1. Umair bin Hani
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ حَدَّثَنَا مَسْلَمَةُ بْنُ عَمْرٍو قَالَ
كَانَ عُمَيْرُ بْنُ هَانِئٍ يُصَلِّي كُلَّ يَوْمٍ أَلْفَ سَجْدَةٍ وَيُسَبِّحُ
مِائَةَ أَلْفِ تَسْبِيحَةٍ
Umair bin Hani mengerjakan solat salam sehari dengan 1000 sujud dan
membaca tasbih sebanyak 100000 kali (AR. Tirmidzi no. 3415 daripada Musalmah
bin Amru ra, dhaif menurut Syeikh Zubair Ali Zaid an al-Albani).
2. Amir bin Abdullah bin
Qais (Al Hasan dan Ibnu Sirin lebih suka menyebutnya dengan ‘Amir bin
‘Abdullah), termasuk Kibar Tabi’in.
وأخرجه ابن أبي الدنيا في الأولياء
(ص41) ذكر محمد بن يحيى بن أبي حاتم الأزدي، ذكر جعفر بن أبي جعفر الرازي، عن أبي
جعفر السائح، أنا ابن وهب، وغيره يزيد بعضهم على بعض في الحديث
أن عامر بن عبد قيس كان من أفضل العابدين، ففرض على نفسه كل يوم ألف ركعة،
يقوم عند طلوع الشمس فلا يزال قائما إلى العصر
Beliau termasuk ahli ibadah yang
paling utama, beliau mewajibkan kepada dirinya untuk melakukan solat setiap
hari 1000 rakaat, dilaksanakan mulai ketika matahari terbit, maka beliau terus
berdiri hingga Asar (AR. Ibnu Abi Duniya dalam Awliya’hal. 41, Muhasabah
al-Nafs hal. 118, Tahajjud wal Qiyamullayl hal. 446, al-Baihaqi dalam
Syuabul Iman 4/515, Ibnu Jauzi dalam al-Muntazam 6/98, Ibnu Asakir dalam Tarikh
Dimasyq 26/18, Abu Nua’im dalam Hilyatul Auliya. Atsar ini dhaif kerana
terdapat perawi yang dhaif Amir bin Yasaf, dalam sanad dibawa oleh Ibnu Abi
Duniya dalam Awliya’, sanadnya juga dhaif mu’dhal [al-Majruhin 5/253]).
Yang ditemukan dengan sanad yang
sahih, adalah dari Hasan al-Basri ketika memerihalkan Amir bin Abdullah, itupun menyebutkan Amir bin Abdullah ini
banyak solat tanpa menyebutkan berapa jumlahnya (al-Zuhd Imam Ahmad hal.
182, Abu Ubaid al-Harawi dalam Fadhail al-Quran hal. 374).
3. Al-Aswad bin Yazid
an-Nakha’ie al-Kufi
وورد أنه كان يصلي في اليوم والليلة سبع مائة ركعة
Diriwayatkan bahawa beliau solat
pada setiap malam dan siangnya dengan 700 rakaat (AR. Az-Zahabi dalam al-‘Ibar
1/86 dan ar-Rafi’ie dalam Mira’atul Jinan 1/125, DKI)
Dari Ibrahim
An-Nakha’i, ia berkata,
كَانَ الأَسْوَدُ يَخْتِمُ القُرْآنَ فِي رَمَضَانَ فِي كُلِّ لَيْلَتَيْنِ
Al-Aswad biasa mengkhatamkan
Al-Quran di bulan Ramadhan setiap dua malam (Hilyatul Auliya 2/103; Siyar A’lam
An-Nubala 4/51).
