Hadith
حدثنا إسحاق بن أبي
إسرائيل حدثنا حجاج بن محمد عن هشام بن زياد عن الحسن قال سمعت أبا هريرة يقول قال
رسول الله صلى الله عليه وسلم من قرأ يس في ليلة أصبح مغفور له ومن قرأ حم التي
يذكر فيها الدخان في ليلة الجمعة أصبح مغفور له .
Terjemahan
Telah menceritakan kepada kami Ishaq bin Abi Israil, menceritakan kepada
kami Hijaj bin Muhammad, dari Hisyam bin Ziyad, dari Al-Hasan ia berkata, Aku
mendengar Abu Hurairah ra, mengatakan: Bersabda Rasulullah saw, “Siapa yang
membaca surat Yasin dalam suatu malam, maka ketika ia bangun pagi hari diampuni
dosanya dan siapa yang membaca surat Ad-Dukhan pada malam Jumaat maka ketika ia
bangun pagi hari diampuni dosanya.
Takhrij
HR. Abu Ya’la dalam Musnadnya no. 6224 daripada Abu Hurairah ra. Ibnu
Katsir Dalam Tafsirnya 6/547 menilai hadith ini sanadnya jayyid. Tetapi
penilaian ini dibantah oleh Dr. Khaldun al-Ahdab dalam Zawaid Tarikh Baghdad
ala Kutub Sittah 3/34, kerana Hisyam bin Ziyad dilemahkan oleh Jemaah ulama
jarh wa ta’dil (Tahzibut Tahzib 11/38-39). Al-Azdi berkata dia matruk. Ibnu Hibban dan Ibnu
Khuzaimah berkata hadithnya tidak boleh dijadikan hujjah. Ad-Daruqutni
menilainya dhaif dan hadithnya ditinggalkan oleh Ibn Mubarak. Ibnu Hajar
membuat kesimpulan setelah mengumpulkan penilaian para nuqqad, maka tidak ada satupun
nuqqad memujinya/mentsiqahkannya. Maka beliau ditinggalkan/matruk (Tqaribut
Tahzib 2/318).
Ibnu Jauzi juga meriwayatkan hadith ini dalam al-Maudhu’at 1/247 dari jalur Muhammad bin Zakaria dari Utsman
bin Hisyam, dari Hisyam, dari al-Hasan, dari Abu Hurairah ra. Secara marfu’
dengan lafaz sama seperti Abu Ya’la. Beliau berkata hadith ini melalui semua
jalan riwayat adalah batil dan tiada asal. Sanadnya terdapat Muhammad bin
Zakaria yang beliau dituduh pemalsu hadith oleh Ad-Daruqutni.
As-Syaukani pula menilai sanad hadith ini palsu dalam Fawaid Majmuah no.
301.
As-Suyuthi dalam al-La’li Muadhu’at 1/234-236 berkata hadith ini
mempunyai banyak riwayat penyokong hingga ke Abu Hurairah ra. Ada dari
al-Baihaqi dan Ibnu Hibban (dari Jundub).
Secara kesimpulannya, setelah melihat kesemua jalur riwayat, Dr. Khaldun
Ahdab bersetuju dengan penilaian Ibnu Jauzi bahawa hadith ini palsu. Hadith
penyokong dari Baihaqi dan Ibnu Hibban dari Jundub sama-sama munqati’ (Zawaid
Tarikh Baghdad ala Kutub Sittah 3/35).
No comments:
Post a Comment