Matan hadith
اشترى أسامةُ بنُ زيدٍ من
زيدِ بنِ ثابتٍ وليدةً بمائةِ دينارٍ , إلى شهرٍ فسمعتُ رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ
عليهِ وسلَّم يقول : ألا تعجبون من أسامةَ المشتري إلى شهرٍ ؟ إنَّ أسامةَ لطويلُ
الأملِ , والذي نفسي بيدِه ما طرفتُ عينايَ إلا ظننتُ أن شِفريَّ لا يلتقيانِ حتى
يقبضَ اللهُ روحي ولا رفعتُ طرفي فظننتُ أني واضعُه حتى أُقبضَ ولا لقمتُ لقمةً
إلا ظننتُ أني لا أسيغُها حتى أغصَّ بها من الموتِ ثم قال : يا بني آدمَ إن كنتم
تعقلون فعُدُّوا أنفسَكم من الموتى , والذي نفسي بيدِه إِنَّ مَا تُوعَدُونَ لَآتٍ
وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ
Terjemahan
Abu Sa’id al-Khudri meriwayatkan, “Usamah bin Zaid membeli seorang budak
perempuan dari Zaid bin Tsabit seharga seratus dinar dengan pembayaran
bertempoh satu bulan. Lalu aku mendengar Rasulullah Shalallahu Alaihi Wa Aalihi
Wa Shahbihi Wa Salam bersabda:’Apakah kalian tidak hairan terhadap Usamah yang
harus membayar sampai sebulan setelah ia membeli barang? Usamah sungguh panjang
angan-angannya. Demi Allah yang jiwaku berada dalam genggaman-Nya, setiap saat
aku merasa yakin bahawa sepasang kelopak mataku tidak akan terkatup kembali
sebelum Allah mencabut nyawaku, atau aku mampu membukanya kembali dengan
keyakinan bahawa aku akan bisa menutupnya sekali lagi sebelum mati. Setiap kali
memakan sepotong daging aku selalu berfikir bahawa aku tidak akan mampu
menelannya sampai maut mencekikku.’ Selanjutnya beliau bersabda: ’Wahai anak
cucu Adam, jika kalian berakal, maka anggaplah diri kalian termasuk orang-orang
yang sudah mati. Demi Allah yang jiwaku berada dalam genggaman kekuasaan-Nya,
“Sesungguhnya apa yang dijanjikan kepadamu pasti akan datang, dan kamu sekalian
tidak akan pernah mampu melepaskan diri.”
Takhrij
HR. Ibn Abi Duniya dalam Qasar al-Amal no. 6, at-Thabarani dalam Musnad
Syamiyyin no. 1505, Abu Nua’im dalam Hilyatul Auliya 6/91, Baihaqi dalam Syuabul Iman 7/10564, Ibn
Asakir dalam Tarikh Dimaysq 2/694-695 daripada Abu Said al-Khudry ra.
Abu Nua’im menilai hadith ini gharib.
Al-Iraqi menilai sanad hadith dhaif dalam Takhrij Ihya’ 5/197.
Syeikh al-Albani menilai hadith ini dhaif dalam SIlsilah Hadith Dhaif
no. 4977.
No comments:
Post a Comment