Penduduk syurga dapat 2
isteri (dari bidadari)
Matan hadith
أَوَّلُ زُمْرَةٍ تَلِجُ
الْجَنَّةَ صُوْرَتُهُمْ عَلَى صُوْرَةِ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ لاَ
يَبْصُقُوْنَ فِيْهَا وَلاَ يَمْتَخِطُوْنَ وَلاَ يَتَغَوَّطُوْنَ آنِيَتُهُمْ
فِيْهَا الذَّهَبُ أَمْشَاطُهُمْ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَمَجَامِرُهُمْ
الألوة ورشحهم الْمِسْكُ وَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ زَوْجَتَانِ يُرَى مُخُ
سُوْقِهِمَا مِنْ وَرَاءِ اللَّحْمِ مِنَ الْحَسَنِ وَلَا اخْتِلاَفَ بَيْنَهُمْ
وَلاَ تَبَاغُضَ قُلُوْبُهُمْ قَلْبُ رَجُلٍ وَاحِدٍ يُسَبِّحُوْنَ اللهَ بُكْرَةً
وَعَشِيًّا
Terjemahan
“Rombongan yang pertama kali masuk syurga bentuj
mereka seperti bentuk rembulan di malam purnama, mereka tidak berludah, tidak
beringus, tidak buang air. Bekas minuman mereka dari emas, sikat mereka dari
emas dan perak, pembakar gaharu mereka dari kayu india, keringat mereka
beraroma misik, dan bagi setiap mereka dua orang isteri, yang nampak sum-sum
betis mereka di balik daging kerana kecantikan. Tidak ada perselisihan di
antara mereka, tidak ada permusuhan, hati-hati mereka hati yang satu, mereka bertasbih
kepada Allah setiap pagi dan petang”
Takhrij
HR. Bukhari no. 3007 dan Muslim no.2834, dari Abu
Hurairah ra. Sahih ijma'.
Orang mati syahid dapat 72
bidadari
Matan hadith
إِنَّ لِلشَّهِيدِ عِنْدَ
اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ سِتَّ خِصَالٍ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ فِي أَوَّلِ دَفْعَةٍ
مِنْ دَمِهِ وَيَرَى مَقْعَدَهُ مِنْ الْجَنَّةِ وَيُحَلَّى حُلَّةَ الْإِيمَانِ
وَيُزَوَّجَ مِنْ الْحُورِ الْعِينِ وَيُجَارَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَيَأْمَنَ
مِنْ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ
Terjemahan
“Bagi orang yang mati syahid di sisi Allah enam
keutamaan, ia diampuni tatkala pertama kali darahnya menitik, ia melihat tempat
duduknya di syurga, ia dihiasi dengan pakaian keimanan, dan ia dinikahkan
dengan 72 bidadari, ia diselamatkan dari azab kubur, dan diamankan tatkala hari
kebangkitan”
Takhrij
HR. Ahmad no. 17182, Tirmidzi no. 1663 dari
al-Miqdam ra. Disahihkan oleh Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih
no. 3213.
Bidadara buat wanita
Adalah suaminya yang terakhir semasa di dunia.
Matan hadith
شِئْتِ أَنْ تَكُوْنِي
زَوْجَتِي فِي الْجَنَّةِ فَلاَ تَزَوَّجِي بَعْدِي فَإِنَّ الْمَرْأَةَ فِي
الْجَنَّةِ لِآخِرِ أَزْوَاجِهَا فِي الدُّنْيَا فَلِذَلِكَ حَرَّمَ اللهُ عَلَى
أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَنْكِحْنَ بَعْدَهُ
لِأَنَّهُنَّ أَزْوَاجَهُ فِي الْجَنَّةِ
Terjemahan
“Jika kau ingin menjadi isteriku di syurga maka
janganlah engkau menikah lagi setelah aku meninggal, kerana seorang wanita di
syurga akan menjadi isteri bagi suaminya yang terakhir di dunia. Kerananya
Allah mengharamkan isteri-isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam untuk
menikah lagi setelah meninggalnya Nabi, kerana mereka adalah isteri-isteri Nabi
di syurga”
Takhrij
HR. Baihaqi dalam Sunan Kubra 7/69 dari Huzaifah
ra. Syeikh al-Arnauth berkata perawi hadith ini tsiqah di dalam
Takhrij Siyar A'lam an-Nubala 2/208. Disahihkan oleh Syeikh Al-Albani dalam
Silsilah Hadith Sahih no. 1281.
Bidadara wanita yang belum
sempat menikah
Matan hadith
وَمَا فِي الْجَنَّةِ
أَعْزَبُ
Terjemahan
“Tidak ada seorang yang membujang pun di syurga”
Takhrij
HR. Ibnu Hibban no. 7420. Muslim no. 2834. Syeikh
al-Arnauth berkata sanadnya sahih dalam Takhrij Ibnu Hibban.
Imam Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim no. 2834
berkata, makna 'Azabu adalah lelaki sewaktu di dunia tidak beristeri. Bererti
wanita yang belum menikah termasuk dalam hadith ini. Ini kerana seorang lelaki beristeri dua. Boleh jadi
isteri tersebut adalah wanita yang belum menikah atau wanita yang suaminya
tidak masuk syurga. Kerana disyurga tidak ada yang bujang (lelaki/perempuan dan
duda/janda).
Maka wanita ini boleh jadi dinikahkan dengan lelaki
dunia yang masuk syurga yang akan menyenangkan hatinya ini kerana menurut
Syeikh Utsaimin yang dimaksudkan dengan bidadara adalah daripada kalangan
lelaki dunia yang masuk syurga (Majmu' Fatawa Syaikh al-'Utsaimin 2/53).
وأن للرجل زوجتين من نساء
الدنيا وبذلك يعلم اشتراك أهل الجنة جميعهم في الحور ونساء الدنيا
Bagi orang laki-laki terdapat dua isteri dari
wanita-wanita isterinya semasa di dunia, dengan demikian diketahui bahawa
lelaki penduduk syurga semuanya sama yakni mempunyai isteri dari golongan
bidadari serta wanita-wanita dunia (Al-fatawa Al-Haditsiyah 1/236).
Wanita dunia
primadona bidadari di syurga
Matan hadith
بَلْ نِسَاءُ الدُّنْيَا
أَفْضَلُ مِنَ الْحُوْرِ الْعِيْنِ
Terjemahan
"Bahkan wanita dunia lebih afdhal dari pada
para bidadari"
Takhrij
HR. At-Thabrani dalam Al-Mu'jam Al-Kabiir no. 780.
Hadith ini dilemahkan oleh Al-Haitsami dalam Majma' Az-Zawaaid 7/255 dan juga
Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 2230.
No comments:
Post a Comment