Kelebihan merujuk kepada penduduk
secara spesifik
Daripada Aisyah bin Saad R.anhuma
bahawa Rasulullah SAW bersabda:
لاَ يَكِيدُ أَهْلَ المَدِينَةِ أَحَدٌ، إِلَّا انْمَاعَ كَمَا يَنْمَاعُ
المِلْحُ فِي المَاءِ
Janganlah ada seorang pun yang
melakukan tipu muslihat terhadap penduduk Madinah, kecuali saat terjadinya
peleburan seperti meleburnya garam di dalam air. (HR. Bukhari no. 1877)
Ibnu Hajar al-Asqalani
menjelaskan:-
“Yaitu dia melakukannya dengann
tujuan yang buruk terhadap penduduk madinah. Juga melakukan tipu daya, makar
dan juga helah dalam kejahatan. Dan di dalam riwatat Muslim daripada jalur Abu
Abdillah al-Qarraz daripada Abu Hurairah dan juga Saad disebutkan hadith yang
mengatakan ssiapa yang mahukan keburukan untuk penduduk madinah Allah akan
cairkannya sebagaimana cairnya garam di dalam air.” (Fathul Bari 4/94).
Diriwayatkan daripada Jabir
R.anhu beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
مَنْ أَخَافَ أَهْلَ المَدِينَةِ فَقَدْ أَخَافَ مَا بَيْنَ جَنْبِي
Sesiapa yang menakut-nakutkan
penduduk Madinah maka sesungguhnya dia telah menakutkan apa yang berada di
antara dua rusukku. (HR.Ahmad no.14818, sahih)
Berkata Syeikh al-Amir Izzuddin
al-San’ani: “Yakni dia telah menakutkan aku (yakni Rasulullah) kerana di antara
dua rusuknya terdapat hatinya dan hati merupakan tempat takut.” (al-Tanwir
Syarah al-Jami’ al-Saghir 56/10).
Kelebihan merujuk kepada
kelebihan yakni keberkatan dunia dan akhirat
Daripada Sufyan bin Abi Zuhair
RA, dia mendengar Rasulullah SAW bersabda:
تُفْتَحُ اليَمَنُ، فَيَأْتِي قَوْمٌ يُبِسُّونَ، فَيَتَحَمَّلُونَ
بِأَهْلِهِمْ وَمَنْ أَطَاعَهُمْ، وَالمَدِينَةُ خَيْرٌ لَهُمْ لَوْ كَانُوا
يَعْلَمُونَ، وَتُفْتَحُ الشَّأْمُ، فَيَأْتِي قَوْمٌ يُبِسُّونَ،
فَيَتَحَمَّلُونَ بِأَهْلِيهِمْ وَمَنْ أَطَاعَهُمْ، وَالمَدِينَةُ خَيْرٌ لَهُمْ
لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ، وَتُفْتَحُ العِرَاقُ، فَيَأْتِي قَوْمٌ يُبِسُّونَ،
فَيَتَحَمَّلُونَ بِأَهْلِيهِمْ وَمَنْ أَطَاعَهُمْ، وَالمَدِينَةُ خَيْرٌ لَهُمْ
لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
Yaman akan ditakluki. Akibatnya,
sejumlah ramai penduduk Madinah akan berpindah keluar. Merea juga mengajak
keluarga dan orang-orang yang taat kepada mereka untuk berpindah ke Yaman.
Padahal, Madinah lebih baik bagi mereka sekiranya mereka mengetahuinya. Dan
Syam juga akan ditakluki. Sejumlah orang penduduk Madinah berpindah. Mereka
juga akan mengajak keluarga dan orang-orang yang taat kepada mereka untuk
berpindah ke Syam. Padahal, Madinah lebih baik bagi mereka sekiranya mereka
mengetahuinya. Dan Iraq juga akan ditakluki. Akibatnya, sejumlah orang Madinah
akan berpindah. Mereka juga akan mengajak keluarga mereka dan oran-orang yang
taat kepada mereka untuk berpindah ke Iraq. Padahal, Madinah lebih baik bagi
mereka seandainya mereka mengetahui. (HR. Bukhari no. 1875).
Berkata Imam Nawawi:
“Yang benar ialah maknanya untuk
memberitahu bahawa barangsiapa yang keluar daripada Madinah, keluarnya bersama
ahli keluarganya, merancang dalam perjalanannya, bersegera kearah kesenangan
dan negeri-negeri yang baru dibuka… Adapun keadaannya menetap di Madinah lebih
baik untuk mereka kerana ia adalah kota suci Rasulullah, berhampiran dengan
Baginda, tempat turunnya wahyu dan turunnya keberkatan sekiranya mereka
mengetahui faedah-faedah agama yang terdapat daripada mendapat daripadanya
berserta ganjaran-ganjaran ukhrawi.” (Fathul Bari 4/93).
