Imam Ibnu Rajab Al-Hambali
rahimahullahu berkata: Sunnah adalah jalan yang ditelusuri, maka termasuk di
dalamnya adalah berpegang teguh dengan Sunnah Rasulullah dan Sunnah Khulafa’
Rasyidin setelah beliau, baik dalam masalah aqidah/keyakinan, amal perbuatan dan
ucapan. Inilah Sunnah yang sempurna. Oleh karena itulah para salaf dahulu
tidaklah memutlakkan kata Sunnah kecuali untuk yang mencakup segala perkara.
Hal ini diriwayatkan dari Al-Hasan, Al-Auza’i dan Al-Fudhail bin Iyadh. Dan
kebanyakan ulama mutaakhkhirin (setelah mereka) mengkhususkan kata Sunnah untuk
yang berkaitan dengan aqidah karena ini adalah pokok agama dan yang
menyelisihinya dalam bahaya besar. (Jami’ Al-Ulum Wa Al-Hikam 2/120).
Dalil Kewajipan Berpegang Teguh
Dengan Sunnah Rasulullah ﷺ
Imam Ahmad rahimahullahu berkata:
Aku melihat/memperhatikan di dalam mushaf lalu aku dapati (perintah) taat
kepada Rasulullah ﷺ ada dalam tiga puluh tiga tempat (ayat). (Al-Ibanah
Al-Kubra 1/260 no. 97 oleh Ibnu Baththah Al-Ukbari)
Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah
rahimahullahu berkata: Allah mewajibkan atas semua manusia untuk taat kepada
Rasulullah ﷺ kurang lebih di empat puluh tempat dalam Al-Quran dan taat kepada
beliau termasuk taat kepada Allah. (Majmu’ Fatawa 19/83)
Dan ayat-ayat tentang hal ini
terbagi menjadi tiga bentuk/redaksi (Iqazhul Himmah Li Ittiba’ Nabi Al-Ummah
hal. 12-45 oleh Syaikh Khalid bin Su’ud Al-Ajmi):
1. Redaksi perintah dan anjuran.
2. Redaksi keutamaan dan pahala
bagi yang mengikuti Sunnah Rasulullah ﷺ
3. Redaksi ancaman bagi yang
menyelisihi Sunnah Rasulullah ﷺ
Bidaah dan amalan yang
menyelisihi sunnah (tuntunan Rasul) adalah sesuatu yang patut dibezakan. Tidak
setiap amalan yang menyelisihi tuntunan Rasul dikategorikan bidaah.
Menurut para ulama, bidaah adalah
sesuatu yang menyelisihi sunnah dan menjadi kelaziman (keharusan).
Misalnya, setelah solat wajib ada
yang mengangkat tangan untuk berdoa, apakah hal ini termasuk bidaah ataukah hal
yang menyelisihi sunnah?
Di sini perlu dilihat, apakah
amalan tersebut jadi rutin (kelaziman) ataukah tidak?
Jika dikerjakan secara rutin dan
jadi kelaziman, maka sebagaimana definisi di atas, hal tersebut termasuk bidah
kerana Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak pernah merutinkannya. Namun
jika tidak dijadikan kelaziman, sesekali saja diamalkan, kadang dilakukan,
kadang tidak, maka seperti itu hanyalah menyelisihi tuntunan Nabi shallallahu
‘alaihi wa sallam dan tidak tergolong bidaah. (Syeikh Shalih bin ‘Abdul ‘Aziz
Alu Syaikh dalam Syarah Fadhlil Islam, hal. 98).
