Matan kisah
جاء رجل إلى الإمام الشافعي يشكو له ضيق حاله وأخبره أنه
يعمل أجيرا بخمس دراهم
وأن أجره لايكفيه
فما كان من الشافعي إلا أن أمره أن يذهب إلى صاحب العمل ويطالبه
بإنقاص اجره إلى 4
دراهم بدلا من خمسه
وأمتثل الرجل لأمر الشافعي رغم انه لم يفهم سببه
وبعد فتره عاد الرجل إلى الشافعي
وقال :لم يتحسن وضعي إنما مازالت المشكله قائمه
فأمره الشافعي بالعودة إلى صاحب العمل وطلب إنقاص أجره إلى
3 دراهم بدل 4 دراهم
ذهب الرجل ونفذ ماطلب منه الإمام الشافعي مندهشاً
!!!وبعد فتره عاد الرجل إلى الشافعي وشكره على نصيحته وأخبره
أن الثلاث دراهم
أصبحت تغطي كل حوائجه وتفيض بعدها وسأله عن تفسير هذا الثي
حدث معه
فأخبره الإمام الشافعي: أنه كان من البدايه يعمل عملا لايستحق
عليه إلا 3 دراهم
وبالتالي في الدرهمان الباقيان لم يكونا من حقه وقد نزعا
البركة عن بقية ماله
عندما أختلطا به
Terjemahan
Seorang lelaki mendatangi Imam
Syafi’i dan mengeluhkan situasi sulit yang dialaminya dan mengatakan kepadanya
bahawa ia bekerja sebagai buruh dengan gaji lima dirham dan gajinya tidak
mencukupi baginya. Al-Syafi’i hanya memerintahkannya untuk menemui majikannya
dan memintanya untuk mengurangi gajinya menjadi 4 dirham, bukan lima, dan
lelaki tersebut menuruti perintah Al-Syafi’i meskipun dia tidak mengerti
alasannya. Lalu imam Syafi’i menasihatinya agar ia mendatangi majikannya dan
memintanya untuk menurunkan gajinya menjadi 4 dirham. Lelaki itu pun mengikuti
saranan Imam Syafi’i, meskipun ia tidak mengerti apa maksud saranan tersebut.
Setelah beberapa waktu, lelaki tersebut kembali menemui Imam Syafi'i dan
berkata: Situasi saya belum membaik, namun masalahnya masih ada. Selang
beberapa waktu, lelaki itu datang lagi dan mengeluhkan keadaan ekonominya yang
masih susah. Al-Syafi’i memerintahkan dia untuk kembali ke majikannya dan
meminta agar gajinya dikurangi menjadi 3 dirham, bukan 4 dirham. Lalu imam
Syafi’i memberinya saranan agar mendatangi majikannya dan memintanya untuk
menurunkan upah gajinya menjadi 3 dirham. Lelaki itu pergi dan melakukan apa
yang diminta Imam Syafi'i, dengan kehairanan. Lelaki itu pun pergi melakukan
saranab imam Syafi’i dengan kehairanan kerana tidak mengerti maksud saranan
tersebut. Beberapa saat kemudian, lelaki itu kembali kepada Imam Syafi'i dan
mengucapkan terima kasih atas nasihatnya dan menceritakan kepadanya bahawa tiga
dirham sudah mulai mencukupi semua keleeluannya, lalu melimpah. untuk dia.
Kemudian lelaki itu bertanya kepada imam Syafi’i tentang maksud saranan dan
nasihat yang selama ini diberikan oleh Beliau. Imam Syafi'i menceritakan
kepadanya: Sejak mula ia melakukan suatu pekerjaan yang hanya berhak atas 3
dirham saja, maka dari itu sisa 2 dirham itu bukan haknya, dan mengambil berkat
dari sisa hartanya. Wang ketika mereka dicampur dengannya. Lalu imam Syafi’i
menjelaskan, bahawa beliau melihat kerja lelaki itu kepada majikannya hanya
layak diupah 3 dirham. Sedangkan selebihnya yang 2 dirham telah mencabut
keberkatan upah yang diterimanya ketika bercampur dengan 3 dirham tersebut. Dia
berdzikir untuk menggabungkan yang haram dengan yang halal, agar dia
memperbanyaknya. Dia memasukkan yang haram dengan yang halal, maka dia
menebarkannya. Lalu imam Syafi’i bersya’ir:
Harta yang haram dikumpulkan pada
yang halal agar menjadi banyak ☼
Ternyata masuknya harta yang
haram pada yang halal, justeru malah menghancurkannya.
Takhrij
Kisah ini tidak ditemukan dalam
mana-mana kitab sirah/biografi muktabar sunnah.
Melainkan hanya tersebar di
laman-laman sosial tanpa menyertakan sumber
Kisah tersebut jelas tidak
mempunyai asal (palsu). Ini disebabkan oleh perkara-perkara berikut:
1- Akad adalah hukum bagi
pihak-pihak yang berakad, tawaran dan penerimaan, dan apa-apa yang dipersetujui
dan disepakati, wang itu tidak dianggap haram, dan hal ini tidaklah tersembunyi
daripada pengetahuan Imam Asy-Syafi'i yang pakar bab hukum hakam fiqh.
2 - Imam Asy-Syafi'i, menurut
cerita yang didakwa, tidak bertanya pun tentang sifat pekerjaan lelaki
tersebut. , bahawa pekerja itu tidak layak mendapat upahnya (penuh) tanpa
sedikit pun bertanya berkenaan sifat kerja, mahupun pengamalan agamanya adalah tidak
logik.
Jadi mustahil Imam Syafie dapat
menentukan pekerjaan itu layak atau tidak
untuk menerima gaji tersebut dan mesti dikurangkan.
3 - Kesempitan hidup bukanlah
semata-mata tidak berkatnya gaji, akan tetapi ia adalah tergantung dengan
banyak sebab, antaranya dosa, maksiat berpaling dari zikir, pengurusan kewangan
yang tidak baik, boros, berlebih-lebihan, atau perkara-perkara lain yang mungkin.
4 - Kisah ini disebarkan di forum
dan rangkaian laman sosial sahaja dan tidak mempunyai sokongan dari sumber yang
absah.
5 - Cerita ini ditulis dalam gaya
kontemporari. Sangat mustahil untuk mengatakan Imam Syafie meriwayatkan kisah
tersebut dengan bahasa kontemporari.
Rujukan
No comments:
Post a Comment