Jika ditanya apakah ada hadith
dhaif dalam kitab Musnad Imam Ahmad bin Hanbal, para ulama dahulu sudah
menjawapnya = ada.
Bukankah Imam Ahmad bin Hanbal
termasuk ulama hadith yang hebat? Iya, benar. Bahkan Imam Syafi’i (w. 204 H)
mengakuinya. Imam Syafi’i pernah berkata:
قال لنا الشافعي أنتم أعلم بالحديث والرجال مني فإذا كان الحديث الصحيح
فأعلموني إن شاء يكون كوفيا أو بصريا أو شاميا حتى اذهب إليه إذا كان صحيحا
Imam Syafi’i berkata kepadaku,
“Engkau lebih tahu tentang hadith dan rijal daripada saya. Jika memang hadith
itu sahih, maka kabari saya. Meskipun dari Kufah, Bashrah mahupun Syam agar
saya boleh kesana, jika memang hadithnya sahih. (Abu al-Qasim Ali bin Hasan bin
Asakir, Tarikh Ibnu Asakir 51/ 385).
Lantas mengapa Imam Ahmad bin
Hanbal masih menuliskan hadith-hadith dhaif dalam kitabnya? Apalagi beliau tak
banyak menjelaskan status hadith, beliau tulis saja.
Apakah gara-gara memasukkan hadith
dhaif dalam kitab, lantas menunjukkan seorang itu bukan pakar hadith? Atau
gara-gara saat wafat memeluk kitab Sahih Bukhari, lantas dianggap semasa
hidupnya tidak tahu kitab hadith itu? Tentu sebuah penilaian yang tergesa-gesa.
Dua hal yang perlu diperjelas:
Pertama, hadith dhaif itu berbeza dengan
hadith palsu, hadith dhaif itu ada tingkatannya.
Kedua, penilaian terhadap suatu hadith
menjadi dhaif dan sahih adalah produk ijtihadi seorang pakar hadith, yang
mungkin berbeza antara satu orang dengan orang lainnya.
Apakah Hal itu Kerana Imam Ahmad
bin Hanbal Hanya Mengumpulkan Saja Hadith-Hadith Tanpa Menyeleksinya?
Abu Zur’ah ar-Razi pernah berkata
kepada Abdullah bin Ahmad bin Hanbal, anak dari Imam Ahmad:
قال عبد الله بن أحمد: قال لي أبو زرعة: أبوك يحفظ ألف ألف حديث
Bapakmu (Ahmad bin Hanbal) itu
hafal satu juta hadith. (Syamsuddin az-Zahabi, Siyar A’lam an-Nubala 11/ 187).
Wah, satu juta hadith Imam Ahmad
bin Hanbal hafal. Meski az-Zahabi
menjelaskan bahawa satu juta ini tidak semuanya hadith Nabi, tetapi ditambah hadith
yang terulang kerana sanadnya berbeza, atsar, fatwa tabiin dan lainnya. (Siyar
A’lam an-Nubala 11/ 187).
Dari sekian banyak hafalan itu,
beliau hanya menuliskan sekitar 40 ribu hadith saja dalam kitabnya Musnad. Maka
tak mungkin Imam Ahmad bin Hanbal hanya mengumpulkan saja tanpa adanya proses
seleksi.
Imam Ahmad bin Hanbal Menyatakan
Bahawa Kitab Musnadnya Boleh Menjadi Pegangan Argumentasi
Terlebih lagi, Imam Ahmad bin
Hanbal sendiri menyatakan bahawa kitabnya boleh dijadikan pegangan argumentasi
hukum. Az-Zahabi menceritakan perkataan Imam Ahmad bin Hanbal:
هذا الكتاب جمعته وانتقيته من أكثر من سبع مائة ألف وخمسين ألفا، فما اختلف
المسلمون فيه من حديث رسول الله -صلى الله عليه وسلم- فارجعوا إليه، فإن وجدتموه
فيه، وإلا فليس بحجة
Kitab ini (Musnad Ahmad) telah
saya kumpulkan dan seleksi dari sekitar lebih dari 750000 hadith. Jika kaum
muslimin berbeza pendapat dalam suatu hadith Rasulullah, maka rujuklah kepada
kitab ini. Jika hadith itu tidak ditemukan di dalamnya, maka bukan hujjah.
