Matan hadith
وَبِسَنَدِهِ قَالَ: «بَيْنَمَا رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - جَالِسٌ وَأَسْمَاءُ بِنْتُ عُمَيْسٍ قَرِيبَةٌ مِنْهُ إِذْ رَدَّ السَّلَامَ، ثُمَّ قَالَ: " يَا أَسْمَاءُ هَذَا جَعْفَرُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ مَعَ جِبْرِيلَ وَمِيكَائِيلَ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمَا - مَرُّوا فَسَلَّمُوا عَلَيْنَا، فَرَدَدْتُ عَلَيْهِمُ السَّلَامَ، وَأَخْبَرَنِي أَنَّهُ لَقِيَ الْمُشْرِكِينَ يَوْمَ كَذَا وَكَذَا، فَأُصِبْتُ فِي جَسَدِي مِنْ مَقَادِيمِي ثَلَاثًا وَسَبْعِينَ بَيْنَ طَعْنَةٍ وَضَرْبَةٍ، ثُمَّ أَخَذْتُ اللِّوَاءَ بِيَدِيَ الْيُمْنَى فَقُطِعَتْ، ثُمَّ أَخَذْتُ بِيَدِي الْيُسْرَى فَقُطِعَتْ، فَعَوَّضَنِي اللَّهُ مِنْ يَدَيَّ جَنَاحَيْنِ أَطِيرُ بِهِمَا مَعَ جِبْرِيلَ وَمِيكَائِيلَ فِي الْجَنَّةِ، أَنْزِلُ مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُ، وَآكُلُ مِنْ ثِمَارِهَا
مَا شِئْتُ ". فَقَالَتْ أَسْمَاءُ: هَنِيئًا لِجَعْفَرٍ مَا رَزَقَهُ اللَّهُ مِنَ الْخَيْرِ، وَلَكِنِّي أَخَافُ أَنْ لَا يُصَدِّقَنِي النَّاسُ، فَاصْعَدِ الْمِنْبَرَ فَأَخْبِرِ النَّاسَ يَا رَسُولَ اللَّهِ. فَصَعِدَ الْمِنْبَرَ، فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: " أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ جَعْفَرَ بْنَ أَبِي طَالِبٍ مَعَ جِبْرِيلَ وَمِيكَائِيلَ، لَهُ جَنَاحَانِ عَوَّضَهُ اللَّهُ مِنْ يَدَيْهِ، يَطِيرُ بِهِمَا فِي الْجَنَّةِ حَيْثُ شَاءَ، فَسَلَّمَ عَلَيَّ ". فَأَخْبَرَ كَيْفَ كَانَ أَمْرُهُمْ حِينَ لَقِيَ الْمُشْرِكِينَ، فَاسْتَبَانَ لِلنَّاسِ بَعْدَ ذَلِكَ أَنَّ جَعْفَرًا لَقِيَهُمْ، فَسُمِّيَ جَعْفَرَ الطَّيَّارَ فِي الْجَنَّةِ».
Terjemahan
Dari Ibnu Abbas ra, ia berkata,
pada saat Rasulullah saw sedang duduk, sementara Asma’ binti Umais berada dekat
dengan beliau, tiba-tiba baginda menjawab salam, dan kemudian bersabda “Wahai
Asma’inilah Ja’far bin Abi Thalib! Ia telah dating bersama-sama dengan Malaikat
Jibril dan Mikail. Mereka datang lalu mengucapkan salam kepada kita”. Lalu
Asma’pun menjawab, “alaihimussalam. Selanjutnya Baginda berkata kepada Asma’,
Ja’far telah menyampaikan kepadaku bahawa ia pernah bertempur melawan kaum
musyrikin pada saat perang ini dan itu dan dia Ja’far berkata padaku, “Di
tubuhku yang bahagian depan terdapat tujuh puluh tiga (73) luka tusukan dan
pukulan. Kemudian kupegang bendera dengan tangan kananku lalu tangan kananku
terpotong, lalu ku pegang bendera perang dengan tangan kiriku, dan tangan
kiriku pun terpotong lagi, sehingga Allah mengganti kedua tanganku dengan dua
bua sayap yang dapat kugunakan untuk terbang bersama-sama dengan malaikat Jibril
dan Mikhail di Syurga. Dengan kedua sayap itu pula, aku boleh terbang ke mana
saja aku suka dan aku boleh memakan buah-buahan syurga sesuka hatiku.”
