaskan bahawa kewajipan muslim saat ini adalah membuat senjata, pesawat tempur, bom, kereta kebal, kapal perang dan lain sebagainya. Kewajiban mereka juga adalah mempelajari berbagai keahlian dan industri pembuatan alat-alat dan kekuatan perang lainnya. Dan pendapat ini juga ditarjihkan oleh Quraisy Shihab dalam Tafsir Misbah hal. 586-588.

b)      Tematik (menghimpunakan hadith-hadith yang lain dengan tema yang sama)

Dari sahabat ‘Uqbah bin ‘Amir:

سمعتُ رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ ، وهو على المنبرِ ، يقول  وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ . ألا إنَّ القوةَ الرميُ . ألا إنَّ القوةَ الرميُ . ألا إنَّ القوةَ الرميُ

Aku mendengar Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam berkhutbah di atas mimbar. Tentang ayat ‘dan persiapkanlah bagi mereka al-quwwah (kekuatan) yang kalian mampu‘ (QS. Al Anfal: 60) Rasulullah bersabda: ‘ketahuilah bahawa al-quwwah itu adalah skill menembak (sampai 3 kali)’” (HR. Muslim 1917)

Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:

من تعلَّم الرميَ ثم نسِيَه ؛ فهي نعمةٌ جحَدها

Barangsiapa yang belajar menembak lalu ia melupakannya, maka itu termasuk nikmat yang ia durhakai (HR. Thabarani dalam Mu’jam As-Saghir no. 4309, disahihkan Syeikh al-Albani dalam Sahih Targhib no. 1294)

Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:

اللهْوُ في ثلاثٍ : تأديبُ فرَسِكَ ، و رمْيُكَ بِقوسِكِ ، و مُلاعَبَتُكَ أهلَكَ

Lahwun (yang bermanfaat) itu ada tiga: engkau menjinakkan kudamu, engkau menembak panahmu, engkau bermain-main dengan keluargamu (HR. Ishaq bin Ibrahim Al Qurrab [wafat 429H] dalam Fadhail Ar Ramyi no.13 dari sahabat Abi Darda’, disahihkan Syeikh al-Albani dalam Sahih Jami’ no. 5498)

Keutamaan skill menembak atau melempar dalam jihad fii sabiilillah. Dalil-dalil tentang hal ini sangat banyak juga, diantaranya sabda Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam:

إذا أَكثَبوكم – يعني أكثروكم – فارموهُم ، واستبْقوا نَبْلَكم

Jika mereka (musuh) mendekat (maksudnya jumlah mereka lebih banyak dari kalian), maka panahlah mereka terus-menerus (HR. Bukhari 3985)

Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:

ستفتح عليكم أرضون ويكفيكهم الله فلا تعجز أحدكم أن يلهو بسهمه

Kelak negeri-negeri akan ditaklukkan untuk kalian, dan Allah mencukupkan itu semua atas kalian, maka janganlah salah seorang diantara kalian merasa malas untuk memainkan panahnya (HR. Muslim 1918).


Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:

مَنْ عَلِمَ الرَّمْيَ ثُمَّ تَرَكَهُ فَلَيْسَ مِنَّا أَوْ قَدْ عَصَى

Tidak termasuk dari golongan kami atau dia telah durhaka siapa saja yang mengetahui ilmu memanah namun ia meninggalkannya (HR. Muslim 1918).

Imam Nawawi ketika menjelaskan hadith:-

ألا إنَّ القوةَ الرميُ

“ketahuilah bahawa al-quwwah itu adalah skill menembak”

Dan,


مَنْ عَلِمَ الرَّمْيَ ثُمَّ تَرَكَهُ فَلَيْسَ مِنَّا أَوْ قَدْ عَصَى

Tidak termasuk dari golongan kami atau dia telah durhaka siapa saja yang mengetahui ilmu memanah namun ia meninggalkannya

Beliau menjelaskan: “Dalam hadith ini dan hadith-hadith lain yang semakna ada keutamaan skill menembak serta keutamaan skill ketenteraan, juga anjuran untuk memberi perhatian pada hal tersebut dengan niat untuk jihad fii sabiilillah. Termasuk juga latihan keberanian dan latihan penggunaan segala jenis senjata. Juga menunggang kuda, serta hal-hal lain yang sudah dijelaskan sebelumnya. Maksud dari semua ini adalah untuk latihan perang, mengasah skill dan mengolahragakan badan”.  Adalah satu peringatan keras bagi orang yang melupakan ilmu memanah setelah mengetahuinya. Hal ini dilarang dengan larangan yang keras bagi mereka yang tidak memiliki uzur (Syarah Sahih Muslim, 4/57-59).