Firman Allah swt:
فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَـلِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبَهُمْ
فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Dan beringatlah (wahai golongan)
yang menyelisihi suruhannya (Rasulullah s.a.w.) akan tertimpanya (kepada)
mereka fitnah atau ditimpa (kepada) mereka ‘azab yang pedih” [QS. an-Nur:63]
Ibnu Katsir menjelaskan:
وقوله : ( فليحذر الذين يخالفون عن أمره ) أي : عن أمر رسول
الله صلى الله عليه وسلم ، وهو سبيله ومنهاجه وطريقته وسنته وشريعته
فتوزن الأقوال والأعمال بأقواله وأعماله ، فما وافق ذلك قبل
، وما خالفه فهو مردود على قائله وفاعله ، كائنا ما كان
كما ثبت في الصحيحين وغيرهما ، عن رسول الله صلى الله عليه
وسلم أنه قال : ” من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد ”
أي : فليحذر وليخش من خالف شريعة الرسول باطنا أو ظاهرا
أن تصيبهم فتنة ) أي : في قلوبهم ، من كفر أو نفاق أو بدعة)
أو يصيبهم عذاب أليم ) أي : في الدنيا ، بقتل ، أو حد ، أو
حبس ، أو نحو ذلك)
قال الإمام أحمد : حدثنا عبد الرزاق ، حدثنا معمر ، عن همام
بن منبه قال : هذا ما حدثنا أبو هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ”
مثلي ومثلكم كمثل رجل استوقد نارا ، فلما أضاءت ما حولها . جعل الفراش وهذه الدواب
اللاتي [ يقعن في النار ] يقعن فيها ، وجعل يحجزهن ويغلبنه ويتقحمن فيها ” . قال :
” فذلك مثلي ومثلكم ، أنا آخذ بحجزكم عن النار هلم عن النار ، فتغلبوني وتقتحمون فيها
”
Dan firmanNya: “Dan beringatlah
(wahai golongan) yang menyelisihi suruhannya” iaitu meyelisihi suruhan
Rasulullah s.a.w., yang bererti jalannya, manhajnya, sunnahnya dan syari’atnya.
kerana) sesungguhnya, perkataan-perkataan & amalan-amalan akan ditimbang
dengan neraca perkataan-perkataan dan amalan-amalan Rasulullah s.a.w. Maka, apa
yang selari dengan yang demikian (iaitu sunnah Nabi saw.), ianya akan diterima.
dan apa yang bertentangan dengannya (iaitu sunnah Nabi saw.), ianya akan
ditolak, tanpa mengira siapakah orang tersebut, siapa yang berkata dan siapa
yang melakukannya. (Hal ini) sebagaimana telah tsabit (di dalam hadith yang
terdapat) di dalam dua Kitab Sahih (iaitu Sahih al-Bukhari & Sahih Muslim)
& (kitab-kitab hadith) selain kedua-duanya, dari Rasulullah saw.,
bahawasanya baginda bersabda: “Barangsiapa melakukan amalan (yang) yang tiada
pada suruhan (dari) kami (Allah & Rasulullah saw.), maka ianya
tertolak.”Iaitu (secara keseluruhannya, ayat ini bermaksud): Maka beringatlah
dan takutlah sesiapa (yang) menyelisihi syariat Rasulullah saw. (baik) secara
batin, (mahupun) zahir. “akan tertimpanya (kepada) mereka fitnah”, iaitu
(fitnah) pada hati-hati mereka (berupa) dari (sifat-sifat) kekufuran, nifaq
(hipokrit) atau bidaah (inovasi dalam agama).“atau ditimpa (kepada) mereka azab
yang pedih” iaitu di dunia dengan (hukuman) bunuh, hudud, penjara atau yang
setara dengannya. Al-Imam Ahmad berkata (bahawa) Abu Hurairah (r.a.) berkata:
Telah bersabda Rasulullah s.a.w.:
Perumpamaan (antara) aku dengan
kalian (adalah) seperti seorang lelaki yang menyalakan api. Maka, apabila
diterangi segala (yang berada) di sekelilingnya (iaitu api tersebut), serangga
& selainnya mula terjatuh ke dalamnya & dia cuba menghalang mereka,
tetapi mereka tetap terjatuh ke dalamnya. Baginda berkata (lagi): Maka
begitulah perumpamaan antara aku dengan kalian. Aku cuba menghalang kalian
& menjauhkan kalian dari api. Tapi, kalian melampaui aku, lalu terjatuh ke
dalamnya (HR. Bukhari no. 3426 dan Muslim no. 2284) (Tafsir Ibnu Katsir 6/97)
Salah seorang murid Imam Ahmad
rahimahullah bernama Abu Thalib mengatakan,
“Saya mendengar Imam Ahmad ditanya
tentang sebuah kaum yang meninggalkan hadith dan cenderung kepada pendapat
Sufyan (yakni Ats-Tsauri rahimahullah, salah seorang ulama kala itu).
