Video tiktok (melalui akaun
@irzandamha) yang viral dari ustaz Muhaizad yang mengatakan bila masuk ke
kuburan bacalah seperti yang tertera pada tajuk di atas.
1. al-Ikhlas
من مر بالمقابر فقرأ {قل هو الله أحد} إحدى عشرة مرة ثم وهب
أجره للأموات، أعطي من الأجر بعدد الأموات.
Barang siapa yang melalui
perkuburan lalu membaca surah al-Ikhlas sebanyak sebelas kali, kemudian dia
menghadiahkan pahalanya kepada orang-orang yang telah mati, maka dia diberikan
ganjaran sebanyak jumlah orang-orang yang telah mati itu.
Takhrij
HR. al-Khalal dalam Fadh'ail
al-Ikhlas dan al-Dailami dalam al-Firdaus, daripada Ali ra, seperti mana
disebutkan dalam Silsilah Hadith Dhaif no.1290, 3277.
Palsu menurut as-Sakhawi dalam
al-Ajwubah al-Mardhiyah 1/169 kerana terdapat dua perawi pendusta iaitu
Abdullah bin Ahmad bin Amar at-Thaie dan bapanya.
Hadith palsu menurut Syeikh
al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif dan disetujui oleh oleh Syeikh Masyhur
bin Hasan al-Salman dalam Silsilah al-Ahadith Dhaifah wal Maudhuah Mujarradah
an al-Takhrij no. 8674.
2. ayat kursi
إذا قرأ المؤمن آية الكرسي ، و جعل ثوابها لأهل القبور ،
أدخل الله تعالى في كل قبر مؤمن من المشرق إلى المغرب أربعين نوراً ، و وسع الله عز
و جل عليهم مضاجعهم ، و أعطى الله للقارئ ثواب ستين نبياً ، و رفع له بكل ميت درجة
، و كتب له بكل ميت عشر حسنات
Apabila seorang mukmin membaca
ayat Kursi, dan menghadiahkan pahalanya kepada ahli kubur, maka Allah ta'ala
memasukkan ke dalam tiap-tiap kubur orang mukmin dari timur sampai barat 40
cahaya. Dan Allah Azza wa Jalla memperluas untuk ahli-ahli kubur tempat
tidurnya. Dan Allah memberikan kepada
pembaca ayat kursi tersebut pahala 60 orang nabi, dan dia dinaikkan satu darjat
bagi orang yang membacanya daripada tiap-tiap mayat yang dibacakan ayat kursi
tersebut.Dan ditulis baginya 10 kebaikan daripada tiap-tiap mayat tersebut.
Takhrij
HR. al-Qurthubi dalam
at-Tadzkirah hal. 277, daripada Anas ra
Hadith palsu
(https://dorar.net/fake-hadith/367)
Palsu menurut pentahqiq kitab
at-Tadzkirah al-Qurthubi, iaitu Khalid Muhammad Uthman.
Akan tetapi memang ada hadith
yang lafaznya seperti itu diriwayatkan oleh Ali ra:-
ما من مؤمن ولا مؤمنة يقرأ آية الكرسي ويجعل ثوابها لأهل
القبور إلا لم يبق على وجه الأرض قبر إلا أدخل الله فيه نورا، ووسع قبره من المشرق
إلى المغرب، وأعطاه الله بكل ملك في السموات عشر حسنات، وكتب الله للقارئ ثواب سبعين
شهيدا
Tidaklah seorang mukmin lelaki
atau perempuan yang membaca ayat al-Kursi dan menghadiahkan pahala kepada ahli
kubur kecuali tidak ada satu kubur pun di muka bumi melainkan Allah memasukkan
cahaya ke dalamnya dan melapangkan kuburnya. dari timur ke barat, dan Allah
menganugerahkan kepada setiap malaikat di langit sepuluh kebaikan, dan Allah
menulis untuk pembacanya pahala tujuh puluh orang yang mati syahid.
