Monday, 14 December 2020

Doa selepas makan dan pakai baju

 

Matan hadith

 

مَنْ أَكَلَ طَعَامًا ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَطْعَمَنِي هَذَا الطَّعَامَ وَرَزَقَنِيهِ مِنْ غَيْرِ حَوْلٍ مِنِّي وَلَا قُوَّةٍ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ قَالَ وَمَنْ لَبِسَ ثَوْبًا فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي كَسَانِي هَذَا الثَّوْبَ وَرَزَقَنِيهِ مِنْ غَيْرِ حَوْلٍ مِنِّي وَلَا قُوَّةٍ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ

 

Terjemahan

 

Barangsiapa memakan makanan kemudian membaca doa: 'alhamdulillahil ladzii ath'amanii hadza ath tha'aama wa razaqaniihi min ghairi haulin minni wa laa quwwatin (Segala puji bagi Allah yang telah memberikan makanan ini kepadaku sebagai rezeki, tanpa daya dan kekuatan dariku).' Maka akan diampuni dosanya yang lalu dan yang akan datang. Dan barangsiapa memakai baju lalu membaca doa: 'alhamdulillahil ladzii kasaanii hadza ats tsauba wa razaqaniihi min ghairi haulin minni wa laa quwwatin (Segala puji bagi Allah yang telah memberikan pakaian ini kepadaku sebagai rezeki, tanpa daya dan kekuatan dariku).' Maka akan diampuni dosanya yang lalu dan yang akan datang.

 

Takhrij

 

HR. Abu Daud no. 4023, daripada Muadz bin Anas dari bapanya. Untuk doa makan diriwayatkan juga oleh at-Tirmidzi no. 3458, Ibnu Majah no. 3285 dan Ahmad no. 15632. (Imam Tirmidzi, Ibnu Hajar dan Syeikh al-Albani menghasankan hadith ini).

 

Imam Abu Daud mendiamkannya

 

Ibnu Hajar menghasankan sanad hadith ini dalam Futuhat al-Rabbaniyyah 1/300

 

Syeikh al-Albani menilai hadith ini hasan, dan tambahan perkataan 'yang akan datang' itu adalah tambahan yang dhaif.

 

Buktinya,

 

Doa memakai pakaian ini juga boleh ditemui dalam Sunan ad-Darimi no. 2732 dengan sanad yang hasan tanpa menyebutkan perkataan tersebut "yang akan datang".

 

No comments:

Post a Comment

Hadith Keutamaan Menziarahi Orang Sakit

  Matan hadith   قَالَ -صلىّ الله عليه وسلّم-: إِذَا عَادَ الرَّجُلُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ مَشَى فِيْ خِرَافَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَجْلِسَ...