Monday, 21 February 2022

Hadith-hadith seputar tongkat

 

1.

Daripada Anas bin Malik RA, bahawa Nabi SAW:

 

 

حَمْلُ العَصَا عَلَامَةُ المُؤْمِنِ وَسُنَّةُ الأَنْبِيَاءِ

 

Membawa tongkat adalah tanda seorang itu mukmin dan sunnah para anbiya’ (nabi-nabi) (HR. ad-Dailami dalamMusnad Firdaus no. 2750).

 

Dhaif menurut Muhammad Jarullah al-Sa’adi dalam al-Nuwafih al-I’thrah no. 127.

 

Palsu menurut Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 535

 

Dalam sanadnya terdapat perawi yang pendusta bernama Yahya bin Hashim al-Ghasani (al-Tanwir Syarah Jamius Saghir as-San’ani 5/382).

 

 

2.

Daripada Abdullah bin Abbas RA, beliau berkata:

 

التوكؤُ على العصا من أخلاقِ الأنبياءِ قال وكان لرسولِ اللهِ صلى اللهُ عليهِ وسلَّمَ عصا يتوكأُ عليها ويأمرُ بالتوكؤِ عليها

 

Berpegang pada tongkat adalah daripada akhlak nabi-nabi dan Rasulullah SAW mempunyai tongkat yang mana Baginda SAW berpegang padanya dan juga Baginda SAW memerintahkan agar berpegang pada tongkat (HR. Abu Syaikh al-Ashabani dalam Akhlak Nabi no. 764, al-Baghawi dalam al-Anwar fi Syamail NAbi no. 873, Ibnu Adi dalam al-Kamil fi Dhuafa’ 8/101)

 

Paslu menurut Ibnu Adi.

 

Terdapat pendusta, pemalsu hadith dalam sanadnya iaitu Ma’la bin Hilal, dia juga matruk (Majma Zawaid 4/254; Mizanul I’tidal 4/153)

 

3.

Syeikh Mula Ali Qari menyebut dua buah hadith mengenai tongkat di dalam karyanya berkaitan hadith-hadith palsu iaitu al-Asrar al-Marfu’ah fi al-Akhbar al-Maudhu’ah yang dikenali juga sebagai al-Maudhu’at al-Kubra:

 

a.

التَّوَكُؤُ عَلَى العَصَا مِنْ سُنَّةِ الأَنْبِيَاءِ

 

Berpegang pada tongkat adalah daripada sunnah nabi-nabi (al-Asrar al-Marfu’ah hal. 179)

 

Beliau dan al-Qawaqaji (dalam al-Lu’ Lu’ wal Marsu’ no. 67) berkata:

 

Perkataan ini benar tetapi “tiada baginya asal yang sarih (jelas)”. Selain itu juga, hal ini juga dilakukan oleh Nabi SAW pada sebahagian waktu. Maksud perkataan ini benar adalah berdasarkan firman Allah SWT:

 

 

 

وَمَا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يَا مُوسَىٰ ﴿١٧﴾ قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَىٰ غَنَمِي وَلِيَ فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَىٰ ﴿١٨

 

Dan apa (bendanya) yang di tangan kananmu itu wahai Musa? (17) Nabi Musa menjawab: "Ini ialah tongkatku; aku bertekan atasnya semasa, berjalan, dan aku memukul dengannya daun-daun kayu supaya gugur kepada kambing-kambingku, dan ada lagi lain-lain keperluanku pada tongkat itu (18)”. [QS. Taha:17 dan 18]

 

 

b.

مَنْ بَلَغَ الأَرْبَعِيْنَ وَلَمْ يُمْسِكِ العَصَا فقدْ عَصَى

 

Barangsiapa yang sampai (umurnya) kepada empat puluh dan dia tidak menggunakan tongkat, sesungguhnya dia telah melakukan dosa (al-Asrar al-Marfu’ah hal. 179)

 

Beliau berkata:

 

Tiada asal baginya

 

 

4.