Al-Munawi pula menilai sangat makruh bagi orang-orang yang telah mempelajari memanah lalu melalaikannya dan meninggalkannya.  Seolah-olah ia melecehkannya dan termasuk mengkufuri nikmat yang sangat penting (Faidhul Qadir 6/181).

Dari sekian hadith yang disebutkan di atas terdapat lafaz al-ramyu yang kebanyakan dimaksudkan sebagai lemparan ataupun memanah. Adapun tekniknya seterusnya adalah mengesahkan pengertian kata-kata yang terdapat dalam hadith. Hal ini penting kerana pengertiannya dapat berubah sesuai dengan perubahan situasi dan konteks zaman.  (Bagaimana Memahami Hadis Nabi SAW hal. 124-126).

Maka al-ramyu (memanah) boleh disejajarkan maknanya dengan menembak. Sebagaimana pendapat Ahmad Mustafa al-Maraghi yang memandang bahawa makna dari al-ramyu adalah menyerang musuh dari jarak jauh yang dapat mematikan musuh. Sehingga melempar menurut al-Maraghi mencakupi meriam, senapang, bom dan sebagainya (Tafsir al-Maraghi terj. hal. 38)

Namun begitu, ia bukan bererti aktiviti/mempelajari memanah ini sudah tidak relevan pada zaman sekarang dan harus ditinggalkan. Ia boleh diaplikasikan untuk tujuan mendapatkan ketajaman akal (fokus), kesihatan tubuh, memupuk rasa tanggungjawab serta disiplin (Berenang Memamanah dan Berkuda: Permainan Ketangkasan Kaum Beriman hal. 100-101).


c)       Fiqh hadith

Dari sudut fiqh jihad pula, Yusuf al-Qardhawi ketika menjelaskan pada tafsir surah al-Anfal ayat 60 adalah perintah menyiapkan segala kekuatan ketenteraan, bersiapsiaga dalam apa jua keadaan untuk menghadapi musuh Islam seperti yang disebutkan dalam beberapa hadith menyiapkan kuda dan lain-lain. Ia sebagai wasilah kekuatan umat masa dahulu, dan tidak bermakna umat zaman sekarang harus kaku dengan wasilah tersebut.  Yusuf Qarḍawi menganggap bahawa kuda pada zaman sekarang adalah kereta kebal atau kenderaan perang lengkap dengan ciri-ciri persenjataanya ataupun kapal-kapal perang atau peralatan perang laut lainnya yang dapat digunakan pada zaman sekarang. Bahkan kekuatan itu termasuk angkatan perang di udara, seperti pesawat tempur, satelit buatan, roket dan alat-alat lainnya. Kelengkapan perang ini sangat diperlukan dan terus mengalami perkembangan.

Alat-alat dan kendaraan perang ini, baik darat, laut, dan udara tentu telah mengalami perkembangan. Apabila dahulu orang-orang menggunakan pedang dalam pertempuran secara langsung, panah untuk menyerang dari jarak yang dekat, dan melemparkan anak panah sekuat tenaga untuk penyerangan dari jarak jauh. Sedangkan dalam peperangan pada saat ini, orang-orang menggunakan senjata canggih dan fasiliti pertahanan yang serba automatik. Kemudian Yusuf Qarḍawi mengutip hadith riwayat Muslim dari Uqbah bin Amir bahawa Nabi SAW. ketika menafsirkan al-quwwah (kekuatan) pada firman Allah SWT:-

Dan persiapkanlah untukmenghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi, bersabda, Ketahuilah! Sesungguhnya kekuatan itu adalah memanah. Ketahuilah! Sesungguhnya kekuatan itu adalah memanah. Ketahuilah! Sesungguhnya kekuatan itu adalah memanah.

