Berikut ini beberapa perkara,
yang mana para ulama besar menggunakan hadith dhaif dan mereka pun mengerti bahawa
hadith yang digunakan adalah hadith dhaif:
Gunakan hadith dhaif jika tidak
ada hadith sahih dalam masalah.
Dalam hal ini, Al Hafiz Ibnu
Hajar menjelaskan metode Imam Abu Daud dimana ia mengeluarkan dalam As Sunan
beberapa tingkatan hadith, pertama sahih, kemudian hasan lizatihi, kemudian
hasan lighairihi serta dhaif, kemudian Ibnu Hajar berkata,”Dan setiap dari
pembagian ini boleh digunakan sebagai hujjah menurutnya (Abu Daud). Sebagaimana
dinukil Ibnu Mandah darinya, bahawa ia mengeluarkan hadith dhaif jika ia tidak
menemui dalam bab selain darinya. Dan baginya itu lebih kuat daripada ra’yu rijal
(pendapat qiyas manusia).”
Dan kemudian Al Hafiz Ibnu Hajar
Al Asqalani menjelaskan bahawa mengamalkan hadith dhaif adalah mazhab Imam
Ahmad bin Hanbal. (An Nukat `Ala Ibnu Shalah 1/345)
Amalkan hadith dhaif jika ahlul
ilmi menerimanya.
Al Hafiz As Sakhawi
berkata,”Demikian juga jika ummat menerima hadith dhaif, maka ia diamalkan
menurut pendapat sahih. Hingga ia sedarjat dengan hadith mutawatir yang menaskh
(nash) qath`i. Oleh kerana itu Asy Syafi’i rahimahullah Ta’ala berkata mengenai
hadith “la washiyah li warits”, bahawa para ahlul hadith tidak mensahihkannya,
akan tetapi umat menerimanya, dan mereka mengamalkannya sampai mereka
menjadikan hadith itu nasikh bagi ayat-ayat washiyat.” (Fath Al Mughits hal.
120-121)
Demikian pula Ibnu Al Qayyim
berkata mengenai hadith talqin mayyit,”Hadith ini, meski ia tidak tsabit maka
terus-menerus pengamalannya di seluruh negeri dan setiap masa tanpa ada
pengingkaran, cukup untuk manjadikannya sebagai pijakan amal.” (Ar Ruh hal. 14)
Hadith mursal diamalkan jika ia
dikuatkan dengan pendapat sahabat.
Hadith mursal bahagian dari hadith
dhaif, dimana ia merupakan hadith yang sanadnya terputus, yakni tatkala tabi’in
meriwayatkan hadith langsung dari Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam tanpa
menyebutkan sahabat dalam periwayatannya, padahal tabi’in tidak pernah bertemu
dengan Rasulullah Shalallahu Alaihi Wasallam. Namun mursal diamalkan jika
sejalan dengan pendapat sahabat Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam. Hal ini
merupakan metode Imam Asy Syafi’i dalam menerima hadith mursal. Imam Al Bulqini
berkata,”Sekelompok ulama menyampaikan dari Asy Syafi’i rahimahullah, bahawa ia
berhujjah dengan mursal jika datang hadith musnad atau hadit yang diriwayatkan
secara mursal dari jalan lain, atau ia dikuatkan oleh qiyas, atau perkataan
sahabat atau perbuatan sahabat.” (Al Mahasin Al Ishthilah, hal. 138)
Namun bagi Imam Ahmad hadith
mursal dijadikan hujjah secara mutlak, sebagaimana dinyatakan Ibnu Qayyim Al
Jauziyah. (I’lam Al Muwaqqi’in 1/25)
Demikian pula yang berlaku bagi
Imam Maliki dan mazhabnya, bahawa hadith mursal merupakan hujjah secara mutlak.
Hadith mursal diamalkan jika,
para majoriti ahlul ilmu berfatwa dengannya.
Metode ini merupakan metode Imam
Asy Syafi’i dalam menerima hadith mursal. Mursal diterima jika majoriti ahlul
ilmi berfatwa dengannya. Hal ini disampaikan Imam Asy Syafi’i dalam Ar Risalah.
(lihat, Ar Risalah, hal. 463)
Mengamalkan hadith mursal jika
dikuatkan oleh qiyas.
Hal ini sebagaimana disampaikan
sebelumnya, bahawa Imam Asy Syafi’i menerima hadith mursal jika ia dikuatkan
oleh beberapa hal, salah satunya adalah jika ia dikuatkan oleh qiyas. Hal ini
sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam Al-Bulqini sebelumnya.
Menggunakan hadith dhaif dalam
tafsir.
