Tuesday, 2 February 2021

Takhrij hadith qunut subuh

 

Hadith pertama

 

Dari Anas bin Malik radhiallahu’anhu, beliau berkata:

 

أنَّ رسولَ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ لم يزَلْ يقنُتُ في الصُّبحِ حتَّى فارقَ الدُّنيا

 

Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam senantiasa qunut subuh sampai beliau meninggal dunia

 

Takhrij

 

HR. Abdurrazaq no. 4964, Ibnu Abi Syaibah no. 7002, Ahmad 3/162, Ath-Thahawi 1/244, Daruquthni 2/39, al-Hakim dalam Al Arba’in dan Baihaqi 2/201 dari beberapa jalan dari Abu Ja’far Ar-Razi dari Rabi bin Anas dari Anas bin Malik secara marfu‘.

 

Sisi cacatnya adalah Abu Ja’far, dia orang yang buruk hafalannya, hanya boleh digunakan untuk syawahid, namun kalau sendirian maka hadithnya lemah.

 

Hadith ini dilemahkan Ibnul Jauzi, Ibnu Taimiyah, Ibnu Turkumani, Ibnul Qayyim, Syeikh al-Albani dan lainnya. Berkata Al-Hafiz Ibnu Hajar: “hadith semacam ini tidak boleh dijadikan hujjah (dalil)”.

 

Hadithnya munkar menurut Ibnu Katsir,  kerana bertentangan dengan riwayat lain yang sahih berikut:-

 

Pertama: Riwayat Anas bin Malik bahawasanya beliau berkata:

 

أنَّ النبي صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ كان لا يَقنطُ إلَّا إذا دَعَى لِقومٍ ، أوْ دَعَى على قومٍ

 

“Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam tidak pernah qunut kecuali apabila mendoakan kebaikan atau kehancuran suatu kaum“ (HR. Ibnu Khuzaimah no. 620, sanadnya jayyid menurut Syeikh al-ALbani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 639).

 

Kedua: Riwayat Abu Hurairah:

 

عن أبي هريرة قال: كان رسول الله صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ كان لا يَقنطُ في صلاة الصبح إلَّا أن يدعو لِقومٍ ، أوْ على قومٍ

 

“Dari Abu Hurairah ia berkata: Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam tidak qunut dalam shalat Shubuh kecuali kalau mendoakan akan kebaikan atau kehancuran suatu kaum“ (HR. Abu Hanifah dalam Musnadnya no. 106, sanadnya sahih menurut Mulla Ali Qari dalam Syarah Musnad Abu Hanifah, sanadnya disahihkan juga oleh Ibnu hajar al-Asqalani dalam al-Dirayah 1/195 dan Syeikh al-Arnauth dalam takhrij Siyar ‘Alam an-Nubala 6/185).

 

Ketiga (Qunut subuh terus menerus adalah bidaah)

 

 

عن أبي مالك الأشجعي قال: قُلْت لِأَبِي يَا أَبَتِ إنَّكَ قَدْ صَلَّيْتَ خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ وَعَلِيٍّ بِالْكُوفَةِ نَحْوًا مِنْ خَمْسِ سِنِينَ أَكَانُوا يَقْنُتُونَ فِي الْفَجْرِ ؟ قَالَ : أَيْ بُنَيَّ مُحْدَثٌ

 

“Dari Abu Malik Al-Asyja’i ia berkata: Saya bertanya kepada bapakku: ‘Wahai bapaku, Sesungguhnya engkau pernah solat di belakang Rasulullah Shallallahu’alaihi Wassallam, Abu Bakar, Umar, Utsman dan Ali bin Abi Thalib di sini di kota Kufah selama lima tahun. Apakah mereka semua qunut?’. Maka bapanya menjawab: ‘Wahai anakku, itu adalah perbuatan bidaah’. (HR. Ahmad no. 15879, Tirmidzi no. 402, Ibnu Majah no. 1241, Nasaie no. 1080 dan lainnya dengan sanad sahih. Imam Tirmidzi menilai hadith ini hasan sahih,  Syeikh al-Albani, dan Syeikh al-Wadi’ie menilai hadith ini sahih).