Takhrij
HR. ad-Dailami dalam Musnad
Firdaus
Tidak sahih (Fatwa Syabakah
Islamiyah no. 108769)
Kerana terdapat perawi pendusta
dalam sanadnya.
Disebutkan oleh Ibnu Iraq dalam
Tanzih Asy-Syariah 1/301, terdapat
seseorang bernama Ali bin Utsman Al-Asyuj, yang menurut Az-Zahabi mengenai
dirinya dalam Al-Mizan 3/33, dia dianggap sebagai pendusta oleh para nuqqad
hadith.
3. al-Fatihah
مَنْ دَخَلَ الْمَقَابِرَ
ثُمَّ قَرَأَ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَأَلْهَاكُمْ التَّكَاثُرُ
ثُمَّ قَالَ إِنِّي جَعَلْت ثَوَابَ مَا قَرَأْت مِنْ كَلَامِك لِأَهْلِ الْمَقَابِرِ
مِنْ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ كَانُوا شُفَعَاءَ لَهُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى
Barangsiapa memasuki kawasan
pemakaman kemudian ia membaca surah al-Fatihah, lalu surah al-ikhlas, lalu
surah at-takatsur, kemudian ia mengatakan bahawa saya memberikan pahala bacaan
tersebut kepada para ahli kubur dari kalangan orang mukmin lelaki dan perempuan,
maka mereka semua para ahli kubur akan mendapatkan pertolongan dari Allah SWT.
Takhrij
HR. Abul Qasim al-Zanjani dalam
al-Fawaid sepertimana disebutkan al-Mubarakfuri dalam Tuhfat al-Ahwadzi 3/77,
daripada Abu Hurairah ra.
Al-Mubarakfuri menilai hadith ini
dhaif.
Dan,
زيدُ بن الْحباب، نَا إِبْرَاهِيم بن عُثْمَان، عَن الحكم،
عَن مقسم، عَن ابْن عَبَّاس " أَن النَّبِي [صلى الله عَلَيْهِ وَسلم] قَرَأَ
على الْجِنَازَة بِالْفَاتِحَة
Sesungguhnya Nabi SAW membaca
keatas jenazah surah al-Fatihah.
Takhrij
HR. Tirmidzi no. 1026, daripada
Ibnu Abbas ra
Imam Tirmidzi dan al-Mubarakfuri berkata sanadnya tidaklah
kuat.
al-Hafiz Abu Thahir dalam
taaliqnya atas Sunan Tirmidzi dan az-Zahabi dalam Tanqih al-Tahqiq, 1/315,
menilai hadith ini terlalu dhaif.
Ini kerana, dalam sanad ini
terdapat perawi yang halik (perawi yang binasa), matruk dan dhaif jiddan
bernama Ibrahim bin Utsman, dia sebenarnya
adalah Abu Syaibah Al Wasithi (Talkhisul Kabir 2/674, Nailul Authar 4/102)
Halik, matruk atau laisa bi thiqah adalah lafaz-lafaz yang
digunakan dalam taraf ketiga oleh az-Zahabi, Ibnu Hajar dan as-Suyuthi dalam
martabat al-Jarh iaitu menunjukkan pendustaan
dan pemalsuan.
Periwayat yang demikian ini
(halik) tidak dapat dijadikan hujjah hadithnya dan juga tidak dapat dijadikan
i‘tibar (Nuruddin 'Itr, ‘Ulumu Al-Hadits, hal. 95).
Hadith ini munkar menurut ulama
salaf, anak murid Ibn Main, iaitu Shalih bin Muhammad al-Jazarah (Tarikh
Baghdad 6/111).
Manakala hadith yang sama dari
sanad datang dari Ummu Syarik juga dhaif:-
حَمَّاد بن جَعْفَر، نَا شهر بن حوشبٍ، حَدَّثتنِي أم شريكٍ
الأنصاريةُ، قالتْ: " أمرنَا رسولُ اللهِ [صلى الله عَلَيْهِ وَسلم] أَن تقْرَأ
على الْجِنَازَة بفاتحةِ الكِتَابِ
Kerana perawi bernama Hammad bin
Ja'far yang dinilai munkarul hadith oleh Ibnu Adi (Tanqih al-Tahqiq, 1/315).
