Saturday, 19 October 2019

Hadith kelebihan Maulid Nabi saw


Matan hadith


مَنْ عَظَّمَ مَولِدِى كُنتُ شَفيعًا لَه يَومَ القِيَامَة. وَمَنْ اَنْفَقَ دِرهَمًـا فِى مَولِدِى فَكَاَنَّمـَا اَنفَقَ جَبَلًا مِن ذَهَبٍ فِى سَبِيلِ اللهِ


Terjemahan

“Siapa yang mengagungkan hari kelahiranku, nescaya aku akan memberi syafaat kepadanya kelak pada hari kiamat, dan siapa mendermakan satu dirham untuk menghormati kelahiranku, maka seakan-akan dia telah mendermakan satu gunung emas di dalam perjuangan fi sabilillah.”


Takhrij

HN. Nawawi Banten dalam Madarij al-Shuúd, hal. 15. Penerbit Toha Putra t.t, Semarang disadur dari Kitab al-Maulid an-Nabawi (Barjanzi). K.H. Ali Mustafa Yaqub berkata tidak satu pun yang dilengkapi sumber rujukan, perawi, apalagi jalur sanad dan beliau menilai hadith ini serta hadith-hadith berkenaan Maulid Nabi saw adalah palsu (Hadis-hadis bermasalah, hal. 105).

Syeikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan Alu Salman berkata hadith tersebut di atas adalah dusta, tidak berekor dan berkepala (tanpa sanad) (Pertanyaan kepada beliau pada Rabu 6 Muharram 1423 H, di Masjid al-Irsyad, Surabaya)

Muhammad al-Basyir al-Azhari mengatakan : “Di antara hadits-hadits yang banyak berbau dusta adalah kisah-kisah tentang maulid nabi.”(Tahdzirul Muslimin Minal Ahadits al-Maudhu’ah ‘ala Sayyidil Mursalin hal. 87).

Ibn JIbrin dalam Fatwanya no. 6019 mengatakan hadith ini tidak sahih lagi dusta.
Panel syariah Nadhatul Ulama’dalam artikel no. 98914, mengatakan hadith itu tidak boleh dinisbatkan kepada Nabi saw.

Menurut Muhammad Ali Wafa dalam Majalah Nabawi 05/12/2017, jika ditinjau dari kajian ilmu riwayat, hadith tersebut tidak memiliki sanad. Tidak adanya sanad menjadikan hadith ini bermasalah, lemah tidak memiliki dasar yang jelas. Dalam hal ini, Ibn al-Mubarak yang menyebutkan;

 الإسْنَادُ مِنَ الدّيْنِ لَوْ لاَ الإسْنَادُ لَقَالَ مَنْ شَاءَ مَا شَاءَ

Sanad adalah bagian dari agama, kalau bukan kerana sanad, orang akan berkata seenaknya saja.”( Ibn ash-Shalah, al-Muqaddimah, h. 239)

Sehingga kemudian hadith seperti di atas dalam kajian ilmu hadith disebut sebagai hadith yang la ashla lahu atau laisa lahu ashl (tidak ada dasarnya). Hadith-hadith yang la ashla lahu seperti ini, tidak boleh dibenarkan kerana tergolong sebagai hadith maudhu’ (palsu).


Sebuah ungkapan berharga Imam as-Syafie rh dalam ilmu hadith:-


وَجِمَاعُ هَذَا أَنَّهُ لَا يُقْبَلُ إِلَّا حَدِيثٌ ثَابِتٌ كَمَا لَا يُقْبَلُ مِنَ الشُّهُودِ إِلَّا مَنْ عُرِفَ عَدْلُهُ، فَإِذَا كَانَ الْحَدِيثُ مَجْهُولًا أَوْ مَرْغُوبًا عَمَّنْ حَمَلَهُ كَانَ كَمَا لَمْ يَأْتِ؛ لِأَنَّهُ لَيْسَ بِثَابِتٍ

“Kesimpulan dari semua ini, bahawa tidaklah (sebuah hadith) diterima kecuali hadith yang sah, sebagaimana tidaklah para saksi diterima (persaksiannya) kecuali orang yang dikenali keadilannya. Sehingga apabila hadith itu tidak diketahui atau dijarh perawinya, maka seakan hadits itu tidak ada, kerana ketidaksahannya.” (Ma’rifat Sunan Wal Atsar, 1/180).

Buya Yahya juga menilai hadith ini adalah palsu dalam https://www.youtube.com/watch?v=PV5TsYptUn4 minit ke 0.40 – 1.00.

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...