Matan hadith
كان رسول الله صلى الله عليه و سلم إذا كان رمضان قام و نام
فإذا دخل العشر شد المئزر و اجتنب النساء و اغتسل بين الأذانين و جعل العشاء سحور
Terjemahan
Apabila datang Ramadhan, Rasulullah
SAW solat dan tidur. Dan jika telah datang sepuluh hari terakhir, beliau mengikat
sarungnya, menjauhi isteri-isterinya, mandi antara dua azan (maghrib dan isyak)
dan mengakhirkan makan malamnya di waktu sahur
Takhrij
HR. Ibnu Abi Asim sepertimana
disebutkan Ibnu Rejab dalam Lathaif Ma’ arif hal. 189. Tanpa sanad lengkap.
Ibnu Rejab menilai sanad hadith
ini muqarib, sejenis penilaian ta’dil baik kepada perawi hadith ataupun boleh
juga kepada hadith tersebut (Fathul Mughits 2/114-116). Ini menunjukkan Ibnu
Rejab tidak pasti akan hadith tersebut sama ada sahih atau dhaif.
Syeikh Yusuf Shabir dalam
fatwanya, memngatakan beliau tidak berjaya mendapatkan sumber asal (sanad)
hadith ini. Ini kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yang diperselisihkan
iaitu Muslim bin Khalid az-Zinji. Padanya terdapat kritikan para ulama,
manakala Yahya Ibn Main menilainya tsiqah dalam salah satu riwayat beliau
mendhaifkan perawi tersebut (Sunan wal Ahkam 3/528).
Multaqa Ahlil Hadith 45/292 pula menilai
sanad hadith ini dhaif.
Walaubagaimanapun seperti yang di
nukilkan oleh Ibnu Jarir, para ulama salaf kebanyakannya menyukai amalan ini
jika dilakukan semasa 10 hari terakhir Ramadhan seperti an-Nakhaie, Anas bin
Malik, Ayyub as-Sakhtiyani, Thabit al-Bunani, Humaid at-Tawhil, Tamim ad-Dari
(Lathaif Ma’arif hal. 189).
Rujukan
https://islamicportal.co.uk/performing-ghusl-after-maghrib-in-the-final-ten-nights-of-ramadan/
https://al-maktaba.org/book/31615/22294
No comments:
Post a Comment