Hadith tersebut datang dengan
lafaz:
حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ ثنا دَاوُدُ بْنُ
أَبِي هِنْدَ عَنْ نُعَيْمِ بْنِ عَبْدِ الرحمن قال بَلَغَنِي أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تِسْعَةُ أَعْشَارِ الرِّزْقِ فِي التِّجَارَةِ.
وقال نُعَيْمٌ: كسب الْعُشْرِ الْبَاقِي فِي السَّائِمَةِ يَعْنِي الْغَنَمَ
Maksudnya: Kata Nuaim bin Abd
Rahman: telah sampai kepadaku bahawa Nabi saw bersabda: 9/10 daripada rezeki
(datangnya) dari perniagaan. Kata Nuaim: 1/10 yang berbaki (dari rezeki) datang
dari pengembalaan yakni gembala kambing.
Takhrij
HR. al-Musaddad dalam Musnadnya sepertimana
disebutkan Ibnu Hajar dalam al-Matalib al-'Aliah 7/352
Abu Ubaid menyebutkan hadith ini
dalam kitabnya Ghariul Hadith 1/299
Al-Busiri dalam Ithaf al-Khiarah
3/77 menilai sanad hadith ini lemah disebabkan Nuaim itu tidak dikenali.
Abu Hatim al-Razi menyatakan
bahawa beliau meriwayatkan hadith dari Nabi secara mursal (terputus sanad), ini
bermakna beliau adalah tabi'in dan bukannya sahabat. Ini bermakna sanadnya
terputus. (al-Jarh wa al-Ta'dil 8/461)
Dakwaan Ibnu Mandah bahawa beliau
adalah sahabat tidak benar kerana al-Bukhari menyatakan beliau adalah tabi'in (al-Tarikh
al-Kabir 8/97; al-Thiqat Ibnu Hibban 5/477, al-Jarh wa al-Ta'dil 8/461). Pandangan inilah yang disokong oleh Ibn
Hajar. (al-Isabah fi Tamyiz al-Sahabah 6/510)
Kesimpulan: Hadith ini dhaif
kerana mursal (sanadnya terputus)
Hadith ini juga diriwayatkan dari
jalur Yahya bin Jabir al-Taii riwayat Said bin Mansur dalam sunannya seperti
yang disebut oleh al-Suyuti dalam kitabnya al-Jami' dan ia juga dhaif
disebabkan mursal (sanadnya terputus) (al-Jami' al-Saghir 14/ 55).
2. Terdapat juga hadith lain
dengan makna yang lebih kurang sama dengan hadith di atas:
- يا معشر قريش لا يغلبنكم الموالي على التجارة فإن الرزق
عشرون بابا تسعة عشر منها للتاجر وباب واحد منها للصانع وما أملق تاجر صدوق إلا فاجر
حلاف مهين
Wahai sekalian Quraisy, jangan
biarkan bangsa asing menguasai perniagaan, sesungguhnya rezeki itu mempunyai 20
pintu, 19 daripadanya adalah daripada perniagaan dan satu pintu (rezeki) lagi
daripada pembuat (manufacturer). Sekali-kali peniaga yang bercakap benar tidak
akan menjadi miskin kecuali jika dia jahat (penipu) selalu bersumpah dan hina.
Hadith ini riwayat Ibn al-Najjar (Kanz
al-Ummal 4/60) dan al-Dailami dalam Musnad al-Firdaus 5/287 daripada Ibn Abbas.
al-Dailami meriwayatkan hadith
ini secara ta'liq (tanpa menyebut sanadnya) manakala sanad Ibn Najjar pula
terdapat perawi yang bernama Mindal bin Ali dan Imam Ahmad, Yahya ibn Ma'in dan
Abu Zur'ah mengatakan bahawa dia lemah (dhaif) (al-Dhu'afa' 4/266, Mizan
al-I'tidal 4/180)
Terdapat Ibnu Juraij dalam sanad
ini dan dia merupakan mudallis yang meriwayatkan secara al- 'an'anah (العنعنة)
menyebut 'an sahaja tanpa menyatakan dia mendengar hadith ini secara jelas.
Maka hadis ini dhaif.
- Hadith ini diriwayat juga dari
jalur yang lain:
عمر بن حفص ، نا ابن جريج ، عن عطاء عن ابن عباس قال : قال
رسول الله صلى الله عليه وسلم : يا معشر قريش لا يغلبنكم الموالي على التجارة ، فإن
البركة في التجارة فصاحبها لا يفتقر (1) ، إلا تاجر حلاف مهين
HR. Ibnul A'rabi dalam Mu'jamnya 3/232
Hadith ini juga dhaif (lemah)
disebabkan Umar bin Hafs. al-Baihaqi mendhaifkannya (Mizan al-I'tidal 1/566)
Terdapat Ibn Juraij dalam sanad
ini dan dia merupakan mudallis yang meriwayatkan secara al- 'an'anah (العنعنة)
menyebut 'an sahaja tanpa menyatakan dia mendengar hadith ini secara jelas.
Maka hadith ini dhaif.
Hadith ini juga tidak menyebut
tentang bilangan pintu rezeki seperti hadith sebelum ini. Ini bermakna hadith
ini tidak boleh menguatkan hadith di atas.
Hadith ini diriwayatkan juga dari
Ibn Mas'ud:
( الرزق عشرون بابا
فتسعة عشر بابا للتاجر وباب للصانع بيده )
Rezeki itu ada 20 pintu, 19
daripadanya untuk peniaga, dan satu untuk pembuat (manufacturer) dengan
tangannya.
HR. Ibnu Abi al-Dunia dalam kitab
Islah al-Mal hal. 73.
Tetapi hadith ini dhaif jiddan
(terlalu lemah) kerana dalam sanadnya terdapat Juwaibir bin Said dan dia
dihukum matruk (al-kasyif az-Zahabi 1/298)
Kesimpulan
Tidak ada satu riwayat pun
sahih@hasan dalam bab ini. Manakala hadith-hadith ini juga tidak boleh
dinaiktaraf menjadi hasan lighairih kerana sebahagiannya daif jiddan dan
sebahagian lainnya pula tidak mempunyai lafaz bilangan pintu rezeki yang
dinyatakan. Maka semua riwayat dalam bab ini dhaif. Wallahua'lam.
Rujukan
Fb Dr Rozaimi
No comments:
Post a Comment