(Siyar A’lam an-Nubala 11/ 187).
Dari hafalan 1000000 hadith yang
masih berulang dan bercampur dengan atsar serta perkataan tabiin, dipilih
menjadi 750000 hadith, lantas dipilih lagi dan Imam Ahmad tuliskan hanya 40000 hadith
saja, atau sekitar 5.3 % nya saja.
Tak Semua Hadith Dalam Musnad
Imam Ahmad bin Hanbal itu Sahih
Tentu yang berani menyatakan bahawa
tak semua hadith dalam Musnad Ahmad itu sahih, adalah para ulama juga.
Sebut saja Ibnu al-Jauzi
al-Hanbali, beliau mengatakan dalam kitabnya Shaid al-Khatir:
كان قد سألني بعض أصحاب الحديث: هل في مسند أحمد ما ليس بصحيح؟ فقلت: نعم
Saya ditanya oleh sebagian ahli hadith,
“Apakah ada hadith yang tidak sahih dalam kitab Musnad Ahmad?” Iya, ada. (Shaid
al-Khathir hal. 313).
Ibnu Qayyim al-Jauziyyah
al-Hanbali juga menyatakan:
والإمام أحمد لم يشترط في مسنده الصحيح ولا التزمه وفي مسنده عدة أحاديث
سئل هو عنها فضعفها بعينها وأنكرها
Imam Ahmad tak mensyaratkan harus
sahih, terhadap apa yang beliau tulis dalam Musnadnya. Banyak ditemukan hadith
dalam kitabnya, ketika beliau ditanya tentang status hadithnya, beliau
mendhaifkan dan mengingkarinya (al-Furusiyyah hal. 247)
Al-Hafiz as-Shakawi menjelaskan
juga:
والحق أن فيه أحاديث كثيرة ضعيفة، وبعضها أشد في الضعف من بعض
Hal yang benar adalah dalam Musnad
Ahmad memang terdapat banyak hadith dhaif, sebagiannya lebih dhaif dari
sebagian yang lain (Fathu al-Mughits Bi Syarhi Alfiyat al-Hadith 1/118).
Lebih lanjut az-Zahabi
menambahkan bahawa malahan ada hadith yang mirip palsu, kita boleh temukan
dalam Musnad Ahmad:
ففيه جملة من الأحاديث الضعيفة مما يسوغ نقلها، ولا يجب الاحتجاج بها، وفيه
أحاديث معدودة شبه موضوعة، ولكنها قطرة في بحر
Di dalamnya (Musnad Ahmad)
terdapat bebearapa hadith dhaif yang dinukil, tetapi tak boleh dijadikan
hujjah. Di dalamnya juga terdapat beberapa hadith yang mirip palsu, tetapi hal
itu seperti setitik air dalam samudra (Siyar A’lam an-Nubala 11/ 329).
Apakah Ada Juga Hadith Palsunya?
Jika tadi para ulama menyatakan
ada hadith dhaif dalam Musnad Ahmad, lantas apakah juga ada hadith palsunya
juga? Al-Hafiz al-Iraqi menjelaskan:
وأما وجود الضعيف فيه فهو محقق بل فيه أحاديث موضوعة
Hadith dhaif dalam Musnad Ahmad
itu memang ada, bahkan di dalamnya terdapat hadith palsu (at-Taqyid wa al-Idhah
hal. 57).
Memang masih ada perdebatan
diantara ada tidaknya hadith palsu dalam Musnad Ahmad, al-Hafidz al-Iraqi dan
Ibnu al-Jauzi al-Hanbali termasuk ulama yang menyatakan ada hadith palsu dalam
Musnad Ahmad.
Ibnu Taimiyyah al-Hanbali
menyatakan:
تنازع الحافظ أبو العلاء الهمداني والشيخ أبو الفرج ابن الجوزي: هل في
المسند حديث موضوع؟ فأنكر الحافظ أبو العلاء أن يكون في المسند حديث موضوع وأثبت
ذلك أبو الفرج وبين أن فيه أحاديث قد علم أنها باطلة؛ ولا منافاة بين القولين
Al-Hafiz Abu al-Ala’ al-Hamadani
dan Ibn al-Jauzi berdebat tentang ada tidaknya hadith maudhu’ dalam Musnad
Ahmad. Abu al-Ala’ mengingkarinya, sedangkan Ibnu al-Jauzi mengakui adanya hadith
palsu. Meski kedua perkataan itu benar. (Majmu’ al-Fatawa 1/ 248).