 

Sila lihat perincian dalam Zadul Ma’ad 1/271, Silsilah Hadith Dhaif no. 1238, 5574, Irwa Ghalil no. 435, Takhrij Azkar Nawawiyah no. 137.

 

 

Kemudian al-Hafiz al-Baihaqi telah membawakan beberapa syawahid (penguat) bagi hadith Anas (hadith pertama), sebagaimana yang dikatakan oleh al-Hafiz al-Baihaqi sendiri dalam kitab Sunanl Kubra dan Imam an-Nawawi dalam kitab Majmu’ Syarah Muhazzab.

 

Dan riwayat-riwayatnya adalah sebagai berikut:

 

Hadith kedua

 

قَنَتَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأ َبُوْبَكْرٍ وَعُمَرُ وَعُثْمَان رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ (وَأَحْسَبُهُمْ قَالَ: رَابِع) حَتَّى فَارَقَهُمْ.أخرجه الدارقطني والبيهقي وقال: لا نحتجّ بإسماعيل ولا بعمرو

 

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah qunut, begitu juga Abu bakar, Umar, Utsman sampai meninggal dunia.

 

Takhrij

 

HR. Daruquthni no. 1679, dan al-Baihaqi dalam Sunan Kubra 2/201

 

Al-Baihaqi kemudian ia berkata: “Kami tidak dapat berhujjah dengan Isma’il al-Makki dan ‘Amr bin Ubaid.” Keduanya telah meriwayatkan hadith yang kedua ini dari jalan Ismail bin Muslim al-Makki dan Ibnu Ubaid (yang keduanya telah terima hadith ini ) dari al-Hasan al-Bashri (yang telah terima hadith ini) dari Anas (bin Malik).

 

Ismail al-Makki adalah perawi yang lemah, munkarul hadith, matruk, tertuduh dusta, dan hadithnya tidak boleh ditulis (Minazul I’tidal no. 945, Taqribut Tahdzib no. 485).

 

Amr bin bin Ubaid pula seorang muktazilah dan mengajak orang kepada bidaah, dia matrukul hadith dan hadithnya tidak boleh ditulis (Mizanul I’tidal no. 6406 dan Taqribut Tahdzib no. 5087).

 

Hasan al-Basri pula banyak melakukan tadlis dan memursalkan hadith, dan dalam hadith di atas ia menggunakan sighat “an”. (Minazul I’tidal 1/527, Taqribut Tahdzib no. 1231).

 

Kesemua penilaian ini menjadikan hadith ini dhaif jiddan (sangat lemah), sehigga tidak dapat dijadikan penguat bagi hadith Anas (Hadith 1) di atas.

 

Hadith ketiga

 

صَلَّيْتُ خَلْفَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَنَتَ، وَخَلْفَ عُمَرَ فَقَنَتَ وَخَلْفَ عُثْمَانَ فَقَنَتَ.رواه البيهقي

 

“Aku pernah shalat di belakang Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau qunut di belakang ‘Umar dan di belakang ‘Utsman, mereka semuanya qunut.”

 

Takhrij

 

HR. al-Baihaqi 2/202.  

 

Imam Ibnu Turkamani berkata tentang hadith ini: “Kita harus lihat kepada seorang perawi Khulaid bin Da’laj, apakah ia boleh dipakai sebagai penguat hadith atau tidak?’ Kerana Imam Ahmad bin Hambal, Ibnu Ma’in dan Daraquthni melemahkannya. Pernah sekali Ibnu Ma’in berkata: ‘Ia tidak ada apa-apanya (ia tidak boleh dipakai hujjah).’ Imam an-Nasa-i berkata: ‘Ia bukan orang yang boleh dipercaya. Dan di dalam Mizaanul I’tidal (I/663) disebutkan bahawa Imam ad-Daraquthni memasukkannya dalam kelompok para perawi yang matruk.’”

 

Ada sesuatu hal yang aneh dalam membawakan ini iaitu mengapa riwayat Khulaid dijadikan penguat pada-hal di situ tidak ada sebutan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam qunut terus-menerus pada shalat Subuh. Dalam riwayat itu hanya disebut qunut. Kalau soal Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam qunut banyak hadithnya yang sahih, akan tetapi yang jadi persoalan adalah “Ada tidak hadith yang sahih yang menerangkan beliau terus-menerus qunut Shubuh?” (Sunan Kubra 2/201-202).

