Thursday, 21 July 2022

Solat 1000 rakaat para ulama

 

 

1.       Umair bin Hani

 

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ حَدَّثَنَا مَسْلَمَةُ بْنُ عَمْرٍو قَالَ كَانَ عُمَيْرُ بْنُ هَانِئٍ يُصَلِّي كُلَّ يَوْمٍ أَلْفَ سَجْدَةٍ وَيُسَبِّحُ مِائَةَ أَلْفِ تَسْبِيحَةٍ

 

Umair bin Hani mengerjakan solat salam sehari dengan 1000 sujud dan membaca tasbih sebanyak 100000 kali (AR. Tirmidzi no. 3415 daripada Musalmah bin Amru ra, dhaif menurut Syeikh Zubair Ali Zaid an al-Albani).

 

2.       Amir bin Abdullah bin Qais (Al Hasan dan Ibnu Sirin lebih suka menyebutnya dengan ‘Amir bin ‘Abdullah), termasuk Kibar Tabi’in.

 

وأخرجه ابن أبي الدنيا في الأولياء (ص41) ذكر محمد بن يحيى بن أبي حاتم الأزدي، ذكر جعفر بن أبي جعفر الرازي، عن أبي جعفر السائح، أنا ابن وهب، وغيره يزيد بعضهم على بعض في الحديث

 

أن عامر بن عبد قيس كان من أفضل العابدين، ففرض على نفسه كل يوم ألف ركعة، يقوم عند طلوع الشمس فلا يزال قائما إلى العصر

 

Beliau termasuk ahli ibadah yang paling utama, beliau mewajibkan kepada dirinya untuk melakukan solat setiap hari 1000 rakaat, dilaksanakan mulai ketika matahari terbit, maka beliau terus berdiri hingga Asar (AR. Ibnu Abi Duniya dalam Awliya’hal. 41, Muhasabah al-Nafs hal. 118, Tahajjud wal Qiyamullayl hal. 446, al-Baihaqi dalam Syuabul Iman 4/515, Ibnu Jauzi dalam al-Muntazam 6/98, Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 26/18, Abu Nua’im dalam Hilyatul Auliya. Atsar ini dhaif kerana terdapat perawi yang dhaif Amir bin Yasaf, dalam sanad dibawa oleh Ibnu Abi Duniya dalam Awliya’, sanadnya juga dhaif mu’dhal [al-Majruhin 5/253]).

 

Yang ditemukan dengan sanad yang sahih, adalah dari Hasan al-Basri ketika memerihalkan Amir bin Abdullah,  itupun menyebutkan Amir bin Abdullah ini banyak solat tanpa menyebutkan berapa jumlahnya (al-Zuhd Imam Ahmad hal. 182, Abu Ubaid al-Harawi dalam Fadhail al-Quran hal. 374).

 

3.       Al-Aswad bin Yazid an-Nakha’ie al-Kufi

 

وورد أنه كان يصلي في اليوم والليلة سبع مائة ركعة

 

Diriwayatkan bahawa beliau solat pada setiap malam dan siangnya dengan 700 rakaat (AR. Az-Zahabi dalam al-‘Ibar 1/86 dan ar-Rafi’ie dalam Mira’atul Jinan 1/125, DKI)

 

Dari Ibrahim An-Nakha’i, ia berkata,

 

كَانَ الأَسْوَدُ يَخْتِمُ القُرْآنَ فِي رَمَضَانَ فِي كُلِّ لَيْلَتَيْنِ

 

Al-Aswad biasa mengkhatamkan Al-Quran di bulan Ramadhan setiap dua malam (Hilyatul Auliya 2/103; Siyar A’lam An-Nubala 4/51).

 

4.       Ali bin Husain bin Ali bin Abi Thalib (Imam Zainal Abidin)

 

وروى مصعب بن عبد الله، عن مالك: أحرم علي بن الحسين، فلما أراد أن يلبي، قالها، فأغمي عليه، وسقط من ناقته، فهشم. ولقد بلغني أنه كان يصلي في كل يوم وليلة ألف ركعة إلى أن مات. وكان يسمى زين العابدين لعبادته

 

Malik berkata: Aku dimaklumkan bahawa Ali ibn al-Husayn pernah solat seribu rakaat setiap hari dan malam sehingga dia meninggal dunia. Dia digelar Zainal-Abidin kerana ibadatnya (AR. Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 12/20, Az-Zahabi dalam Siyar A’lam an-Nubala 4/392)

 

Al-Hafiz al- Mizzi bercerita,

 

ذو الثفنات علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب زين العابدين سمي بذلك لأنه كان يصلى كل يوم ألف ركعة فصار في ركبتيه مثل ثفنات البعير