Imam Ahmad rahimahullah berkata,
“Saya merasa hairan terhadap
sebuah kaum yang mengetahui hadith dan sanad hadith serta kesahihannya lalu
meninggalkannya. Lantas dia mengambil pendapat Sufyan dan yang lainnya. Padahal
Allah berfirman,
فَلۡيَحۡذَرِ ٱلَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنۡ أَمۡرِهِۦٓ أَن
تُصِيبَهُمۡ فِتۡنَةٌ أَوۡ يُصِيبَهُمۡ عَذَابٌ أَلِيمٌ
“Maka hendaklah berhati-hati orang
yang menyelisihi perintah Rasul-Nya untuk tertimpa fitnah atau tertimpa azab
yang pedih.” (an-Nur: 63)
Tahukah kalian apa erti fitnah?
Fitnah adalah kufur. Allah
subhanahu wa ta’ala berfirman,
وَٱلۡفِتۡنَةُ أَكۡبَرُ مِنَ ٱلۡقَتۡلِۗ
“Dan fitnah (yakni kufur) itu
lebih besar daripada pembunuhan.” (QS. al-Baqarah: 217) (Fathul Majid hal.
466).
Allah subhanahu wa ta’ala juga
berfirman,
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَرۡفَعُوٓاْ أَصۡوَٰتَكُمۡ
فَوۡقَ صَوۡتِ ٱلنَّبِيِّ وَلَا تَجۡهَرُواْ لَهُۥ بِٱلۡقَوۡلِ كَجَهۡرِ بَعۡضِكُمۡ
لِبَعۡضٍ أَن تَحۡبَطَ أَعۡمَٰلُكُمۡ وَأَنتُمۡ لَا تَشۡعُرُونَ
“Wahai orang-orang yang beriman,
janganlah kalian keraskan suara kalian di atas suara Nabi. Jangan pula kalian
bersuara keras terhadap Nabi sebagaimana kerasnya suara sebagian kalian kepada
sebagian yang lain supaya tidak gugur amal kalian sedangkan kalian tidak
menyadarinya.” (QS. al-Hujurat: 2).
Ibnul Qayyim rahimahullah
menjelaskan ayat ini,
“Allah memperingatkan kaum
mukminin dari gugurnya amal-amal mereka dengan sebab mereka mengeraskan suara
kepada Rasul sebagaimana kerasnya suara mereka kepada sebagian yang lain.
Padahal amalan ini bukan merupakan kemurtadan, melainkan sekadar kemaksiatan.
Akan tetapi, ia dapat menggugurkan amalan dalam keadaan pelakunya tidak
menyedari.