 

Hadith Keempat

 

Hadith lain yang dikatakan sebagai ‘syahid’ (penguat) ialah hadith:

 

 مَا زَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْنُتُ فِيْ صَلاَةِ الصُّبْحِ حَتَّى مَاتَ. أخرجه الخطيب في كتاب القنوت

 

“Senantiasa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam qunut pada solat Subuh hingga beliau wafat.”

 

HR. al-Khathib al-Baghdadi dalam Kitab al-Qunut.

 

Ibnul Jauzi telah mengkritik al-Khathib (al-Baghdadi), mengapa ia memasukkan hadith ini di dalam kitabnya al-Qunut padahal di dalamnya ada seorang perawi yang bernama Dinar bin ‘Abdillah. Ibnu Hibban berkata: “Dinar bin ‘Abdillah banyak meriwayatkan atsar yang maudhu’ (palsu) dengan mengatasnamakan Anas, maka sudah sewajarnya hadith yang ia riwayatkan tidak halal untuk disebutkan (dimuat) di dalam berbagai kitab, kecuali bila ingin menerangkan cacatnya.” Ibnu ‘Adi berkata: “Ia (Dinar) dhaif dzahib (sangat lemah). (Mizanul I’tidal 2/30-31).

 

Dari sini dapatlah kita ketahui bersama bahawa perkataan Imam an-Nawawi bahawa hadith Anas mempunyai penguat dari beberapa jalan yang shahih (?) yang diriwayatkan oleh al-Hakim, al-Baihaqi dan ad-Daraquthni, adalah perkataan yang tidak benar dan sangat keliru sekali, kerana semua jalan yang disebutkan oleh Imam an-Nawawi ada cacat dan celanya, sebagaimana yang sudah diterangkan di atas.

 

Kelemahan hadith-hadith di atas bukanlah kelemahan yang ringan yang dengannya, hadith Anas boleh terangkat menjadi hasan lighairihi, maka tidaklah demikian. Akan tetapi kelemahan hadith-hadith di atas adalah kelemahan yang sangat menyangkut masalah ‘adalatur rawi (keadilan seorang perawi).

 

Jadi, kesimpulannya hadith-hadith di atas sangat lemah dan tidak boleh dipakai sebagai hujjah. Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani  berkata: “Hadith-hadith Anas terjadi kegoncangan dan perselisihan, maka yang seperti ini tidak boleh dijadikan hujjah. (Yakni hadith Abu Ja’far tidak boleh dijadikan hujjah) (Talkhisul Habir ma’asy Syarhil Muhadzdzab 3/418).

 

Bila dilihat dari segi matannya (isi hadits), maka matan hadits (kedua dan keempat) bertentangan dengan matan hadith-hadith Anas yang lain dan bertentangan pula dengan hadith-hadith shahih yang menerangkan bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam qunut pada waktu ada nazilah (musibah).

 

Hadith Kelima

 

Riwayat dari Anas yang membantah adanya qunut Shubuh terus-menerus:

 

قَالَ عَاصِمُ بْنُ سُلَيْمَانَ ِلأَنَسٍ: إِنَّ قَوْمًا يَزْعُمُوْنَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمْ يَزَلْ يَقْنُتُ بِالْفَجْرِ، فَقَالَ: كَذَّبُوْا، وَإِنَّمَا قَنَتَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَهْرًا وَاحِدًا يَدْعُوْ عَلَى حَيٍّ مِنْ أَحْيَاءِ الْعَرَبِ.

 

“Ashim bin Sulaiman berkata kepada Anas, “Sesungguhnya orang-orang menyangka bahwa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam senantiasa qunut dalam shalat Shubuh.” Jawab Anas bin Malik: “Mereka dusta! Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam qunut satu bulan mendo’akan kecelakaan atas satu qabilah dari qabilah-qabilah bangsa ‘Arab.”

 

Takhrij

 

HR.  al-Khathib al-Baghdadi sebagaimana yang dikatakan oleh al-‘Allamah Ibnul Qayyim dalam kitab Zaadul Ma’aad 1/278.