 

Pemilik benjolan di lutut, Ali bin Husain bin Ali bin Abi Thalib, hiasan ahli ibadah (Zainal Abidin), disebut demikian kerana dalam sehari beliau solat 1000 rakaat, sehingga di lututnya terdapat benjolan seperti benjolan unta (Tahdzib al-Asma’, al-Hafiz al-Mizzi 35/41)

 

 

5.       Ali bin Abi Thalib ra

 

كَانَ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ يُصَلِّي كُلَّ يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ أَلْفَ رَكْعَةٍ

 

Ali bin Abdullah bin Abbas pernah solat dalam sehari semalam 1000 rakaat (Tahdzib al-Asma’, an-Nawawi, 1/492)

 

 

عن الاوزاعي وغيره أنه كان يصلي في اليوم ألف سجدة

 

Diriwayatkan dari Imam al-Auza’i dan ulama lainnya bahawa Ali bin Abdillah bin Abbas solat satu hari 1000 kali sujud (AR. Az-Zahabi dalam Siyar A’lam an-Nubala 4/284).

 

Atau redaksi lainnya:

 

Dahulu orang-orang memanggil ‘Ali as-Sajjad (ahli sujud) kerana beliau banyak sekali solatnya. Ali bin Abi Damrah berkata: Ali bin Abdullah sujud setiap hari sebanyak 1 000 kali sujud (AR. Abu Nua’im dalam Hilyatul Awliya 3/207; Tahzibut Tahzib 6/358).

 

 

قال شيخ الإسلام ابن تيمية في الرد عليه : ” وصلاة ألف ركعة في اليوم والليلة مع القيام بسائر الواجبات غير ممكن ؛ فإنه لا بد له من أكل ونوم وقضاء حق أهل وقضاء حقوق الرعية وغير ذلك من الأمور التي تستوعب من الزمان إما النصف أو أقل أو أكثر ، والساعة الواحدة لا تتسع لثمانين ركعة وما يقارب ذلك إلا أن يكون نقراً كنقر الغراب ، و” عليُ ” أجلُّ من أن يصلي صلاة المنافقين ” انتهى من ” منهاج السنَّة النبوية ” ( 4 / 31 ) ، وقال – أيضاً – : ” وكذلك قوله أنه كان يصلي في اليوم والليلة ألف ركعة من الكذب الذي لا مدح فيه ” انتهى من ” منهاج السنَّة النبوية ” ( 7 / 498 ) .

 

 

Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah berkata ketika mengulas Ali ra solat 1000 rakaat sehari:

 

“Solat seribu rakaat setiap hari dan malam, bersama-sama dengan melaksanakan semua kewajipan lain, tidak mungkin; Wajib baginya makan, tidur, menunaikan hak orang ramai, menunaikan hak negara, dan perkara-perkara lain yang menyerap masa, sama ada setengah atau kurang atau lebih, dan satu jam tidak boleh memuatkan lapan puluh rakaat dan apa yang hampir dengan itu (solat) melainkan mematuk seperti mematuknya burung gagak, dan “Ali” lebih bagus daripada itu untuk menunaikan solatnya seperti orang munafik (Minhaj al-Sunnah al-Nabawi 4/31, dan beliau juga menambah: “Begitu juga dengan sabdanya bahawa dia pernah bersolat seribu rakaat dalam sehari semalam dengan dusta yang tidak terpelihara (Minhaj al-Sunnah al-Nabawi 7/498).

 

 

6.       Imam al-Bukhari

 

وقال الفربري قال لي البخاري: ما وضعت في كتابي الصحيح حديثاً إلا اغتسلت قبل ذلك وصليت ركعتين

(طبقات الحفاظ - ج 1 / ص 48 وسير أعلام النبلاء 12 / 402 وطبقات الحنابلة 1 / 274، وتاريخ بغداد 2 / 9، وتهذيب الاسماء واللغات 1 / 74 ووفيات الاعيان 4 / 190، وتهذيب الكمال 1169، وطبقات السبكي 2 / 220، ومقدمة الفتح 490 وتهذيب التهذيب 9 / 42)

 

al-Farbari berkata bahwa al-Bukhari berkata: Saya tidak meletakkan 1 hadith pun dalam kitab Sahih saya, kecuali saya mandi terlebih dahulu dan saya solat 2 rakaat (Diriwayatkan oleh banyak ahli hadith, diantaranya dalam Thabaqat al-Huffaz, al-Hafiz as-Suyuthi,1/48, Siyar A’lam an-Nubala’, al-Hafiz az-Zahabi 12/402, Thabaqat al-Hanabilah, 1/274, Tarikh Baghdad 2/9, Tahdzib al-Asma, Imam an-Nawawi, 1/74, Wafayat al-A’yan 4/190, Tahdzib al-Kamal, al-Hafiz al-Mizzi 1169, Thabaqat as-Subki 2/220, dan al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Muqaddimah al-Fath 490 dan at-Tahdzib 9/42)