Lantas bagaimana dengan orang
yang mendahulukan ucapan, petunjuk, dan jalan seseorang di atas ucapan,
petunjuk, dan jalan Nabi?! Bukankah yang demikian telah menggugurkan amalannya
sedangkan dia tidak merasa?” (Kitabush Shalah hal.. 65; al-Wabilush Shayyib
hal. 24; dan Ta’zhimus Sunnah hal. 22—23)
Nabi shallallahu alaihi wa sallam
menyebutkan,
وَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي
“Barang siapa membenci Sunnah
(ajaran)ku, dia bukan dari golonganku.” (HR. Muslim)
Maksud ‘bukan dari golonganku’
ialah dia termasuk orang kafir jika ia berpaling dari Sunnah Nabi, tidak
meyakini As-Sunnah itu sesuai dengan nyatanya. Namun, jika dia meninggalkannya
kerana memudah mudahkannya (memandang enteng), ertinya ialah dia tidak di atas
tuntunan Nabi shallallahu alaihi wa sallam. (Syarah Sahih Muslim, an-Nawawi
rahimahullah 9/179 dan Nashihati lin Nisa` hal. 37)
Dari Abdullah bin Abbas
radhiallahu anhuma, dari Nabi bahawa beliau bersabda,
لَا تَطْرُقُوا النِّسَاءَ لَيْلًا. فَخَرَجَ رَجُلَانِ مِمَّنْ
سَمِعَ مَقَالَتَهُ، فَطَرَقَا أَهْلْهُمَا، فَوَجَدَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مَعَ
امْرَأَتِهِ رَجُلًا
“Jangan kalian datang kepada
isteri kalian (dari safar) di malam hari.” Tiba-tiba dua orang (langsung) yang
mendengar sabda beliau pergi mendatangi isteri mereka (malam hari), maka
keduanya mendapati isteri mereka sudah bersama lelaki lain. (Sunan ad-Darimi
1/118).
Didapatinya isteri mereka bersama
lelaki lain adalah hukuman bagi mereka. Mereka telah melanggar larangan Nabi
untuk mendatangi isteri mereka pada malam hari sepulang dari safar yang cukup
lama. Berbeza halnya jika sebelumnya mereka sudah terlebih dahulu memberi tahu
bahawa mereka akan datang pada malam itu. Hal ini diperbolehkan, sebagaimana
dijelaskan oleh Ibnu Hajar rahimahullah dalam Fathul Bari (9/240, 242).
Salamah bin al-Akwa’ radhiallahu
anhu berkata,
أَنَّ رَجُلًا أَكَلَ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِشِمَالِهِ، فَقَالَ: كُلْ بِيَمِينِكَ. قَالَ: لَا أَسْتَطِيعُ.
قَالَ: لَا اسْتَطَعْتَ. مَا مَنَعَهُ إِلَّا الْكِبْرُ، قَالَ: فَمَا رَفَعَهَا إِلَى
فِيهِ
Seseorang makan dengan tangan
kiri di hadapan Rasulullah. Rasulullah menegurnya, “Makanlah dengan tangan
kananmu.” Ia menjawab, “Saya tidak boleh.” Nabi lalu mengatakan, “Semoga kamu
tidak boleh.” Tidaklah menghalangi dia kecuali sombong. Akhirnya, ia tidak
dapat mengangkat tangannya ke mulutnya.” (HR. Muslim no. 5236).
Abdurrahman bin Harmalah
mengisahkan:
Seseorang mendatangi Sa’id bin
al-Musayyib dan mengucapkan salam perpisahan untuk haji atau umrah. Sa’id
mengatakan kepadanya, “Jangan kamu pergi hingga kamu solat terlebih dahulu.
Sebab, Rasulullah bersabda, ‘Tidaklah ada yang keluar dari masjid setelah azan
kecuali seorang munafik, kecuali orang yang terdorong keluar kerana
keperluannya dan ingin kembali ke masjid’.” Kemudian orang itu menjawab,
“Sesungguhnya teman-temanku berada di Harrah.” Dia pun keluar dari masjid.
Sa’id terus terbayang-bayang mengingatnya sampai beliau dikhabari bahawa orang
tersebut jatuh dari kenderaannya dan patah pahanya. (Sunan ad-Darimi 1/119;
Ta’zhimus Sunnah hal. 31; Miftahul Jannah hal. 134).
