Thursday, 27 May 2021

Hadith ketinggian Nabi Adam as adalah 60 hasta bersamaan dengan 27 meter

 

Matan hadith

 

عن أبي هريرة رضي الله عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم، قال: " خلق الله آدم وطوله ستون ذراعا، ثم قال: اذهب فسلم على أولئك من الملائكة، فاستمع ما يحيونك، تحيتك وتحية ذريتك، فقال السلام عليكم، فقالوا: السلام عليك ورحمة الله ، فزادوه: ورحمة الله، فكل من يدخل الجنة على صورة آدم، فلم يزل الخلق ينقص حتى الآن "

 

 

Terjemahan

 

Dari Abu Hurairah radiyaAllahu ‘anhu, dari nabi sallahu ‘alaihi wassalam, katanya, “Allah menciptakan Adam dengan tingginya 60 hasta. Kemudian (Allah s.w.t) berkata, ‘Pergilah dan ucaplah salam kepada kumpulan malaikat, dengarkanlah bagaimana mereka senjawab salam kepada engkau, itulah ucapan salam bagi engkau dan zuriatmu lalu ‘alaihisalam (Adam) berkata, ‘Assalamualaikum’. Mereka menjawab,’Assalamualaika wa rahmatullah’. Mereka menambahkan ‘warahmatullah’. Setiap yang akan memasuki syurga adalah dalam rupa Adam, manusia sentiasa berkurangan sejak penciptaanya sehingga sekarang’.

 

 

Takhrij

 

HR. Bukhari no. 3326, Muslim no. 2841.

 

Konteks hadith ini sebenarnya merujuk kepada penciptaan Adam as di syurga dimana Adam as memberikan salam kepada para malaikat dan juga konteks selepas yang merujuk kepada keadaan mereka yang memasuki syurga.

 

Terdapat perbezaan ulama berkenaan ketinggian 60 hasta ini adakah di syurga sahaja atau di dunia juga.

 

Imam an-Nawawi berpendapat tinggi itu adalah juga di bumi:-

 

المراد أنه خُلِقَ فِي أَوَّلِ نَشْأَتِهِ عَلَى صُورَتِهِ الَّتِي كَانَ عَلَيْهَا فِي الْأَرْضِ وَتُوُفِّيَ عَلَيْهَا وَهِيَ طُولُهُ سِتُّونَ ذِرَاعًا وَلَمْ يَنْتَقِلْ أَطْوَارًا كَذُرِّيَّتِهِ وَكَانَتْ صُورَتُهُ فِي الْجَنَّةِ هِيَ صُورَتُهُ فِي الْأَرْضِ لَمْ تَتَغَيَّرْ

 

Yang dimaksudkan bahawa diciptakan (Adam a.s) pada awal penciptaan di bumi dan wafat padanya adalah ketinggiannya 60 hasta, tidak berubah berperingkat-peringkat sebagaimana zuriatnya, adapun rupa Adam di syurga maka itu jugalah rupanya di bumi tidak berubah(Syarah Sahih Muslim 17/178).

 

Akan tetapi Ibnu Hajar meragui pendapat tersebut:-

 

Ibnu Hajar al-Asqalani apabila membandingkannya dengan peninggalan kaum thamud.

 

 

وَيَشْكُلُ عَلَى هَذَا مَا يُوجَدُ الْآنَ مِنْ آثَارِ الْأُمَمِ السَّالِفَةِ كَدِيَارِ ثَمُودَ فَإِنَّ مَسَاكِنَهُمْ تَدُلُّ عَلَى أَنَّ قَامَاتِهِمْ لَمْ تَكُنْ مُفْرِطَةَ الطُّولِ عَلَى حَسَبِ مَا يَقْتَضِيهِ التَّرْتِيبُ السَّابِقُ وَلَا شَكَّ أَنَّ عَهْدَهُمْ قَدِيمٌ وَأَنَّ الزَّمَانَ الَّذِي بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ آدَمَ دُونَ الزَّمَانِ الَّذِي بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ أَوَّلِ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَلَمْ يَظْهَرْ لِي إِلَى الْآنَ مَا يُزِيلُ هَذَا الْإِشْكَالِ الْحَدِيثُ

 

Juga dipermasalahkan disini akan apa didapati dari riwayat-riwayat imam salaf seperti rumah-rumah kaum Thamud, sesungguhnya tempat-tempat tinggal mereka tidak terlalu tinggi seperti yang disebutkan sebelumnya, tidak syak bahawa zaman mereka adalah zaman awal dan sesungguhnya jarak zaman diantara mereka dan Adam lebih kurang dari jarak antara zaman mereka dengan permulaan zaman umat ini. Masih belum jelas kepadaku sehingga sekarang sesuatu penjelasan yang menghilangkan perkara yang tidak jelas dalam memahami hadith ini (Fathul Bari, 6/367).

 

Manakala sebahagian yang lainnya  berpendapat ia adalah ketinggian di syurga.

 

al-Qurthubi dan al-Kashmiri berpendapat zahir hadith menunjukkan ia adalah ketinggian di syurga (al-Mufhim lima Ashkala fi Talkhis Kitab Muslim 23/45; Faidhul Bari 6/5).

 

Dan ini jugalah pendapat Ibnu Khaldun. Beliau berkata ketinggian 60 hasta itu adalah ketinggian Adam as di syurga, apabila diturunkan ke bumi, beliau diberikan bersesuaian dengan kehidupan di bumi.

 

Mufti Taqi Uthmani yang menaqalkan dari Maulana Shah al-Kashmiri

 

ليس معناه أن قامات الناس لم تزل تنقص في كل قرن، بل المراد أن الجسم الإنسان لم يزل ناقصاً بعده. ويؤخذ هذا مما قدمناه عن شيخ مشايخنا الكشميري رحمه الله أن ستين ذراعاً إنما كانت مقدار قامة آدم عليه السلام في الجنّة، فلما نزل عنها عاد إلى القصر، ولم يزل أبناؤه يولدون بقرب من هذه القامة إلى يومنا الآن، وإنما يرجعون إلى أصل قامتهم حينما يعودون إلى الجنّة.

 

فقوله عليه السلام: "لم يزل ينقص": معناه: أنه لم يزل يولد ناقصاً،

 

Ia bukanlah bermakna ketinggian manusia terus menerus berkurangan pada setiap zaman bahkan yang dimaksudkan tubuh manusia sentiasa berada dalam keadaan berkurangan itu selepas dari Adam. Ini diambil dari guru kepada guru-guru kami iaitu al-Kashmiri rahimahullah bahawa 60 hasta merujuk kepada kadar ketinggian Adam as di syurga, setelah turun dari syurga, ia berkurangan dan keturunannya dilahirkan dalam anggaran  ketinggian itu (ketinggian yang berkurang itu) sehingga hari ini. Sesungguhnya mereka akan dikembalikan kepada ketinggian asal bilamana kembali ke syurga. Kata baginda, ‘Berterusan berkurangan” maknanya ‘Sesungguhnya mereka berterusan dilahirkan dalam kekurangan (dari ketinggian Adam). (Takmila Fathul Mulhim 6/158).

 

Wallahu wata’ala ‘Alam

 

Rujukan

 

Fatwa Soaljawab Islam no. 22058

 

https://www.abuaminaelias.com/was-adam-sixty-cubits-tall/

 

https://questionsonislam.com/question/how-tall-was-prophet-adam-and-how-long-did-he-live-there-source-you-can-show-related-it

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...