1. Ahli hadith adalah
golongan yang dijamin kemenangan oleh Nabi saw
Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda :
لا تزال طائفة من أمتي ظاهرين على الحق حتى تقوم الساعة
Sentiasa akan ada dari umatku
suatu golongan yang selalu kuat di atas kebenaran hingga datang hari kiamat (HR.
Muslim no. 2889 dan yang lainnya)
Ibn Mubarak, Yazid bin Harun, Imam
Ahmad , Ibnu al-Madini, Imam Bukhari, Ahmad bin Sinan dll menyatakan maksud
golongan yang disebutkan Nabi saw itu adalah ahli hadith (Syaraf Ashab
Al-Hadith hal. 26-27).
2. Didoakan Nabi saw
agar wajah berseri ketika mendengar, mempelajari dan menyampaikan hadith
Sabda Nabi Sallallahu ‘alaihi
wasallam :
نَضَّرَ اللَّهُ امْرَأً سَمِعَ مَقَالَتِي فَوَعَاهَا وَحَفِظَهَا
وَبَلَّغَهَا فَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَى مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْهُ
Semoga Allah menjadikan
berseri-seri wajah orang yang mendengarkan sabdaku lalu memahaminya dan
menghafalkannya kemudian dia menyampaikannya, kerana boleh jadi orang yang
membawa (mendengarkan) fikih akan menyampaikan kepada yang lebih faham darinya
[H.R. Tirmidzi no. 2658, Ibnu Majah no. 232 dan Ahmad no. 4157, sahih).
3. Ahli hadith pembela
ketulenan hadith-hadith nabi saw
Sabda Nabi Sallallahu ‘alaihi
wasallam :
يحمل هذا العلم من كل خلف عدوله
Ilmu (hadith) ini dibawa pada
setiap generasinya oleh orang – orang yang adil (terpercaya dan baik agamanya)
(HR. Baihaqi, sahih)
4. Ahli hadith paling
hampir dengan kebenaran
Imam al-Syafie RA berkata:
عليْكُمْ بِأَصْحَابِ الحَدِيْثِ فَإِنَّهُمْ أَكْثَر النَاس صَوَابًا
Hendaklah kamu bersama dengan ahli
hadith, sesungguhnya kebanyakkan daripada mereka adalah orang hampir dengan
kebenaran (Zam al-Kalam wa Ahlihi 3/26; Adabul Syariyyah 1/231).
5. Belajar hadith tajam
hujahnya
Imam al-Syafie rh berkata:
وَمَنْ كَتَبَ الْحَدِيْثَ قَوِيَتْ حُجَّتُهُ
Barangsiapa yang menulis
(belajar) hadith maka kuatlah hujahnya (Jami' al-Bayan 2/169)
6. Ahli hadith paling
fakih tentang agama
Berkata Imam Ahmad rh:
Tidak ada satu kaum pun menurut saya lebih
baik dari Ahli Hadith, mereka tidak mengetahui kecuali hadith dan mereka yang
paling afdal berbicara tentang ilmu Ad-Din (Syarafu Ashabul Hadith hal. 48).
7. Ahli hadith adalah rujukan
kebenaran
Harun Ar-Rasyid rh menyatakan:
Saya mencari empat hal lalu saya
mendapatkannya pada empat kelompok:
Saya mencari kekufuran maka saya
mendapatkannya pada Jahmiyah,
Saya mencari Ilmu Kalam dan
perdebatan maka saya mendapatkannya pada Mu’tazilah,
Saya mencari kedustaan maka saya
mendapatkannya pada Rafidhah (Syiah) dan
Saya mencari Al–Haq (kebenaran)
maka saya mendapatkannya bersama Ashabul Hadith (Syarafu Ashabul Hadith hal.
55).
8. Siapa itu ahli hadith?
Ahli Hadith adalah....
