Matan hadith
إنّ المُرائي يُنادى عليه يومَ القيامةِ يا فاجرُ يا غادرُ يا كافرُ يا
خاسرُ ضلَّ عملُك وحبط أجرُك اذهبْ فخذْ أجرَك ممن كنت تعملُ له
Terjemahan
Sesungguhnya orang yang berbuat
riya akan dipanggil pada hari kiamat dengan empat nama; hai kafir, hai fajir
(durjana), hai kadir (penghianat), dan hai khaasir (orang yang rugi), usahamu
telah sesat dan sia-sia pahalamu. Maka tiada bagian untukmu hari ini. Carilah
pahala dari orang yang untuknya engkau beramal
Takhrij
HN. al-Ghazali dalam Ihya
Ulumuddin 3/359.
al-Iraqi berkata hadith ini
diriwayatkan oleh Ibn Abi Duniya dengan melalui seorang sahabat yang tidak
dinamakan, dan beliau menilai hadith ini sanadnya dhaif dalam Takhrij Ihya
3/362. Dan turut memberi penilaian yang sama, as-Suyuthi dalam Durar al-Mansur
1/158, as-Syaukani dalam Fathul Qadir 1/57.
Syeikh al-Albani pula menilai
hadith ini munkar dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 6412
Yang sahih:
Dari Muadz bin Jabal RA Nabi SAW
bersabda:
مَا مِنْ عَبْدٍ يَقُومُ فِي الدُّنْيَا مَقَامَ سُمْعَةٍ وَرِيَاءٍ الا
سمع الله بِهِ على رُؤُوس الْخَلَائِقِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
"Tidaklah seorang hamba
didunia ini mengerjakan sum'ah dan riya melainkan Allah akan mempamerkan aib
riya dan sum'ahnya dihadapan seluruh manusia pada hari kiamat."(HR
al-Hakim 4/127, ath-Thabarani 2803, hasan al-Albani).
Dari Mahmud bin Lubaid RA Nabi
SAW bersabda:
يَقُولُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ: إِذَا جُزِيَ
النَّاسُ بِأَعْمَالِهِمْ: اذْهَبُوا إِلَى الَّذِينَ كُنْتُمْ تُرَاءُونَ فِي
الدُّنْيَا فَانْظُرُوا هَلْ تَجِدُونَ عِنْدَهُمْ جَزَاءً
“Allah berkata kepada mereka
tatkala Allah membalas amalan manusia dengan balasan, pergilah kalian kepada
mereka yang dahulu kalian cari muka terhadap mereka. Perhatikanlah, apakah
kalian akan mendapati balasan dari mereka? (HR. Ahmad no. 23630, hasan
Al-Arnauth)
Dari Jundub bin Abdullah RA Nabi
SAW bersabda:
مَنْ سَمَّعَ سَمَّعَ اللَّهُ بِهِ وَمَنْ يُرَائِي يُرَائِي اللَّهُ بِهِ
Barangsiapa yang memperdengarkan
maka Allah akan memperdengarkan tentangnya, dan barangsiapa yang memperlihatkan
(Riya) maka Allah akan memperlihatkan tentang dia (HR. Bukhari no. 6499).
قالَ الْخَطَّابِـيُّ : مَـعْنَاهُ مَنْ عَـمِلَ عَمَلًا عَلَى غَـيْرِ
إِخْلَاصٍ ، وَإِنَّـمَا يُرِيـدُ أَنْ يَـرَاهُ الـنَّاسُ وَيَسْـمَعُوهُ :
جُـوزِيَ عَلَى ذَلِكَ ، بِأَنْ يُشَهِّرَهُ اللَّهُ وَيَفْضَـحَهُ ، وَيُظْـهِرَ
مَـا كَـانَ يُبْطِـنُه.
Al-Khatthabi berkata:
Maknanya adalah barang siapa yang
mengamalkan sebuah amalan tanpa ikhlas, akan tetapi kerana ingin dilihat oleh
masyarakat dan disebut-sebut oleh mereka maka ia akan dibalas atas perbuatannya
tersebut, iaitu Allah akan membongkarnya dan menampakkan apa yang dulu
disembunyikannya (Fathul Bari 11/344-345).
Al-Mubarakfuri berkata:
Barangsiapa yang menjadikan
dirinya tersohor dengan kabaikan atau yang lainnya kerana kesombongan atau
kerana Riya maka Allah akan mensohorkannya pada hari kiamat kelak dihadapan
khalayak manusia di padang mahsyar dengan membongkar bahawasanya ia adalah
orang yang Riya pendusta. Allah mengabarkan kepada manusia Riyanya dan
sum’ahnya, maka terbongkarlah aibnya di hadapan manusia (Tuhfatul Ahwazi 4/186).
No comments:
Post a Comment