Sanad dan matan hadith
حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَلِيٍّ ، ثنا أَبُو عَاصِمٍ ، ثنا شَبِيبُ بْنُ
بِشْرٍ الْبَجَلِيُّ ، قَالَ : سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ : قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " صَوْتَانِ
مَلْعُونَانِ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ : مِزْمَارٌ عِنْدَ نِعْمَةٍ ، وَرَنَّةٌ
عِنْدَ مُصِيبَةٍ "
Terjemahan
Telah menceritakan kepada kami
'Amru bin 'Ali; Telah menceritakan kepada kami Abu 'Asim; Telah menceritakan
kepada kami Syabib bin Bisyr al-Bajali, dia berkata; aku mendengar Anas bin
Ma;ik berkata; Rasulullah SAW bersabda, "Dua suara yang dilaknat di dunia
dan di akhirat. Seruling ketika kesenangan dan jeritan tangisan ketika
musibah".
Takhrij
HR. al-Bazzar dalam Al-Bahr
az-Zakhkhar 14/62 dan Ad-Dhiya' al-Maqdisi dalam Al-Ahadith al-Mukhtarah no.
1991.
Berkata al-Bazzar, Tidaklah aku
ketahui hadith ini yang diriwayatkan oleh Anas kecuali dengan sanad ini. Ini
indikasi kedhaifan hadith tersebut.
Hadith ini adalah dhaif kerana
Syabib bin Bisyr dinilai lemah oleh Abu Hatim ar-Razi sepertimana yang
dinukilkan oleh Ibn Abu Hatim ar-Razi dalam al-Jarh wa at-Ta'dil 4/357.
Imam Bukhari menyatakan bahawa
dia, Syabib bin Bisyr munkar hadithnya sepertimana yang dinukilkan oleh
at-Tirmidzi dalam 'Ilal al-Kabir hal. 392.
Sanad dan matan hadith
حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَرَفَةَ ، قَالَ : ثنا النَّضْرُ بْنُ
إِسْمَاعِيلَ ، قَالَ : ثنا ابْنُ أَبِي لَيْلَى ، عَنْ عَطَاءٍ ، عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ اللَّهِ ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ ، قَالَ : "
أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِيَدِي فَانْطَلَقَ
إِلَى النَّخْلِ فَوَجَدَ فِيهِ إِبْرَاهِيمَ ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَأَخَذَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَوَضَعَهُ فِي حِجْرِهِ ، فَدَمَعَتْ عَيْنَاهُ ثُمَّ ، قَالَ : يَا
بُنَيَّ إِنِّي لا أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا ، فَقُلْتُ : يَا رَسُولَ
اللَّهِ ، تَبْكِي ، أَوَلَمْ تَنْهَ عَنِ الْبُكَاءِ ؟ قَالَ : إِنَّمَا نَهَيْتُ
عَنِ النَّوْحِ عَنْ صَوْتَيْنِ أَحْمَقَيْنِ فَاجِرَيْنِ : صَوْتٌ عِنْدَ
نِعْمَةٍ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَمَزَامِيرُ شَيْطَانَ ، وَصَوْتٌ عِنْدَ مُصِيبَةٍ
خَمْشُ وُجُوهٍ وَشَقُ جُيُوبٍ وَرَنَّةُ شَيْطَانَ ، إِنَّهُ لا يَرْحَمُ مَنْ لا
يَرْحَمُ لَوْلا أَنَّهُ حَقٌّ وَوَعْدُ صِدْقٍ ، وَإِنَّهُمَا سَبِيلٌ
مَأْتِيَّةٌ لا بُدَّ مِنْهَا حَتَّى يَلْحَقَ آخِرُنَا بِأَوَّلِهِ لَحَزَنَّا
حُزْنًا أَشَدَّ مِنْ هَذَا يَعْنِي عَلَيْهِ , وَإِنَّا بِهِ لَمَحْزُونُونَ
تَبْكِي الْعَيْنُ وَيَحْزُنُ الْقَلْبُ وَلا نَقُولُ مَا يُسْخِطُ الرَّبَّ عَزَّ
وَجَلَّ " .
