Matan hadith
سيد القوم خادمهم
Terjemahan
Pemimpin suatu kaum adalah
pelayan mereka
Takhrij
Hadith ini terdapat empat jalur riwayat, dua diantaranya;
1.
Diriwayatkan
daripada jalur riwayat Anas r.a. oleh Abu Nu'aim al-Asbahani dalam al-Arba'in
as-Sufiyyah sepertimana disebutkan oleh as-Suyuthi dalam Jamius Saghir 1/481 dan ad-Dailami dalam
Musnad Firdaus no. 3473 dengan tambahan kalimat di ahirnya:
سيد القوم خادمهم وساقيهم
اخيرهم شربا
Ketua suatu kaum adalah khodam mereka, dan pemberi minum mereka adalah
yang paling ahir sekali minum
Bagaimanapun, salah seorang perawinya, iaitu Salim bin Salim adalah dhaif.
As-Suyuthi menilai hadith ini dhaif dalam Jamius Saghir no. 4736. Syeikh
al-Albani menilai hadith ini dhaif dalam Dhaif Jami’ no. 3324. Manakala
al-Ajluni dalam Kasyful Khafa' 1/562,
mengisyaratkan hadith tersebut hasan lighairih kerana berbilang jalan
riwayatnya.
Akan tetapi tambahan kalimat terahir (ساقي القوم اخرهم شربا) dalam hadith lain secara
tersendiri adalah sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim (no. 681),
at-Tirmidzi (no. 1894), Ibn Majah (no. 3434), Imam Ahmad (no. 22599), dan lain-lain
daripada Sahabat Abu Qatadah r.a. kemudian riwayat Abu Dawud (no. 3727)
daripada Sahabat Abdullah bin Abi 'Aufa r.a.
Pengertian (makna) hadith di atas dapat ditafsirkan, yakni seorang ketua
atau pemimpin diibaratkan sebagai khadam (pelayan), kerana semua urusan
bawahan, apakah pekerjanya, rakyatnya dan seumpamanya akan dirujuk kepadanya
dan seorang ketua/pemimpin juga bertanggung jawab terhadap semua urusan yang diselianya
serta harus menanganinya dengan baik dan saksama.
Akan menjadi satu ironi, jika seorang calon pemimpin yang pada hakikatnya
adalah seorang khadam (pelayan) diangkat, dipuja-puja seolah "sang
Raja", ahirnya tidak menghairankan jika seorang pemimpin tadi seumpama setelah
menjadi pemimpin, akan meletakkan dirinya sebagai "sang Raja",
ucapan, sikap perilakunya harus diikuti dan diterima sepenuhnya oleh mereka
yang memuja-mujanya bahkan yang tidak mengikutinya pula harus menerima
perlakuan sedemikian.
Apabila kita mencerrmati hadith di atas, menjadi suatu keharusan bagi
kita sebenarnya untuk menempatkan seorang pemimpin pada maqam yang sepatutnya,
sebagaimana contoh para sabahat Rasulullah saw, ketika mengangkat Khulafak Rasydin,
mereka menempatkannya pada maqam "Khadimul Ummah", bukan pada maqam
"sang Raja", bahkan para Khulafak Rasyidin sendiri menganggap dirinya
hanya sebagai "pelayan kepada masarakat". Maka apa hasilnya..? Amanat yang digendong benar-benar
dilaksanakan sebaik mungkin demi mewujudkan kemaslahatan umat. Begitu juga apa
yang dicontohi oleh Arab Saudi yang rajanya mengggelar diri mereka sebagai
Khadam Haramain.
Dalam sebuat kisah, Abu Ali Ar-Ribathi mengadakan perjalan ke daerah
pedalaman bersama Abdullah Ar-Razi. Ar-Razi berkata : “Siapakah yang jadi amir
(pemimpin) dalam perjalanan ini, aku atau kamu?”. Ar-Ribathi menjawab : “Kamu
pemimpinnya”. Ar-Razi berkata : “Kalau begitu kamu wajib taat padaku!”. Ia lalu
mengambil karung, memasukan barang-barang mereka kedalamnya dan menggendongnya
di atas punggung. Setiap kali Ar-Ribathi berkata padanya “berikan padaku (aku
saja yang membawanya)” maka Ar-Razi berkata : “bukankah sudah kamu bilang kalau
aku yang jadi pemimpinnya dan kamu akan mentaatiku?.” Malam itu hujan turun,
Ar-Razi berdiri semalaman dengan membentangkan kain untuk melindungi Ar-Ribathi
dari air hujan, sementara Ar-Ribathi duduk di bawahnya. Ar-Ribathi berkata di
dalam hati:
لَيْتَنِي مِتُّ وَلَمْ
أَقُلْ أَنْتَ الْأَمِيْرُ
“Seandainya aku tidak pernah mengatakan ‘kamulah pemimpinnya’ hingga
akhir hayatku (Mirqatul Mafatih 6/2523, no. 3925, Faidhul Qadir 4/161).
Dan inilah yang ideal dari hakikat seorang pemimpin dan rakyatnya
dimana, pemimpin berusaha keras melayani rakyat dan tak ingin dilayani.
Sementara rakyat pula sepatutnya membantu dan bukan hanya bergoyang kaki dan
menuntut ini dan itu.
No comments:
Post a Comment