Imam Al-Baihaqi setelah
menjelaskan tingkatan darjat hadith yang disepakati kedhaifannya oleh para
ulama ahlul hadith, yakni dimana perawinya tidak termasuk yang dituduh sebagai
pemalsu hadith, akan tetapi dikenal buruk hafalannya dan banyak kesalahan dalam
periwayatannya, atau majhul yang tidak diketahui adalahnya serta syarat-syarat
diterimannya khabar darinya, ia berkata,”Maka hadith dalam kategori ini tidak
dipakai dalam hukum-hukum sebagimana kesaksiannya ditolak oleh pemerintah.
Namun terkadang dipakai (hadithnya-pent) yang mengenai doa-doa, motivasi,
ancaman, tafsir dan riwayat peperangan yang tidak berhubungan dengan
hukum-hukum.”
Imam Al Baihaqi juga menukil dari
Yahya bin Sa’d bin Al Qaththan,”Mereka memperlonggar mengambil tafsir dari kaum
yang mana mereka tidak menilai bahawa mereka itu tsiqah dalam hadith. (Dalail
An Nubuwwah, 1/32-37)
Menggunakan hadith dhaif untuk
fadhail a’mal
Bolehnya menggunakan hadith dhaif
untuk fadhail a’mal mrupakan perkara yang disepakati ulama, sebagaimana disebut
oleh Imam An Nawawi dalam muqaddimah Al Arbaun-nya, kemudian ditegaskan kembali
oleh Ibnu Hajar Al Haitami, Ali Al Qari Al Hanafi, juga Imam Al Laknawi Al
Hanafi serta Syeikh Abdullah bin Shiddiq Al Ghumari. Adapun pernyataan bahawa
Imam Al Bukhari, Imam Muslim, Yahya bin Ma`in serta Ibnu Al-Arabi menolak hadith
dhaif secara mutlak adalah pendapat lemah setelah ditahqiq, kerana para ulama
panutan di atas juga menggunakan hadith dhaif dalam hujjah.
Menggunakan hadith dhaif untuk
kehati-hatian (al akhtiyat)
Imam An Nawawi berkata,”Adapun
hukum-hukum seperti halal dan haram, jula beli, nikah dan talak dan selainnya,
maka tidak diamalkan di dalamnya kecuali hadith sahih dan hasan, kecuali dalam
rangka kehati-hatian dalam masalah itu, sebagaimana adanya hadith dhaif
mengenai makruhnya sejumlah jual beli dan pernikahah, maka mustahab
menghindarinya, akan tetapi hal itu tidak wajib (Al-Azkar hal. 5,6)
Menggunakan hadith dalam targhib
wa tarhib
Hadith dhaif digunakan para ulama
dalam masalah targhib wa tarhib, yakni memotivasi melakukan kebaikan dan
menakut-nakuti dalam perbuatan maksiat. Al Khatib meriwayatkan dari Abu Bakr Al
Anbari,”Khabar jika sampai kepada kita sedangkan ia tidak mengharamkan yang halal, atau
menghalalkan yang haram, dan tidak mewajibkan hukum namun ia memberi motivasi
dan ancaman, atau mengetatkan atau melonggarkan wajib untuk membiarkannya dan
mempermudah dalam periwayatannya.” (Al Kifayah hal. 213)
Hal inilah yang dilakukan oleh Al
Hafiz Zakiyuddin Abdul Azim Al Munziri, dimana beliau mencampurkan dalam At
Targhib wa At Tarhib hadith sahih, hasan dan dhaif. Beliau tentu mampu
menghindari hadith-hadith dhaif dalam kitabnya, kalau beliau mau, tapi hal itu
tidak dilakukan, kerana berjalan dengan metode yang telah digariskan.
Menggunakan hadith dhaif dalam
sirah
Penggunaan hadith dhaif dalam
sirah adalah perkara yang dilakukan oleh para penulis sirah, termasuk para
huffaz hadith, di mana Al-Hafiz Al-Iraqi menyatakan,”Perlu diketahui bagi
penuntut ilmu bahawa sirah terkumpul di dalamnya riwayat yang sahih juga yang
munkar.” (Alfiyah As Sirah hal. 3)
Demikian juga pernyataan An Nur
Al-Halabi,”Bukan merupakan rahasia, bahawa sirah terkumpul di dalamnya sahih,
saqim, dhaif, mursal, munqathi`, mu’dhal, munkar tanpa maudhu’(As Sirah Al
Halabiyah, 1/2).
Demikianlah metode yang ditempuh
para ulama salaf mahupun khalaf dalam menyikapi hadith dhaif, mereka tidak
membuangnya atau menyeru kepada hal itu, bahkan mereka tetap memakainya dalam berbagai
hal.
Wallahu ta’ala a’la wa a’lam.
Rujukan
No comments:
Post a Comment