Mereka yang mempunyai perhatian
terhadap hadith baik riwayah mahupun dirayah, mereka bersungguh-sungguh dalam
mempelajari hadith-hadith Nabi shallallahu alaihi wasallam dan menyampaikannya
serta mengamalkannya, mereka iltizam (komitmen) dengan sunnah, menjauhi bidaah
dan ahli bidaah serta sangat berbeza dengan para pengikut hawa nafsu yang
mendahulukan perkataan manusia di atas perkataan Rasulullah shallallahu alaihi
wasallam dan mendahulukan akal-akal mereka yang rosak yang bertentangan dengan
Al–Quran dan As-sunnah.(Makanatu Ahli Al-Hadits hal. 4-5; Ma’alim Al–Inthilaqah
Al–Kubra hal.54)
9. Fiqh ahli hadith
solusi perbezaan pendapat
Abu al-Hasanat Muhammad Abdul
Hayyi rh berkata :
Barangsiapa yang meneliti dengan
objektif dan menyelami lautan fiqh dan usul dengan tanpa rasa kecondongan,
nescaya dia akan tahu benar dan yakin bahawa majoriti masalah – masalah furu'
(cabang) dan usul (pokok) yang diperselisihkan para ulama, maka mazhab ahli
hadithlah lebih kuat daripada yang lainnya. Dan sungguh, ketika saya melewati
banyak perbezaan pendapat, saya mendapati bahawa pendapat para ahli hadith
dekat kepada keobjektifan. Sungguh mengagumkan! Kepada mereka harus berterima
kasih. Kenapa tidak? Mereka adalah benar – benar pewaris para nabi dan wakil
syariatnya. Semoga Allah mengumpulkan kita bersama mereka dan mematikan kita di
atas kecintaan mereka dan sirah mereka ” (Silsilah Hadith Sahih 1/545-546).
10. Ahli hadith tonggak
syariat pemusnah bidaah
Telah berkata Khatib al-Baghdadi:
“Di dalam ahli hadith terdapat
orang alim, faqih (ahli fiqh), khatib, pendakwah yang menyeru kepada kebaikan
dan mencegah perkara yang mungkar. Allah SWT jadikan mereka sebagai tiang atau
rukun di dalam syariat, pemusnah kepada perkara bidaah yang direka, mereka
merupakan wakil-wakil Allah dalam mentadbir alam ini, mereka juga menjadi
perantara antara Nabi SAW dan umatnya serta mereka ini adalah mujtahid (orang
yang bersungguh-sungguh) menjaga agama ini...”. [Syaraf Ashab al-Hadith hal. 4]
11. Ahli hadith tidak
taksub tokoh tertentu
Telah berkata Ibn Taimiyyah:
“Ahli hadith ialah satu kumpulan
yang berjaya, mereka ini adalah pengikut kepada sunnah Rasulullah SAW dan
mereka tidak melampau (ta’assub) dalam mengikut tokoh tertentu melainkan mereka
ini bersungguh-sungguh dalam mengikut petunjuk Nabi SAW”. [Majmu’ al-Fatawa
3/347]
12. Ilmu hadith ilmu
paling mulia
Syaikh Sa’d ibn Abdillah
al-Humaid ditanya :
Mengapa kita belajar ilmu hadith?
Beliau menjawab : Kita belajar
ilmu hadith :
1. Kerana dia adalah ilmu yang
paling mulia
2. Kerana ahli hadith, merekalah
yang menjadi sinar yang terang benderang. Kalau kita lihat imam yang empat,
kita temukan tiga dari mereka adalah merupakan imam yang terkenal dalam ilmu
hadith. Imam Malik, kitab Muwatthanya penuh dengan hadith. Imam Syafi’i kitab al-Umm
beliau penuh dengan hadith yang dipaparkan beliau lengkap dengan sanadnya,
begitu juga kitab Risalah beliau.Dan salah satu murid beliau menyusun Musnad
as- Syafi’i yang diambil dari hadith – hadith yang beliau riwayatkan di dalam
kitab – kitab beliau, jadilah kitab itu terkenal dengan nama Musnad as-Syafi’i,
begitu juga kitab Sunan. Adapun Imam Ahmad, ahli hadith yang teratas dan tidak
diketahui bahawa Imam Ahmad menulis di bidang fiqh walaupun satu huruf, walau
sudah diketahui bahawa beliau termasuk ahli fiqih. Beliau melarang murid –
murid beliau menulis pendapat semata dan mendorong mereka untuk menulis hadith (Fatawa Haditsiyah oleh Syaikh
Sa’d ibn Abdillah al-Humaid : 5)
13. Penuntut ilmu hadith
adalah orang yang paling banyak berselawat
Rasulullah shallallahu alaihi
wasallam bersabda:
أَوْلَى النَّاسِ بِى يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَكْثَرُهُمْ عَلَىَّ صَلاَةً
Manusia yang terdekat dariku di
hari kiamat adalah orang yang terbanyak berselawat kepadaku [HR. Tirmidzi no.
484, hasan lighairih].
Khatib Baghdadi rh berkata, Abu
Nuaim rh menyampaikan kepada kami, Keutamaan
yang mulia ini terkhusus bagi para perawi dan penukil hadith, kerana tidak
diketahui satu kelompok di kalangan ulama yang lebih banyak berselawat kepada
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam dari mereka, baik itu (selawat) berupa
tulisan ataupun ucapan (Syaraf Ashhabil Hadith hal.35).
