Takhrij

Thursday, 28 April 2022

Hadith selawat amalan yang pasti diterima?

 

 

1.

 

عرضت علي أعمال أمتي فوجدت منها المقبول والمردود، إلا الصلاة علي

 

 

Ditunjukkan kepadaku amalan-amalan umatku. Lalu aku mendapati antaranya ada yang diterima dan ada yang ditolak, melainkan selawat ke atasku (pasti diterima)

 

Takhrij

 

Hadith ini juga tidak ditemui sumber asal baginya.

 

Al-Hafiz al-Sayuthi dalam al-Durar al-Muntathirah no. 298 berkata:  Aku tidak temui sanad baginya.

 

Hadith ini disebut oleh Muhammad bin Khalil Al-Qawuqji dalam kitab himpunan hadith-hadith palsu dan tiada asalnya beliau berjudul Al-Lu’lu’ al-Marsu’ Fi Ma La Asla Lah Au Biaslihi Maudu’ no. 330. Berikut adalah komentar beliau terhadap hadith ini:

 

وارد معناه عن [أبي] الدرداء وأبي سليمان الداراني، كما في (حصن الحصين)، ولم أقف على من أسند مبناه، والعلم عند الله.

 

Warid semaknanya daripada Abu Al-Darda’ dan Abu Sulaiman Al-Darani, sebagaimana dalam Hisn Al-Hasin. Aku belum menemui orang yang membawakan sanad bagi lafaznya. Pengetahuan sebenar ada di sisi Allah.

 

Hadith dhaif jiddan (Kasyful Khafa’no. 1963).

 

2.

كُلُّ الْأَعْمَالِ فِيهَا الْمَقْبُولُ وَالْمَرْدُودُ إِلَّا الصَّلَاةَ عَلَيَّ فَإِنَّهَا مَقْبُولَةٌ غَيْرَ مَرْدُودَةٍ.

 

Semua amal manusia itu adakalanya ditolak dan adakalanya diterima kecuali selawat kepadaku, kerana itu selalu diterima

 

Takhrij

 

HN. Habib Abdurrahman bin Mustafa al-Idrus dalamkitab Mir’at as-Syumus, Saadatul Darain oleh Yusuf bin Ismail an-Nabhani hal 56, Hadith ini tidak diketahui sumber asal baginya.

 

Al-Hafiz Al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah no. 816 menukilkan daripada guru beliau, al-Hafiz Ibnu Hajar yang menilainya sebagai sangat dhaif tetapi sumber asal baginya tidak disebutkan dan tidak ada mana-mana ulama lain yang menyatakan sumber asalnya.

 

Mulla ‘Ali al-Qari dalam al-Asrar al-Marfu’ah no. 345 berkata:

 

(Ibnu Hajar) al-‘Asqalani berkata ianya dhaif jiddan tetapi beliau tidak menyatakan (nama) seorang pun yang meriwayatkannya dan tidak menyebutkan sanadnya supaya dapat menjadi sanad pegangan.

 

Apabila seorang ahli hadith bertaraf al-Hafiz tidak menemui atau tidak mengetahui sanad bagi sesuatu hadith, maka sudah memadai untuk menafikan kewujudan hadith tersebut. Al-Hafiz al-Sayuthi menyebutkan dalam Tadrib al-Rawi:

 

Jika seorang al-Hafiz, al-Mutthali’ (yang luas telaahnya), al-Naqid (seorang pakar hadith) berkata pada sesuatu hadith ‘aku tidak mengetahuinya’ dipegang pada perkataanya pada menafikannya (yakni dinafikan kewujudan hadith tersebut, sebagaimana yang disebutkan oleh Syeikh al-Islam (al-Hafiz Ibnu Hajar).

 

Hadith dhaif jiddan (Kasyful Khafa’no. 1963).

 

 

3.

 

الصلاةُ على النبيِّ لا تردُ.

 

Selawat ke atas Nabi tidak akan ditolak

 

Dalam lafaz yang lain:

 

الصَّلاةُ على النَّبِيِّ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّم مقبولَةٌ.

 

Selawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam diterima

 

Dalam lafaz yang lain:

 

 إنَّ اللَّهَ يقبلُ الصَّلاةَ على النَّبيِّ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ.

 

Sesungguhnya Allah menerima selawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam

 

Takhrij

 

Tidak benar dinisbahkan kalam ini kepada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.

 

Al-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmu’ah hal. 328, tahqiq: al-Mu’allimi berkata:

 

“Tidak sahih memarfu’kannya (kepada Rasulullah).”

 

Hal ini senada dengan Syeikh al-Fathani dalam Tadzkirah Maudhuat hal. 89.

 

Sebaliknya ia adalah kalam Abu Sulaiman al-Darani sebagaimana yang dimaklumkan oleh al-Hafiz al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah no. 631. Dalam al-Qaul al-Badi’ hal. 435, tahqiq: ‘Awwamah pula, al-Sakhawi menyatakan bahawa Al-Namiri meriwayatkannya dengan dua lafaz:

 

Pertama

 

من أراد أن يسأل الله حاجته فليبدأ بالصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم ويسأل حاجته وليختم بالصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم إن الله يتقبل الصلاة وهو أكرم من أن يرد ما يبنهما.

