Matan atsar
إن عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن
Terjemahan
Sesungguhnya Umar menendang
Fathimah sehingga keguguran janin yang bernama Muhsin
Takhrij
Kisah ini diriwayatkan oleh Ibnu Abi Darim.
Kisah ini diuar-uarkan oleh orang
yang buta ilmu rijal (sepertnya syiah) dengan membawa kitab-kitab rijal sebagai
sumber atsar dan mendakwa ahli hadith sunnah meriwayatkannya di dalam kitab
mereka seperti:
Mizan al-Iʽtidal 1/283 oleh az-Zahabi
Siyar Aʽlam al-Nubala 15/578 oleh az-Zahabi
Lisan al-Mizan 1/268 oleh Ibnu Hajar al-Asqalani
Ibnu Hajar langsung menolak hadith ini kerana terdapat
Ibnu Abi Darim di dalam sanadnya yang kazzab dan rafidhah.
Ibnu Hajar menulis:
احمد بن محمد بن السرى بن يحيى بن أبي دارم المحدث أبو بكر الكوفي
الرافضي الكذاب... ثم في آخر أيامه كان أكثر ما يقرأ عليه المثالب حضرته ورجل يقرأ
عليه ان عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن.
Ahmad bin Muhammad al-Sarri bin Yahyah bin Abi Darim Abu
Bakar al-Kufi al-Rafidhi al-Kazzab… kemudian di penghujung hari-hari riwayat
hidupnya, banyak khabar tentang keburukan disampaikan kepadanya, dan terdapat
lelaki yang menyampaikannya bahawa Umar menendang Fathimah sehingga keguguran
janin yang bernama Muhsin.
Bukan Imam az-Zahabi yang riwayat, dia cuma nukilkan
pendapat ulama tentang biografi perawi lain (ابن أبي دارم)...yang akhir
hayatnya banyak baca cerita bukan2. antaranya kisah umar tendang Fatimah.
Al-Hakim menyatakan
bahawa beliau adalah seorang Rafidhi (Syiah) dan bukan perawi yang boleh
dipercayai. Bahkan az-Zahabi berkata dia seorang syaikh yang sesat dan memiliki
kesalahan yang fatal (Siyar ‘Alam an-Nubala 15/577)
Atsar ini pasti tidak sahih, bahkan palsu (Fatwa Soaljawab
Islam no. 125890, Fatwa Syabakah Islamiyah no. 27619).
Ada gabungan
cerita dari dua atsar:
1. Diriwayatkan oleh Sulaim bin Qais dalam Asrar Ali
Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam 3/538, Imam Ahmad kata atsar ni palsu:
Ahmad menjawab, ‘Riwayat itu diambil dari kitab Ibnu Dab
lalu dipalsukan atas nama al-Laits.’” (Al-Muntakhab min ‘Ilalil Khallal, Ibnu
Qudamah, 1/296–297)
2. diriwayatkan al-Baladziri dalam Ansabul Asyraf 1/586,
dhaif kerana al-Baladziri berkesendirian (tafarrud) dalam meriwayatkan kisah
ini, dan terputusnya sanad kepada Abu Bakar ra.
riwayat tersebut adalah:
أَنَّ أَبَا بَكْرٍ أَرْسَلَ إِلَى عَلِيٍّ يُرِيدُ الْبَيْعَةَ،
فَلَمْ يُبَايِعْ. فَجَاءَ عُمَرُ، وَمَعَهُ فَتِيلَةٌ فَتَلَقَّتْهُ فَاطِمَةُ عَلَى
الْبَابِ، فَقَالَتْ فَاطِمَةُ: يَا ابْنَ الْخَطَّابِ، أَتُرَاكَ مُحَرِّقًا عَلَيَّ
بَابِي؟ قَالَ: نَعَمْ، وَذَلِكَ أَقْوَى فِيْمَا جَاءَ بِهِ أَبُوْكِ. وَجَاءَ عَلِيٌّ،
فَبَايَعَ وَقَالَ: كُنْتُ عَزَمْتُ أَنْ لَا أَخْرُجَ مِنْ مَنْزِلِي حَتَّى أَجْمَعَ
الْقُرْآنَ
“Sesungguhnya Abu Bakar telah mengutus orang kepada Ali
untuk meminta baiat (dari Ali), namun Ali tidak mahu berbaiat. Umar pun datang
dengan membawa kayu bakar. Fatimah menemui Umar di depan pintunya dan bertanya,
‘Wahai Ibnul Khatthab, apakah engkau akan sanggup membakar pintuku ini di
hadapanku?’ Umar menjawab, ‘Ya, itu lebih menyakitkan dari apa yang dahulu
dilakukan oleh ayahmu.’ Ali lalu muncul dan akhirnya berbaiat. Ali mengatakan, ‘Tadi
aku terlanjur bertekad untuk tidak keluar dari rumahku hingga aku berhasil
mengumpulkan seluruh al-Quran (dalam hafalanku).’” (AR. Al-Baladziri dalam
Ansabul Asyraf no. 1184 dari Ibnu Aun)
Sanad:
الْمَدَائِنِيُّ، عَنْ مَسْلَمَةَ بْنِ مُحَارِبٍ، عَنْ سُلَيْمَانَ
التَّيْمِي، وَعَنِ ابْنِ عَوْنٍ أَنَّ أَبَا بَكْرٍ أَرْسَلَ إِلَى عَلِيٍّ
“(Menceritakan kepadaku Abul Hasan) al-Madaini, dari
Maslamah bin Muharib, dari Sulaiman bin at-Taimi dan dari Ibnu Aun,
‘Sesungguhnya Abu Bakar radhiyallahu ‘anhu telah mengutus orang kepada Ali
radhiyallahu ‘anhu….’”
Abdullah bin Aun dan Sulaiman at-Taimi keduanya tidak
sezaman dengan Abu Bakar radhiyallahu ‘anhu dan baru lahir jauh setelah Abu
Bakar wafat (Siyar A’lam an-Nubala 6/202, 6/364)
Ibnu Taimiyah mengkritik keseluruhan kisah itu sebagai
tidak sahih dalam Minhaju as-Sunnah an-Nabawiah 8/208, 4/287.
Rujukan
Fatwa Solajawab Islam no. 125890
Fatwa Syabakah Islamiyah no. 27619
https://zadandunia.blogspot.com/2012/12/mengapa-cucu-rasulullah-saw-dari-trah.html
http://www.khayma.com/da3wah/641.html
No comments:
Post a Comment