Thursday, 28 April 2022

Hadith kelebihan zikir hawqalah

 Matan hadith

 

مَنْ قَالَ: لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ كَانَتْ لَهُ ‌دَوَاءً ‌مِنْ ‌تِسْعَةٍ ‌وَتِسْعِينَ دَاءً أَيْسَرُهَا الْهَمُّ

 

Barangsiapa yang membaca: “Tiada daya dan upaya kecuali dengan (pertolongan) Allah”, maka menjadi penawar baginya dari sembilan puluh sembilan penyakit dan yang paling ringan ialah kebimbangan.

 

Dan lafaz:

 

 لَا حَوْلَ، ولَا قُوَّةَ إلَاّ بِاللَّهِ تَدْفَعُ عَنْ صَاحِبِهَا تِسْعَةً وَتِسْعِينَ دَاءً مِنْ أَنْوَاعِ البلاء أدناها الهم

 

Ucapan “Tiada daya dan upaya kecuali dengan (pertolongan) Allah”, menghindari pemiliknya dari sembilan puluh sembilan penyakit daripada pelbagai jenis bala dan yang paling rendah ialah kebimbangan (HR. Ibnu Adi dalam al-Kamil fi Dhuafa’ 2/165 Ibnu Syahin al-Al-Targhib no. 340, Ibnu Basykuwal dalam Mustahisin billah Ta’ala no. 102 daripada Abu Hurairah ra).

 

Takhrij

 

HR. Ishaq bin Rahawaih dalam Musnadnya no. 541, Ibnu Abi Duniya dalam al-Faraj Ba’d al-Syiddah  no. 11, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath no. 5028, Ibnu Nua’im dalam Tibb al-Nabawi no. 231, al-Baihaqi dalam ad-Da’ wat al-Kabir no. 191, ad-Dailami dalam Musnad Firdaus no. 7284, al-Hakim no. 1990, Ibnu Hibban dalam al-Majruhin 1/214 daripada Abu Hurairah ra.

 

Al-Hakim mensahihkan hadith tersebut.

 

Ibnu al- Jauzi menilai hadith ini tidak sahih dalam al-'Ilal al-Mutanahiyah no. 1393.

 

Al-Munawi berkata sanadnya hasan dalam al- al-Taisir bi Syarh al-Jami’ al-Saghir 2/499.

 

al-Haithami berkata terdapat padanya Bisyr bin Rafi’ al-Harisi, dan dia dhaif serta disiqahkan. Baki perawinya perawi al-sahih (Majma’ al-Zawaid no.  16901).

 

Ibnu Adi dalam al-Kamil fi Dhuafa’ 2/165 berkata Bisyr bin Rafi’ tidak mengapa dengannya.

 

Ibnu al-Qaisarani berkata Bisyr meriwayatkan hadith-hadith palsu, dan seolah-olah disengajakan olehnya (Ma’rifah al-Tazkirah no. 250, Tadzkirah al-Huffaz no. 388)

 

Syeikh Abdullah bin Hamd al-Luhaidan dalam tahqiq Mukhtasar Talkhis az-Zahabi 1/456 menilai sanad hadith ini dhaif kerana yang rajih Bisyr adalah perawi yang lemah. Begitu juga dikatakan az-Zahabi dalam Mizanul I’tidal 1/317. Malah dalam Talkhis al-Ilal al-Mutanahiyah no. 304, az-Zahabi mengatakan Bisyr bin Rafi’matruk.

 

Dinilai dhaif oleh Syeikh al-Albani dalam Dhaif Targhib no. 1147

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...