Ulama berbeza pendapat pada
maksud ketika azan dikumandangkan dalam hadith dari Sahl bin Sa'ad ra:
Rasulullah Shallallahu’alaihi
Wasallam bersabda:
ثنتان لا تردان أو قلما تردان الدعاء عند النداء وعند البأس
حين يلحم بعضهم بعضا
“Doa tidak tertolak pada dua
waktu, atau minimal kecil kemungkinan tertolaknya. Iaitu ketika azan
berkumandang dan saat perang berkecamuk, ketika kedua kubu saling menyerang”
(HR. Abu Daud no. 2540, Ibnu Hajar Al Asqalani dalam Nataijul Afkar, 1/369, berkata:
“Hasan Shahih”)
Kepada:
1- maksudnya adalah setelah azan
atau antara azan dan iqamah, kerana hadith2 yang menyatakan setelah azan lebih
sahih, lebih banyak, lebih jelas seperti hadith Abdullah bin Amru bin Al-Aas,
HR. Muslim no. 384; Anas bin Malik HR. Abu Daud no. 521; Abdullah Ibnu 'Amr,
HR. Abu Daud no. 524; Marqaatul Mufaqifah 2/570.
2- maksudnya adalah kalimah
menjawab azan itu sendiri (HR. Muslim no. 385)
3- maksudnya adalah berdoa pada
waktu sama sesambil jawab azan sesuai dengan hadith lainnya dari Abu Umamah ra
(Marqaatul Mufaqifah 2/570):
Rasulullah saw bersabda,
إِذَا نَادَى الْمُنَادِي فُتِحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ
، وَاسْتُجِيْبَ الدُّعَاءُ
“Apabila pemanggil memanggil
(muazzin mengumandangkan azan) maka dibukalah pintu-pintu langit dan dikabulkan
doa.” (HR. Abu Awanah dalam musnadnya, al-Hakim dalam Mustadraknya no. 2004,
dan disahihkan al-Albani dalam Sahih al-Jami’ no. 803).
Rujukan
Fatwa Soaljawab Islam no. 5666,
290226
No comments:
Post a Comment