Daripada Abu Umamah, beliau berkata:

 

خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُتَوَكِّئًا عَلَى عَصًا

 

Rasulullah SAW telah keluar menemui kami dalam keadaan berpegang pada tongkat (HR. Abu Daud no. 4553)

 

Imam Ibn Hibban menyatakan pada sanad ini terdapat Abu Marzuq yang mana riwayatnya tidak boleh dijadikan hujjah apabila dia bersendiri (al-Majruhin 3/159).

 

Dhaif menurut Syeikh al-Albani dalam Dhaif Abu Daud no. 5230.

 

Sanadnya turut didhaifkan oleh Syeikh al-Arnauth dalam takhrijnya Sunan Abu Daud

 

Ibn Hajar al-Haithami dalam al-Zawajir 2/282 mengatakan sanadnya hasan (baik).

 

 

 

5.

Bawa tongkat ketika bermusafir (tongkat kayu Luz)

 

قال أمير المؤمنين عليه السلام: " قال رسول الله صلى الله عليه وآله: من خرج في سفر ومعه عصا لوزمر  وتلا هذه الآية: " ولما توجه تلقاء مدين قال عسى ربي أن يهديني سواء السبيل - إلى قول الله عز وجل - والله على ما نقول وكيل " آمنه الله عز وجل من كل سبع ضار  ومن كل لص عاد، وكل ذات حمة حتى يرجع إلى أهله و منزله، وكان معه سبعة وسبعون من المعقبات  يستغفرون له حتى يرجع ويضعها

 

Telah berkata Amirul Mukminin (Ali ra), telah bersabda Rasulullah saw, Sesiapa yang keluar bermusafir dan membawa bersamanya tongkat yang dibuat daripada KAYU LUZ (pahit), maka Allah akan menyelamatkannya daripada segala marabahaya binatang buas yang membahayakan dan daripada setiap pencuri yang durjana dan daripada penyakit demam sehinggalah dia kembali semula ke rumahnya. Bersamanya juga 77 Pengiring (Malaikat) yang memohon keampunan dosanya sehingga dia pulang meletakkan tongkat itu.

 

Tidak ditemukan dalam kitab hadith muktabar sunnah. Melainkan ditemukan dalam kitab Syiah Man La Yadhurruh al-Faqih karangan Syeikh Shaduq 2/270 no. 2409. Sebahagian matan ini telah dinilai direka-reka (palsu) oleh as-Suyuthi sepertimana sebutkan oleh Ibnu Hajar al-Makki (dinukilkan oleh al-Ajluni dalam Kasyhful Khafa’ 1/321 no. 1025).

 

Berikut adalah hadith-hadith tongkat dari sumber Syiah yang lain:

 

6.

 

حَمْلُ العصا يَنفي الفقرَ، ولا يجاورهُ شيطانٌ

 

Membawa tongkat menghilangkan kemiskinan, dan tidak ada syaitan yang dapat mendekatinya (Bihar al-Anwar 73/234)

 

7.

 

من مشى مع العصا في السَّفرِ والحضرِ للتواضعِ، يُكتبُ له بكلِّ خطوةٍ ألفُ حسنةٍ، ومحا عنه ألف سيئة، ورُفعَ له ألف درجة

 

Barangsiapa berjalan dengan tongkat dalam perjalanan dan di rumah kerana kerendahan hati, seribu kebaikan akan ditulis baginya untuk setiap langkah, seribu keburukan akan dihapus darinya, dan seribu darjat akan dinaikkan untuknya (Mustadrak Wasail Syiah 8/127)

 

 

Penggunaan tongkat adalah ibadah?

 

Penggunaan tongkat termasuk di dalam sunnah jibiliyyah yang berkait dengan adat sesuatu tempat atau masyarakat dan tongkat boleh digunakan bagi sesiapa yang berhajat padanya. Dalam masa yang sama, kita tidak boleh mempercayai bahawa terdapat fadhilat atau kelebihan-kelebihan tertentu padanya (tongkat tersebut).