Terjemahan
Telah menceritakan kepada kami
al-Hasan bin 'Arafah, dia berkata; Telah menceritakan kepada kami an-Nadhr bin
Isma'il, dia berkata; Telah menceritakan kepada kami Ibn Abu Laila, daripada
'Atha', daripada Jabir ibn 'Abdullah, daripada 'Abdul Rahman bin 'Auf, dia
berkata; Rasulullah SAW memegang tanganku, lantas dia membawakan ke pohon
tamar, lantas dia mendapati Ibrahim, anaknya Rasulullah SAW padanya. Rasulullah
SAW mengambilnya, lantas baginda meletakkannya di batu. Lantas, mengalir air
matanya. Kemudian dia berkata, "Wahai anakku. Sesungguhnya aku tidak
berkuasa ke atas kamu walau sesuatu pun daripada Allah". Aku berkata,
"Wahai Rasulullah, engkau menangis. Bukankah engkau melarang daripada tangisan?".
Baginda berkata, "Aku melarang daripada meratap dengan dua suara yang
bodoh lagi berdosa, iaitu suara hiburan dan sukaria serta seruling syaitan
ketika nikmat dan suara ketika musibah, cakaran pada wajah, merobek pakaian dan
tangisan syaitan yang bersuara kuat. Sesungguhnya seseorang yang tidak
mengasihi, maka dia tidak dikasihi. Kalau bukan kerana kebenaran dan ketelusan
janji, ia sememangnya jalan penyempurnaan yang tidak dapat tidak padanya
melainkan ia menyusul pada kesudahan kita bersama awalnya. Kami benar-benar
bersedih dengan kesedihan yang amat kerana ini, yakni kematian Ibrahim.
Sesungguhnya kami benar-benar bersedih yang mata menangisi dan kesedihan hati.
Jangan engkau katakan apa-apa yang Allah 'Azza Wajalla marah".
Takhrij
HR. al-Bazzar dalam Musnadnya no.
917, at-Tirmidzi, no. 1005, 'Abdu bin
Humaid dalam Musnadnya no. 1013, bn Abu ad-Dunya dalam Dzamm al-Malahi no. 62,
al-Baihaqi dalam al-Adab no. 745, al-Hakim dalam al-Mustadrak no. 6825, at-Thahawi dalam Syarah Ma'ani
al-Atsar no. 6975 dan Syarah as-Sunnah, no. 1525, dan Ibn Sa'd dalam at-Thabaqat al-Kubra no. 312.
Hadith ini juga dhaif kerana
Muhammad bin 'Abdul Rahman bin Abu Laila adalah salah seorang fuqaha' yang
tidak begitu kuat pada hadith menurut penilaian an-Nasaie dalam ad-Dhu'afaa' wa
al-Matrukun hal. 87.
Ibn Syahin menyenaraikannya, Ibn
Abi Laila sebagai kelompok dhaif dalam Tarikh Asma' ad-Dhu'afaa' wa
al-Kadzdzabin hal. 169, tahqiq 'Abdul Rahim Muhammad Ahmad al-Qashqari.
Ad-Daruquthni dalam al-'Ilal
al-Waridah Fi Ahaditth an-Nabawiyyah 6/209, menyatakan bahawa dia, Ibn Abu
Laila, bukan seorang hafiz.
Abu Daud at-Thayalisi menyatakan
bahawa dia, Ibn Abu Laila, tidak pernah melihat yang paling buruk hafalan
berbanding Ibn Abu Laila sepertimana yang dinukilkan dalam Su'alat as-Sulami Li
ad-Daraquthni, hal. 227.
Zaidah meninggalkan hadithnya,
Yahya bin Sa'id mendha'ifkannya, Ahmad bin Hanbal menyatakan bahawa dia begitu
buruk hafalannya, Yahya bin Ma'in menyatakan bahawa dia tidak memuaskan, Abu
Hatim ar-Razi menyatakan bahawa dia buruk hafalannya dan diingkari kerana
banyak kesilapannya sehingga tidak boleh berhujah dengannya dan Abu Zur'ah
menyatakan bahawa dia tidak begitu kuat sepertimana yang dinukilkan oleh Ibn
Abu Hatim ar-Razi dalam al-Jarh wa at-Ta'dil 7/322-323.
Ibrahim bin Ya'qub al-Juzjani
dalam Ahwal ar-Rijal hal. 108, menyatakan bahawa dia orang yang lemah hadithnya
lagi buruk hafalannya.
Imam al-Baihaqi dalam Sunan
al-Kubra 2/111, menyatakan bahawa dia tidak dihujahkan hadithya kerana buruk
keadaannya di sisi ahli makrifat dalam hadith.
Ibn Khuzaimah dalam Sahihnya
4/205, menyatakan bahawa dia bukan hafiz.
Ya'qub bin Sufyan al-Farisi dalam
at-Tarikh wa al-Ma'rifah 3/380,
menyatakan bahawa dia tsiqah lagi , pada sebahagian hadithnya
diperkatakan dan dia lemah di sisi mereka.
No comments:
Post a Comment