1. MENJADI TETAMU ALLAH
وفدُ اللهِ ثلاثةٌ الحاجُّ والمعتمِرُ والغازي
Tetamu Allah ada tiga golongan
iaitu orang yang berhaji, berumrah dan berperang (HR. Nasaie no. 2625, Ibnu
Hibban no. 3692, Ibnu KHuzaimah no. 2511, daripada Abu Hurairah ra, sahih
al-Arnauth, al-Albani).
2. PAHALA DAN GANJARAN
DILIPATGANDAKAN
الحاج والمعتمر وفد الله، ان سألوه أعطاهم، وإن دعوه أجابهم، وان شفعوا
شفعهم وان سكتوا ابتدأهم، ويعوضون بالدرهم الف ألف درهم
Abi Suhail mendengar Abu Hurairah
RA mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda pada tahun Haji Wada' di Mekah :
"Para jemaah haji dan umrah adalah tetamu Allah SWT. Dia akan memenuhi apa
yang mereka minta, mengabulkan apa yang mereka doakan, memberikan ganti kepada
mereka atas apa yang telah mereka belanjakan dan melipatgandakan satu dirham
untuknya menjadi sejuta dirham" (HR. al-Fakihi dalam Akhbar Makkah 1/418
no. 907, dhaif, sanadnya matruk kerana terdapat perawi yang dituduh dusta oleh
Yahya bin Main iaitu Abdurahim bin Ziyad).
Terdapat hadith yang semakna
dengan hadith di atas dari Anas ra:
الحُجّاجُ والعُمّارُ وَفْدُ اللهِ، يُعطِيهم ما سأَلوا، ويستجيبُ لهم ما
دَعَوْا، ويُخلِفُ عليهم ما أنفَقوا، الدِّرهمَ ألفَ ألفٍ
Orang-orang yang menunaikan haji
dan umrah adalah tetamu Allah Azza wa Jalla, Allah memberikan mereka apa yang
mereka minta, dan memakbulkan bagi mereka apa yang mereka pinta, dan menggantikan
mereka apa yang telah mereka infaqkan, dengan ganjaran seribu kali ganda bagi
setiap dirham (HR. al-Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 3810, hadith munkar
menurut Syeikh al-Albani no. 6574 dan Syeikh Manshur bin Hasan Salman dalam
Silsilah Hadith Dhaif wal Maudhuah Mujarradah an al-Takhrij no. 3892, 8020).
Terdapat juga hadith dari Ibnu
Umar, Amru nin Syuaib dari ayah dari datuknya, dari Jabir, kesemuanya dhaif
(Dhaif Jami’ no. 2765).
Yang lebih baik sikit kualitinya
adalah:
اَلْغَازِي فِيْ سَبِيْلِ اللهِ وَالْحَاجُّ وَالْمُعْتَمِرُ، وَفْدُ
اللهِ، دَعَاهُمْ فَأَجَابُوهُ. وَسَأَلُوهُ فَأَعْطَاهُمْ
Orang yang berperang di jalan
Allah dan orang yang menunaikan haji dan umrah, adalah delegasi Allah. (ketika)
Allah menyeru mereka, maka mereka memenuhi panggilanNya. Dan (ketika) mereka
meminta kepada-Nya, maka Allah mengabulkan (pemintaan mereka) (HR. Ibnu Majah
no. 2893,Ibnu Hibban no. 4613, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir no. 13556,
daripada Ibnu Umar ra, sahih as-Suyuthi dan dihasankan oleh Syeikh al-Albani)
3. TIDAK DIHISAB JIKA
MENINGGAL DUNIA SEMASA MENUNAIKAN UMRAH
مَنْ مَاتَ فِيْ هَذَا الْوَجْهِ مِنْ حَاجٍّ أَوْ مُعْتَمِرٍ ، لَمْ
يُعْرَضْ وَ لَمْ يُحَاسَبْ ، وَ قِيْلَ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ .
Barang siapa meninggal dunia
(pada waktu) melaksanakan Ibadah haji atau umrah, maka dia tidak akan dimintai
pertanggungjawaban atas perbuatannya dan tidak akan dihisab dan dikatakan
kepadanya: “Masuklah ke dalam syurga” (HR. ad-Daruquthni no. 288, Abu Ya’la
dalam Musnadnya no. 4708, al-‘Uqaili dalam adh-Dhuafa‘ 3/310, Ibnu ‘Adi dalam
al-Kamil, 5/354 dari Aisyah ra, hadith munkar. Pada sanadnya terdapat perawi
bernama A’idz bin Nushair. Dia
munkarulhadits sebagaimana yang
dikatakan oleh al-‘Uqaili rahimahullah. Ibnu Ma’in rahimahullah juga berkata: “Dia
telah meriwayatkan hadith-hadith munkar”. [Silsilah Hadith Dhaif 5/186 no.
