Dari Abdullah bin Amr bin Ash
radhiyallahu ‘anhuma,
إِنَّ فُقَرَاءَ الْمُهَاجِرِينَ يَسْبِقُونَ الأَغْنِيَاءَ يَوْمَ
الْقِيَامَةِ إِلَى الْجَنَّةِ بِأَرْبَعِينَ خَرِيفًا
Sesungguhnya kaum muhajirin yang
miskin, mereka mendahului masuk syurga pada hari kiamat, 40 tahun sebelum orang
kaya (HR. Ahmad no. 6735, Muslim no. 7654, dan Ibnu Hibban no. 678).
عن عبد الله بن عمر قال اشتكى فقراء المهاجرين إلى رسول الله صلى الله عليه
وسلم ما فضل الله به عليهم أغنياءهم فقال يا معشر الفقراء ألا أبشركم أن فقراء
المؤمنين يدخلون الجنة قبل أغنيائهم بنصف يوم خمس مائة عام
Dari Abdullah bin Umar RA, ia
bercerita, orang-orang miskin dari kalangan muhajirin mengadu kepada Rasulullah
atas kelebihan yang Allah anugerahkan kepada orang-orang beriman yang kaya.
Rasulullah bersabda, ‘Wahai orang-orang miskin, mahukah kuberikan khabar
gembira kepada kalian? Sungguh, Orang-orang beriman yang fakir kelak akan masuk
syurga terlebih dahulu setengah hari yang setara 500 tahun lamanya daripada
orang kaya,’” (HR. Ibnu Majah no. 4124, sanadnya dhaif).
Dalam hadith lain, dari Abu
Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
يَدْخُلُ فُقَرَاءُ الْمُسْلِمِينَ الْجَنَّةَ قَبْلَ أَغْنِيَائِهِمْ
بِنِصْفِ يَوْمٍ، وَهُوَ خَمْسُ مِائَةِ عَامٍ
Orang muslim yang miskin akan
masuk syurga sebelum orang muslim yang kaya dengan selisih setengah hari, yang
itu setara dengan 500 tahun.” (HR. Ahmad no. 8521, Tirmidzi no. 2528, dan
dihasankan Syuaib al-Arnauth).
Dan hadith-hadith ini tidaklah
bertentangan. Al-Qurthubi memahaminya bahawa perbezaan ini kembali kepada
perbezaan keadaan orang miskin dan orang kaya yang berkaitan. Jika persaingan
itu terjadi antara sesama Muhajirin, beza jarak masuk syurga antara miskin dan
kaya kira-kira 40 tahun. Sementara selain Muhajirin, setengah hari di waktu
kiamat, sepadan dengan 500 tahun. (at-Tadzkirah hal. 548).
Berikut adalah penjelasan Imam
An-Nawawi perihal kriteria orang miskin yang masuk syurga lebih dahulu daripada
orang-orang kaya.
هم المحتاجون الذين ليس لهم كفايتهم وليسوا مرتكبين
كبيرة من المعاصي هذا ما ظهر لنا
Mereka yang berhajat pada sesuatu namun tidak
dapat memenuhi keperluannya dan mereka tidak mengerjakan salah satu dosa besar
dari sekian banyak maksiat. Ini (sifat orang miskin yang dimaksudkan) yang
jelas pada kami (Fatawa Imam An-Nawawi hal. 63, DKI).
Orang miskin yang dimaksudkan,
adalah mereka yang tidak memiliki kapasiti untuk memenuhi keperluan hidupnya.
Namun demikian, mereka juga bersabar dan tidak melakukan dosa besar atau
maksiat-maksiat berat lainnya baik zahir mahupun batin.
Jadi bukan semata-mata fakir dan
miskin, tetapi mereka yang tidak pesimis dan putus asa serta tidak menghalalkan
segala cara untuk mengatasi keterbatasannya. Di samping itu, mereka adalah
orang yang menjaga keimanan dan martabatnya.
Dan tempoh hisab manusia di
akhirat itu berkadaran dengan jumlah harta yang dia ada, kerana setiap inci
yang dia ada pasti akan ditanya:
Perkara ini ada disebut oleh Abu
Barzah Al-Aslamiy RA yang berkata, Baginda SAW bersabda:
لاَ تَزُوْلُ قَدَمَا العَبْدِ يَوْمَ القِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ
عُمْرِهِ فِيْمَا أَفْنَاهُ وَعَنْ عِلْمِهِ فيمَا عَمِلَ وَعَنْ مَالِهِ مِنْ
أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيْمَا أَنْفَقَهُ وَعَنْ جَسَدِهِ فِيْمَا أَبْلاَهُ
Tidak akan bergeser kedua kaki
seorang hamba pada hari kiamat sehigga ia ditanya tentang umurnya, untuk apa ia
habiskan, tentang ilmunya, iaitu apa yang telah ia perbuat dan tentang
hartanya, dari mana ia dapatkannya dan ke mana ia belanjakannya serta mengenai
anggota badannya yang telah digunakan (HR. Tirmidzi no. 2417, sahih al-Albani)
Hasan al-Bashri rah mengatakan,
ما من أحد إلا ولله عليه تبعة في نعمه غير سليمان بن داود عليه السلام فإنه
قال: (هذا عطاؤنا .. ) الآية
Setiap kekayaan manusia, Allah
berhak untuk menghisab kenikmatan yang dia miliki, kecuali Sulaiman bin Daud
‘alaihis salam. Kerana Allah menegaskan, “Inilah anugerah Kami…” (sampai akhir
ayat)..(Tafsir Qurthubi 15/204).
No comments:
Post a Comment