4. Ali bin Husain bin
Ali bin Abi Thalib (Imam Zainal Abidin)
وروى مصعب بن عبد الله، عن مالك: أحرم علي بن الحسين، فلما أراد أن يلبي،
قالها، فأغمي عليه، وسقط من ناقته، فهشم. ولقد بلغني أنه كان يصلي في كل يوم وليلة
ألف ركعة إلى أن مات. وكان يسمى زين العابدين لعبادته
Malik berkata: Aku dimaklumkan
bahawa Ali ibn al-Husayn pernah solat seribu rakaat setiap hari dan malam
sehingga dia meninggal dunia. Dia digelar Zainal-Abidin kerana ibadatnya (AR. Ibnu
Asakir dalam Tarikh Dimasyq 12/20, Az-Zahabi dalam Siyar A’lam an-Nubala 4/392)
Al-Hafiz al- Mizzi
bercerita,
ذو الثفنات علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب زين العابدين سمي بذلك لأنه
كان يصلى كل يوم ألف ركعة فصار في ركبتيه مثل ثفنات البعير
Pemilik benjolan di lutut, Ali
bin Husain bin Ali bin Abi Thalib, hiasan ahli ibadah (Zainal Abidin), disebut
demikian kerana dalam sehari beliau solat 1000 rakaat, sehingga di lututnya
terdapat benjolan seperti benjolan unta (Tahdzib al-Asma’, al-Hafiz al-Mizzi
35/41)
5. Ali bin Abi Thalib ra
كَانَ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ يُصَلِّي كُلَّ يَوْمٍ
وَلَيْلَةٍ أَلْفَ رَكْعَةٍ
Ali bin Abdullah bin Abbas pernah
solat dalam sehari semalam 1000 rakaat (Tahdzib al-Asma’, an-Nawawi, 1/492)
عن الاوزاعي وغيره أنه كان يصلي في اليوم ألف سجدة
Diriwayatkan dari Imam al-Auza’i
dan ulama lainnya bahawa Ali bin Abdillah bin Abbas solat satu hari 1000 kali
sujud (AR. Az-Zahabi dalam Siyar A’lam an-Nubala 4/284).
Atau redaksi lainnya:
Dahulu orang-orang memanggil ‘Ali
as-Sajjad (ahli sujud) kerana beliau banyak sekali solatnya. Ali bin Abi Damrah
berkata: Ali bin Abdullah sujud setiap hari sebanyak 1 000 kali sujud (AR. Abu
Nua’im dalam Hilyatul Awliya 3/207; Tahzibut Tahzib 6/358).
قال شيخ الإسلام ابن تيمية في الرد عليه : ” وصلاة ألف ركعة في اليوم
والليلة مع القيام بسائر الواجبات غير ممكن ؛ فإنه لا بد له من أكل ونوم وقضاء حق
أهل وقضاء حقوق الرعية وغير ذلك من الأمور التي تستوعب من الزمان إما النصف أو أقل
أو أكثر ، والساعة الواحدة لا تتسع لثمانين ركعة وما يقارب ذلك إلا أن يكون نقراً
كنقر الغراب ، و” عليُ ” أجلُّ من أن يصلي صلاة المنافقين ” انتهى من ” منهاج
السنَّة النبوية ” ( 4 / 31 ) ، وقال – أيضاً – : ” وكذلك قوله أنه كان يصلي في
اليوم والليلة ألف ركعة من الكذب الذي لا مدح فيه ” انتهى من ” منهاج السنَّة
النبوية ” ( 7 / 498
) .
Syeikh al-Islam Ibn
Taimiyyah berkata ketika mengulas Ali ra solat 1000 rakaat sehari:
“Solat seribu rakaat setiap hari
dan malam, bersama-sama dengan melaksanakan semua kewajipan lain, tidak
mungkin; Wajib baginya makan, tidur, menunaikan hak orang ramai, menunaikan hak
negara, dan perkara-perkara lain yang menyerap masa, sama ada setengah atau
kurang atau lebih, dan satu jam tidak boleh memuatkan lapan puluh rakaat dan
apa yang hampir dengan itu (solat) melainkan mematuk seperti mematuknya burung
gagak, dan “Ali” lebih bagus daripada itu untuk menunaikan solatnya seperti
orang munafik (Minhaj al-Sunnah al-Nabawi 4/31, dan beliau juga menambah:
“Begitu juga dengan sabdanya bahawa dia pernah bersolat seribu rakaat dalam sehari
semalam dengan dusta yang tidak terpelihara (Minhaj al-Sunnah al-Nabawi 7/498).
6. Imam al-Bukhari
وقال الفربري قال لي البخاري: ما وضعت في كتابي الصحيح حديثاً إلا اغتسلت
قبل ذلك وصليت ركعتين
(طبقات الحفاظ
- ج 1 / ص 48 وسير أعلام النبلاء 12 / 402 وطبقات الحنابلة 1 / 274، وتاريخ بغداد
2 / 9، وتهذيب الاسماء واللغات 1 / 74 ووفيات الاعيان 4 / 190، وتهذيب الكمال
1169، وطبقات السبكي 2 / 220، ومقدمة الفتح 490 وتهذيب التهذيب 9 / 42)
al-Farbari berkata bahwa
al-Bukhari berkata: Saya tidak meletakkan 1 hadith pun dalam kitab Sahih saya,
kecuali saya mandi terlebih dahulu dan saya solat 2 rakaat (Diriwayatkan oleh
banyak ahli hadith, diantaranya dalam Thabaqat al-Huffaz, al-Hafiz
as-Suyuthi,1/48, Siyar A’lam an-Nubala’, al-Hafiz az-Zahabi 12/402, Thabaqat
al-Hanabilah, 1/274, Tarikh Baghdad 2/9, Tahdzib al-Asma, Imam an-Nawawi, 1/74,
Wafayat al-A’yan 4/190, Tahdzib al-Kamal, al-Hafiz al-Mizzi 1169, Thabaqat
as-Subki 2/220, dan al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Muqaddimah al-Fath 490 dan
at-Tahdzib 9/42)
Sedangkan hadith yang tertera
dalam Sahih al-Bukhari berjumlah 7563 hadith. Maka solat yang beliau lakukan
juga sesuai jumlah hadith tersebut atau 15126 (lima belas ribu seratus dua
puluh enam) rakaat.