Asma’berkata, “Sungguh benar-benar berbahagialah Ja'afar disebabkan kebaikan
yang Allah kurniakan kepadanya, tetapi kerana diriku merasa cemas dan takut
kalau-kalau masyarakat tidak mahu membenarkan ucapanku, maka hendaklah engkau
saja yang naik ke atas mimbar untuk menyampaikan berita itu kepada masyarakat,
wahai Rasulullah. Maka baginda pun segera naik ke atas mimbar, membaca
hamdalah, memuji Allah dan kemudia bersabda, “Wahai manusia sesungguhnya
Ja'afar bin Abi Thalib telah datang bersama-sama malaikat Jibril dan Mikail. Ia
mempunyai dua sayap diberikan oleh Allah sebagai ganti dari kedua tangannya, sehingga
dia mampu terbang dengannya di syurga ke mana saja ia suka. Ia datang untuk
menyampaikan salam kepadaku. Ia memberitakan tentang bagaimana keadaan mereka
ketika berhadapan dengan orang-orang musyrikin pada saat itu. Setelah itu, maka
menjadi jelaslah masyarakat bahawa Ja’afar memang benar-benar pernah bertemu
dengan mereka, sehingga Ja’afar mula dijuluki dengan “Thayyar”(si penerbang) di
syurga. Kerana ia mempunyai dua sayap yang dapat digunakan untuk terbang ke
mana saja ia suka, sementara kedua tapak kakinya masih berkumur dengan darah
seperti ketika perang.
Takhrij
HR. at-Thabarani dalam Mu’jam
al-Awsath no. 6939 dan al-Hakim dalam Mustadrak no. 4937, dari Ibnu Abbas ra.
Dhaif menurut at-Thabarani kerana
tafarrudnya al-Hasan Bin Bisyr.
Al-Haithami berkata dalam Majma
Zawaid 9/275 , terdapat perawi yang tidak dikenali, Sa'adan bin al - Walid, dan
perawi lainnya tsiqah.
Dalam riwayat lain disebutkan:
عَن ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: لَمَّا جَاءَ نَعْيُ جَعْفَرٍ دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى أَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَيْسٍ، وَقَالَ: إِنَّ جِبْرِيلَ أَخْبَرَنِي أَنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ اسْتَشْهَدَ جَعْفَرًا، وَأَنَّ لَهُ جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّة
Dari Ibnu Abbas, ia berkata:
“Tatkala datang berita duka tentang Ja’afar, Nabi Saw datang kepada Asma binti
‘Umais (isteri Ja’afar), dan berkata kepadanya, “Sungguh Jibril mengabarkan
kepadaku bahawasanya Ja’afar adalah syahid di hadapan Allah Swt. Ja’afar
diberikan dua sayap untuk terbang bersama malaikat di syurga.”
Takhrij
HR. at-Thabarani dalam Mu'jam
al-Kabir 11/362 no. 12020. Juga ditemukan dalam kitab Asy-Syariah oleh Imam Abi
Bakr Muhammad bin Al Husain Al Ajurry.
Al-Haithami berkata dalam Majma
Zawaid 9/276 , terdapat perawi yang dhaif, Umar bin Harun, dan perawi lainnya
tsiqah.
Umar bin Harun maktruk (Taqrib
2/64 no. 521).
Menurut pentahqiq kitab
Asy-Syariah 3/360 no. 1778, hadith ini sanadnya dhaif jiddan
No comments:
Post a Comment