 

Sedangkan hadith yang tertera dalam Sahih al-Bukhari berjumlah 7563 hadith. Maka solat yang beliau lakukan juga sesuai jumlah hadith tersebut atau 15126 (lima belas ribu seratus dua puluh enam) rakaat.

 

وروينا عن عبد القدوس بن همام، قال: سمعت عدة من المشايخ يقولون: حول البخارى تراجم جامعه بين قبر النبى - صلى الله عليه وسلم - ومنبره، وكان يصلى لكل ترجمة ركعتين (تهذيب الأسماء - (1 / 101)

 

Kami meriwayatkan dari Abdul Quddus bin Hammam, bahwa ia mendengar dari para guru yang berkata seputar al-Bukhari ketika menulis bab-bab salam kitab Sahihnya diantara makam Nabi dan mimbarnya, dan al-Bukhari solat 2 rakaat dalam tiap-tiap bab (Tahdzib al-Asma’, an-Nawawi, 1/101)

 

7.       Imam Malik bin Anas

 

حدثنا أبو مصعب و أحمد بن إسماعيل قالا مكث مالك بن أنس ستين سنة يصوم يوماً ويفطر يوماً وكان يصلي في كل يوم ثمانمائة ركعة (طبقات الحنابلة 1 / 61)

 

Abu Mush’ab dan Ahmad bin Ismail berkata: Malik bin Anas berpuasa sehari dan berbuka sehari selama 60 tahun dan ia solat setiap hari 800 rakaat (Thabaqat al-Hanabilah, Ibnu Abi Ya’la, 1/61)

 

8.       Imam Ahmad Bin Hanbal

 

- قال ابو يحي وسمعت بدر بن مجاهد يقول سمعت أحمد بن الليث يقول سمعت أحمد بن حنبل يقول إنى لأدعو الله للشافعى فى صلاتى منذ أربعين سنة يقول اللهم اغفر لى ولوالدى ولمحمد بن إدريس الشافعى (طبقات الشافعية الكبرى للسبكي ج 3 / ص 194 ومناقب الشافعي للبيهقي 2-254)

 

Sungguh saya berdoa kepada Allah untuk Syafii dalam solat saya sejak 40 tahun. Doanya: Ya Allah ampuni saya, kedua orang tua saya dan Muhammad bin Idris asy-Sfafii (Thabaqat al-Syafiiyah al-Kubra, as-Subki, 3/194 dan Manaqib asy-Syafii, al-Baihaqi, 2/254)

 

- قال عبد الله بن أحمد: كان أبي يصلي في كل يوم وليلة ثلاث مئة ركعة. فلما مرض من تلك الأسواط أضعفته، فكان يصلي في كل يوم وليلة مئة وخمسين ركعة، وقد كان قرب من الثمانين (مختصر تاريخ دمشق لابن رجب الحنبلي ج 1 / ص 399)

 

Abdullah bin Ahmad berkata: Bapa saya (Ahmad bin Hanbal) melakukan solat dalam sehari semalam sebanyak 300 rakaat. Ketika beliau sakit hati, maka keadaannya melemah, beliau solat dalam sehari semalam sebanyak 150 rakaat, dan usianya mendekati 80 tahun” (Mukhtashar Tarikh Dimasyq Ibnu Rajab al-Hanbali 1/399)

 

جعفر بن محمد بن معبد المؤدب قال: رأيت أحمد بن حنبل يصلي بعد الجمعة ست ركعات ويفصل في كل ركعتين (طبقات الحنابلة 1 / 123)

 

Jaafar bin Muhammad bin Ma’bad berkata: Saya melihat Ahmad bin Hanbal solat 6 rakaat setelah Jumaat, masing-masing 2 rakaat (Thabaqat al-Hanabilah, Ibnu Abi Ya’la, 1/123)

 

9.       Imam Basyar bin Mufadlal

 

بشر بن المفضل بن لاحق البصري الرقاشي أبو إسماعيل. قال أحمد: إليه المنتهى في التثبت بالبصرة وكان يصلى كل يوم أربعمائة ركعة ويصوم يوماً ويفطر يوماً وكان ثقة كثير الحديث مات سنة ست وثمانين ومائة (طبقات الحفاظ 1 / 24)

