Matan hadith
مَنْ قَرَأَ إذا سَلَّمَ الإمامُ يَوْمَ الجُمُعَةِ قَبْلَ
أنّ يُثْنِيَ رِجْلَهُ فَاتِحَةَ الكِتَابِ وقُلْ هُوَ الله أحَدٌ وَالْمُعَوِّذَتَيْنِ
سَبْعاً سبعاً غَفَرَ الله له ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وما تَأخَّرَ وأُعْطِيَ مِنَ
الأجْرِ بِعَدَدِ كُلّ منْ آمَنَ بالله ورَسُولِه.
Terjemahan
Nabi SAW bersabda, ‘Barang siapa
yang membaca surah Al-Fatihah, Al-Ikhlas, Al-Falaq dan surat An-Nas
(al-mu`awwidzatain) masing-masing sebanyak tujuh kali ketika imam selesai
membaca salam solat Jumaat, sebelum melipat kakinya, Allah akan mengampuni
dosanya yang lalu dan sekarang, dan diberi pahala sebanyak orang yang beriman
kepada Allah dan RasulNya
Takhrij
HR. Abu al-As'ad al-Qusyairi
dalam Arbain sepertimana disebutkan oleh as-Suyuthi dalam Jamius Saghir 2/343,
daripada Anas ra
Ibnu Hajar al-Asqalani dalam
al-Khisal al-Mukaffirah 1/49, menilai sanad hadith ini dhaif syadid jiddan,
yakni kelemahan hadith ini sangat parah.
Matan hadith
مَنْ قَرَأ بَعْدَ صَلاةِ الجمعة قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ الاخلاص) وقُلْ أَعُوذُ
بربَّ الفَلَقِ (الفلق) وقَلْ أَعُوذُ بَربَّ النَّاسِ ( الناس) سَبْعَ مَرَّاتٍ أعَاذِهُ
اللهُ بِهَا مِنَ السّوُّءِ إِلَى الْجُمُعَةِ الأُخْرَى
Terjemahan
Barangsiapa yang membaca surah
Al-Ikhlas, Al-Falaq, dan An-Nas masing-masing tujuh kali, maka Allah akan
melindunginya dari keburukan sampai hari Jumaat yang lain
Takhrij
HR. Ibnu Sunni dalam Amal al-Yaum
wa al-Lailah no. 375, Ibnu Syahin dalam al-Targhib fi Fadhail Amal no. 472,
daripada Aisyah ra
Ibnu Hajar dalam Futuhat
Rabbaniyah 4/233, menilai sanad hadith ini dhaif.
Syeikh al-Albani menilai hadith
ini dhaif dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 4169.
Yang jelas hadith ini juga lemah
sekali:
Di dalam sanadnya perawinya ada
Amr bin Khalid al-Quraisyi dia tertuduh dusta dan al-Khalil bin Murrah pula
sangat lemah dan dikatakan sebagai munkarul hadith oleh Imam Bukhari (Jarh wa
Ta'dil 3/2/106). Hadith ini juga tidak mampu dikuatkan dengan jalur lain yang
mursal dari Makhul. Kerana selain kemursalannya, terdapat perawi Farj bin
Fadhalah yang juga dinyatakan munkarul hadith oleh Imam Bukhari serta Ibnu
Hibban menyatakan tidak boleh berhujjah dengannya (al-Majruhin 2/207-208,
Mizanul I'tidal 5/415)
وأخرج سعيد بن منصور عن مكحول قال: “من قرأ فاتحة الكتاب
والمعوذتين وقل هو الله أحد سبع مرات يوم الجمعة قبل أن يتكلم كفر عنه ما بين الجمعتين
وكان معصوما”
“Sa’id bin Manshur mengeluarkan
hadith dari Makhul, berkata: “Barangsiapa membaca al-Fatihah,
mu’awwidzatain (al-Falaq dan an-Nas) dan al-Ikhlas (Qul huwaLlahu ahad)
sebanyak tujuh kali pada hari Jumaat (setelah solaat Jumaat) sebelum ia
membicarakan (hal dunia) maka akan dilebur dosa di antara dua Jumaat dan ia
akan dijaga dari melakukannya”
Matan atsar
Atsar dari Asmâ` binti Abu Bakar
radhiyallâhu ‘anha, ia berkata:*
من قرأ بعد الجمعة فاتحة الكتاب وقل هو الله أحد وقل أعوذ
برب الفلق وقل أعوذ برب الناس حفظ ما بينه وبين الجمعة الأخرى
Terjemahan
Barangsiapa yang solat jumaat dan
lalu membaca setelahnya Al-Ikhlas, dan Muawwidzatain dan Fatihah masing masing
tujuh kali tujuh kali, maka ia dijaga dari majlisnya itu sampai jumaat
berikutnya.