 

Sesiapa yang ingin memohon kepada Allah hajatnya, maka mulakanlah dengan berselawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam lalu mintalah hajatnya dan akhirilah dengan selawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam. Sesunggunya Allah menerima selawat dan dia lebih Maha Pemurah daripada menolak doa yang berada di antara keduanya

 

Kedua

 

إذا أرادت أن تسأل الله حاجة فصل على محمد ثم سل حاجتك ثم صل على النبي صلى الله عليه وسلم - فإن الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم مقبولة والله عز وجل أكرم من أن يرد ما بينهما.

 

Apabila kami ingin meminta kepada Allah sesuatu hajat, maka berselawatlah ke atas Muhammad, kemudian mintalah hajat kamu itu. Setelah itu, berselawatlah ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam kerana sesungguhnya selawat ke Atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam itu diterima dan Allah lebih Maha Pemurah daripada menolak doa yang berada di antara keduanya

 

Al-‘Ajluni dalam Kasyf al-Khafa no. 1620 pula mengatakankan bahawa Ibnu al-Jazari dalam al-Hisn al-Hasin menbawakannya dengan lafaz:

 

 إِذَا سَأَلْتَ اللَّهَ حَاجَةً فَابْدَأْهُ بِالصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ ثُمَّ ادْعُ بِمَا شِئْتَ ثُمَّ اخْتِمْ بِالصَّلَاةِ عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِكَرَمِهِ يَقْبَلُ الصَّلَاتَيْنِ وَهُوَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يدع مَا بَينهمَا

 

Apabila kamu ingin meminta kepada Allah sesuatu hajat maka mulakanlah dengan berselawat ke atas Nabi, kemudian berdoalah apa yang kamu kehendaki. Kemudian akhirilah dengan berselawat ke atas Nabi. Sesungguhnya Allah dengan sifat pemurahNya akan menerima dua selawat tersebut dan Dia lebih Maha Pemurah daripada menolak doa yang berada di antara dua selawat itu.

 

Abu Sulaiman al-Darani tersebut nama sebenarnya ialah Abdul Rahman bin Ahmad bin ‘Athiyyah. Beliau seorang tokoh tabi’ tabi’in yang terkenal dengan kezuhudan. Dilahirkan sekitar tahun 140 Hijrah dan meninggal dunia pada 205 Hijrah atau 215 Hijrah.

 

 

4.

 

إِذَا سَأَلْتُم الله حَاجَة فابدوؤا بَالصَّلَاةُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُسْأَلَ حَاجَتَيْنِ فَيَقْضِيَ إِحْدَاهُمَا وَيَرُدَّ الْأُخْرَى.

 

Apabila kamu semua ingin meminta kepada Allah sesuatu hajat maka mulakanlah dengan berselawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam kerana sesungguhnya Allah itu lebih Maha Pemurah daripada hanya mengurniakan salah satu hajat sahaja dan menolak yang lain apabila diminta dua hajat (daripadaNya).

 

Takhrij

 

Ini adalah ucapan Abu al-Darda’.

 

Al-Hafiz al-Iraqi dalam Takhrij al-Ihya’ 1/307 berkata:

 

Aku tidak mendapatinya marfu’, sebaliknya ia adalah mauquf atas Abu al-Darda’.

 

Al-Hafiz al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah no. 631 pula berkata:

 

“(Disebutkan) dalam al-Ihya’ secara marfu’ yang aku tidak temui ia (sumbernya), sebaliknya ia adalah perkataan Abu al-Darda’.”

 

 

5.

 

الصَّلَاة عَلَيْهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسلم لَا يُبْطِلهَا الْرِيَاء.

 

Selawat ke atas Nabi tidak akan dirosakkan dengan riyak

 

Takhrij

 

Palsu dan tidak ada asal baginya.

 

Syeikh Muhammad Darwish al-Hut dalam Asna al-Mathalib no. 842 berkata:

 

Ia disebutkan oleh sebahagian ulama dan ianya tidak sahih kerana sesungguhnya riyak boleh merosakkan seluruh amalan. Bagaimana boleh dihadiahkan kepada nabi perkara yang buruk (selawat dengan riya) sedangkan baginda itu baik lagi suci (daripada dosa).

 

 

6.

 

Selawat pasti diterima tanpa syarat apapun (walaupun lalai)

 

Tiada asal, ia cuma pendapat ulama saja oleh as-Sya’rani dalam Thabaqat al-Kubra al-Musammat bi Lawaqih al-Anwar fi Thabaqat al-Akhyar 2/75:-

 

رَأَيْتُ سَيِّدَ الْعَالَمِيْنَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْتُ يَا رَسُوْلَ اللهِ صَلاَةُ اللهِ عَشْرًا لِمَنْ صَلَّى عَلَيْكَ مَرَّةً وَاحِدَةً هَلْ ذَلِكَ لِمَنْ حَاضَرَ الْقَلْبَ؟ قَالَ لاَ، بَلْ هُوَ لِكُلِّ مُصَلٍّ عَلَيَّ وَلَوْ غَافِلاً

 

Aku pernah bermimpi bertemu Baginda Nabi Muhammad SAW. Aku bertanya, Ada hadith yang menjelaskan sepuluh rahmat Allah diberikan bagi orang yang berkenan membaca selawat, apakah dengan syarat saat membaca harus dengan hati hadir dan memahami ertinya?.” Nabi SAW menjawab, “Bukan, bahkan itu diberikan bagi siapa saja yang membaca selawat meski tidak faham erti selawat yang ia baca.

 

 

Rujukan

 

Fatwa Soaljawab Islam no. 177272

http://zulhusnimatresat.blogspot.com/2016/09/selawat-tidak-akan-ditolak.html

No comments:

Post a Comment