Daripada Anas bin Malik RA bahawa
Rasulullah SAW pernah berdoa:
اللَّهُمَّ اجْعَلْ بِالْمَدِينَةِ ضِعْفَيْ مَا جَعَلْتَ بِمَكَّةَ مِنَ
البَرَكَةِ
Ya Allah! Limpahkanlah keberkatan
di Madinah ini dua kali keberkatan yang berada di Makkah. (HR. Bukhari
no.1885).
Berkata Imam Ibn Hajar
al-Asqalani: Yakni keberkatan duniawi berpandukan sabda Baginda dalam sebuah hadith
lain, ‘Ya Allah! Berkatilah gantang dan cupak kami.’ (Fathul Bari 4/98).
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa
Rasulullah SAW bersabda:
إِنَّ الإِيمَانَ لَيَأْرِزُ إِلَى المَدِينَةِ كَمَا تَأْرِزُ الحَيَّةُ إِلَى
جُحْرِهَا
Sesungguhnya (di antara keimanan
itu) adalah keimanan bahawa manusia akan berkumpul di Madinah seperti mana ular
akan kembali kepada sarangnya. (HR. Bukhari no. 1876).
Berkata Ibnu Hajar al-Asqalani:
“Yakni seperti ular yang pergi
daripada sarangnya dalam mencari keperluan hidupnya. Apabila ia menjumpainya,
ia kembali kepada sarangnya. Demikian juga iman, ia tersebar dan berkembang di
Madinah dan setiap orang yang beriman ada sedetik perasaan yang membawanya ke
Madinah disebabkan perasaan cintanya kepada Nabi SAW. Maka ia meliputi
keseluruhan zaman kerana pada zaman Nabi SAW adalah untuk kita belajar daripada
baginda dan pada zaman sahabat dan tabiin dan tabi’ tabien adalah untuk
mengikuti petunjuk mereka dan selepas itu untuk menziarahi kubur Nabi SAW,
solat dalam Masjid Nabawi dan bertabarruk degan melihat athar Baginda dan athar
para sahabat Baginda.”(Fathul Bari 94/4).
Daripada Abu Bakrah RA, bahawa
Nabi SAW bersabda:
عَنْ أَبِي بَكْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: لاَ يَدْخُلُ المَدِينَةَ رُعْبُ المَسِيحِ
الدَّجَّالِ، لَهَا يَوْمَئِذٍ سَبْعَةُ أَبْوَابٍ، عَلَى كُلِّ بَابٍ مَلَكَانِ
Ancaman fitnah Dajjal tidak mampu
menembusi Madinah. Pada saat itu, Madinah memiliki tujuh pintu masuk. Setiap
pintu masuk dijaga dua malaikat. (HR. Bukhari no. 1879).
Imam Ibn Battal berkata:
“Sekiranya seseorang bertanya,
‘Apakah maksud sabda Baginda SAW yang lain bahawa Madinah akan bergoncang tiga
kali (akibat datangnya Dajjal) dengan hadith Abu Bakrah bahawa Madinah tidak
akan dimasuki Dajjal?’ Maka jawapannya, sesungguhnya bergoncangnya Madinah
bukan kerana kemelut yang dibawa oleh Dajjal, atau ketakutan yang dibawanya,
tetapi bergoncangnya Madinah kerana perginya golongan munafik kepada Dajjal lalu
Ahlu Madinah mengeluarkan mereka daripada Madinah seperti mana hadith
Rasulullah SAW: Sesungguhnya Madinah itu dibersihkan daripada kotorannya.
Inilah dalil bahawa orang beriman itu tidak dipengaruhi dengan kemelut
ketakutan terhadap Dajjal.” (Syarah Sahih al-Bukhari 10/64).
Daripada Abu Hurairah RA bahawa
Rasulullah SAW bersabda:
عَلَى أَنْقَابِ المَدِينَةِ مَلاَئِكَةٌ لاَ يَدْخُلُهَا الطَّاعُونُ،
وَلاَ الدَّجَّالُ
Di lembah-lembah Madinah ada para
malaikat, sehingga wabak taun dan Dajjal tidak akan masuk ke dalamnya. (HR.
Bukhari no. 1880)
Ibnu Hajar al-Asqalani berkata:
“Maknanya tidak dimasuki Madinah itu penyakit taun seperti yang berlaku di
tempat selainnya seperti Taun Amawas dan Taun al-Jarif.”(Fathul Bari 10/190).