Ini menunjukkan jika kekuatan sebenarnya dari sebuah senjata hanya akan nampak dari cara penggunaannya yang baik. Kerana alasan inilah Nabi SAW. tidak mengatakan bahawa kekuatan itu adalah pedang atau busur panah. Akan tetapi beliau menegaskan bahawa kekuatan itu adalah memanah. Nabi menganggap perbuatan manusia itu sebagai kekuatan yang hakiki. Nabi SAW tidak hanya mengajarkan memanah dan melatih kemampuan hingga mendapatkan keahlian. Ada banyak manusia yang mempelajari sesuatu, tetapi mereka sibuk dengan urusan lain, sehingga harus meninggalkan apa yang sudah dipelajarinya. Mereka pun melupakan hal tersebut hingga kehilangan keahlian yang telah didapatkannya dari latihan-latihan yang pernah dilaluinya. Kerana itu, hal yang paling penting adalah konsisten dalam melatih kemampuan diri sehingga tidak buru-buru untuk melupakannya. Sebagaimana apa yang telah Nabi peringatkan kepada seorang muslim agar tidak melupakan praktik memanah, setelah ia mempelajarinya. (Fiqh Jihad terj. 439-446).


Ali Al-Qari ketika menjelaskan hadith:-

ستفتح عليكم أرضون ويكفيكهم الله فلا تعجز أحدكم أن يلهو بسهمه

“Kelak negeri-negeri akan ditaklukkan untuk kalian, dan Allah mencukupkan itu semua atas kalian, maka janganlah salah seorang diantara kalian merasa malas untuk memainkan panahnya”

Beliau menjelaskan:

“Al Muzhahir berkata, maksudnya orang Romawi sebahagian besar dalam perang mereka menggunakan panah. Maka hendaknya kalian belajar memanah sehingga boleh menandingi orang Romawi lalu Allah akan membuka negeri Romawi untuk kalian dan mencegah keburukan orang Romawi atas kalian. Dan jika Romawi sudah ditaklukkan, janganlah tinggalkan latihan memanah dengan berkata, kita sudah tidak perlu lagi skill memanah untuk memerangi mereka. Jangan begitu, bahkan pelajarilah terus-menerus skill memanah kerana itu akan kalian perlukan selamanya’.

Al-Asyraf berkata, ‘Tidak selayaknya kalian malas belajar memanah sampai tiba waktunya untuk menaklukan negeri Romawi, maka Allah pasti menolong kalian untuk menaklukannya. Ini adalah dorongan dari Rasulullah saw untuk berlatih memanah. Ertinya, bermain-main dengan panahan itu tidak terlarang’.

At-Thibi berkata, ‘Nampaknya pandangan yang kedua lebih tepat kerana huruf fa dalam kalimat فلا يعجز adalah fa sababiyyah. Seolah-olah beliau berkata, Allah Ta’ala sebentar lagi akan membukan negeri Romawi untuk kalian dan mereka itu ahli memanah. Dan Allah akan mencegah maranya mereka atas kalian dengan sebab skill memanah kalian. Oleh kerana itu janganlah kalian malas untuk menyibukkan diri dengan panah kalian. Ertinya, hendaknya kalian bersemangat dalam perkara panah-memanah, berlatihlah dan pegang skill tersebut dengan gigi geraham. Sampai ketika tiba waktunya untuk memerangi Romawi, kalian sudah hebat dalam hal itu’. Sebab dianjurkan menjadikan panahan sebagai lahwun kerana adanya kecenderungan untuk menyukai latihan memanah juga menyukai pertandingan memanah. Kerana jiwa manusia itu punya kecenderungan besar kepada perkara-perkara lahwun” (Mirqatul Mafatih, 6/2499).


Rujukan


http://hadikurniawanapt.blogspot.com/2017/07/larangan-meninggalkan-keahlian-memanah.html


No comments:

Post a Comment