Sufyan Ats-Tsauri rh bertutur, Seandainya
tidak ada faedah bagi shahib al-hadits (penuntut ilmu hadith) kecuali
berselawat kepada Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam maka itu sudah cukup
baginya kerana sesungguhnya dia sentiasa berselawat kepada Nabi shallallahu
alaihi wa sallam selama nama beliau ada di dalam kitab (Syaraf Ashhabil Hadith
hal.36)
14. Ahli hadith mendapat
keutamaan yang besar ketika mengadakan rihlah mencari hadith
Allah azza wajalla berfirman:
التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ
السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ
وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ
(Mereka itu ialah): orang-orang
yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara
(untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang
menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan, serta yang
menjaga batas-batas hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman
(yang bersifat demikian) [QS. At-Taubah: 112].
Yazid bin Harun rh bertanya kepada Hammad bin Zaid rh, Wahai
Abu Ismail, apakah Allah menyebut tentang ash–habul hadith di dalam Al-Quran?
Beliau menjawab, “Iya, apa engkau tidak mendengar firman Allah azza wajalla (beliau
membaca ayat di atas), perintah ini berlaku bagi setiap yang mengadakan rihlah
untuk menuntut ilmu dan fiqh lalu kembali kepada kaumnya untuk mengajarkan ilmu
tersebut kepada mereka (Syaraf Ashhabil Hadith hal.59)
Imam Ahmad rh mengatakan bahawa
saya telah mendengarkan Imam Abdurrazzaq rh menafsirkan ayat di atas bahawa
yang dimaksudkan oleh ayat tersebut adalah para ashhabul hadith (penuntut ilmu hadith)
(Syaraf Ashhabil Hadith hal.59).
Ibrahim bin Adham rh berkata,
“Sesungguhnya Allah azza wajalla mencegah bala bencana pada umat ini disebabkan
rihlah yang dilakukan oleh para penuntut ilmu hadih (Syaraf Ashhabil Hadith
hal.59)
Ikrimah Maula Ibnu Abbas
radhiyallahu anhuma menafsirkan ayat Allah di surat At-Taubah ayat 112
“As–saaihuuna” sebagai para penuntut ilmu hadih
(Syaraf Ashhabil Hadith hal.60).
15. Seutama-utama amalan
adalah mempelajari ilmu hadith
Sufyan Ats-Tsauri rh berkata,
“Saya tidak mengetahui amalan yang lebih afdhal di muka bumi ini dibandingkan
mempelajari hadith bagi yang menginginkan dengannya wajah Allah azza wajalla (Syaraf
Ashhab Al-Hadith hal. 81) Beliau rh juga mangatakan, “Mendengarkan hadith
merupakan kebanggaan bagi yang menginginkan dengannya dunia dan merupakan
petunjuk bagi yang menginginkan dengannya akhirat (Syaraf Ashhab Al-Hadith hal. 81).
Waki bin Al-Jarrah rh berkata, “Seandainya (meriwayatkan) hadith
tidak lebih afdhal dari bertasbih tentu saya tidak meriwayatkannya (Syaraf
Ashhabil Hadith hal.83).
Al-Khatib Al-Baghdadi rh
menyimpulkan, “Mempelajari hadith pada zaman ini lebih afdal dari seluruh
ibadah-ibadah yang sunah, disebabkan telah hilang sunnah dan orang tidak
bergairah lagi dari mengerjakannya serta munculnya bidaah-bidaah lalu mereka
(para ahli bidah) yang berkuasa dan mendominasi sekarang ini.” (Syaraf Ashhab
Al-Hadith hal. 86).
16. Ahli hadith penjaga
wahyu di bumi
Sufyan Ats-Tsaury rh berkata, Para
malaikat adalah penjaga-penjaga langit dan Ashab Al-Hadith adalah
penjaga-penjaga bumi (Syaraf Ashhab Al-Hadith hal. 44)
Abu Daud rh menegaskan, Seandainya bukan kelompok ini
(para Ashab Al-Hadith yang menulis hadith-hadith maka sungguh Islam akan hilang
(Syaraf Ashhab Al-Hadith hal. 52).
17. Ahli hadith pewaris
harta warisan dan hikmah yang ditinggalkan Nabi saw
Imam Asy-Syaf’I rh menyatakan, Jika
saya melihat salah seorang dari Ashabu Al-Hadith maka seakan-akan saya melihat
salah seorang dari sahabat Rasulullah shallallahu alaihi wasallam.” Dalam
riwayat lain beliau berkata, “Jika saya melihat salah seorang dari Ashabu
Al-Hadith maka seakan-akan saya melihat Rasulullah shallallahu alaihi wasallam
masih hidup (Syaraf Ashhab Al-Hadith hal. 46).