 

Hadith ini juga tidak sahih kerana dalam sanadnya ada Qais bin Rabi’, ia dilemahkan oleh Ibnu Ma’in dan ulama lainnya mengatakan ia tsiqah. Qais ini lebih tsiqah dari Abu Ja’far semestinya orang lebih condong memakai riwayat Qais berbanding riwayat Abu Ja’far, dan lagi pula riwayat Qais ada penguatnya dari hadith-hadih yang sah dari Anas sendiri dan dari para Sahabat yang lainnya.

 

Hadith Keenam

 

 عَنْ أَنَسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لاَيَقْنُتُ إِلاَّ إِذَا دَعَا لِقَوْمٍ أَوْ دَعَا عَلَى قَوْمٍ. رواه ابن خزيمة رقم (620) وغيره وإسناده صحيح

 

Dari Anas bahwasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak pernah qunut melainkan apabila beliau mendo’akan kecelakaan bagi kaum (kafir).

 

Takhrij

 

Hadith ini telah diriwayatkan oleh Imam Ibnu Khuzaimah dalam kitab Shahihnya no. 620

 

 

Atsar sahabat menunjukkan mereka tidak melakukan qunut terus menerus

 

 

 عَنْ أَبِيْ مِجْلَزٍ قَالَ: صَلَّيْتُ مَعَ ابْنِ عُمَرَ صَلاَةَ الصُّبْحِ. فَلَمْ يَقْنُتْ، فَقُلْتُ لَهُ: لاَ أَرَاكَ تَقْنُتُ، فَقَالَ: لاَ أَحْفَظُهُ عَنْ أَحَدٍ مِنْ أَصْحَابِنَا.رواه البيهقي (2/213) بإسناد حسن.

 

Dari Abi Mijlaz, ia berkata: “Aku pernah solat subuh bersama Ibnu ‘Umar, tetapi ia tidak qunut.” Lalu aku bertanya kepadanya: ‘Aku tidak lihat engkau qunut subuh?’ Ia jawab: ‘Aku tidak dapati seorang sahabat pun yang melakukan hal itu.’”

 

Takhrij

 

Atsar ini telah diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi di dalam kitab Sunanul Kubra 2/213, dengan sanad yang hasan, sebagaimana yang telah dikatakan oleh Syaikh Syuaib al-Arnauth dalam tahqiq beliau atas kitab Zadul Ma’ad 1/272.

 

Ibnu ‘Umar seorang sahabat yang zuhud dan wara’ yang selalu menemani Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau (Ibnu ‘Umar) mengatakan: “Tidak satu sahabat yang melakukan qunut subuh terus-menerus. Para sahabat yang sudah jelas mendapat pujian dari Allah tidak melakukan qunut subuh,…

 

 

Hukum membaca qunut dalam solat subuh, adalah perlu untuk memahami perkara-perkara di bawah:

 

1) Masalah ini adalah masalah khilaf. Iaitu masalah yang berlaku perbezaan pendapat di kalangan ulama.

 

2) Perbezaan pendapat dalam masalah ini berlaku di kalangan ulama-ulama besar umat Islam. Perbezaan pendapat dalam masalah ini berlaku di antara  Imam Shafie' sendiri dan Imam Abu Hanifah dan lain-lain.

 

3) Perbezaan berlaku berpunca daripada perbezaan metodologi dalam penerimaan hadith sebagai sumber hukum. Jika para sahabat nabi yang sama-sama mendengar  hadith di hadapan Nabi saw boleh berbeza fahaman dalam kes solat Asar di Bani Quraizah seperti hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, maka berlaku perbezaan pendapat di kalangan imam-imam mazhab lebih mudah untuk difahami. Apalagi wujud lebih daripada satu hadith dalam membicarakan masalah ini.

 

4) Hukum membaca qunut dalam solat subuh di kalangan ulama mazhab adalah seperti berikut:

 

 

Pandangan Pertama:

 

Sunat membaca qunut dalam solat subuh - ini adalah pandangan mazhab Shafie' dan Maliki.

 

 

Pandangan Kedua:

 

Tidak harus membaca qunut dalam solat subuh - ini adalah pandangan mazhab Hanafi dan Hanbali.

