1 Matan
hadith
لا يجتَمعُ ملأٌ فيدعو بَعضُهُم ويؤمِّنُ بعضُهُم إلَّا أجابَهُمُ
اللَّهُ
Terjemahan
Tidak lah
berkumpul suatu kaum Muslimin, lalu sebagian mereka berdoa, dan sebahagian
lainnya mengucapkan amin, kecuali Allah pasti mengabulkan doa mereka
Takhrij
HR.
al-Thabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir no. 3536, al-Baihaqi dalam Dalail Nubuwah
7/113 dan al-Hakim dalam al-Mustadrak no. 5478, dari Habib bin Maslamah
al-Fihri RA. Syeikh al-Albani menilai hadith ini dhaif dalam Dhaif
Targhib no. 272.
Al-Haithami
berkata dalam Majma’ al-Zawaid 10/173, para perawi hadith ini adalah para perawi
hadith sahih, kecuali Ibn Lahi’ah, seorang yang hadithnya bernilai hasan.
Ibnu Hajar
al-Asqhalani dalam Nataij al-Afkar 2/34 menilai hadith ini sebagai gharib.
Az-Zahabi mendiamkannya
tanpa komentar dalam al-Talkhish (Mustadrak al-Hakim 3/390).
2 Matan
hadith
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ
صلى الله عليه وسلم: اَلدَّاعِيْ وَالْمُؤَمِّنُ فِي اْلأَجْرِ شَرِيْكَانِ
Terjemahan
Dari Ibn
Abbas radhiyallahu ‘anhuma, berkata: Rasulullah SAW bersabda: Orang yang berdoa
dan orang yang membaca amin sama-sama memperoleh pahala.
Takhrij
HR.
al-Dailami dalam Musnad al-Firdaus no. 3093, dari Ibnu Abbas RA. As-Suyuthi di
dalam Jami’as-Saghir no. 4229 menilai hadith ini dhaif. Syeikh al-Albani
menilai hadith ini palsu dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 3608.
3 Matan
hadith
كنا عند النبي صلى الله عليه وسلم فقال: " هل فيكم غريب؟ "
يعني أهل الكتاب. فقلنا: لا يا رسول الله. فأمر بغلق الباب، وقال: " ارفعوا أيديكم، وقولوا: لا
إله إلا الله " فرفعنا أيدينا ساعة، ثم وضع رسول الله صلى الله عليه وسلم
يده، ثم قال: " الحمد لله، اللهم بعثتني بهذه الكلمة، وأمرتني بها، ووعدتني
عليها الجنة، وإنك لا تخلف الميعاد " ثم قال: " أبشروا، فإن الله عز وجل
قد غفر لكم
Terjemahan
Suatu
ketika kami bersama Nabi Saw. Beliau berkata: “Apakah di antara kamu ada orang
asing?” Kami menjawab: “Tidak ada, ya Rasulullah.” Lalu Rasulullah
memerintahkan agar mengunci pintu. Kemudian bersabda: “Angkatlah tangan kalian
dan ucapkan la ilaha illlallah.” Maka kami mengangkat tangan kami beberapa
saat. Kemudian Rasulullah Saw berkata: “Ya Allah, Engkau telah mengutus aku
membawa kalimat ini, dan Engkau janjikan surga padaku dengan kalimat tersebut,
sedangkan Engkau tidak akan menyalahi janji.” Kemudian Rasulullah Saw bersabda:
“Bergembiralah, kerana Allah telah mengampuni kalian.
Takhrij
HR. Ahmad
no. 17121, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir no. 7163, al-Bazzar no 2929,
2356, al-Hakim no. 1783, Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyqdari 17/447, Ubadah
bin Shamit. Syeikh al-Albani menilai hadith ini dhaif dalam Dhaif
Targhib no. 924.
Pendapat
ulama
Imam Ahmad
bin Hambal pernah ditanya:
يكره أن يجتمع القوم يدعون الله سبحانه وتعالى ويرفعون أيديهم؟
“Apakah
diperbolehkan sekelompok orang berkumpul, berdoa kepada Allah subhanahu wa
ta’ala, dengan mengangkat tangan?”
Maka
beliau mengatakan:
ما أكرهه للإخوان إذا لم يجتمعوا على عمد، إلا أن يكثروا
“Aku tidak
melarangnya jika mereka tidak berkumpul dengan sengaja, kecuali kalau terlalu
sering.” (Diriwayatkan oleh Al-Marwazy di dalam Masail Imam Ahmad bin Hambal wa
Ishaq bin Rahuyah 9/4879)
Berkata
Al-Marwazy:
وإنما معنى أن لا يكثروا: يقول: أن لا يتخذونها عادة حتى يعرفوا به
“Dan makna
“jangan terlalu sering” adalah jangan menjadikannya sebagai kebiasaan, sehingga
dikenal oleh manusia dengan amalan tersebut.” (Masail Imam Ahmad bin hambal wa
Ishaq bin Rahuyah 9/4879).
Amalan
berdoa oleh imam dan makmum secara jamaie selepas sembahyang adalah bidaah,
yang tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW. Yang dilakukan baginda ialah doa di
dalam solat. (Ibnu Taimiyah, Majmu Fatawa 22/305, 300).
Berdoa
setelah solat tidak mengapa. Namun hendaknya setiap Muslim berdoa
masing-masing. Baik ia berdoa untuk dirinya sendiri, untuk saudaranya sesama
Muslim, berdoa untuk kebaikan agamanya atau kebaikan dunianya, namun dilakukan
sendiri-sendiri. Tidak dengan berjamaah. Adapun berdoa berjamaah setelah solat,
ini adalah bidaah. Kerana perbuatan ini tidak pernah diriwayatkan bahawa Nabi
Shallallahu’alaihi Wasallam juga tidak pernah diriwayatkan dari generasi
terbaik umat ini (iaitu sahabat Nabi, tabi’in, tabi’ut tabi’in) bahawa mereka berdoa
berjamaah dengan cara imam mengangkat tangannya lalu diikuti para makmum
mengangkat tangannya kemudian mereka berdoa berjamaah bersama imam. Ini adalah
bidaah (Majmu’ Fatawa Syaikh Soleh Al Fauzan, 2/680).
Berkenaan
dengan cara berkumpulan dan dengan meninggikan suara memang tidak dilakukan
oleh Rasulullah SAW. Justeru, masalah ini menjadi khilaf di kalangan ulama’
sama ada bidaah atau tidak. Pembahagian bidaan itu sendir terbahagi kepada dua
iaitu bidaah yang baik dan bidaah yang tercela atau tidak. Saya cenderung
kepada pendapat yang meraikan suasana setempat. Untuk penjelasan lebih lanjut,
bolehlah merujuk kepada beberapa kitab seperti al-Azkar karangan Imam al-Nawawi
Rahimahullah dan lain-lain (Irsyad al-Fatwa no. 9, Mufti Wilayah Persekutuan).
No comments:
Post a Comment