Matan hadith
الصَّلَاةُ عَلَيَّ نُورٌ عَلَى الصِّرَاطِ فَمَنْ صَلَّى عَلَيَّ يَوْمَ
الْجُمُعَةِ ثَمَانِينَ مَرَّةً غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُ ثَمَانِينَ عَامًا
Terjemahan
Selawat ke atasku menjadi cahaya
di atas titian sirat. Maka sesiapa yang berselawat ke atasku pada hari Jumaat
sebanyak 80 kali, diampunkan baginya dosa-dosa selama 80 tahun.
Takhrij
Terdapat dua riwayat tentang
selawat sebanyak 80 kali pada hari Jumaat berserta kelebihannya, iaitu riwayat
Abu Hurairah RA dan riwayat Anas RA.
Pertama: Riwayat Abu Hurairah RA
Hadith ini diriwayatkan oleh Ibn
Shahin dalam kitabnya, al-Targhib fi Fadail al-A’mal (h. 14, no 22) daripada
jalur riwayat ‘Awn bin Umarah daripada Sakan al-Barjumi daripada Hajjaj bin
Sinan daripada ‘Ali bin Zayd daripada Sa’id bin al-Musayyab daripada Abu
Hurayrah RA secara marfu’.
Sanad hadith ini adalah TERLALU
LEMAH, kerana terdapat EMPAT orang perawi yang dinilai lemah. Mereka adalah:
1. ‘Ali bin Zayd bin Jud’an
al-Basri: Hammad bin Zayd: “Dia sering mengubah hadith-hadith,” Shu’bah
menyatakan dia telah iktilat (mencampur adukkan riwayat). Imam Ahmad: “Laysa bi
shay” (hadithnya terlalu sedikit), Abu Zur’ah al-Razi: “Dia tidak kuat,
sentiasa keliru dan silap,” Abu Hatim al-Razi: “Dia tidak boleh dijadikan
hujah” dan al-Daraqutni: “Saya masih menganggapnya lemah.” Lihat al-Dhahabi,
al-Mughni fi al-Du’afa’ (2: 447)
2. Hajjaj bin Sinan. Al-Azdi
menyatakan tentangnya, “Matruk”. Lihat Ibn Hajar, Lisan al-Mizan (2: 563).
3. Zakariyya bin ‘Abd al-Rahman
al-Barjami. Dia telah dinilai sebagai lemah oleh al-Azdi. Lihat Ibn Hajar,
Lisan al-Mizan (3: 510).
4. ‘Awn bin Umarah al-Qaysi. Abu
Zur’ah berkata, “Munkar al-hadith.” Al-Hakim berkata, “Saya sempat dengannya,
tetapi saya tidak menulis hadith daripadanya. Dia seorang munkar al-hadith dan
daif al-hadith.” Abu Dawud berkata, “Lemah.” Lihat Ibn Hajar, Tahdhib
al-Tahdhib (8: 154).
Hadith ini telah dinilai sebagai
lemah oleh al-Daraqutni (Nataij al-Afkar, 5: 56), “munkar” oleh Ibn Hajar
(Lisan al-Mizan, 2: 563), al-Sakhawi (al-Qawl al-Badi’, 199), al-Munawi (Fayd
al-Qadir, 4: 249), Muhammad Darwish al-Hut (Asna al-Matalib, 175) dan al-Albani
(al-Dai’fah, 8: 274).
Kedua: Riwayat Anas bin Malik RA.
Riwayat ini dikeluarkan oleh
al-Khatib al-Baghdadi (Tarikh Baghdad, 15: 636, no 7278) menerusi tariq Wahb
bin Dawud bin Sulayman al-Darir, daripada Ismail bin Ibrahim daripada ‘Abd
al-Aziz bin Suhayb daripada Anas bin Malik RA secara marfu’. Dalam riwayat ini
terdapat penambahan:
فَقِيلَ لَهُ: كَيْفَ الصَّلاةُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ:
تَقُولُ: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَنَبِيِّكَ وَرَسُولِكَ
النَّبِيِّ الأُمِّيِّ، وَتَعْقِدُ وَاحِدَةً
Ditanyakan kepada baginda:
bagaimana cara berselawat ke atas tuan? Baginda berkata, “Kamu menyebut اللهم صل …” dan kamu mengiranya sebagai sekali.
Al-Khatib menukilkan riwayat ini
dalam biografi Wahb bin Dawud al-Darir, dan beliau menyatakan al-Darir seorang
perawi yang tidak thiqah. Menurut al-Dhahabi, al-Khatib menukilkan hadith itu
sebagai contoh hadith yang direka oleh Wahb. (al-Mughni, 2: 727-728).
Menurut al-Albani, tanda-tanda
kepalsuan pada hadith ini amat jelas. (al-Da’ifah, 1: 382).
Kesimpulan
Hadith riwayat Abu Hurairah RA
adalah sangat lemah, manakala hadith riwayat Anas RA adalah palsu.
NAMUN, hari Jumaat adalah hari
yang digalakkan bagi seseorang Muslim memperbanyakkan selawat, tanpa sebarang
angka tertentu.
Fadilat selawat telah dinyatakan dalam banyak hadith-hadith yang sahih. Tak perlu dihidangjajakan dengan yang dhaif dan palsu
No comments:
Post a Comment