Abu Abdillah Muhammad bin Ismail
at-Taimi mengatakan, Dirinya membaca sebahagian kisah bahawa ketika sebahagian
ahlul bidaah mendengar sabda Nabi,
إِذَا اسْتَيْقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ نَوْمِهِ، فَلَا يَغْمِسْ
يَدَهُ فِي الْإِنَاءِ حَتَّى يَغْسِلَهَا ثَلَاثًا، فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي أَيْنَ
بَاتَتْ يَدُهُ
“Jika salah seorang dari kalian
bangun dari tidurnya, janganlah ia celupkan tangannya ke bejana sebelum
mencucinya terlebih dahulu tiga kali. Sebab, sesungguhnya ia tidak tahu di mana
tangannya bermalam.” (HR. Muslim no. 641)
Ahlul bidaah tersebut mengatakan
dengan nada mengejek, “Saya tahu di mana tanganku bermalam. Tanganku bermalam
di selimut.” Pagi harinya dia bangun tidur dalam keadaan tangannya sudah masuk
ke dalam duburnya sampai ke lengannya. At-Taimi lalu berkata, “Maka dari itu,
hendaklah seseorang berhati-hati menganggap remeh As-Sunnah dan sesuatu yang
bersifat mengikut perintah agama. Lihatlah bagaimana akibat perbuatan buruk
diakibatkannya.”
Abdullah bin Mas’ud Radhiyallahu
‘Anhu berkata:
اتَّبِعُوْا وَلَا تَبْتَدِعُوْا فَقَدْ كُفِيْتُمْ
“Ikuti (Sunnah Rasulullah ﷺ) dan
jangan mengada-ada kerana kalian sudah dicukupi.” (HR. Ad-Darimi no. 211, at-Thabarani
dalam Mu’jam al-Kabir no. 8770, sanadnya
sahih menurut al-Haithami dalam Majma Zawaid 1/181)
Utsman bin Hadhir rahimahullahu
berkata: Aku pernah menemui Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma lalu aku berkata:
أوصِنِي، فَقَالَ: عَلَيكَ بِالاستِقَامَةِ، اتَّبِعْ وَلا
تَبتَدِعْ
“Berilah aku wasiat, maka beliau
berkata: Wajib bagimu bertakwa kepada Allah dan istiqamah. Ikutilah (Sunnah
Rasulullah ﷺ) dan jangan berbuat bidaah.” (HR. Ad-Darimi no. 141, sanadnya
dhaif menurut Husain Salim Asad ad-Darani)
Imam Az-Zuhri rahimahullahu
berkata:
الاِعْتِصَامُ بِالسُّنَّةِ نَجَاةٌ
“Berpegang teguh dengan Sunnah
adalah keselamatan.” (Al-Ibanah Ash-Shughra no. 130 oleh Imam Ibnu Baththah
Al-Ukbari)
Imam Al-Auza’i rahimahullahu
berkata:
اصْبِرْ نَفْسَكَ عَلَى السُّنَّةِ وَقِفْ حَيْثُ وَقَفَ
الْقَوْمُ وَقُلْ بِمَا قَالُوْا وَكُفَّ عَمَّا كَفُّوْا وَاسْلُكْ سَبِيْلَ سَلَفِكَ
الصَّالِحِ فَإِنَّهُ يَسِعُكَ مَا وَسِعَهُمْ
“Bersabarlah dirimu di atas
Sunnah, berhentilah kemana kaum (salafush shalih) berhenti dan katakan apa yang
mereka katakan serta cegahlah apa yang mereka cegah. Telusurilah jalan para
salafush soleh kerana itu melapangkanmu sebagaimana hal itu melapangkan
mereka.”
(Syarah Uhul I’tiqad Ahlussunnah
Wal Jamaah 1/174 no. 315 oleh Imam Al-Lalikai)
Rujukan
https://rumaysho.com/3340-antara-bidah-dan-amalan-menyelisihi-sunnah.html
https://kamarhujjah.wordpress.com/2015/01/21/larangan-menyelisihi-sunnah-rasulullah-s-a-w/
https://asysyariah.com/menyelisihi-assunnah-menuai-ancaman/
https://abdurrahmanthoyyib.com/2023/02/03/berpeganglah-dengan-sunnah-rasulullah-%EF%B7%BA/
No comments:
Post a Comment