Hadith Ummu Syarik ini juga
didhaifkan sanadnya oleh as-Syaukani dalam Nailul Authar 4/102.
Lebih parah lagi, al-Imam Bukhari
berkata dalam al-'Ilal al-Kabir, hadith ini diucapkan oleh seorang yang dhaif
dan pendusta bernama Ibn Aun.
Syeikh al-Albani menilai hadith
ini dhaif dalam Dhaif Ibnu Majah no. 293.
Penulis As-Sunnah wa
al-Mubtada`aat rahimahullah, as-Shukairi selepas menjabarkan sekian riwayat
berkenaan bacaan al-Quran buat mayyit, lalu menukilkan perkataan ad-Daraquthni:
‘Di dalam bab ini, tidak ada satu
hadith pun yang sahih.”
(As-Sunnah Wa al-Mubtada’aat
al-Muta’alliqah bi al-Adzkaar hal. 106)
Al-Syeikh Muhammad Redha, yang
menulis tafsir al-Manar 8/268 berkata:
“Ketahuilah bahawasanya apa yang masyhur
tersebar di kalangan orang Badwi dan bukan badwi dari membaca al-Fatihah kepada
mayat tidak terdapat petunjuk dari satu hadith yang sahih mahupun yang dhaif,
ianya termasuk di dalam bidaah yang bertentangan dengan nas-nas yang qat'iyyah,
akan tetapi ianya berlaku disebabkan senyapnya orang-orang yang memakai pakaian
ulama dan persetujuan mereka terhadap perbuatan tersebut, disamping ianya
berterusan di lakukan oleh orang awam dalam bentuk (seolah-olah) ianya termasuk
perkara sunat yang digalakkan atau termasuk dalam perkara fardhu yang
dituntut.”
Al-Syeikh Hamid al-‘Attar pula di
dalam laman web yang memuatkan fatwa-fatwa terkini tokoh-tokoh ulama semasa
dunia Arab, islam-online.net
(http://www.islamonline.net/livefatwa/arabic/Browse.asp?hGuestID=0m2vUm)
berkata:
“Adapun bacaan al-Quran sekitar tanah
perkuburan juga adalah masaalah khilafiah, sebahagian mengatakannya bid’ah dan
sebahagian yang lain mengharuskannya. Dan pendapat yang mengatakannya bid’ah
adalah lebih rajih (kuat) dari sudut dalil disebabkan ketiadaan petunjuk yang
mengkhususkan tempat itu (tanah perkuburan untuk dibacakan al-Quran). Dan
tiadalah bacaan al-Quran di kubur itu satu faedah tertentu, tidak ada juga
kelebihan yang khusus, bahkan sama
seperti orang yang membacanya di rumah, dan bacaan (al-Quran) yang dilakukan di
rumah itu adalah lebih afdhal sebagai keluar dari khilaf. Ketahuilah bahawasa
bukan diambil kira pada membaca surah tertentu seperti al-Fatihah (kepada
mayat), dan tindakan mengkhususkannya (suarh al-Fatihah) kepada mayat adalah
suatu tindakan membuat syariat yang tidak diizinkan oleh Allah, yakni ia
termasuk di dalam bid’ah, akan tetapi yang diambil kira ialah nilai/niat orang
yang membacanya dan keikhlasan bacaannya, maka berdasarkan itu, anda boleh
membaca mana-mana surah yang anda suka tanpa berkeyakinan adanya keutamaan pada
satu surah tertentu.”
Rujukan
https://www.attabiin.com/membaca-al-fatihah-ataupun-al-quran-di-sisi-kuburan/
https://www.manis.id/2016/11/membacakan-al-fatihah-untuk-orang/
No comments:
Post a Comment