Matan
Hadith
كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِتَبُوكَ، فَطَلَعَتِ الشَّمْسُ بَيْضَاءَ لَهَا شُعَاعٌ وَنُورٌ، لَمْ أَرَهَا فِيمَا مَضَى طَلَعَتْ قَطُّ كَذَلِكَ، فَأَتَى جِبْرِيلُ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: [يا جبريل، مالي أَرَى الشَّمْسَ طَلَعَتْ بَيْضَاءَ بِشُعَاعٍ لَمْ أَرَهَا طَلَعَتْ كَذَلِكَ فِيمَا مَضَى قَطُّ [؟ فَقَالَ: [ذَلِكَ لان معاوية بن مُعَاوِيَةَ اللَّيْثِيَّ تُوُفِّيَ بِالْمَدِينَةِ الْيَوْمَ، فَبَعَثَ اللَّهُ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ [. قَالَ] وَمِمَّ ذَلِكَ [؟ قَالَ: [كَانَ يُكْثِرُ قِرَاءَةَ (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ، وَفِي مَمْشَاهُ وَقِيَامِهِ وَقُعُودِهِ، فَهَلْ لَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنْ أَقْبِضَ لَكَ الْأَرْضَ. فَتُصَلِّي عَلَيْهِ [؟ قَالَ] نَعَمْ [فَصَلَّى عَلَيْهِ ثُمَّ رَجَعَ. ذَكَرَهُ الثعلبي، والله أعلم.
Terjemahan
Pernah
suatu ketika kami bersama Rasulullah SAW di Tabuk. Matahari terbit dengan
sinaran dan cahaya putih, tidak seperti terbit yang biasa dilihat sebelumnya.
Lalu datanglah Jibril dan Rasulullah SAW bertanya kepada beliau, ‘Wahai Jibril,
mengapakah aku melihat matahari terbit dengan sinaran yang tidak pernah aku
lihat terbitnya sebegitu sebelum ini?’ Jibril menjawab, ‘Itu kerana Muawiyah
bin Muawiyah al-Laitsi meninggal di Madinah hari ini, maka Allah membangkitkan
70 000 malaikat untuk berselawat ke atasnya.’ Dia berkata, ‘Mengapa begitu?’.
Jawab Jibril, ‘Adalah (Muawiyah) banyak membaca Qul huwAllahu Ahad (Surah
al-Ikhlas) sepanjang malam dan siang, ketika berjalan, bangkit dan duduknya.
Maka adakah anda ingin wahai Pesuroh Allah aku tahan bumi ini supaya anda boleh
berselawat (berdoa) juga keatasnya?’ Jawab Nabi, ‘Ya.’ Lalu Baginda berselawat
ke atas Muawiyah kemudia pulang.
Takhrij
HN.
Imam Qurthubi di dlam al-Jami’ li Ahkam al-Quran (20/250), dari Anas bin Malik.
Berkata al-Qurtubi: “Kisah ini disebut oleh al-Tsa’labi. Allah lebih
mengetahui.”
Kata
Imam Ibn al-Jauzi dalam al-`Ilal al-Mutanahiah (1/298) : “Tidak sahih.”
Kata
Imam Ibn Hibban dalam al-Majrohin (2/173) : “Hadith munkar yang tidak dapat
dikuatkan dengan mutaba`ah.”
Kata
Imam al-Nawawi dalam Khulasah al-Ahkam (2/964): “Ulama sepakat atas kedaifan
hadith ini antaranya al-Baihaqi dengan katanya, ‘al-Ala’ mengambil hadith
daripada Anas dengan hadith-hadith munkar.”
Berkata
Imam al-Baihaqi di dalam Dalail Nubuwah (5/245): “Hadith ini juga diriwayatkan
dalam riwayat lain yang juga daif.”
Kata
Imam al-Bukhari: “Munkarul hadith”. Begitu juga pendapat Abu Hatim dan Ibn
`Adiy.
Rujukan
No comments:
Post a Comment