 

Imam Ahmad berkata tentang Basyar bin Mufazal al-Raqqasyi: Kepadanyalah puncak kesahihan di Bashrah. Ia solat setiap hari sebanyak 400 rakaat, ia puasa sehari dan berbuka sehari. Ia terpercaya dan memiliki banyak hadith, wafat 180 H” (Thabaqat al-Huffaz, al-Hafiz as-Suyuthi,1/24)

 

10.   Maimun bin Mahran

 

ويروى ان ميمون بن مهران صلى في سبعة عشر يوما سبعة عشر الف ركعة (تذكرة الحفاظ 1 / 99)

 

Diriwayatkan bahawa Maimun bin Mahran solat dalam 17 hari sebanyak 17000 rakaat (Tazkirah al-Huffaz al-Hafiz az-Zahabi 1/99)

 

11.   Basyar bin Manshur

 

قال ابن مهدى ما رأيت أحدا أخوف لله منه وكان يصلي كل يوم خمسمائة ركعة وكان ورده ثلث القرآن (تهذيب التهذيب 1 / 403)

 

Ibnu Mahdi berkata: Saya tidak melihat seseorang yang paling takut kepada Allah selain Basyar bin Manshur. Ia solat dalam sehari 500 rakaat, wiridannya adalah 1/3 al-Quran (Tahdzib at-Tahdzib, al-Hafiz Ibnu Hajar, 1/403)

 

12.   al-Harits bin Yazid

 

الحارث بن يزيد قال احمد ثقة من الثقات وقال العجلي والنسائي ثقة وقال الليث كان يصلي كل يوم ستمائة ركعة (تهذيب التهذيب 2 / 142)

 

Ahmad berkata: Terpercaya diantara orang-orang terpercaya. Laits berkata: al-Harits solat dalam sehari 600 rakaat  (Tahdzib at-Tahdzib, al-Hafiz Ibnu Hajar, 2/142)

 

13.   Ibnu Qudamah

 

ولا يسمع ذكر صلاة إلا صلاها، ولا يسمع حديثاً إلا عمل به. وكان يصلَّي بالناس في نصف شعبان مائة ركعة، وهو شيخ كبير (ذيل طبقات الحنابلة ابن رجب 1 / 203)

 

Ibnu Qudamah tidak mendengar tentang solat kecuali ia lakukan. Ia tidak mendengar 1 hadith kecuali ia amalkan. Ia solat bersama dengan orang lain di malam Nishfu Sya’ban 100 rakaat, padahal ia sudah tua (Dzail Thabaqat al-Hanabilah, Ibnu Rajab al-Hanbali, 1/203)

 

وكان يصلِّي بين المغرب والعشاء أربع ركعات، يقرأ فيهن السَّجدة، ويس، وتبارك والدخان. ويصلَّي كل ليلة جمعة بين العشاءين صلاة التسبيح ويطيلها، ويصلَّي يوم الجمعة ركعتين بمائة " قل هو الله أحد " الإخلاص، وكان يصلي في كل يوم وليلة اثنتين وسبعين ركعة نافلة، وله أوراد كثيرة. وكارْ يزور القبور كل جمعة بعد العصر (ذيل طبقات الحنابلة - 1 / 204)

 

Ibnu Qudamah solat antara Maghrib dan Isyak sebanyak 4 rakaat, dengan membaca surah Sajdah, Yasin Tabaraka dan ad-Dukhan. Beliau solat Tasbih setiap malam Jumaat antara Maghrib dan Isyak dan memanjangkannya. Di hari Jumaat ia solat 2 rakaat dengan membaca al-Ikhlas 100 kali. ia solat sunah sehari semalam sebanyak 72 rakaat. ia memiliki banyak wiridan. Ia melakukan ziarah kubur setiap Jumaat setelah Asar (Dzail Thabaqat al-Hanabilah, Ibnu Rajab al-Hanbali, 1/204)

 

 

14.   Murrah bin Syarahil

 

قلت: هو قول ابن حبان في الثقات زاد وكان يصلي كل يوم ستمائة ركعة وقال العجلي تابعي ثقة وكان يصلي في اليوم والليلة خمسمائة ركعة (تهذيب التهذيب 10 / 80)

 

Ibnu Hibban menambahkan bahawa Marrah bin Syarahil solat dalam sehari 600 rakaat. al-Ajali berkata, ia tabii yang tsiqah, ia solat dalam sehari 500 rakaat (Tahdzib at-Tahdzib, al-Hafiz Ibnu Hajar 10/80)

 

15.   Abdul Ghani

 

