Dalam lafaz Sahih Muslim no. 2612
disebutkan dengan redaksi,
إذا قاتل أحدكم أخاه، فليجتنب الوجه، فإن الله خلق آدم على
صورته
Jika seseorang di antara kalian
yang memukul saudaranya, maka hindarilah wajah, kerana sesungguhnya Allah
Ta’ala menciptakan Adam dengan rupaNya
Adam diciptakan menurut rupaNya
bererti bahawa Allah memiliki wajah, mata, tangan, dan kaki, dan Adam memiliki
wajah, mata, tangan, dan kaki.
Namun, bukan bererti hal-hal
tersebut sama persis, kerana tidak ada sesuatu makluk pun yang serupa dengan
Allah.
Allah Ta'ala memiliki sifat yang
sesuai dengan sifat-sifat dan kebesaranNya. SifatNya merupakan salah satu sifat
yang tidak dapat disamakan dengan sifat-sifat makhluk.
dalil:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
Tidak ada sesuatu pun yang serupa
dengan Dia, dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat (QS.
Asy-Syura:11)
وَلَمْ يَكُنْ لَهُ
كُفُواً أَحَدٌ
Dan tidak ada satupun yang setara
dan sebanding dengan Dia (QS. Al-Ikhlas: 4)
Hal lain yang dapat membantu
menjelaskan makna hadith ini adalah sabda Nabi shallallahu 'alaihi wa
sallam:
إن أول زمرة تدخل الجنة على صورة القمر ليلة البدر، ثم الذين
يلونهم على أضوء كوكب في السماء
Golongan pertama yang masuk
syurga adalah mereka yang menyerupai bulan (HR. Bukhari no. 3245 dan Muslim no.
2834)
Maksud dari hadith di atas adalah
bahawa golongan pertama yang masuk syurga adalah mereka yang berwujud manusia,
namun kerana kesucian, keindahan dan kecerahan wajahnya, maka mereka
diserupakan dengan bulan, namun tidak menyerupainya. Jadi, hanya kerana sesuatu
dikatakan menyerupai sesuatu, bukan bererti ia menyerupai sesuatu itu dalam
semua aspek. Jelaslah, tidak mungkin difahami bentuk rombongan tersebut sama
seperti dengan bulan.
Ahlus Sunnah wal Jamaah beriman
dengan hadith ini dan mereka tidak membantah apa yang sahih dan tsabit daripada
Rasulullah s.a.w. Keimanan Ahlus Sunnah wal Jamaah berkenaan hadith ini adalah
sama seperti mana keimanan mereka dengan sifat-sifat ALLAH yang lain iaitu:
Menetapkan Sifat sesuai dengan zahirnya tanpa melakukan takwil dan tidak pula
melakukan Tasybih dan Tamtsil.
Kata Imam al-Ajurri rah:
هَذِهِ مِنَ السُّنَنِ الَّتِي يَجِبُ عَلَى الْمُسْلِمِينَ
الْإِيمَانُ بِهَا , وَلَا يُقَالُ فِيهَا: كَيْفَ؟ وَلِمَ؟ بَلْ تُسْتَقْبَلُ بِالتَّسْلِيمِ
وَالتَّصْدِيقِ , وَتَرْكِ النَّظَرِ , كَمَا قَالَ مَنْ تَقَدَّمَ مِنْ أَئِمَّةِ
الْمُسْلِمِينَ
“Ini adalah daripada
Sunnah-sunnah yang wajib atas kaum muslimin beriman dengannya dan tidak
dikatakan padanya: Bagaimana? Dan Kenapa? Bahkan diterima dengan penuh
penyerahan dan pembenaran dan meninggalkan perbuatan mencari-cari (kaifiatnya)
seperti mana yang dikatakan oleh orang-orang terdahulu daripada Imam-imam kaum
muslimin” [al-Syari’ah hal. 285].
Ditanya kepada Imam Ahmad bin
Habal rah berkenaan orang yang mentafsirkan hadith ini dengan makna Allah
mencipta Adam dalam rupa tanah; lantas kata Imam:
“Ini adalah perkataan orang-orang
Jahmiah” [Aqidah al-Rasikhin fil ‘Ilmi 2/666-667].
Demikian juga daripada Abu Talib
al-Mishkani rah kata beliau:
“Aku mendengar Abu Abdullah (Imam
Ahmad) berkata: “Barangsiapa yang berkata: Sesungguhnya Allah mencipta Adam
dalam rupa Adam, maka dia adalah seorang Jahmiah. Atas rupa apakah Adam itu
sebelum dia diciptakan?” [ibid hal. 667]
Kata Abdullah bin Ahmad:
“Seorang lelaki berkata kepada
Ayahku (Imam Ahmad): Sesungguhnya seorang lelaki berkata kepadaku: Allah
mencipta Adam menurut rupaNya yakni maksudnya adalah rupa lelaki itu (yang
dipukul) maka jawab beliau (Imam Ahmad): “Dusta! Ini adalah perkataan orang
Jahmiah”. [ibid hal. 668].
Rujukan
Fatwa Soaljawab Islam no. 20652
Fatwa Syabakah Islamiyah no. 2359
https://nidaulfithrah.com/makna-sabda-nabi-shallahualaihi-wasallam-sesungguhnya-allah-taala-menciptakan-adam-sebagaimana-bentuk-nya/
https://mashoori.wordpress.com/2011/12/16/allah-menciptakan-adam-a-s-menurut-rupa-nya/
No comments:
Post a Comment