Matan hadith
اُطْلُبُوْا العِلْمَ وَلَوْ في الصِّينِ
Terjemahan
Tuntutlah ilmu walaupun sampai ke
negeri China
Takhrij
HR. al-Uqaili dalam ad-Dhuafa’
2/230, Ibnu ‘Adi dalam al-Kamil fi Dhuafa’ 4/118, Abu Nu’aim al-Ashbahani dalam Tarikh Ashbahan
2/106, al-Baihaqi dalam al-Madkhal ila Sunan al-Kubra 1/244 dan Syu’abul Iman
no. 1612, al-Khathib al-Bagdadi dalam
Tarikh Baghdad 9/363, Ibnu ‘Abdil Barr dalam Jami’u Bayanil ‘Ilmi wa Fadhlih
1/14-15, Ibnu Jauzi dalam al-Maudhu’at 1/215. Sanad mereka semua dari jalur Abu
‘Atikah Tharif bin Sulaiman, dari Anas bin Malik ra, dari Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa sallam.
Hadith ini berstatus sangat lemah
bahkan palsu. Di dalamnya terdapat perawi bernama Abu ‘Atikah Tharif bin Sulaiman. Imam al-Bukhari dan
Abu Hatim ar-Razi menilai hadith riwayatnya sangat lemah (Tahdzibut Tahdzib
12/158).
Imam al-‘Uqaili berkata, “Dia
(Abu ‘Atikah Tharif bin Sulaiman)
ditinggalkan hadithnya.
Imam Ibnu Hibban berkata dalam
al-Majruhin 1/382, hadithnya Abu ‘Atikah sangat mungkar. Ibnu Jauzi dalam
al-Maudhuat 1/216 membawakan penilaian palsu dan tidak ada asal usulnya hadith
ini oleh Ibnu Hibban.
Imam al-Bazzar menilai hadith ini
tidak ada asalnya dalam Musnad al-Bazzar 1/175.
Demikian pula para Imam lainnya
menghukumi hadith ini sebagai hadith palsu atau sangat lemah, seperti al-Uqali,
Ibnu Adi, al-Baihaqi, as-Sakhawi (Maqasid Hasanah hal. 121) , asy-Syaukani
(Fawaid al-Majmuah hal. 272) dan Syeikh al-Alban (Silsilah Hadith Dhaif no.
416).
Jalur periwayatan lain
Hadith yang semakna juga
diriwayatkan dari jalur lain dari Anas bin Malik ra. Dikeluarkan oleh Imam Ibnu
‘Abdil Barr dalam Jami’u Bayânil ‘Ilmi wa Fadhlih 1/21. Tapi hadith ini juga
palsu, kerana dalam sanadnya terdapat perawi yang bernama Ya’qub bin Ishaq bin
Ibrahim al-‘Asqalani, az-Zahabi berkata dalam Mizanul I’tidal 4/449, Ya’qub bin
Ishaq bin Ibrahim al-‘Asqalani adalah pendusta.
Juga diriwayatkan dari sahabat
lain, Abu Hurairah ra, dikeluarkan oleh Ibnu Adi dalam al-Kamil fi Dhuafa’
4/177. Hadith ini juga palsu, kerana dalam sanadnya terdapat perawi yang
bernama Ahmad bin Abdillah al-Juwaibari. An-Nasaie dan ad-Daraquthni berkata
tentangnya, dia adalah seorang pendusta (Lisanul Mizan 1/193). Ibnu Adi berkata
dalam al-Kamil fi Dhuafa’ 1/177 dia adalah seorang pemalsu hadith dan menilai
hadith ini dengan sanad ini adalah batil.
Kesimpulan
Hadith ini adalah hadith palsu atau paling ringan pun adalah dhaif jiddan (sangat lemah) dari semua jalur periwayatannya. Imam al-Baihaqi berkata dalam Syuabul Iman 4/174, hadith ini diriwayatkan dari berbagai jalur dan semuanya lemah. Dan begitu juga pendapat Syeikh al-Albani ra. dalam Silsilah Hadith Dhaif 1/604, menyatakan bahawa hadith ini palsu dan batil dari semua jalur periwayatannya
No comments:
Post a Comment