Malahan seorang yang membela bahawa
tak ada hadith palsu dalam kitab Musnad Imam Ahmad bin Hanbal adalah Imam Ibnu
Hajar al-Asqalani. Beliau menulis kitab tersendiri dengan judul al-Qaul
al-Musaddad fi ad-Dzab ‘an Musnad Ahmad.
Contoh Hadith Dhaif dan Maudhu’
Dalam Musnad Imam Ahmad
Satu contoh yang diperdebatkan
status hadithnya adalah hadith berikut ini:
إن عليا مني وأنا منه، وهو ولي كل مؤمن بعدي
Ali bin Abi Thalib adalah bagian
dariku (Nabi), Dia adalah walinya setiap mukmin setelahku (Musnad Imam Ahmad
33/154)
Hadith ini dikritik oleh Ibnu
Taimiyyah dalam kitabnya Minhaj as-Sunnah an-Nabawiyyah, beliau berkata:
قوله: " «هو ولي كل مؤمن بعدي» " كذب على رسول الله صلى الله
عليه وسلم... كلام يمتنع نسبته إلى النبي صلى الله عليه وسلم
Perkataan, “Ali adalah wali bagi
kaum mukmin setelahku’ adalah perkataan bohong yang disandarkan kepada Nabi…
juga perkataan yang tak pantas dinisbatkan kepada Nabi. (Minhaj as-Sunnah
an-Nabawiyyah 7/391).
Bahkan beliau menyatakan bahwa
tak ada satupun ahli hadith, bahkan orang yang baru mengerti sedikit tentang
ilmu hadith akan tahu bahwa hadith tersebut bohong. Beliau menyatakan:
أن هذا كذب موضوع باتفاق أهل المعرفة بالحديث وكل من له أدنى معرفة بالحديث
يعلم أن هذا كذب موضوع لم يروه أحد من أهل العلم بالحديث في كتاب يعتمد عليه لا
الصحاح، ولا السنن، ولا المساند المقبولة
Hadith ini adalah maudhu dengan
kesepakatan para ahli hadith. Orang yang baru belajar ilmu hadith pun akan tahu
bahwa hadith tadi palsu. Hadith tadi tak pernah diriwayatkan oleh satupun ulama
ahli hadith, baik dalam kitab-kitab sahih, kitab sunan, dan musnad yang
diterima. (Minhaj as-Sunnah an-Nabawiyyah 7/386).
Perlu diketahui bahawa hadith
yang dikritisi oleh Ibnu Taimiyyah tadi terdapat pada kitab Musnad Imam Ahmad
bin Hanbal.
Lebih dari itu, al-Albani
memasukkan hadith itu dalam kitabnya Silsilah al-Ahadith as-Sahihah; kitab hadith
yang katanya semua hadithnya sahih. (Silsilah al-Ahadith as-Sahihah 5/261).
al-Albani berasa hairan dengan
apa yang dikatakan oleh Ibnu Taimiyyah terkait hadith ini, al-Albani berkata:
فمن العجيب حقا أن يتجرأ شيخ الإسلام ابن تيمية على إنكار هذا الحديث
وتكذيبه
Hal yang sungguh menghairankan
bahawa Syeikh Ibnu Taimiyyah berani mengingkari hadith ini dan menganggapnya
bohong (Silsilah al-Ahadith as-Sahihah 5/264)
Kata al-Albani, Ibnu Taimiyyah berbuat hal itu kerana berlebihan dalam menyerang
Syiah. Al-Albani menyebutkan:
فلا أدري بعد ذلك وجه تكذيبه للحديث إلا التسرع والمبالغة في الرد على
الشيعة، غفر الله لنا وله
Maka saya tak ketahui apa alasan
kenapa Ibnu Taimiyyah sampai menganggap hadith tadi palsu, kecuali kerana
tergesa-gesa dan berlebihan dalam membantah Syiah. Semoga Allah mengampuni dosa
kita dan dosanya (Silsilah al-Ahadith as-Sahihah 5/264).
