Matan hadith
وأقام رسول اللهِ ﷺ ينتظر أمر الله حتى إذا اجتمعت قريش فمكرت به وأرادوا
به ما أرادوا أتاه جبريل عليه السلام، فأمره أن لا يبيت في مكانه الذي كان يبيت
فيه، دعا رسول اللهِ ﷺ علي بن أبي طالب، فأمره أن يبيت على فراشه، ويتسجى ببرد له
أخضر ففعل، ثم خرج رسول اللهِ ﷺ على القوم وهم على بًابه وخرج معه بحفنة من تراب
فجعل يذرها على رءوسهم، وأخذ الله عز وجل بأبصارهم عن نبيه وهو يقرأ:] يس والقرآن
الحكيم - إلى قوله - فأغشيناهم فهم لا يبصرون
Terjemahan
Yunus ibnu Bukair telah
meriwayatkan dari Ibnu Ishak, bahawa lalu Rasulullah Saw. tinggal dalam keadaan
menunggu perintah Allah (untuk hijrah). Hingga manakala kabilah Quraisy
mengadakan pertemuan dan sepakat untuk berbuat rancangan jahat terhadap dirinya
menurut apa yang mereka kehendaki, maka Jibril a.s. datang kepada Nabi Saw. dan
memerintahkan beliau agar malam itu tidak tidur di tempat biasanya. Lalu
Rasulullah Saw. memanggil Ali ibnu Abu Talib dan memerintahkannya untuk tidur
di tempat tidurnya serta menyelimuti dirinya dengan kain selimut hijau yang
biasa dipakainya, maka Ali mengerjakan apa yang diperintahkan kepadanya.
Selanjutnya Rasulullah Saw. sendiri keluar dengan melewati kaum , musyrik yang
telah berada di depan pintu rumahnya. Nabi Saw. keluar dengan membawa segenggam
pasir, kemudian beliau taburkan pasir itu ke atas kepala mereka. Mereka tidak
dapat melihatnya kerana Allah telah menutupi mata mereka dari Nabi-Nya hingga
mereka tidak dapat melihatnya. Nabi Saw. keluar seraya membacakan firman-Nya:
{يس
وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ}
YaSin, Demi Al-Qur'an yang penuh
hikmah. (Yasin: 1-2) sampai dengan firman-Nya:
{فَأَغْشَيْنَاهُمْ
فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ}
dan Kami tutup mata mereka
sehingga mereka tidak dapat melihat. (Yasin: 9)
Takhrij
Hadith menceritakan kisah ini
terdapat dalam Sirah Ibnu Hisyam 1/483, Zaadul Maad 3/46, Tafsir Ibnu Katsir
7/61 daripada Ibnu Ishaq.
Juga diriwayatkan oleh al-Baihaqi
dalam Dalail Nubuwah 2/469 no. 470 daripada Ikrimah. Beliau menguatkan riwayat
Ibnu Ishak.
Imam Baihaqi berkata riwayat itu
dikuatkan melalui sanad Ikrimah.
Hadith Ikrimah
حدثنا الحسن بن يحيى قال، أخبرنا عيد الرزاق قال، أخبرني أبي, عن عكرمة
قال: لما خرج النبي صلى الله عليه وسلم وأبو بكر إلى الغار, أمر عليَّ بن أبي
طالب, فنام في مضجعه, فبات المشركون يحرسونه، فإذا رأوه نائمًا حسبوا أنه النبي
صلى الله عليه وسلم فتركوه. فلما أصبحوا ثاروا إليه وهم يحسبون أنه النبي صلى الله
عليه وسلم، فإذا هم بعليّ, فقالوا: أين صاحبك؟ قال: لا أدري! قال: فركبوا الصعب
(HR. at-Thabari dalam Tafsirnya
13/495)
Dalam hadith-hadith maghazi dan
sirah ulama-ulama hadith memang longgar dalam menerima riwayat. sebab tu kita
jumpa kisah ini dalam Zaadul Maad, Raheeq Makhtum dsb
(https://www.facebook.com/261081384400306/videos/1569623739853389/).
Tak benar cara penggunaannya
begitu, memagar ghaib, menghindari polis pencuri dll.
Akan tetapi memang terdapat ulama
yang menceritakan pengalaman peribadi mereka apabila membaca ayat ini untuk
tujuan mengaburi musuh.
Yang dijelaskan ia adalah untuk
mengaburi mata musuh (musyrik). Hal ini juga diceritakan oleh
al-Qurthubi melalui pengalamannya sendiri menghindar musuh semasa di kubu
Qurtubah beliau melarikan dari tawanan musuh. Tepi beliau tidak membaca ayat
ini sahaja melainkan 3 lagi ayat (Fatwa Syabakah Islamiyah no. 358750).
Tapi kalau memahami dengan buat
pagar, menghindari sekatan jalan raya dan perbuatan lain yang salah maka ia
tidak termasuk.
Rujukan
https://celiktafsir.net/2015/08/24/menggunakan-ayat-quran-untuk-tujuan-tujuan-tertentu/
No comments:
Post a Comment