وروينا عن عبد القدوس بن همام، قال: سمعت عدة من المشايخ يقولون: حول البخارى
تراجم جامعه بين قبر النبى - صلى الله عليه وسلم - ومنبره، وكان يصلى لكل ترجمة
ركعتين (تهذيب الأسماء - (1 / 101)
Kami meriwayatkan dari Abdul
Quddus bin Hammam, bahwa ia mendengar dari para guru yang berkata seputar
al-Bukhari ketika menulis bab-bab salam kitab Sahihnya diantara makam Nabi dan
mimbarnya, dan al-Bukhari solat 2 rakaat dalam tiap-tiap bab (Tahdzib al-Asma’,
an-Nawawi, 1/101)
7. Imam Malik bin Anas
حدثنا أبو مصعب و أحمد بن إسماعيل قالا مكث مالك بن أنس ستين سنة يصوم
يوماً ويفطر يوماً وكان يصلي في كل يوم ثمانمائة ركعة (طبقات الحنابلة 1 / 61)
Abu Mush’ab dan Ahmad bin Ismail
berkata: Malik bin Anas berpuasa sehari dan berbuka sehari selama 60 tahun dan
ia solat setiap hari 800 rakaat (Thabaqat al-Hanabilah, Ibnu Abi Ya’la, 1/61)
8. Imam Ahmad Bin Hanbal
- قال ابو يحي
وسمعت بدر بن مجاهد يقول سمعت أحمد بن الليث يقول سمعت أحمد بن حنبل يقول إنى
لأدعو الله للشافعى فى صلاتى منذ أربعين سنة يقول اللهم اغفر لى ولوالدى ولمحمد بن
إدريس الشافعى (طبقات الشافعية الكبرى للسبكي ج 3 / ص 194 ومناقب الشافعي للبيهقي
2-254)
Sungguh saya berdoa kepada Allah
untuk Syafii dalam solat saya sejak 40 tahun. Doanya: Ya Allah ampuni saya,
kedua orang tua saya dan Muhammad bin Idris asy-Sfafii (Thabaqat al-Syafiiyah
al-Kubra, as-Subki, 3/194 dan Manaqib asy-Syafii, al-Baihaqi, 2/254)
- قال عبد الله
بن أحمد: كان أبي يصلي في كل يوم وليلة ثلاث مئة ركعة. فلما مرض من تلك الأسواط
أضعفته، فكان يصلي في كل يوم وليلة مئة وخمسين ركعة، وقد كان قرب من الثمانين
(مختصر تاريخ دمشق لابن رجب الحنبلي ج 1 / ص 399)
Abdullah bin Ahmad berkata: Bapa
saya (Ahmad bin Hanbal) melakukan solat dalam sehari semalam sebanyak 300
rakaat. Ketika beliau sakit hati, maka keadaannya melemah, beliau solat dalam
sehari semalam sebanyak 150 rakaat, dan usianya mendekati 80 tahun” (Mukhtashar
Tarikh Dimasyq Ibnu Rajab al-Hanbali 1/399)
جعفر بن محمد بن معبد المؤدب قال: رأيت أحمد بن حنبل يصلي بعد الجمعة ست
ركعات ويفصل في كل ركعتين (طبقات الحنابلة 1 / 123)
Jaafar bin Muhammad bin Ma’bad
berkata: Saya melihat Ahmad bin Hanbal solat 6 rakaat setelah Jumaat, masing-masing
2 rakaat (Thabaqat al-Hanabilah, Ibnu Abi Ya’la, 1/123)
9. Imam Basyar bin
Mufadlal
بشر بن المفضل بن لاحق البصري الرقاشي أبو إسماعيل. قال أحمد: إليه المنتهى
في التثبت بالبصرة وكان يصلى كل يوم أربعمائة ركعة ويصوم يوماً ويفطر يوماً وكان
ثقة كثير الحديث مات سنة ست وثمانين ومائة (طبقات الحفاظ 1 / 24)
Imam Ahmad berkata tentang Basyar
bin Mufazal al-Raqqasyi: Kepadanyalah puncak kesahihan di Bashrah. Ia solat
setiap hari sebanyak 400 rakaat, ia puasa sehari dan berbuka sehari. Ia
terpercaya dan memiliki banyak hadith, wafat 180 H” (Thabaqat al-Huffaz, al-Hafiz
