Imam
Nawawi membuat kesimpulan bahawa ia dibenarkan dengan adanya keperluan/rukhsah
(Syarah Sahih Muslim 5/207).
Dalilnya:-
Matan
hadith
عَنْ
نَافِعٍ أَنَّ ابْنَ عُمَرَ
أَذَّنَ
بِالصَّلَاةِ فِي لَيْلَةٍ ذَاتِ بَرْدٍ وَرِيحٍ ثُمَّ قَالَ أَلَا صَلُّوا فِي
الرِّحَالِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
كَانَ يَأْمُرُ الْمُؤَذِّنَ إِذَا كَانَتْ لَيْلَةٌ ذَاتُ بَرْدٍ وَمَطَرٍ
يَقُولُ أَلَا صَلُّوا فِي الرِّحَالِ
Terjemahan
Dari
Nafi', bahawa Ibnu 'Umar pernah mengumandangkan azan pada suatu hari yang
dingin dan berangin. Kemudian ia berkata, "Solatlah di tempat tinggal
kalian." Ia melanjutkan perkataannya, "Jika malam sangat dingin dan hujan
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan seorang mu'azzin untuk
mengucapkan: "Hendaklah kalian solat di tempat tinggal kalian."
Takhrij
HR.
Bukhari no. 666 dan Muslim no. 697, daripada Ibnu Umar ra.
Ada
beberapa lafaz tambahan azan ketika keadaan tak mengizinkan untuk solat berjemaah di mashid, contohnya
adalah hujan, dingin, berangin kencang, dan tanah yang penuh lumpur baik ketika
mukim maupun safar :
أَلاَ
صَلُّوا فِى الرِّحَالِ
Alaa
shallu fir rihaal
Hendaklah
solat di rumah kalian
أَلاَ
صَلُّوا فِى رِحَالِكُمْ
Alaa
shallu fir rihaal
Hendaklah
solat di rumah kalian
صَلُّوا
فِى بُيُوتِكُمْ
Shalluu
fii buyutikum
Solatlah
di rumah kalian
Kesemua lafaz ini dijawab dengan kalimah:
لاَ هَوْلَ وَلاَ قُوَّتَ اِلاَّبِاللّهِ
Di
Manakah Letak Lafaz “Ala Shallu Fii Buyutikum”?
Letak
ketiga lafaz di atas boleh di tengah azan (menggantikan lafaz ‘hayya ‘alash
solah’) atau pun di akhir azan. Lafaz
tersebut dapat terletak di akhir azan sebagaimana terdapat dalam hadith, dari
Ibnu ‘Umar. Dan lafaz tersebut dapat juga terletak di tengah adzan dan
mengganti lafaz “hayya ‘alash solah” sebagaimana terdapat dalam hadith, dari
Ibnu ‘Abbas.
Dari
‘Abdullah bin ‘Abbas, beliau mengatakan kepada mu’adzin pada saat hujan,
”Apabila engkau mengucapkan ’Asyhadu allaa ilaha illallah, asyhadu anna
Muhammadar Rasulullah’, maka janganlah engkau ucapkan ’Hayya ’alash shalaah’.
Tetapi ucapkanlah ’Shalluu fii buyutikum’ [Solatlah di rumah kalian]. Lalu
perawi mengatakan, ”Seakan-akan manusia mengingkari perkataan Ibnu Abbas
tersebut”. Lalu Ibnu Abbas mengatakan, ”Apakah kalian merasa hairan dengan hal
itu. Sungguh orang yang lebih baik dariku telah melakukan seperti ini.
Sesungguhnya (shalat) Jumaat adalah suatu kewajipan. Namun aku tidak suka jika
kalian merasa susah (berat) jika harus berjalan di tanah yang penuh lumpur.”
Dalam riwayat lain, Ibnu Abbas mengatakan, ”Orang yang lebih baik dariku telah
melakukan hal ini iaitu Rasulullah shallallahu ’alaihi wa sallam (HR. Muslim
no. 699)
Imam
Nawawi menjelaskan,
”Dalam
hadith Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhu, beliau mengucapkan “Alaa shallu fii
rihalikum” di tengah azan. Dan dalam hadit Ibnu Umar, beliau mengucapkan lafaz ini
di akhir azannya. Dan dua cara seperti ini dibolehkan, sebagaimana perkataan
Imam Syafi’i –rahimahullah– dalam kitab Al-Umm pada Bab Azan, begitu juga
pendapat ini diikuti oleh majoriti ulama Syafi’iyyah. Lafaz ini boleh diucapkan
setelah azan mahupun di tengah-tengah azan kerana terdapat dalil mengenai dua
model ini. Akan tetapi, sesudah azan lebih baik agar lafaz azan yang biasa
diucapkan tetap ada. (Syarah Sahih Muslim 5/207).
Rujukan
No comments:
Post a Comment