 

 

Bagi orang awam, hukum membaca qunut dalam solat subuh adalah mengikut  mazhab yang menjadi pegangannya. Bagi mereka yang mempelajari fiqh perbandingan, adalah harus beramal dengan pandangan yang telah ditarjih (dipilih sebagai pandangan yang lebih kuat) jika yang ditarjih itu bukan pandangan mazhabnya. Di sini kita perlu menerima satu lagi hakikat bahawa dalam melakukan tarjih, hasil tarjih boleh berbeza antara seorang ulama dengan ulama yang lain.

 

Sebagai contoh, mazhab makmum menganggap sunat membaca qunut sedangkan mazhab imam menganggapnya tidak sunat. Bagi menyelesai masalah ini, kita perlu beramal dengan kaedah yang telah di susun oleh para ulama. Kaedahnya berbunyi seperti berikut:

 

العبرة بمذهب الإمام وليس بمذهب المأموم

 

Yang diambil kira (yang perlu diikuti) adalah mazhab imam bukan mazhab makmum.

 

Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:

 

إِنَّمَا جُعِلَ الإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ، فَإِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوا، وَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا، وَإِذَا قَالَ: سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، فَقُولُوا: رَبَّنَا وَلَكَ الحَمْدُ، وَإِذَا سَجَدَ فَاسْجُدُوا، وَإِذَا صَلَّى جَالِسًا فَصَلُّوا جُلُوسًا أَجْمَعُونَ

 

Sesungguhnya seseorang imam itu dijadikan supaya diikuti. Oleh itu janganlah kamu melakukan perkara-perkara yang berbeza dengannya.  Apabila dia rukuk, maka rukuklah. Apabila dia membaca 'Sami’Allahu li man Hamidah' maka katalah 'Rabbana wa lak al-Hamd' . Apabila dia sujud, maka sujudlah. Dan apabila dia solat duduk maka bersolat duduklah kamu semua (dalam jemaah). (HR. Bukhari no. 734 dan Muslim no. 414).

 

Imam al-Nawawi menyebut dalam syarahnya, “Pada hadith ini menunjukkan bahawa wajib makmum mengikut imam pada takbir, pada berdiri, pada duduk, pada ruku' dan pada sujud.” (Syarah al-Nawawi 'ala Sahih Muslim,4/132).

 

Oleh itu setiap makmum tanpa mengira mazhabnya perlu mengikut mazhab orang yang menjadi imam dalam solat subuh tersebut. InsyaAllah, semua solat mereka (makmum dan imam) adalah sahih.

 

Ibn Kathir dalam tafsirnya mengatakan: Pendapat-pendapat dalam kalangan manusia dalam perkara agama, iktiqad, caraa hidup, mazhab dan pandangan akan terus berlaku. Kata Ikrimah, “Manusia adalah berbeza dalam menerima petunjuk dan hidayah Allah,”. Kata al-Hasan al-Basri pula,”Perbezaan juga berlaku dalam menerima rezeki, ada yang kaya memperoleh banyak rezeki, ada yang miskin, sedikit rezekinya.” Dan pendapat masyhur yang lebih tepat adalah pandangan yang pertama. (Tafsir al-Quran al-‘Azim, 4/361)

 

Kata Ibn Qudamah: Maka mereka yang berbeza pada perkara furu’ seperti Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam al-Syafi’e, solat di belakang mereka sah dan tidak makruh. Imam Ahmad memberikan nas bahawa para sahabat dan tabi’in dan generasi selepas mereka, terus menerus solat berimamkan sesama mereka walaupun mereka berbeza pandangan pada perkara furu’, hal ini seolah-olah menunjukkan mereka ijma’ dalam perkara ini. (al-Mughni, 2/141).

 

Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah pernah ditanya: Adakah sah solat makmum di belakang imam yang berbeza dengan mazhabnya?, maka beliau menjawab: Solat seseorang lelaki di belakang orang yang berbeza mazhab dengannya sah dengan kata sepakat para sahabat, tabi’in dan mazhab imam yang empat. (Majmu’ al-Fatawa, 23/378).

 

 

Rujukan

 

Fatwa Soaljawab Islam no. 112016

 

Irsyad al-Fatwa no. 309

 

https://muis.org.my/2010/04/beberapa-isu-berkaitan-hukum-membaca-qunut-dalam-solat-subuh/

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...