1. Tidur sebelum Isya.
وكان يكره النوم قبلها
Nabi saw tidak suka tidur sebelum isya.
HR. Bukhari no. 599 dan Muslim
no. 657, daripada Abi Barzah al-Aslami ra, sahih ijma.
Imam Ramli dalam kitab Nihayah;
ويكره النوم قبلها أي صلاة
العشاء لما فيه من خوف استمراره إلى خروج الوقت
Dan makruh tidur sebelum isya kerana bimbang terus tidur sampai ke
subuh.
2. Tidur bahagian atas rumah (rooftop) yang tiada penghadang.
Nabi saw bersabda:
من بات على ظهر بيت ليس له
حجار فقد برئت منه الذمة
Sesiapa yang tidur diatas rumah yang tiada penghadang sesungguhnya telah
terlepas dari tanggungan.
HR. Abu Daud no. 5041, daripada Ali bin Syaiban ra. Didiamkan oleh Abu
Daud dan disahihkan oleh Syeikh al-Albani.
3. Tidur terdedah sebahagian badan pada matahari.
Nabi saw bersabda:
إِذَا كَانَ أَحَدُكُمْ فِي
الشمس ، فَقَلَصَ عَنْهُ الظِّلُّ ، وَصَارَ بَعْضُهُ فِي الشَّمْسِ وَبَعْضُهُ
فِي الظِّلِّ، فَلْيَقُمْ
Apabila kami berada tengah panas kemudian mengecut bayang sehingga
menjadi sebahagian dalam bayang dan sebahagian terdedah cahaya matahari
hendaklah dia bangun. HR. Abu Daud no. 4821, daripada Abi Hurairah ra.
Didiamkan oleh Abu Daud dan Disahihkan oleh Syeikh al-Albani.
Dalam kitab Kasyaful Qina:
وَيُكْرَهُ َنَوْمُهُ
وَجُلُوسُهُ بَيْنَ الظِّلِّ وَالشَّمْسِ ، لِنَهْيِهِ عَنْهُ
Dilarang tidur dan duduk antara bayang dan sinaran matahari kerana ada
larangan.
4. Tidur selepas subuh.
Imam as-Safarini berkata:
يكره نومك ـ أيها المكلف ـ
بعد صلاة الفجر؛ لأنها ساعة تقسم فيها الأرزاق، فلا ينبغي النوم فيها
Makruh tidurmu selepas solat subuh kerana sesungguhnya ia waktu
dibahagi-bahagikan rezeki maka tidak patut tidur.
Nabi saw bersabda bila melihat Fatimah tidur selepas subuh:
يا بنية قومي اشهدي رزق ربك،
ولا تكوني من الغافلين،
فإن الله يقسم أرزاق الناس
ما بين طلوع الفجر إلى طلوع الشمس
Wahai anakku bangunlah saksikan rezki tuhanmu dan jangan tergolong dari
orang yang lalai sesungguhnya Allah membahagi-bahagikan rezeki antara terbit
fajar hingga terbit matahari.
HR. Baihaqi dalam Syuabul Iman 4/1708, daripada Fatimah ra. Sanadnya
didhaifkan al-Baihaqi. Syeikh al-Albani berkata dalam Dhaif Targhib no. 1047,
hadith ini palsu.
5. Tidur lepas asar.
Khawwat bin Jubair ra berkata:
كان نوم أول النهار خرق،
وأوسطه خلق، وآخره حمق
Tidur pagi merosakkan, tengahari akhlak yang baik dan tidur petang
menyebabkan kebodohan.
HR. Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 4407, 4408. Ibnu Hajar berkata
sanadnya sahih dalam al-Ishabah. (Alukah.net)
6. Tidur berseorang di rumah.
أن النبي صلى الله عليه وسلم
نهى عن الوحدة، أن يبيت الرجل وحده أو يسافر وحده
Nabi saw melarang dari berseorang iaitu bermalam berseorangan dan
bermusafir berseorangan.
HR. Ahmad no. 5650, daripada Abdullah bin Amru ra. Sanadnya disahihkan
Syeikh Ahmad Syakir.
Ibnu imad as-Syafie dlm kitab Tashilil Maqasid menyatakan makruh tidur
berseorangan.
7. Tidur meniarap
مرَّ رسولُ اللهِ صلَّى
اللهُ عليه وسلَّم على رجلٍ مُنبطِحٍ ، فقال : هذه ضَجعةٌ لا يُحبُّها اللهُ عزَّ
وجلَّ
Rasulullah saw lalu pada seorang laki meniarap dan bersabda: Ini baring
yang Allah tidak suka.
HR. Baihaqi dalam Syuabul Iman 4/1704, daripada Abu Hurairah ra.
Hadithnya kacau (غلط).
Ada lafaz: إن
هذه ضجعة يبغضها الله
Sesungguhnya ini baring yg Allah murka. (HR. Abu Daud no. 5040,
didhaifkan Syeikh al-Albani).
Ada lafaz: إنها
ضجعة أهل النار sesungguhnya ini baring ahli
neraka. (HR. Abu Daud no. 5040, didhaifkan Syeikh al-Albani).
8. Tidur sambil meletakkan sebelah kaki pada yang lain jika terdedah
aurat.
وأن يرفع الرجل إحدى رجليه
على الأخرى وهو مستلق على ظهره
Nabi saw melarang baring menelentang sambil meletakkan satu kaki pada yg
lain.
HR. Muslim no. 2099, daripada Jabir bin Abdillah ra.
Imam nawawi berkata:
أحاديث النهي عن الاستلقاء
رافعا إحدى رجليه على الأخرى، محمولة على حالة تظهر فيها العورة أو شيء منها
Hadis larangan ditafsirkan sekiranya bimbang terdedah aurat atau
sebahagiannya.
9. Tidur berjunub tanpa mandi dan berwuduk.
ثلاث لا تقربهم الملائكة :
جيفة الكافر ، والمتضمخ بالخلوق ، والجنب إلا أن يتوضأ
3 manusia tidak dihampiri oleh malaikat : mayat non Muslim, lelaki yg
mewarna tubuhnya dan berjunub hingga dia berwuduk.
HR. Abu Daud no. 4180, daripada Amar bin Yasar ra. Didiamkan oleh Abu
Daud dan dihasankan oleh Syeikh al-Alabani.
10. Tidur tidak bersihkan diri.
مَنْ بَاتَ وَفِي يَدِهِ
رِيحُ غَمَرٍ، فَأَصَابَهُ شَيْءٌ، فَلاَ يَلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ
Sesiapa yang tidur dan tangannya ada bau daging lalu ditimpa sesuatu
maka jangan cela melainkan dirinya.
HR. Tirmidzi no. 1859, daripada
Abu Hurairah ra. Gharib menurut imam Tirmidzi dan palsu menurut syeikh
al-Albani.
11. Tidur di laluan binatang (dan juga manusia)
وَإِذَا عَرَّسْتُمْ
فَاجْتَنِبُوا الطَّرِيقَ فَإِنَّهَا طُرُقُ الدَّوَابِّ وَمَأْوَى الْهَوَامِّ
بِاللَّيْلِ
Dan apabila kamu nak singgah diakhir malam jauhi dari jalan kerana ia
adalah laluan binatang dan serangga.
HR. Muslim no. 1926, daripada Abu Hurairah ra. Sahih ijma'.
No comments:
Post a Comment