as-Suyuthi,1/24)
10. Maimun bin Mahran
ويروى ان ميمون بن مهران صلى في سبعة عشر يوما سبعة عشر الف ركعة (تذكرة
الحفاظ 1 / 99)
Diriwayatkan bahawa Maimun bin
Mahran solat dalam 17 hari sebanyak 17000 rakaat (Tazkirah al-Huffaz al-Hafiz
az-Zahabi 1/99)
11. Basyar bin Manshur
قال ابن مهدى ما رأيت أحدا أخوف لله منه وكان يصلي كل يوم خمسمائة ركعة
وكان ورده ثلث القرآن (تهذيب التهذيب 1 / 403)
Ibnu Mahdi berkata: Saya tidak
melihat seseorang yang paling takut kepada Allah selain Basyar bin Manshur. Ia solat
dalam sehari 500 rakaat, wiridannya adalah 1/3 al-Quran (Tahdzib at-Tahdzib,
al-Hafiz Ibnu Hajar, 1/403)
12. al-Harits bin Yazid
الحارث بن يزيد قال احمد ثقة من الثقات وقال العجلي والنسائي ثقة وقال
الليث كان يصلي كل يوم ستمائة ركعة (تهذيب التهذيب 2 / 142)
Ahmad berkata:
Terpercaya diantara orang-orang terpercaya. Laits berkata: al-Harits solat
dalam sehari 600 rakaat (Tahdzib
at-Tahdzib, al-Hafiz Ibnu Hajar, 2/142)
13. Ibnu Qudamah
ولا يسمع ذكر صلاة إلا صلاها، ولا يسمع حديثاً إلا عمل به. وكان يصلَّي
بالناس في نصف شعبان مائة ركعة، وهو شيخ كبير (ذيل طبقات الحنابلة ابن رجب 1 /
203)
Ibnu Qudamah tidak mendengar
tentang solat kecuali ia lakukan. Ia tidak mendengar 1 hadith kecuali ia
amalkan. Ia solat bersama dengan orang lain di malam Nishfu Sya’ban 100 rakaat,
padahal ia sudah tua (Dzail Thabaqat al-Hanabilah, Ibnu Rajab al-Hanbali,
1/203)
وكان يصلِّي بين المغرب والعشاء أربع ركعات، يقرأ فيهن السَّجدة، ويس،
وتبارك والدخان. ويصلَّي كل ليلة جمعة بين العشاءين صلاة التسبيح ويطيلها، ويصلَّي
يوم الجمعة ركعتين بمائة " قل هو الله أحد " الإخلاص، وكان يصلي في كل
يوم وليلة اثنتين وسبعين ركعة نافلة، وله أوراد كثيرة. وكارْ يزور القبور كل جمعة
بعد العصر (ذيل طبقات الحنابلة - 1 / 204)
Ibnu Qudamah solat antara Maghrib
dan Isyak sebanyak 4 rakaat, dengan membaca surah Sajdah, Yasin Tabaraka dan
ad-Dukhan. Beliau solat Tasbih setiap malam Jumaat antara Maghrib dan Isyak dan
memanjangkannya. Di hari Jumaat ia solat 2 rakaat dengan membaca al-Ikhlas 100
kali. ia solat sunah sehari semalam sebanyak 72 rakaat. ia memiliki banyak
wiridan. Ia melakukan ziarah kubur setiap Jumaat setelah Asar (Dzail Thabaqat
al-Hanabilah, Ibnu Rajab al-Hanbali, 1/204)
14. Murrah bin Syarahil
قلت: هو قول ابن حبان في الثقات زاد وكان يصلي كل يوم ستمائة ركعة وقال
العجلي تابعي ثقة وكان يصلي في اليوم والليلة خمسمائة ركعة (تهذيب التهذيب 10 /
80)
Ibnu Hibban menambahkan bahawa
Marrah bin Syarahil solat dalam sehari 600 rakaat. al-Ajali berkata, ia tabii
yang tsiqah, ia solat dalam sehari 500 rakaat (Tahdzib at-Tahdzib, al-Hafiz
Ibnu Hajar 10/80)
15. Abdul Ghani
وسمعت يوسف بن خليل بحلب يقول عن عبد الغني: كان ثقة، ثبتاً، ديناً
مأموناً، حسن التصنيف، دائم الصيام، كثير الإيثار. كان يصلي كل يوم وليلة ثلاثمائة