2187].
4. PAHALA UMRAH BULAN
RAMADHAN MENYAMAI IBADAH HAJI
فَإِذَا كَانَ رَمَضَانُ اعْتَمِرِى فِيهِ فَإِنَّ عُمْرَةً فِى رَمَضَانَ
حَجَّةٌ
Jika Ramadhan tiba, berumrahlah saat
itu kerana umrah Ramadhan senilai dengan haji (HR. Bukhari no. 1863 dan Muslim no. 1256,
daripada Ibnu Abbas ra).
Dalam lafaz Muslim
disebutkan:
فَإِنَّ عُمْرَةً فِيهِ تَعْدِلُ حَجَّةً
Umrah pada bulan Ramadhan senilai
dengan haji (HR. Muslim)
Dalam lafaz Bukhari
yang lain disebutkan,
فَإِنَّ عُمْرَةً فِى رَمَضَانَ تَقْضِى حَجَّةً مَعِى
Sesungguhnya umrah di
bulan Ramadhan seperti berhaji bersamaku (HR. Bukhari).
5. MENGHILANGKAN DOSA
DAN KEFAKIRAN
تَابِعُوا بين الحجِّ والعمرةِ ، فإنَّهما ينفيانِ
الفقرَ والذنوبَ ، كما يَنفي الكيرُ خَبَثَ الحديدِ والذهبِ والفضةِ ، وليس للحجةِ
المبرورةِ ثوابٌ إلا الجنةُ
Iringilah ibadah haji dengan
(memperbanyak) ibadah umrah (berikutnya), kerana sesungguhnya keduanya dapat
menghilangkan kefakiran dan dosa-dosa sebagaimana alat peniup besi panas
menghilangkan karat pada besi, emas dan perak. Dan tidak ada (balasan) bagi
(pelaku) haji yang mabrur melainkan syurga” [HR. at-Tirmidzi no. 810, dan an-Nasaie
no. 2631, dan Ahmad 1/387, daripada Ibnu
Mas’ud ra, hasan sahih gharib
menurut at-Tirmidzi, hasan sahih al-Albani).
6. DIWAJIBKAN WALAUPUN
SEKALI (JIKA MAMPU)
Umrah juga diwajibkan atas
manusia sekali seumur hidup jika mampu. Walau bagaimanapun penduduk Mekah tidak
diwajibkan menunaikan umrah hanya ibadah haji sahaja. Allah berfirman dalam
surah Al-Baqarah: 196 yang bermaksud :
وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ
Dan sempurnakanlah ibadah haji
dan umrah kerana Allah
وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ – رضى الله عنهما – إِنَّهَا لَقَرِينَتُهَا فِى
كِتَابِ اللَّهِ ( وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ )
Abdullah bin Abbas radhiyallahu
‘anhuma berkata: “Sesungguhnya umrah benar-benar merupakan temannnya haji di
dalam Al-Quran iaitu firman Allah yang ertinya: “Dan sempurnakanlah haji dan
umrah hanya untuk Allah”. (HR. Bukhari 3/597 no. 1773)
Begitu juga daripada Ibnu Umar RA
yang berkata :
لَيْسَ أَحَدٌ إِلاَّ وَ عَلَيْهِ حَجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ
Tidak ada seorang pun kecuali
diwajibkan atasnya satu kali haji dan umrah (HR. Bukhari 3/597 no. 1773)
7. PENGHAPUSAN DOSA
عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه
وسلم قال: العمرةُ إلى العمرةِ كفَّارَةٌ لمَا بينَهمَا ، والحجُّ المبرورُ ليسَ
لهُ جزاءٌ إلا الجنَّةُ
Rasululluh SAW telah bersabda, Satu
ibadah umrah sehingga sampai umrah lainnya adalah sebagai pelebur (dosa) di
antara keduanya. Sedang haji yang mabrur tidak mempunyai balasan kecuali syurga
(HR. Bukhari no. 1773 dan Muslim no. 1349).
8. PAHALA JIHAD
Aisyah ra berkata,
قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلَى النِّسَاءِ جِهَادٌ قَالَ « نَعَمْ
عَلَيْهِنَّ جِهَادٌ لاَ قِتَالَ فِيهِ الْحَجُّ وَالْعُمْرَةُ
Wahai Rasulullah, apakah wanita
juga wajib berjihad?” Beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab, “Iya. Dia
wajib berjihad tanpa ada peperangan di dalamnya, IAitu dengan haji dan ‘umrAh.”
(HR. Ibnu Majah no. 2901, sahih Al-Albani).
No comments:
Post a Comment