Thursday, 18 June 2020

Hadith pemimpin adalah khadam rakyat


Matan hadith

سيد القوم خادمهم


Terjemahan

Pemimpin suatu kaum  adalah pelayan mereka


Takhrij

Hadith ini terdapat empat jalur riwayat, dua diantaranya;

1.  
    Diriwayatkan daripada jalur riwayat Anas r.a. oleh Abu Nu'aim al-Asbahani dalam al-Arba'in as-Sufiyyah sepertimana disebutkan oleh as-Suyuthi dalam  Jamius Saghir 1/481 dan ad-Dailami dalam Musnad Firdaus no. 3473 dengan tambahan kalimat di ahirnya: 


                سيد القوم خادمهم وساقيهم اخيرهم شربا

Ketua suatu kaum adalah khodam mereka, dan pemberi minum mereka adalah yang paling ahir sekali minum

Bagaimanapun, salah seorang perawinya, iaitu Salim bin Salim adalah dhaif. As-Suyuthi menilai hadith ini dhaif dalam Jamius Saghir no. 4736. Syeikh al-Albani menilai hadith ini dhaif dalam Dhaif Jami’ no. 3324. Manakala al-Ajluni dalam  Kasyful Khafa' 1/562, mengisyaratkan hadith tersebut hasan lighairih kerana berbilang jalan riwayatnya.

Akan tetapi tambahan kalimat terahir (ساقي القوم اخرهم شربا) dalam hadith lain secara tersendiri adalah sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim (no. 681), at-Tirmidzi (no. 1894), Ibn Majah (no. 3434), Imam Ahmad (no. 22599), dan lain-lain daripada Sahabat Abu Qatadah r.a. kemudian riwayat Abu Dawud (no. 3727) daripada Sahabat Abdullah bin Abi 'Aufa r.a.

Pengertian (makna) hadith di atas dapat ditafsirkan, yakni seorang ketua atau pemimpin diibaratkan sebagai khadam (pelayan), kerana semua urusan bawahan, apakah pekerjanya, rakyatnya dan seumpamanya akan dirujuk kepadanya dan seorang ketua/pemimpin juga bertanggung jawab terhadap semua urusan yang diselianya serta harus menanganinya dengan baik dan saksama.

Akan menjadi satu ironi, jika seorang calon pemimpin yang pada hakikatnya adalah seorang khadam (pelayan) diangkat, dipuja-puja seolah "sang Raja", ahirnya tidak menghairankan jika seorang pemimpin tadi seumpama setelah menjadi pemimpin, akan meletakkan dirinya sebagai "sang Raja", ucapan, sikap perilakunya harus diikuti dan diterima sepenuhnya oleh mereka yang memuja-mujanya bahkan yang tidak mengikutinya pula harus menerima perlakuan sedemikian.

Apabila kita mencerrmati hadith di atas, menjadi suatu keharusan bagi kita sebenarnya untuk menempatkan seorang pemimpin pada maqam yang sepatutnya, sebagaimana contoh para sabahat Rasulullah saw, ketika mengangkat Khulafak Rasydin, mereka menempatkannya pada maqam "Khadimul Ummah", bukan pada maqam "sang Raja", bahkan para Khulafak Rasyidin sendiri menganggap dirinya hanya sebagai "pelayan kepada masarakat". Maka apa hasilnya..?  Amanat yang digendong benar-benar dilaksanakan sebaik mungkin demi mewujudkan kemaslahatan umat. Begitu juga apa yang dicontohi oleh Arab Saudi yang rajanya mengggelar diri mereka sebagai Khadam Haramain.

Dalam sebuat kisah, Abu Ali Ar-Ribathi mengadakan perjalan ke daerah pedalaman bersama Abdullah Ar-Razi. Ar-Razi berkata : “Siapakah yang jadi amir (pemimpin) dalam perjalanan ini, aku atau kamu?”. Ar-Ribathi menjawab : “Kamu pemimpinnya”. Ar-Razi berkata : “Kalau begitu kamu wajib taat padaku!”. Ia lalu mengambil karung, memasukan barang-barang mereka kedalamnya dan menggendongnya di atas punggung. Setiap kali Ar-Ribathi berkata padanya “berikan padaku (aku saja yang membawanya)” maka Ar-Razi berkata : “bukankah sudah kamu bilang kalau aku yang jadi pemimpinnya dan kamu akan mentaatiku?.” Malam itu hujan turun, Ar-Razi berdiri semalaman dengan membentangkan kain untuk melindungi Ar-Ribathi dari air hujan, sementara Ar-Ribathi duduk di bawahnya. Ar-Ribathi berkata di dalam hati:

لَيْتَنِي مِتُّ وَلَمْ أَقُلْ أَنْتَ الْأَمِيْرُ

“Seandainya aku tidak pernah mengatakan ‘kamulah pemimpinnya’ hingga akhir hayatku (Mirqatul Mafatih 6/2523, no. 3925, Faidhul Qadir 4/161).

Dan inilah yang ideal dari hakikat seorang pemimpin dan rakyatnya dimana, pemimpin berusaha keras melayani rakyat dan tak ingin dilayani. Sementara rakyat pula sepatutnya membantu dan bukan hanya bergoyang kaki dan menuntut ini dan itu.


No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...