ركعة (ذيل طبقات الحنابلة 1 / 185)
Abdul Ghani, ia terpercaya, kokoh,
ahli agama yang dipercayai, banyak
karangannya, selalu puasa, selalu mendahulukan ibadah. Ia solat dalam sehari
semalam 300 rakaat (Dzail Thabaqat al-Hanabilah, Ibnu Rajab al-Hanbali 1/185)
16. Abu Ishaq
asy-Syairazi (Tiap bab dalam kitab)
وقال أبو بكر بن الخاضبة سمعت بعض أصحاب أبي إسحاق ببغداد يقول كان الشيخ
يصلي ركعتين عند فراغ كل فصل من المهذب (طبقات الشافعية الكبرى 4 / 217)
Abu Bakar abin Khadhibah berkata:
Saya mendengar dari sebagian santri Abu Ishaq di Baghdad bahawa Syaikh (Abu
Ishaq) solat 2 rakaat setiap selesai menulis setiap Fasal dalam Muhazab
(Thabaqat asy-Syafiiyat al-Kubra, as-Subki 4/217)
17. Qadli Abu Yusuf
وقال ابن سماعة كان أبو يوسف يصلي بعد ما ولي القضاء في كل يوم مائتي ركعة
(تذكرة الحفاظ للذهبي 1 / 214)
Ibnu Sama’ah berkata: Setelah Abu
Yusuf menjadi Qadhi, ia solat dalam sehari sebanyak 200 rakaat (Tazkirah al-Huffaz, al-Hafiz az-Zahabi 1/214)
18. al-Hafiz ar-Raqqasyi
الرقاشي الإمام الثبت الحافظ أبو عبد الله محمد بن عبد الله بن محمد بن عبد
الملك البصري: أبو حاتم وقال: ثقة رضا وقال العجلي: ثقة من عباد الله الصالحين
وقال يعقوب السدوسي: ثقة ثبت قال العجلي: يقال: إنه كان يصلي في اليوم والليلة
أربعمائة ركعة (تذكرة الحفاظ للذهبي – 2 / 37)
ar-Raqqasyi, terpercaya, ia solat
dalam sehari semalam 400 rakaat (Tazkirah al-Huffaz, al-Hafiz az-Zahabi 2/73)
19. Abu Qilabah
وقال أحمد بن كامل القاضي: حكي أن أبا قلابة كان يصلي في اليوم والليلة
أربعمائة ركعة (تذكرة الحفاظ للذهبي 2 / 120)
Qadhi Ahmad bin Kamil berkata:
Diceritakan bahawa Abu Qilabah solat dalam sehari semalam sebanyak 400 rakaat
(Tazkirah al-Huffaz, al-Hafiz az-Zahabi 2/120)
20. Cucu Abdullah bin
Zubair
مصعب بن ثابت بن عبد الله بن الزبير وكان مصعب يصلي في اليوم والليلة ألف
ركعة ويصوم الدهر (صفة الصفوة 2 / 197- والإصابة في تمييز الصحابة 2 / 326)
Mush’ab bin Tsabit bin Abdillah
bin Zubair, ia solat dalam sehari semalam 1000 rakaat (Shifat ash-Shafwah Ibnu
Jauzi 2/197 dan al-Ishabah al-Hafiz Ibnu Hajar 2/326)
21. Malik Bin Dinar
وروى بن أبي الدنيا من طرق انه كان فرض على نفسه كل يوم ألف ركعة (الإصابة
في تمييز الصحابة 5 / 77)
Ibnu Abi Dunya meriwayatkan dari
beberapa jalur bahawa Malik bin Dinar mewajibkan pada dirinya sendiri untuk solat
1000 rakaat dalam setiap hari (al-Ishabah al-Hafiz Ibnu Hajar 5/77)
22. Bilal Bin Sa’d
وقال الاوزاعي كان بلال بن سعد من العبادة على شئ لم يسمع باحد من الامة
قوى عليه كان له في كل يوم وليلة الف ركعة (تهذيب التهذيب 1 / 441)
Auzai berkata: dalam masalah
ibadah tidak didengar 1 orang yang lebih kuat daripada Bilal bin Sa’d, ia solat
1000 rakaat setiap hari (Tahdzib al-Asma’ an-Nawawi 1/441)
No comments:
Post a Comment