وسمعت يوسف بن خليل بحلب يقول عن عبد الغني: كان ثقة، ثبتاً، ديناً مأموناً، حسن التصنيف، دائم الصيام، كثير الإيثار. كان يصلي كل يوم وليلة ثلاثمائة ركعة (ذيل طبقات الحنابلة 1 / 185)

 

Abdul Ghani, ia terpercaya, kokoh, ahli agama  yang dipercayai, banyak karangannya, selalu puasa, selalu mendahulukan ibadah. Ia solat dalam sehari semalam 300 rakaat (Dzail Thabaqat al-Hanabilah, Ibnu Rajab al-Hanbali 1/185)

 

16.   Abu Ishaq asy-Syairazi (Tiap bab dalam kitab)

 

وقال أبو بكر بن الخاضبة سمعت بعض أصحاب أبي إسحاق ببغداد يقول كان الشيخ يصلي ركعتين عند فراغ كل فصل من المهذب (طبقات الشافعية الكبرى 4 / 217)

 

Abu Bakar abin Khadhibah berkata: Saya mendengar dari sebagian santri Abu Ishaq di Baghdad bahawa Syaikh (Abu Ishaq) solat 2 rakaat setiap selesai menulis setiap Fasal dalam Muhazab (Thabaqat asy-Syafiiyat al-Kubra, as-Subki 4/217)

 

17.   Qadli Abu Yusuf

 

وقال ابن سماعة كان أبو يوسف يصلي بعد ما ولي القضاء في كل يوم مائتي ركعة (تذكرة الحفاظ للذهبي 1 / 214)

 

Ibnu Sama’ah berkata: Setelah Abu Yusuf menjadi Qadhi, ia solat dalam sehari sebanyak 200 rakaat  (Tazkirah al-Huffaz, al-Hafiz az-Zahabi 1/214)

 

 

18.   al-Hafiz ar-Raqqasyi

 

الرقاشي الإمام الثبت الحافظ أبو عبد الله محمد بن عبد الله بن محمد بن عبد الملك البصري: أبو حاتم وقال: ثقة رضا وقال العجلي: ثقة من عباد الله الصالحين وقال يعقوب السدوسي: ثقة ثبت قال العجلي: يقال: إنه كان يصلي في اليوم والليلة أربعمائة ركعة (تذكرة الحفاظ للذهبي – 2 / 37)

 

ar-Raqqasyi, terpercaya, ia solat dalam sehari semalam 400 rakaat (Tazkirah al-Huffaz, al-Hafiz az-Zahabi 2/73)

 

19.   Abu Qilabah

 

وقال أحمد بن كامل القاضي: حكي أن أبا قلابة كان يصلي في اليوم والليلة أربعمائة ركعة (تذكرة الحفاظ للذهبي 2 / 120)

 

Qadhi Ahmad bin Kamil berkata: Diceritakan bahawa Abu Qilabah solat dalam sehari semalam sebanyak 400 rakaat (Tazkirah al-Huffaz, al-Hafiz az-Zahabi 2/120)

 

 

20.   Cucu Abdullah bin Zubair

 

مصعب بن ثابت بن عبد الله بن الزبير وكان مصعب يصلي في اليوم والليلة ألف ركعة ويصوم الدهر (صفة الصفوة 2 / 197- والإصابة في تمييز الصحابة 2 / 326)

 

Mush’ab bin Tsabit bin Abdillah bin Zubair, ia solat dalam sehari semalam 1000 rakaat (Shifat ash-Shafwah Ibnu Jauzi 2/197 dan al-Ishabah al-Hafiz Ibnu Hajar 2/326)

 

 

21.   Malik Bin Dinar

 

وروى بن أبي الدنيا من طرق انه كان فرض على نفسه كل يوم ألف ركعة (الإصابة في تمييز الصحابة 5 / 77)

 

Ibnu Abi Dunya meriwayatkan dari beberapa jalur bahawa Malik bin Dinar mewajibkan pada dirinya sendiri untuk solat 1000 rakaat dalam setiap hari (al-Ishabah al-Hafiz Ibnu Hajar 5/77)

 

 

22.   Bilal Bin Sa’d

 

وقال الاوزاعي كان بلال بن سعد من العبادة على شئ لم يسمع باحد من الامة قوى عليه كان له في كل يوم وليلة الف ركعة (تهذيب التهذيب 1 / 441)

 

Auzai berkata: dalam masalah ibadah tidak didengar 1 orang yang lebih kuat daripada Bilal bin Sa’d, ia solat 1000 rakaat setiap hari (Tahdzib al-Asma’ an-Nawawi 1/441)

 

 

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...