Monday 18 March 2024

Hadith doa mustajab ketika azan

 

Ulama berbeza pendapat pada maksud ketika azan dikumandangkan dalam hadith dari Sahl bin Sa'ad ra:

 

Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:

 

ثنتان لا تردان أو قلما تردان الدعاء عند النداء وعند البأس حين يلحم بعضهم بعضا

 

“Doa tidak tertolak pada dua waktu, atau minimal kecil kemungkinan tertolaknya. Iaitu ketika azan berkumandang dan saat perang berkecamuk, ketika kedua kubu saling menyerang” (HR. Abu Daud no. 2540, Ibnu Hajar Al Asqalani dalam Nataijul Afkar, 1/369, berkata: “Hasan Shahih”)

 

 

Kepada:

 

1- maksudnya adalah setelah azan atau antara azan dan iqamah, kerana hadith2 yang menyatakan setelah azan lebih sahih, lebih banyak, lebih jelas seperti hadith Abdullah bin Amru bin Al-Aas, HR. Muslim no. 384; Anas bin Malik HR. Abu Daud no. 521; Abdullah Ibnu 'Amr, HR. Abu Daud no. 524; Marqaatul Mufaqifah 2/570.

 

2- maksudnya adalah kalimah menjawab azan itu sendiri (HR. Muslim no. 385)

 

3- maksudnya adalah berdoa pada waktu sama sesambil jawab azan sesuai dengan hadith lainnya dari Abu Umamah ra (Marqaatul Mufaqifah 2/570):

 

Rasulullah saw bersabda,

 

إِذَا نَادَى الْمُنَادِي فُتِحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ ، وَاسْتُجِيْبَ الدُّعَاءُ

 

“Apabila pemanggil memanggil (muazzin mengumandangkan azan) maka dibukalah pintu-pintu langit dan dikabulkan doa.” (HR. Abu Awanah dalam musnadnya, al-Hakim dalam Mustadraknya no. 2004, dan disahihkan al-Albani dalam Sahih al-Jami’ no. 803).

 

Rujukan

 

Fatwa Soaljawab Islam no. 5666, 290226

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...