Nah, kira-kira siapakah yang
paling benar, apakah Imam Ahmad bin Hanbal, atau Ibnu Taimiyyah, atau
Nashiruddin al-Albani
Tahqiq Kitab Musnad Ahmad bin
Hanbal
Cara paling mudah mengetahui hadith
mana saja dari Musnad Ahmad adalah dengan membaca kitab tahqiq atau penelitian
ulang ulama setelahnya.
Jumlah hadith dalam Musnad Ahmad
adalah sekitar 40 ribu hadith dengan pengulangan. Oleh Percetakan ar-Risalah Beirut
yang ditahqiq oleh Syeikh Syuaib al-Arnauth, Musnad Ahmad dicetak dalam 50
jilid buku.
Dalam mukaddimah tahqiq Kitab
Musnad Ahmad, disebutkan bahawa hadith dalam kitab Musnad Ahmad ini boleh
diklasifikasikan menjadi 6 bahagian;
1. Hadith yang sahih li dzatihi,
2. Hadith yang sahih li ghairihi,
3. Hadith yang hasan li dzatihi,
4. Hadith yang hasan li ghairihi,
5. Hadith yang dhaif dengan
ringan,
6. Hadith yang sangat dhaif
bahkan sampai maudhu
(Syuaib al-Arnauth, Mukaddimah
Tahqiq Musnad Ahmad 1/64).
Jika kita lihat peratusan sahih-dhaifnya,
sebagai contoh kita boleh lihat dalam jilid pertama kitab Musnad Ahmad. Syeikh
Syuaib al-Arnauth dan rakan-rakan menyimpulkan bahawa dalam jilid pertama:
Jumlah hadith : 561
hadith
Hadith sahih li dzatihi dan li
ghairihi : 359 hadith atau 64 %
Hadith hasan li dzatihi dan li
ghairihi : 110 hadith atau 19,6 %
Hadith dhaif :
79 hadith atau 14 %
Masih tawaqquf atau belum
jelas : 13 atau 2,4 %
Sedangkan untuk hadith yang
sangat lemah, dengan bantuan pencarian aplikasi maktabah syamilah, dengan
keyword ‘dhaif jiddan’, paling tidak ditemukan sekitar 298 hadith yang
berstatus ‘sangat lemah’ dalam seluruh hadith Musnad Ahmad tahqiq Syeikh Syuaib
al-Arnauth.
Alasan Memasukkan Hadith Dhaif
Mungkin salah satu alasan Imam
Ahmad bin Hanbal memasukkan hadith yang lemah adalah beliau pernah berkata
kepada putera beliau;
قصدت في المسند الحديث المشهور وتركت الناس تحت ستر الله تعالى ولو أردت أن
أقصد ما صح عندي لم أرو من هذا المسند إلا الشيء بعد الشيء ولكنك يا بني تعرف
طريقتي في الحديث لست أخالف ما ضعف إذا لم يكن في الباب ما يدفعه
Saya sengaja memasukkan hadith-hadith
yang masyhur dalam kitab Musnad, dan saya tinggalkan orang-orang didalam
perlindungan Allah. Kalau saya mahu, saya akan riwayatkan dari Musnad ini satu
per satu. Tapi engkau tahu metodeku dalam hadith, saya tidak tinggalkan hadith
dhaif, jika memang dalam satu bab tak ada hadith lain. (Abu Musa al-Madini,
Khashais Musnad Ahmad hal. 21).
Maksudnya memang Imam Ahmad tak
membuang begitu saja meskipun hadith itu dhaif, jika dalam satu bab tak ada
riwayat lain.
Apakah ada alasan lain, misalnya
Imam Ahmad tak boleh membezakan mana hadith sahih dan mana hadith dhaif?
Jika gara-gara masih memasukkan hadith
dhaif dalam kitab tertentu, lantas penulisnya dianggap tak boleh membezakan hadith
sahih dan dhaif, sungguh penilaian yang dangkal.
Dari sini kita juga boleh tahu bahwa
penilaian suatu hadith menjadi sahih atau dhaif, bukanlah monopoli seseorang,
atau golongan tertentu saja.
Wallahua'lam bis shawab
Rujukan
No comments:
Post a Comment