18. Ahli hadith adalah
manusia terbaik
Imam Abu Abdillah Muhammad bin
Abdillah Al-Hakim An-Naisaburi berkata setelah meriwayatkan dengan sanadnya dua
ucapan tentang Ahlul Hadits (yang ertinya): Umar bin Hafs bin Gayyats berkata:
Aku mendengar ayahku ketika dikatakan kepadanya: “Tidaklah engkau melihat
Ashabul Hadith dan apa yang ada pada mereka?” Dia berkata: “Mereka sebaik-baik
penduduk bumi.” Dan riwayat dari Abu Bakar bin Ayyasy: “Sungguh aku berharap
Ahli Hadith adalah sebaik-baik manusia.” Kemudian beliau (Abu Abdullah
Al-Hakim) berkata: “Keduanya telah benar bahawa Ashabul Hadith adalah
sebaik-baik manusia. Bagaimana tidak demikian? Mereka telah mengorbankan dunia
seluruhnya di belakang mereka. Kemudian menjadikan penulisan sebagai makanan
mereka, penelitian sebagai hidangan mereka, mengulang-ulang sebagai istirahat
mereka…” Dan akhirnya beliau mengatakan: “Maka akal-akal mereka dipenuhi dengan
kelezatan kepada sunnah. Hati-hati mereka diramaikan dengan keredhaan dalam
segala keadaan. Kebahagiaan mereka adalah mempelajari sunnah. Hobi mereka
adalah majlis-majlis ilmu. Saudara mereka adalah seluruh Ahlus Sunnah dan musuh
mereka adalah seluruh Ahlul Ilhad dan Ahlul Bidaah.” (Ma’rifatu Ulumul Hadith
hal. 1-4)
19. Ahli hadith adalah
para wali Allah swt
Al-Imam Ahmad Ibn
Hanbal berkata, Ahli al-Quran dan ahli hadith adalah wali-wali abdal (wali-wali
Allah). (Syaraf Ashhab Al-Hadith hal. 20).
قَالَ أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ (( إِنْ لَمْ يَكُنْ أَصْحَابُ الْحَدِيثِ
هُمُ الْأَبْدَالَ فَمَنْ يَكُونُ))
Ahmad ibn Hanbal
berkata, “Sekiranya ahli ahli hadith bukan wali-wali abdal, siapa lagi
wali-wali abdal?”
قَالَ صَالِحُ بْنُ مُحَمَّدٍ الرَّازِيُّ (( إِذَا لَمْ يَكُنْ أَصْحَابُ
الْحَدِيثِ هُمُ الْأَبْدَالَ فَلَا أَدْرِيْ مَنْ الْأَبْدَالُ))
Salih ibn Muhammad al-Razi
berkata, “Sekiranya ahli ahli hadith bukan wali-wali abdal, saya tidak tahu
siapakah abdal.”
Yazid bin Harun rh mengatakan,
Seandainya Ashabul Hadith bukan para hamba dan wali Allah azza wajalla maka
saya tidak mengetahui siapa lagi hamba-hamba dan wali-wali Allah azza wajalla (Syaraf
Ashhab Al-Hadith hal. 50-51).
20. Ahli hadith tinggi
kedudukannya di sisi agama
Imam Abu Muhammad Al-Hasan Ibnu
Abdurrahman bin Khalad Ar-Ramhurmuzi berkata: Allah telah memuliakan hadith dan
memuliakan golongannya (Ahlul Hadith). Allah juga meninggikan kedudukannya dan
hukumnya di atas seluruh aliran. Didahulukannya ia (hadith) di atas semua ilmu
serta diangkatnya nama-nama para pembawanya yang memperhatikannya. Maka jadilah
mereka (Ahlul Hadith) inti agama dan tempat bercahayanya hujjah. Bagaimana
mereka tidak mendapatkan keutamaan dan tidak berhak mendapatkan kedudukan
tinggi, sedangkan mereka adalah penjaga-penjaga Dien ini atas umatnya…”
(Al-Muhadditsul Fashil hal. 1-4)
Rujukan
https://markazsunnah.com/fadilat-mempelajari-hadith-dan-para-ahli-hadith/#_ftn6
https://arabiyy.wordpress.com/2012/01/22/kelebihan-ahli-hadith-dari-buku-minhaj-al-huffaz/
No comments:
Post a Comment