Takhrij
AR. Ibnu Abi Syaibah 10/357, dari
Abu al-‘Umais, dari ‘Aun ia berkata: Asma` binti Abu Bakar berkata, lalu
menyebutkan ungkapan di atas
'Aun adalah Ibnu ‘Abdillah bin
‘Utbah bin Mas’ud al-Hudzali. Ia adalah rawi yang dianggap tsiqah oleh Ahmad,
Ibnu Ma’in, an-Nasai, dan al-‘Ujali (Tahdzibut Tahzib no, 310 8/171-172 dan Taqribut Tahzib nomor 5258 hal.
758).
Atsar ini sahih hingga ‘Aun (Ibnu
‘Abdillah bin ‘Utbah). Namun antara dirinya dengan Asma’ binti Abu Bakar
terjadi keterputusan (inqithâ`). Pokoknya atsar ini lemah.
Matan atsar
Dari Ibnu Syihab ia berkata:
من قرأ: {قل هو الله أحد}، والمعوذتين بعد صلاة الجمعة حين
يسلم الإمام قبل أن يتكلم سبعاً سبعاً كان ضامناً. قال أبو عبيد: أُراه قال: على الله
هو، وماله، وولده من الجمعة إلى الجمعة.
Terjemahan
Barangsiapa yang membaca:
Qulhuwallahu ahad dan al-Mu’awwidzatain (an-Nas dan al-Falaq) setelah solat jumaat
ketika salamnya imam sebelum ia berbicara, masing-masing sebanyak tujuh kali
maka Allah akan menjamin diri orang itu berikut harta dan anaknya, dari jumaat
ke jumat berikutnya.
Takhrij
Abu ‘Ubaid al-Qasim bin Salam
al-Harawi dalam Fadhailul Qur`an nomor 531-532, Ibnu Zanjawaih dalam Fadhailul
A’mal, dan as-Suyuti dalam al-Lum’ah fi Khashaishil Jum’ah no. 93. Abu ‘Ubaid
berkata: Telah menceritakan kepada kami Abu al-Aswad, dari Ibnu Lahi’ah, dari
al-Kirmani Muhammad bin al-Muhajir, dari Ibnu Syihab, lalu menyebutkan ungkapan
di atas]
Hadith ini dhaif.
Selain kemursalannya, dalam
sanadnya terdapat rawi yang bernama Ibnu Lahi’ah. Ia adalah rawi yang terkenal
kelemahannya, yakni buruk pada sisi hafalannya, khususnya setelah buku-bukunya
terbakar. Dalam kitab Jarh wa at-Ta’dil 5/147: ‘Abdurrahman bin Abi Hatim
berkata: Aku pernah bertanya kepada ayahku (Abu Hatim) dan Abu Zur’ah tentang
Ibnu Lahi’ah dan al-Ifriqi manakah dari keduanya yang lebih kalian sukai?
Keduanya menjawab: Kedua-duanya lemah.” Ad-Daraqutni berkata dalam al-‘Ilal no.
940: Ia tidak dapat dijadikan sebagai hujjah.”
Hadith kelebihan amalan membaca 4
surah ini kesemuanya dhaif menurut Syeikh Na'asan dalam Fatwa beliau no. 7267.
Kerana itu, tidak disunnahkan
membaca bacaan tersebut.
Syaikh Shalih al-Fauzan
menjelaskan bahawa bacaan zikir yang disunnahkan dibaca selepas solat Jumaat
adalah sebagaimana bacaan zikir selepas solat fardhu yang lain.
No comments:
Post a Comment