Daripada Jabir RA:
جَاءَ أَعْرَابِيٌّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
فَبَايَعَهُ عَلَى الإِسْلاَمِ، فَجَاءَ مِنَ الغَدِ مَحْمُومًا فَقَالَ:
أَقِلْنِي، فَأَبَى ثَلاَثَ مِرَارٍ، فَقَالَ: المَدِينَةُ كَالكِيرِ تَنْفِي
خَبَثَهَا وَيَنْصَعُ طَيِّبُهَا
Telah datang seorang Arab Badawi
kepada Nabi SAW lalu berbaiah untuk memeluk Islam. Kemudianya dia datang lagi
pada esok harinya dalam keadaan demam lalu berkata: “Tolong batalkan baiatku
untuk memeluk Islam”. Nabi SAW menolak permintaan itu sampai tiga kali kemudian
bersabda: “Madinah ini seperti tungku api, yang akan mengusir segala kekotoran
(keburukan) dan menyisakan yang terbaik sahaja.” (HR. Bukhari no. 1883)
Berkata Syeikh Ibn Tin:
“Sesungguhnya Nabi SAW menghalang
pembebasan lelaki tersebut daripada baiahnya kerana Nabi tidak menolong di atas
kemaksiatan kerana baiah pada zaman awal dahulu adalah supaya seseorang tidak
keluar daripada Madinah kecuali dengan keizinan dan keluar daripadanya
merupakan suatu maksiat.”
Manakala menurut Syeikh Ibn
Munir:
“Zahir hadith menunjukkan celaan
kepada sesiapa yang keluar daripada Madinah dalam keadaan dia seorang yang
bermasalah. (Jika ditanya) Telah keluar daripada Madinah sejumlah besar
daripada sahabat dan mereka menetap di negeri-negeri selainnya. Demikian juga
generasi selepas mereka daripada kalangan Fudhala (tokoh-tokoh utama).
Jawabnya: Sesungguhnya yang tercela adalah sesiapa yang keluar daripada madinah
dalam keadaan dia tidak suka dengan Madinah dan membencinya sebagaimana yang
dilakukan oleh Arab badawi tersebut.
Adapun yang para sahabat, mereka
keluar daripadanya dengan tujuan yang benar seperti menyebarkan ilmu, membuka
negara-negara yang syirik, dan juga mengawal perbatasan, berjihad menentang
musuh dalam keadaan keluarnya mereka itu dengan mempercayai dengan kelebihan
madinah dan kelebihan menetap di dalamnya.” (Fathul Bari 19/200).
Daripada Aisyah RA, bahawa
Rasulullah pernah berdoa:
اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيْنَا المَدِينَةَ كَحُبِّنَا مَكَّةَ أَوْ
أَشَدَّ، اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي صَاعِنَا وَفِي مُدِّنَا، وَصَحِّحْهَا
لَنَا، وَانْقُلْ حُمَّاهَا إِلَى الجُحْفَةِ
Ya Allah! Tumbuhkanlah kecintaan
kami terhadap Madinah seperti kami mencintai Makkah atau lebih daripada itu. Ya
Allah! Berikanlah keberkatan pada sa’ dan mud kami. Jadikanlah Madinah sesuai
untuk kami dan pindahkanlah wabak deman di Madinah ini ke Juhfah. (HR. Bukhari
no. 1889).
Beliau Shallallahu ‘alaihi wa
sallam bersabda:
أُمِرْتُ بِقَرْيَةٍ تَأْكُلُ الْقُرَى، يَقُولُونَ لَهَا يَثْرِبُ، وَهِيَ
الْمَدِينَةُ
Aku diperintahkan (berhijrah ke) daerah yang
akan melahap daerah-daerah lainnya. Daerah ini mereka sebut Yatsrib, iaitu
Madinah (HR. Bukhari no. 1871 dan Muslim no. 1382).
Sabda Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wa sallam yang ertinya, “Sebuah kampung yang akan melahap daerah-daerah
lainnya.” ditafsirkan dengan berbagai macam penafsiran diantaranya adalah
Madinah akan menjadi pemenang atas daerah-daerah lainnya. Juga ditafsirkan
dengan Madinah akan menjadi tempat berlabuh harta rampasan perang yang
didapatkan dari jihad di jalan Allah. Kedua penafsiran di atas telah terjadi.
Kota Madinah telah menaklukkan kota-kota lainnya, dimana para da’i yang membawa
kebaikan dan para mujahid bertolak dari kota ini untuk membebaskan dan
mengeluarkan manusia dari kegelapan menuju cahaya dengan izin Allah Azza wa
Jalla. Lalu banyak orang yang masuk ke dalam agama Allah Azza wa Jalla ini. Dan
semua kebaikan yang didapatkan oleh penduduk bumi ini adalah bersumber atau
keluar dari kota yang penuh berkah ini, iaitu kota Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wa sallam (Kutaib Fadhlul Madinah, Syaikh Abdulmuhsin bin Hamd al-Abbad
al-Badr).
No comments:
Post a Comment