 

Dalam banyak riwayat, disebutkan kadang-kadang Nabi SAW menggunakan tongkat apabila Baginda SAW menjadikan ia sutrah (HR. Bukhari no. 5340) dan juga ketika Baginda SAW sedang berkhutbah (HR. Muslim no. 7574, Abu Daud no. 1147, hasan), dan keperluan umum yang lain (QS. Taha: 18).

 

Firman Allah SWT:

 

وَلِيَ فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَىٰ

 

Dan ada lagi lain-lain keperluanku pada tongkat itu [QS. Taha:18]

 

Kebanyakan ahli tafsir menafsirkan perkataan “مآرب” dengan hajat, keperluan atau manfaat. Imam al-Baghawi menyatakan yang dimaksudkan dengan maarib (مآرب) ini adalah apa yang digunakan padanya (tongkat) ketika bermusafir seperti membawa bekalan makanan, mengambil air dari perigi, membunuh ular, memerangi binatang buas, berteduh ketika berehat dan lain-lain lagi. [Tafsir al-Baghawi 3/259]

 

Telah berkata Imam al-Hasan al-Basri:

 

Terdapat padanya (penggunaan tongkat) enam sifat:

 

• Sunnah para anbiya’.

• perhiasan bagi orang yang soleh.

• senjata ke atas musuh.

• perlindungan bagi orang yang lemah.

• menyedihkan orang munafiq.

• menambahkan ketaatan [Tafsir al-Qurthubi 11/188]

 

Termasuk di dalam kesalahan di dalam syarak apabila membawa tongkat di jalanan tanpa ada padanya faedah untuk diri si pembawa tersebut. Tidak sepatutnya menukar sesuatu yang Jibiliyah atau sunnah adat kepada sunnah ibadah yang kemudian dijadikan penggunaan tongkat (dalam keadaan tidak berhajat) kepada sunnah Nabi SAW serta menggalak orang ramai untuk menggunakannya. Penggunaan tongkat adalah termasuk di dalam perkara-perkara adat, jika berhajat padanya maka gunakanlah ia dan jika sebaliknya maka tinggalkanlah ia.

 

Pendapat Syeikh Muhammad bin Muhammad al-Mukhtar al-Syinqiti:

 

Nabi SAW membawa bersamanya al-Anazah (tongkat) dan para sahabat pula tidak membawa bersama mereka tongkat. Ini menunjukkan terdapat perbezaan (dari sudut kedudukan) antara Nabi SAW dan para sahabat. Hal ini juga dilakukan oleh para khulafa’, para imam, para hakim dan yang seumpama dengan mereka apabila terdapat padanya keperluan. Adapun pada orang awam, ia bukanlah sunnah sebagaimana yang dinyatakan oleh para ulama’. Ia adalah sunnah kepada sesiapa yang mempunyai kelebihan berbanding manusia biasa seperti para imam, para pemimpin dan yang seumpama dengan mereka. Ini termasuk di dalam membesarkan mereka dan ia tidak menjadi masalah kerana mengikut Nabi SAW.

 

Pendapat Syeikh Mustafa al-‘Adawi:

 

Syeikh Mustafa berpendapat bahawa tongkat bukanlah untuk orang yang muda ataupun untuk orang yang sudah berumur tetapi ia adalah untuk orang–orang yang berhajat kepadanya maka gunalah ia ketika berhajat padanya dan kepada yang tidak berhajat kepadanya maka tinggalkanlah ia.

 

Kesimpulan

 

Nabi SAW tidak menggunakan tongkat dalam setiap masa dan juga keadaan melainkan dalam keadaan tertentu sahaja.

 

Rujukan

 

Irsyad al-Fatwa no. 56

 

Fatwa Syabakah Islamiyah no. 35774

 

Fatwa Syeikh al-Naasan no. 8612

 

https://ketabat.org/writings/128

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...